[WN] paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenie

paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 21:06

Ik ga waarschijnlijk binnenkort weer een nieuw paardje kopen.
Er zijn een paar dingen waar ik een vraag over heb.
Wie kan me hierbij helpen / informeren ?

- Moet het QH papier op naam van de laatste eigenaar staan ?
- Is dit zelf makkelijke (evt. vie NQHA) op mijn naam te zetten of doet de vorige eigenaar dit ?
- Wat zijn de evt. extra kosten hiervan ?

- Koopcontract opstellen, wat moet er allemaal in staan ?
- Aanbetaling of in een keer betalen ?

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:41

Hoi Lenie.

Het paard moet wel op naam staan van de laatste eigenaar (of iig een ondertekend transfer hebben van de voorlaatste eigenaar zodat het paard wel op naam kan komen te staan van de eigenaar)
Jij zal zelf het transfer moeten versturen maar je hebt de handtekening nodig van de oude eigenaar, dit is niet lastig. Je moet lid worden/zijn van de AQHA en je moet even een transfer van de site downloaden. Kosten weet ik niet uit mijn hoofd.

Koopcontract zou ik iig inzetten wanneer de overdracht plaats vindt, voor welk bedrag je het paard koopt en of het paard gebreken heeft (denk aan luchtzuigen etc).

Aanbetaling zou ik alleen doen als je het paard pas een paar weken later kan ophalen, anders gewoon in 1 keer.

Ik heb volgens mij nog wel een standaard koopcontract ergens op mijn computer staan, ik zal wel even kijken of ik het kan vinden :)

gr [***]

Mloez

Re: paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 08:50

Niels, is het niet zo dat de vorie eigenaar het transfer report moet opsturen? Zo is het in ieder geval bij mij telkens gegaan. Als het dan terugkwam uit amerika werd het bij mij bezorgd.
Ik zou wel ook het paspoort op je naam laten zetten, dat schijnen nogal veel mensen niet te doen.
Ik zou ook alles in 1x betalen, tenzij je het paard natuurlijk op proef krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:04

Bij ons regelde de nieuwe eigenaar altijd het transfer form, maar het maakt niet zo veel uit wie het verstuurt. Als de handtekeningen van de nieuwe en oude eigenaar er maar onder staat.

Paspoort op naam zetten is nergens voor nodig. Een paspoort is geen eigendomsbewijs, dat is alleen een koopcontract.

gr [***]

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 10:09

Lidmaatschap bij AQHA kost $35, een transfer kost $15.
Normaal gezien moet je zelf alle papieren in orde maken, en zorgen dat je de vorige eigenaar z'n handtekening hebt op de transfer form.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:20

Mloez schreef:
Niels, is het niet zo dat de vorie eigenaar het transfer report moet opsturen? Zo is het in ieder geval bij mij telkens gegaan. Als het dan terugkwam uit amerika werd het bij mij bezorgd.
Volgens de regels heb je gelijk. Maar ik als nieuwe eigenaar wil graag het papier samen met het paard meenemen en niet in handen laten van een oud-eigenaar. Dat soort dingen houd ik graag in eigen hand, je weet maar nooit :D

@Lenie: let er op dat de tenaamstelling op het papier precies gelijk is als op de transfer, anders gaat Amerika vervelend doen :) En let er ook op dat de datum op de amerikaanse manier geschreven is; dus maand-dag-jaar. Verder vanalles kopieën maken en de originelen aangetekend opsturen.

Theoretisch kan er dan niets meer mis gaan :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:09

Dank jullie voor al jullie info !

Is het misschien zo dat de Ned. QHA dit papierwerk voor mij kan regelen ?
Ik heb begrepen dat ze dat kunnen doen en dat het dan beter en sneller geregeld wordt.
Iemand hier een idee over ?

Ik ben niet meer lid van de AQHA of NQHA.

De eigenaar van het paardje vertelde me dat het paard wel op zijn naam moet staan.
Maar als ik het papier download via internet, waar het paard te koop staat, dan zie ik de oude eigenaar zijn naam staan op het papier.
Ik denk ook dat ik het papier mee neem met het paard samen. Beter het zelf regelen als dat je moet wachten tot de oude eigenaar het gaat doen en hoe hij dat gaat doen.

