Waar kan ik het beste mijn eerste endurance wedtsrijd rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Fer_

Waar kan ik het beste mijn eerste endurance wedtsrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 19:41

Ik wil heel graag dit jaar voor het eerst een endurance wedstrijd rijden.
Nu heb ik hier geen ervaring mee en mijn pony ook niet.
waar kan ik me het beste inschrijven? waar kan je fijn rijden?
Of heeft iemand nog andere tips waar ik aan moet denken??

Kev

Re: Waar kan ik het beste mijn eerste endurance wedtsrijd rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:30

Ik heb dezelfde vraag! Het lijkt me leuk om een keer een kennismakingsklasse te rijden! Ik heb wel een wedstrijd in Z-H gezien, maar ik vroeg me af hoe dat gaat op het strand, gaat iedereen dan met een heleboel tegelijk voluit? (maw is het met een paard dat dat niet gewend is te doen?)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:30

Volgens mij is katwijk juist een behoorlijk zware wedstrijd en lijkt me dat dus niet geschikt als eerste wedstrijd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:34

je kan het beste een wedstrijd uitzoeken die het dichts bij je eigen terrein in de buurt komt qua bodem om de overgang nog niet te groot te maken. En nee er wordt indiviueel of met z'n 2en te gelijk gestart.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:41

Kev schreef:
...gaat iedereen dan met een heleboel tegelijk voluit?

Het is nog altijd geen race hè. :)

Wat je nooit moet doen met een endurancewedstrijd is met een heleboel tegelijk voluit van start gaan. Je moet heel wat kilometers, dus ga je rustig van start en je verspilt je energie niet al aan het begin. In de kennismakingsklasse en in klasse 1 start je sowieso niet in een groep (dus geen massastart).

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:30

Nee, het is geen race, maar ik kan me voorstellen dat je juist op het strand een galopje pakt, omdat het daar niet zo zwaar is. En als er redelijk dicht achter elkaar gestart wordt heb je dan niet vrij snel een groepje bij elkaar?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:51

Ga anders eerst eens op een endurance wedstrijd kijken, dan weet je in ieder geval een beetje hoe alles werkt. Dan kan je beginnen met oefenen met voordraven ect. En eens kijken hoe je snelheid ligt...

Wedstrijden die niet te lang zijn en niet te zwaar terrein zijn het beste om mee te beginnen. Afhankelijk van waar je woont en hoever je training is kan je dan eens een wedstrijd proberen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:39

Binnenkort komen alle vraagprogramma's weer op www.deronline.nl Daar staat ongeveer ook wel bij hoe het terrein is.
Katwijk is een redelijk zware wedstrijd door het mulle zand in de duinen. Zelhem bijvoorbeeld is een vrij makkelijke wedstrijd, vooral platte zandwegen. Kootwijk is ook goed te doen, Kootwijkerbroek heeft als ik het goed heb nu ook een korte klasse die niet over de grote zandverstuiving gaat.

Maar hou er idd ook rekening mee dat reizen voor een paard dat dat niet gewend is al een hele opgave opzich kan zijn.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:47

Ik heb laatst iets gelezen over een workshop endurance op www.pendurance.nl
wie heeft hier ervaring mee? Ik heb gemaild en ik kreeg een heel programma,
zowel theorie als praktijklessen. Lijkt me erg leuk om te doen...

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:48

splash1999 schreef:
je kan het beste een wedstrijd uitzoeken die het dichts bij je eigen terrein in de buurt komt qua bodem om de overgang nog niet te groot te maken. En nee er wordt indiviueel of met z'n 2en te gelijk gestart.

hmm ja dat is wel een beetje een probleem,
ik woon omgeveing r'dam maar ik heb nog geen wedstrijd gezien die hier in
de buurt is....

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:51

Lenneke_ schreef:
Binnenkort komen alle vraagprogramma's weer op http://www.deronline.nl Daar staat ongeveer ook wel bij hoe het terrein is.
Katwijk is een redelijk zware wedstrijd door het mulle zand in de duinen. Zelhem bijvoorbeeld is een vrij makkelijke wedstrijd, vooral platte zandwegen. Kootwijk is ook goed te doen, Kootwijkerbroek heeft als ik het goed heb nu ook een korte klasse die niet over de grote zandverstuiving gaat.

Maar hou er idd ook rekening mee dat reizen voor een paard dat dat niet gewend is al een hele opgave opzich kan zijn.

Ik wilde als eerste kennismakingswedstrijd in Zelhem starten.
ik ben hier al een paar keer eerder geweest met IJsbrand Chardon mee dus ik weet een btje
hoe het er daar uitziet enzo. Het is idd wel ver reizen maar ik weet toevallig dat je daar boxen kan
huren dus ik dacht misschien kan ik dan wel proberen wat eerder daarheen te gaan of daar ergens in
de buurt... denk je dat dat iets is?

