[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Summmer

Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:52

Ik rij zelf engels.. dit gaat goed.
Nu zei een meisje tegen mij leg er eens een engels zadel op.
Mijn paard is 3.5jaar kan dit??
Is dit beter voor de rug??

zou iemand wat tips kunnen geven *D

alvast bedankt

groetjes summer

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:04

Summmer schreef:
Ik rij zelf engels.. dit gaat goed.
Nu zei een meisje tegen mij leg er eens een engels zadel op.
Mijn paard is 3.5jaar kan dit??
Is dit beter voor de rug??

zou iemand wat tips kunnen geven *D

alvast bedankt

groetjes summer

Je bedoelt een westernzadel neem ik aan..?
Wat wil je uiteindelijk met je paard.. western of engels?

Summmer

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 11:11

ik zou het wel willen proberen.. zijn er voordelen??
want je ''trekt'' niet aan de mond ofzo iets zeggen ze??

nja ik heb totaal geen ervaring er mee,

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:12

Als je er geen ervaring mee hebt, denk ik niet dat het beter is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:20

Of je nou engels of western rijd, je mag nooit aan de mond trekken!!!!
Goede les is sowieso aan te raden, kijkeens rond op internet naar verschillende manieren om paard te rijden. Het meest paardvriendelijk is paardgericht rijden. Dit kan meer klassiek (zoals op de manier van Bent Branderup, www.paardenbegrijpen.nl ) of western achtig zijn.
Ik vind bitloos vriendelijker voor het paard, zonder een ijzeren ding in je mond, die vaak ook is dichtgesnoerd, loopt toch fijner.

Als western je aanspreekt kun je gewoon een keer een proefles nemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:28

Als je een 'zachte' hand hebt, trek je je paard in de zogenaamde engelse stijl ook niet in de mond. Niemand wil de mond van zijn/haar paard constant pijnigen, toch? :)* Dat je contact hebt met de mond wil niet zeggen dat je moet touwtje trekken aan de teugels.

Verder is western inderdaad anders, om het te proberen zou je een prive lesje op een western aangereden manege paard op een western stal kunnen proberen.

Verder kan naar mijn mening elke rijstijl vriendelijk of onvriendelijk zijn voor het paard, het hangt ervan af hoe de ruiter de rijstijl toepast, en hoe vriendelijk de ruiter met het paard (tijdens het rijden o.a. )omgaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:59

Mijn bescheiden mening is dat er wel degelijk een accentverschil is tussen beide groepen ruiters wat er in resulteert dat westernrijden gemiddeld vriendelijker gebeurt dan het engels rijden. Speelt denk ik ook voor een groot deel door de gemiddeld oudere leeftijd van de ruiters en het feit dat die mensen heel bewust de overstap hebben gemaakt en dat dat ook meestal de ruiters zijn die überhaupt bewuster omgaan met hun paard. Ik wil dus niet zeggen dat het in de rijstijl zit maar het sfeertje/cultuurtje vindt ik gemiddeld wel paardvriendelijker. (ik gebruik de woorden 'gemiddeld' erg vaak he, even voor alle duidelijkheid :D )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:26

Goede omschrijving troi :D.

Verder ligt het eraan wat je als 'trekken in de mond' beschouwt. Bij western streef je ernaar om geen contact met de mond te hebben. In wedstrijden wordt contact met de mond als negatief beoordeeld. Niet dat het dan dus nooit gebeurt, want het is nodig in de opleiding, maar het streven vind ik op zich wel paardvriendelijker.

Wat betreft het gebruik van een westernzadel bij jonge paarden: Dat lijkt me niet zo'n gek idee.

Voordelen:
- Een westernzadel verdeelt het gewicht van de ruiter beter over de hele rug, waardoor er minder druk ontstaat op één bepaald punt in de rug. Vooral voor jonge paarden is dit een voordeel.
- In een westernzadel blijf je makkelijker zitten als je jonge paard misschien een keer wat geks doet. Je zit steviger en je kunt de knop vast pakken.

Nadelen:
- Het zadel moet heel goed passen. Dat luistert nauwer dan bij engelse zadels en je moet er echt een kenner bij halen om zadels te passen. En als je paard niet van een westernras is kan het moeilijk zijn om een passend zadel te vinden.
- Een westernzadel van goede kwaliteit is behoorlijk duur
- Voor een paard in de groei en in opleiding zul je snel op zoek moeten naar een nieuw zadel, omdat de vorm van de rug verandert.
- Westernzadels zijn zwaarder en dat kan een nadeel zijn bij het zadelmak maken.

En... Als je een westernzadel op je paard legt rijd je nog lang geen western!
Als ik het zo lees is het nu voor de TS nu niet zo'n handig moment om de overstap te maken. Green and Green makes Black and Blue. #) %)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:24

troi schreef:
Mijn bescheiden mening is dat er wel degelijk een accentverschil is tussen beide groepen ruiters wat er in resulteert dat westernrijden gemiddeld vriendelijker gebeurt dan het engels rijden. Speelt denk ik ook voor een groot deel door de gemiddeld oudere leeftijd van de ruiters en het feit dat die mensen heel bewust de overstap hebben gemaakt en dat dat ook meestal de ruiters zijn die überhaupt bewuster omgaan met hun paard. Ik wil dus niet zeggen dat het in de rijstijl zit maar het sfeertje/cultuurtje vindt ik gemiddeld wel paardvriendelijker. (ik gebruik de woorden 'gemiddeld' erg vaak he, even voor alle duidelijkheid :D )

oh give me a break zeg!!!
op hoeveel wedstrijden heb jij in de inrijbak gekeken afgelopen jaren?
echt no way dat het er daar vriendelijker aan toe gaat dan bij een engelse wedstrijd hoor
echt waar een dikke larie

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:29

LindyH schreef:
In wedstrijden wordt contact met de mond als negatief beoordeeld.

