Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)kmvreter schreef:Ik zou niet meteen met allerlei poedertjes en pillen beginnen maar eerst gewoon lekker gaan rijden met je paardje. Rustigaan conditie opbouwen (lekkere buitenritten?) en daarna overstappen op de meer krachttraining.
En de tijd nemen....
AnnebelleVD schreef:Vandaag zijn we 2 uur naar buiten geweest, onze grote hobby, volop gecrosst over de heide want twis wil alleen maar hard harder hardst en volgens mij hebben we heel wat spiergroepen getraind!!!
Romkabouter schreef:AnnebelleVD schreef:Vandaag zijn we 2 uur naar buiten geweest, onze grote hobby, volop gecrosst over de heide want twis wil alleen maar hard harder hardst en volgens mij hebben we heel wat spiergroepen getraind!!!
Is op zich helemaal prima, maar hier train je geen dikke spieren mee. Hier train je de lange spieren mee. Wel eens een marathonloper met dikke spieren gezien?
piggeljay schreef:het beste wat je kan doen als je "echt al die bijproducten"wil voeren, even bloed laten prikken door je dierenarts en laten onderzoeken welke voedingsstoffen je paard tekort komt en of er ander afwijkingen in het bloed zitten.
wat er op al die verpakkingen staat kan een normaal mens niet lezen behalve waar van het een meer in zit dan bij de andere maar nog altijd weet je niet wat je paard echt nodig heeft.
de enigste die dat weten zijn de mensen die voedingsleer voor dieren hebben gestudeerd en ook weten wat elk voedingsmiddel in een paarden lichaan doet.
vaak denken we dat we er goed aan doen om ons paard wat extra te geven maar het enigste wat we doen is de lever en de nieren in werking zetten om die dingen weer zo snel mogelijk af te voeren omdat er voldoende van in het lichaam aanwezig is.
sterker nog je kan de lever er ernstige schade mee berokkenen omdat die eigenlijk allerei stoffen opslaat die het paard niet nodig heeft maar wij er met grote hoeveelheden in stoppen.
enja natuurlijk gaat zo'n fabrikant dat niet vermelden die willen alleen verkopen en zich voordoen dat ze het nodig hebben en wij "blondjes" trappen daar maar al te graag in omdat wij maar denken het goed te doen voor het paard.
een voorbeeld is vitamine C voor de mensen, mij werd door mijn ouders verteld "als je griep heb moet je een vitamine stoot nemen" dat betekende dat ik 10 vitamine C pillen in een keer moest in nemen ( dat was hun op een voorlichtings avond van de boerinnenbond verteld door een vertegewoordiger van de vitamine pillen, ik ga het merk niet noemen maar kijk maar eens goed in de winkel wie de grote potten vit.C verkopen), jaren later kwam ik er achter toen ik voedingsleer op school kreeg dat die grote hoeveelheden schadelijk waren en volkomen onnodig omdat het lichaam het niet opneemt net als al die andere vitaminevoeding supl. die in de winkel te koop zijn. gezonde voeding en voldoende beweging is genoeg om je lichaam op peil te houden en zo niet dan verteld de arts je wel wat jou lichaam te kort komt.
zo is het ook met paarden vertrouw je je paard niet maar hij is niet ziek laat even bloedonderzoeken en je weet precies wat je wel en niet kan geven als extra maar vooral je paard beweging geven en er elke dag wat meedoen en zo kom je ook aan gezonde en sterke spieren en ja in 6 weken kunnen spieren verdwijnen naar het niets maar in die zelfde 6 weken training kunnen ze weer terug komen.