En weet jij toevallig iets meer over die workshop die ik hierboven beschreven heb?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:58

De echte endurance ruiter zet z'n paard in een paddockje op het parkeerterrein en slaapt zelf in een tentje naast de paddock :P

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 22:03

Lenneke_ schreef:
De echte endurance ruiter zet z'n paard in een paddockje op het parkeerterrein en slaapt zelf in een tentje naast de paddock :P

haha ja dat zou ik graag doen maar ik heb daar niet echt een betrouwbare pony voor...
die ontsnapt nu al uit het land om zichzelf even op stal te zetten...
en aangezien zelhem best groot is, en ze daar dan alleen zonder vriendjes is...
weet ik niet of dat helemaal goed gaat komen :P

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:21

Zelhem is een fijne makkelijke wedstrijd, alleen is er geloof ik niet heel veel mogelijkheid tot stallen van je paard. Paddockje hoeft niet perse, maar dan moet je dus wel zelf veel met je paard rondlopen en vasthouden. In Zelhem kan je zelf kiezen hoe laat je start, dus dan zou je als een van de laatsten kunnen starten om lekker ruim in je tijd te zitten. En voor Zelhem heb je ook ruim genoeg tijd om eens op een paar andere wedstrijden te kijken hoe het gaat.

Die workshop is geloof ik nieuw, maar Suzanne heeft wel ervaring met endurance. De endurance vereniging organiseert ook leuke dingen, dus dat geeft je ook leuke mogelijkheden (met name buiten het seizoen...)

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:29

Ik heb een keer gestart op de APD in Zelhem (dressuur) en daar een box gehuurd voor de dagen dat we er waren, in inderdaad zelf in een tentje! Je moet er volgens mij wel op tijd bij zijn. En in de omgeving zullen ook zat boeren zijn waar je een box kan huren!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:58

Ik heb je een PB gestuurd.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:32

Ik heb in 2007 mijn eerste wedstrijd in Katwijk gereden en vond dat niet echt een te zware wedstrijd als eerste wedstrijd, maar het scheelt dan ook dat mijn paard wel al strand en duin gewend was. En gewoon goed kijken hoe je paard het doet, op tijd wat rust gunnen door te stappen in de duinen bijv.
Maar endurance-wedstrijden echt in de buurt heb je inderdaad niet als je in de omgeving van Rotterdam woont, helaas. Maar toch zijn een heleboel wedstrijden prima te doen hoor, ik heb afgelopen jaar in Leersum, Otterlo en Kootwijkerbroek gestart, direct na KWB eindigde ons seizoen helaas door een ongeluk. Tsja, het is vroeg opstaan (4 uur de wekker vind ik nooit zo leuk), maar zeker als je niet te vroeg wil/moet starten is het goed te doen. Er zijn best wat wedstrijden die op max 2-2,5 uur trailerrijden liggen (vanaf Oudenhoorn voor ons dan).
Gewoon een leuke wedstrijd uitzoeken, alvast een paar keer een wat langere afstand rijden, van te voren op bokt e.d. meelezen waar je rekening mee moet houden en dan op de wedstrijd zelf rustig aan doen en vooral genieten.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:54

heb jullie ook een pb gestuurd aangezien ik voor mensen zoals jullie een endurance clinic op poten zet.

Kootwijkerbroek heeft dit jaar een klasse I van slechts 26km zonder zandverstuiving :D mijn puppy gaat daar ook haar debuut maken ;) leuk parcours, goed uitgezet, niet te zwaar enz enz :7

Zelhem was toen ik er een paar jaar terug was ook heel erg makkelijk, heel vlak.

Banholt is heel erg leuk, super mooi terrein, wel wat zwaarder, meer keien, maar super organisatie, geweldig geregeld en leuke prijzen en ik heb er een vakantie gevoel als ik er naar toe ga. :P

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:45

Karrimh, zou je mij ook wat informatie over die clinic kunnen geven?

Mijn peerd is strand en duinen gewend, en zomers maken we moeiteloos urenlange ritten over de veluwe. Maar ik zou graag wat practische dingetjes willen weten, zo'n clinic is dan wel fijn.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:03

Utixo schreef:

Mijn peerd is strand en duinen gewend, en zomers maken we moeiteloos urenlange ritten over de veluwe. Maar ik zou graag wat practische dingetjes willen weten, zo'n clinic is dan wel fijn.

hoi,

er is al een topic over en voordat ik dingen doe die niet mogen :o

zie voor alle info mijn site: www.freewebs.com/stalnorwind

maar ik organiseer er later dit jaar nog 1, misschien wel voor mensen met juist wat meer ervaring :D

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:35

Karrimh schreef:
Utixo schreef:

hoi,

er is al een topic over en voordat ik dingen doe die niet mogen :o

zie voor alle info mijn site: http://www.freewebs.com/stalnorwind

maar ik organiseer er later dit jaar nog 1, misschien wel voor mensen met juist wat meer ervaring :D

Dat zou leuk zijn! :D

Roxymo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:18

wanneer komt de wedstrijdkalender eigenlijk?
ik wil ook erg graag een kennismakinsklasse gaan rijden.
maar ik heb geen idee wat er bij ons allemaal in de buut is?

woon in afferden limburg

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:27

De definitieve kalender staat al op de KNHS site. Nog niet op deronline, maar die komt snel denk ik.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:54

wie weet wanneer zelhem is?

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:26

Daar hebben ze wel ezeltjes met blauwe huifkarretjes,ik weet uit ervaring dat criollos daar heeeeeeeeeeeeeel bang voor zijn,connie,wel een leuke wedstrijd.