Bij mijn vorige QH deed de oude eigenaar al het papierwerk en dat is ook goedgekomen maar ik ben nu toch voorzichtiger :o

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:16

Ik heb net even een mailtje naar de nqha gestuurd met mijn vragen.
Benieuwd wat ze antwoorden :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:04

Hoi! Leuk dat je een nieuw paardje op het oog hebt!
Dit schiet me te binnen waar je aan moet denken (in elk geval):

Je moet wel in elk geval de handtekening/naam van de verkoper/vorige eigenaar op het transferpapier hebben als je de koop rond maakt!
Originele papieren meekrijgen bij ontvangst paard. Ook het paspoort.

Koopkontrakt is altijd belangrijk, leg in elk geval vast een duidelijke omschrijving van de partijen (koper/verkoper) dus naam en adres, naam en registratienummer van het paard, bedrag van aankoop, datum van aankoop, verklaring van de verkoper dat hem geen gebreken bij het paard bekend zijn, verklaring van vorige eigenaar dat hij het paard rechtsgeldig in zijn bezit heeft, of het paard wel of niet gekeurd is, vanaf welke moment het paard volledige eigendom (en dus risico) van koper is.

Laat je je nieuwe paard wel eerst keuren? Anders kun je later problemen krijgen mocht het paard ooit wat mankeren wat er al langer bleek te zitten, dan kun je het niet op verborgen gebreken gooien omdat jij zelf als koper ook een onderzoeksplicht hebt (keuring).

Paard laten keuren en daarna direct zelf meenemen naar stal. Dus niet wat later door verkoper laten brengen, dan kan er in de tussenliggende dagen nog van alles gebeuren met het paard.

Aanbetaling zou ik niet zonder meer doen, anders pas een deel kontant betalen nadat het paard is goedgekeurd en jij het meeneemt, diezelfde dag de rest via telebankieren overmaken.

Succes!

PS Zien we je nieuwe aanwinst binnenkort op bokt? ;)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:55

Vandaag was de keuring.
Het wordt (helaas) een vervolg keuring !
Bij het voordraven rechtsom was ze gevoelig op het r voorbeen.
Ik heb wel foto's van dit ene been laten maken om verder uitsluitsel te krijgen want er werd gelijk door 2 artsen gezegd dat het waarschijnlijk een gevoelig voetje is. Met ijzers eronder is dit op te lossen (dit heb ik bij mijn vorige paard ook meegemaakt dus is een bekend iets bij mij). Dus besloten met de eigenaars dat het paardje volgende week op ijzers wordt gezet. Over een paar weken kijken we dan hoe het gaat en volgt er evt. een vervolgkeuring....

En ik had zo gehoopt dat het vandaag allemaal goed zou zijn !!!! :(
Maar ik geef het nog een kans, de artsen waren positief verder !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:58

Jammer en balen Lenie!

Mag ik je een heel eerlijk advies geven?
Ik zou dit paard niet kopen. Een paard kan altijd ziek worden of wat krijgen, maar ik zou nooit een ziek paard (bewust) kopen.
Een ijzertje kan vast wel een oplossing bieden, maar er zijn genoeg paarden die geen mankementen hebben.

Misschien iig een idee om een volgende keuring ook uitgebreid röntgenfoto's maken? Toen ik voor mijzelf een quarter zocht kwam ik een leuke jonge merrie tegen. Klinisch 100% goed maar toen we alles op de foto lieten zetten werd ze totaal afgekeurd.

gr [***]

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:08

Dat is idd jammer zeg!