Not so, in de westernhorsemanship is een licht contact zelfs gewenst ;)

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:10

susan schreef:
troi schreef:

echt no way dat het er daar vriendelijker aan toe gaat dan bij een engelse wedstrijd hoor

Ik ben het eens met allebei. :+ Het zou makkelijker moeten zijn om westernmatig paardvriendelijker te rijden, maar de praktijk, en dan vooral op wedstrijden, laat helaas ook de andere kant zien.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:29

Summmer schreef:
ik zou het wel willen proberen.. zijn er voordelen??
want je ''trekt'' niet aan de mond ofzo iets zeggen ze??

nja ik heb totaal geen ervaring er mee,

Ik zeg; Super gevaarlijk!!! Ik wilde ook wel eens op zo'n westernzadel zitten... Gevolg: Ik wil niet anders meer!!! Boel nieuwe tack aangeschaft, paard en mezelf omgeschoold, ben nu hartstikke blut...!!! :+

Ff sereneus; als je er wat meer vanaf wilt weten is het misschien een idee om eens een westernlesje op een western geschoold paard te nemen, wat boeken van de bieb over western te lezen, naar een wedstrijd te gaan kijken.
Maar...op eigen risico he?! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:51

susan schreef:

Uhmm even voor alle duidelijkheid:

troi schreef:
(ik gebruik de woorden 'gemiddeld' erg vaak he, even voor alle duidelijkheid :D )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:37

Ik denk dat dat gemiddeld onzin is :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:55

Ik kan me wel vinden bij de uitleg van Troi maar ook weer bij die van Susan :+
Misschien ligt het aan het willen presteren van de 'gemiddelde' ( :D ) wedstrijdruiter?
Volgens mij word er op 'lager' niveau wel vriendelijker gereden dan bij engelse ruiters.
Tenminste IK krijg tegenwoordig kippenvel van de lesjes bij de poownieclub. Ik kan het echt niet meer aanzien dus ga er ook niet meer heen :o

DeirdreD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 01:27

Ik vind het heel interessant dat er zoveel verschil is tussen western en 'engels', bedoelen jullie daarmee dressuur? ik wil geen wedstrijden rijden. Ik wil een westernzadel om lange ritten te maken, ik doe maar weinig in de bak. Maar ik reed wel altijd dressuur.
Mij is verteld dat je op een westernzadel juist in de stoelzit gaat zitten?

DeirdreD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 01:28

Ik kan ook niet tegen al dat getrek op kleine ponnietjes die helemaal de bouw niet hebben om voor dresuurpaard te spelen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:26

Miryamk schreef:
Ik kan me wel vinden bij de uitleg van Troi maar ook weer bij die van Susan :+
Misschien ligt het aan het willen presteren van de 'gemiddelde' ( :D ) wedstrijdruiter?
Volgens mij word er op 'lager' niveau wel vriendelijker gereden dan bij engelse ruiters.
Tenminste IK krijg tegenwoordig kippenvel van de lesjes bij de poownieclub. Ik kan het echt niet meer aanzien dus ga er ook niet meer heen :o

Dat is ook mijn reden ja..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 07:32

Wat gemiddeld wel waar is.....De westernwereld is gemiddeld veel gezelliger +:)+ ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:30

WN-TR -> WN-AM
Aangezien deze discussie meer gaat over de voordelen/nadelen van western versus engels, en WN-TR echt bedoeld is voor specifieke tack vragen/discussies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:30

Nee, westernrijden is niet per definitie beter voor de rug.
Mogelijk heeft dat meisje bedoeld dat een westernzadel de druk van het ruitergewicht iets beter over de rug verdeelt. Ik betwijfel echter of dit echt veel uit zal maken, daar westernzadels ook veel moeilijker aan te meten zijn dan Engelse zadels en het dus aannemelijk is dat er zéker zoveel westernpaarden als dressuurpaarden met een niet-optimaal zadel rondlopen.

De rijstijl is ook niet "beter" voor een paard. E.e.a. heeft echt vooral te maken met de voorkeur van de ruiter.
Vaak hoor je wel "mijn paard vindt western veel leuker". Maar in de praktijk zie je dan vaak dat het paard wat rondsloft aan een lange teugel (wat leuker is dan werken maar zéker niet beter en al helemaal niet de bedoeling, ook niet in het westernrijden), of dat de ruiter ineens kennismaakt met meer disciplines waardoor het paard ineens meer afwisseling in het werk krijgt. Tja, en dáár zijn paarden wél blij mee...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:16

Miryamk schreef:

Niet mee eens hoor! :n
Juist ook op lager nivo word er ook vaak met te scherpe bitten en flinke sporen gereden en lekker losse teugels verder want dat is zó western :roll: Lichtrijden doe je ook niet op westernpaarden enz...imo weinig verschil met het engelse poownieclubbie hoor ;)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:22

LindyH schreef:
Green and Green makes Black and Blue. #) %)

geen nuttige bijdrage, maar wat een lollige uitdrukking :') zo waar dan nog ook...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:30

MissPK ben ik blij dat ik die ruiters niet zie rijden * wat een desillusie zou dat zijn* :D

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:42

Sorry dat ik je uit de droom moet halen Miryamk maar ook in de westernwereld zijn genoeg prutsers te vinden hoor :))

Ik denk dan ook dat de TS gewoon op zoek moet naar goede instructie ongeacht western of engels!
Het kan beiden goed of slecht voor je paard zijn maar dat ligt niet aan de stijl of discipline die je rijd imo ;)