Misschien een ongevraagd, maar goedbedoeld advies:
Net als Nielsd zou ik heel goed overdenken of je dit idd moet gaan doen. Je bent nu nog niet aan dit paard gehecht en er zijn er echt nog veel meer met wie je een klik kunt krijgen.
Ik spreek uit ervaring, ook wij hebben een paard gekocht waarvan we wisten dat de voorbenen niet helemaal goed waren, toch de gok genomen, maar uiteindelijk kan dit paard niet voluit gereden worden. Het is nu mijn superfijne paard dat ik uitsluitend recreatief rijd, maar toch ... Misschien kun je je beter een toekomstige teleurstelling besparen (uiteraard afhankelijk van wat dit paard dat je op het oog hebt precies mankeert) ....

Succes met je beslissing verder in elk geval!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 00:45

Citaat:
Aanbetaling zou ik niet zonder meer doen, anders pas een deel kontant betalen nadat het paard is goedgekeurd en jij het meeneemt, diezelfde dag de rest via telebankieren overmaken.

Je bent lief hoor Simodi ;) , maar zo krijgt niemand van mij een paard mee. Paard mee, is paard volledig betaald :j en anders niet. Wie geeft mij de garantie dat het geld ook echt overgemaakt wordt ;)

Verder ga ik met Simodi en Niels mee, als het paardje nu al een probleem vertoont waardoor het op ijzers moet gaan er hier alarmlichten aan. Gevoelig op voetje kan, kan net even te kort bekapt zijn. Maar dan zou het met een paar weken ook zonder ijzer goed moeten zijn. Paardje of goed zonder ijzers of niet kopen. Want waarom een paard wat nu al een probleem vertoont kopen als er in NL (en Dld ;) ) zoveel goede zonder mankementen te koop rondlopen. Wie weet wat voor ellende je erachteraan krijgt. En zo goedkoop zijn ijzers nou ook weer niet.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:26

Ik heb dit paardje naar een kliniek gebracht om haar HELEMAAL met foto's te laten keuren. Welk paard ik ook ga kopen, een volledige keuring zit hier aan vast voor mij !

Mijn vorige paard (is 19 jaar geworden) heeft ook gevoelige hoeven gehad en met raad van de hoefsmid hier ijzers onder geplaats, probleem helemaal opgelost.

De behandelend arts die dit nieuwe paard keurde heeft mij het advies gegeven niet gelijk dit paard op te geven maar het over een aantal weken nog eens aan te zien (het is verder een prima beestje).

Ik heb een maandje geleden ook een paard op het oog gehad. Dit paard is gekeurd maar met een fikse "aanmerking" niet door mij goedgekeurd. Ik weet dus wat het is om je (nog) niet aan een paard te hechten omdat het nog niet officieel van je is.

Geloof me, ik vind dit alles heel moeilijk. Ik ben al een paar maanden aan het kijken naar een ca. 3 jarige QH in NL, ben zelfs al in Duitsland geweest voor een paardje maar ik ben nog maar weinig goeds tegengekomen.

Ik gisteren nog een berichtje van de nqha dat ik op moet letten en moet laten keuren met foto's omdat er veel (!!!!!!!!!) qh in NL zijn met been problemen.

Dit heeft mij al genoeg geallarmeerd en ik ben op mijn hoede.
Maar dit paardje wil ik nog wel een kans geven. Loopt het niet goed na een paar weekjes, dan helaas....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:30

Ok, je moet doen wat voor jezelf het beste voelt!
Het worden dus een paar spannende weken!
Veel succes en wijsheid gewenst! :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:33

Spannend wordt het zeker !
Ik meen het serieus, ik ben echt nog geen 1 qh tegengekomen die niets mankeerde. Dit evt. gevoelige voetje is niets daarbij vergeleken..... Ja, het is echt oppassen als je een paardje wilt kopen, helemaal als je het niet laat keuren met foto's.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:46

Ik wist niet het dat zo moeilijk was om een goeie quarter te kopen! En dan kijk jij bovendien naar jonge paarden begrijp ik, van rond de 3 jaar, als die dan al niet goed op de benen zijn ....

Kijk je trouwens naar paarden die hier in Nederland gefokt zijn of geimporteerde qh's? Zou me kunnen voorstellen dat van paarden die hier gefokt zijn je beter kunt traceren hoe ze zijn opgegroeid en wat er precies mee gedaan is. Bijv. onze paint is geboren in Nederland en in de opfok op Texel geweest, wij kochten hem 1, 5 jaar gelden van de eerste eigenaar, dus konden er redelijk achter komen wat 'ie allemaal gedaan had. Maar misschien hebben we ook gewoon mazzel gehad ... we kochten hem van een particulier en (her)kenden het paard ook nog eens van bokt ;) .

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:52

Ik kijk naar in NL gefokte paarden. Ik heb wel gekeken naar paarden in USA, om te importeren maar dat is me toch te duur en dan weet je helemaal niet wat je naar binnen haalt ! Ik mag graag kijken, voelen en observeren. Diverse keren langsgaan en dan als het goed voelt het paard laten keuren.
Zo even naar het buitenland gaan om dit te doen is me te ver weg !!

Ja, gezien mijn budget (niet echt heel laag hoor) is een 3 jarige wel haalbaar vind ik. Dan kan ik het paardje fijn naar mijn hand zetten en beleren. Ik heb ca. 13 jaar western rij-ervaring dus moet toch wel lukken lijkt me.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:03

Ben je toch op de verkeerde adressen geweest ;) :D Alles wat ik tot nu toe gefokt heb (en verkocht) is zonder aanmerkingen goedgekeurd bij verkoop.
Maar ik kan me je verhaal heel goed voorstellen, ik hoor deze berichten heel veel en vaak. Ik heb zelfs al een koper voor een paard gehad die al 3 stuks (3 jaar oud) had laten keuren en alle 3 niet ok. Het is heel frustrerend voor een koper van een paard.

Als je DA zegt kijk het nog even aan, zou ik dat ook gewoon doen. Alleen dat gelijk op ijzers is iets waarbij ik dan griebels krijg. Maar dat is dus mijn gevoel he. Ik heb er ooit 1 gehad, niet door mij gefokt zeg ik erbij, die ik als 2 jarige te koop had. Kwam een koper ervoor, en net voor de keuring was mijn hoefsmid geweest. Nou zagen die voeten er nog niet optimaal uit, dus mijn hoefsmid wil dr netjes zetten. Was dus net even te kort en ze was dus ook bij keuring iets gevoelig op de voeten. Die DA heeft toen ook aangegeven gewoon een paar weken te wachten en dan te herkeuren (korte voeten was ook wel overduidelijk) Bij herkeuring was er niets meer aan de hand. Mijn bericht was dus ook niet zo van "schrijf maar af" bedoeld ;) Meer van kijk of ze met een paar weken zonder ijzers wel ok loopt. Ik ben ervan overtuigt dat er vaak te snel wordt gezegt zet maar op ijzers. En ja er zijn gevallen waarbij ijzers een must ist. Die heb ik zelf ook gehad, maar ik ken ook gevallen waarbij het te gemakkelijk gedaan wordt. En ja ook die heb ik hier op stal, 1 van mijn merries is ooit hoefbevangen geweest. Zij kan makkie zonder maar vorige eigenaar knalde er ijzers onder omdat zijn hoefsmid vond dat het nodig was. En geloof me ze hebben behoorlijk veel schade aan de hoeven veroorzaakt.

Grin we dwalen af, wacht gewoon tot de herkeuring, wie weet loopt het paard dan wel goed.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 20:15

Ik heb vanmiddag een kwartier met mijn eigen zeer ervaren hoefsmid aan de lijn gehangen.
Hij vond een ijzertje geen probleem, zolang het inderdaad om een gevoelige hoef gaat.
Er werd me wel op het hart gedrukt om ook een buigproef zeer goed uit te laten voeren om de banden en pezen te controleren want daar kan het ook evt aan liggen. Die buigproef hebben ze niet gedaan van de week omdat ze daar niet aan toekwamen, dus als het zo ver komt ga ik daar zeker goed op letten en zeg dit ook tegen de keuringarts !

Tja, ik denk ook wel eens, heb ik dan steeds de verkeerde adressen opgezocht om een paard te bekijken ??
Ik zat gisteravond nog te denken, ik heb er wel zeker 7 bekeken waar van allemaal wel wat was.
Gebroken sesambeentjes, wel hersteld maar toch....
Niet goed willen lopen, niet aan willen galopperen
Geen cool karakter
In staking gaan met het proefrijden (echt op een flinke manier ! daar zit je dan met 13 jaar rijervaring !!)
Veel te dure paarden ! (wat mensen al niet durven vragen voor een net 2 weken zadelmak beestje)
Paarden die je nog net niet aanvielen bij de staldeur

Wat verlang ik dan terug naar mijn eigen paardje Tessa die er helaas niet meer is.....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:30

Kan ik me helemaal voorstellen! Als je zelf een hartstikke fijn en braaf paard gehad hebt, neem je met minder geen genoegen meer omdat je weet hoe prettig dat was!

Maar er zal er ongetwijfeld een zijn die wel goed is en bij je past, maar zoeken is altijd moeilijk en je wilt zo graag weer rijden ...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:35

Een gevoelige zool hoeft niet altijd met een ijzer opgelost te worden. Als je het bekappen wat bijhoudt en het paard traint op harde ondergrond wordt de voet vanzelf beter.
Maar van te voren naar amerika om te kijken kan ook :-) Mocht je het willen dan stuur je maar een pb en kun je gratis met mij meevliegen ( of met iemand anders). Je hebt daar veel meer keus en keuren kan ook prima.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:47

Onze quarter was 100% goed bij aankoop (ook op de foto). Het kan dus wel. Zaten wel 2 vers uit Amerika gevlogen ouders achter overigens, maar dat vind ik niet heel relevant.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:41

Het kan ook wel, maar je moet geluk daarbij hebben. Daarnaast is het dan ook nog zo dat het paard wel net dat paard moet zijn wat jij graag zou willen hebben ;) Het kan nog zon goed paard zijn maar als die klik er niet is, word het voor mij ook niet. Kan hij goedgekeurd en al zijn.
En zoals ik al zei, ik hoor het veel meer dat mensen een leuk paard vinden, en het dan toch niet goed blijkt te zijn. En dat meer dan 1 keer.

@Uit de US halen is idd een optie, daarheen is ook niet zon probleem (denk dat Cornelie dezelfde manier in gedachte heeft als ik ;) ) En die is idd gratis. En ik weet zelfs nog wel een fokker die helemaal geen gek spul voor normale prijzen heeft staan ;) Bij interesse ik kan je wel een link via PB sturen.
Ik heb zelf vorig jaar een merrie uit de US gehaald. En nou was ik wel erg hoor, ik heb dat paardje gekocht zonder het gezien te hebben :o Maar dat wat ik zag op de foto's was mij al genoeg om te zeggen dat is dr :D En ja ze is precies dat wat ik dacht en wilde :D Ze is daar gekeurd, vanwege jaarling geen rontgen. En ja dat is risico maar dat durf ik te nemen ;) DA heeft haar voor de gewone dingen OK verklaart en ze is ingescheept via Nedpoint en hierheen gekomen. Ik heb haar pas op Schiphol voor het eerst gezien en begroet. Nou is niet iedereen zo gek als ik :D ;) en ik kan me ook heel goed voorstellen dat je zon risico te groot is, maar er is dus een optie om daar paarden te gaan bekijken. Al denk ik wel dat je aan het einde van het kostenplaatje net zo duur uit bent dan als je hier een paardje koopt.

Maar TS mocht dit paardje nu toch niet ok zijn, ik heb ook wat contacten hier in Dld. Wie weet weten die nog wat voor je.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:47

cornelie schreef:
Een gevoelige zool hoeft niet altijd met een ijzer opgelost te worden. Als je het bekappen wat bijhoudt en het paard traint op harde ondergrond wordt de voet vanzelf beter.
Hoeft niet hoor. Sommige paarden hebben van nature een dunne (en dus gevoelige) zool. Als dat erfelijke aanleg is zal het nooit dikker worden.

Hier nog zo'n gek die gewoon vanachter een beeldscherm een paard koopt :D
En ik zag haar pas in het echt toen ze op de stoep werd uitgeladen :D