[WN] Welk paard/pony western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Welk paard/pony western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:30

Hoi hoi,

Aangezien ik van plan ben om een nieuw westernzadel aan te schaffen voor mn tinker, vroeg ik me af wie van jullie echt wedstrijden rijden in de western sport? en in welk onderdeel? (en met wat voor ras paard natuurlijk)

Kan je met een andere ras dan een quarter of paint ver komen in de western sport?

Groetjes,

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:32

Tuurlijk kun je met andere rassen goed wegkomen in de westernsport.
Zoek maar eens op WRAN en hier op bokt zijn ook verschillende topics over andere rassen in de western.
Ik zelf heb wel altijd een quarters gehad en heb reining gereden.

Denk er wel aan dat je met alleen een westernzadel niet op weg bent naar wedstrijden!

En zorg natuurlijk dat het goed past :P
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 13-01-09 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:33

Ik rij zelf geen western, maar met alle rassen kan het. Van shetlanders tot zelfs haflingers heb ik ook al over gehoord. Succes! Echt een leuk idee om het met een tinker te gaan doen!

ch_ntii123

Re: Welk paard/pony western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 18:36

@Reininglover; Nee dat weet ik maar ik vroeg hem me gewoon af.

Aangezien mijn tinkie het leuker vind om aan de lange teugel oefeningen te doen, en dan veel vrolijker ''lijkt'' (normaal altijd zn oren bij zn nek, en met losse teugels en als ik er naast loop lekker omhoog). Lijkt het me wel leuk om western te rijden.

Ook heb ik het gevoel dat met western het paard beter op zn eigen beentjes staat en niet geleid wordt door de teugels

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:10

Met arabische volbloeden wordt ook veel western gereden, supermooie en zeer geschikte paarden voor deze sport!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:14

ch_ntii123 schreef:
Aangezien mijn tinkie het leuker vind om aan de lange teugel oefeningen te doen, en dan veel vrolijker ''lijkt'' (normaal altijd zn oren bij zn nek, en met losse teugels en als ik er naast loop lekker omhoog). Lijkt het me wel leuk om western te rijden.

Ook heb ik het gevoel dat met western het paard beter op zn eigen beentjes staat en niet geleid wordt door de teugels

Western rijden is veeeeel meer dan met een lange teugel rijden, zeker met een jong of beginnend paard.

Een western gereden paard krijgt, zolang hij doet wat hij moet doen, veel vrijheid, enkel na een fout of als de ruiter iets anders wil zal hij zijn paard bevelen geven.

Mijn dochter heeft in 2007 wedstrijden gereden met een quarter van haar trainster : showmanship, trail, pleasure en horsemanship. In 2009 begint ze met haar eigen paint merrie in dezelfde disciplinnes.
Naar de toekomst wil ze reining gaan rijden en, als Splash cowsence heeft, cutting en / of teampenning maar dit is voor later.

Als je wil overstappen ga dan bij enkele trainers een proefles nemen, zo krijg je een idee of het iets voor jou is.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 16:35

Ik heb al eerder western gereden, het is meer voor de lol, en zo ie zo nu nog niet om serieus aan te beginnen.

Groetjes

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:11

[RPA] > [WN-A]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:36

Dus je wil liever recreatie rijden met westernoutfit?

Maar met alle paarden kan je westernshows starten. Op hoger niveau heb je het wel makkelijker met een quarter of paint maar met een ander ras is het zeker niet onmogelijk.
Sonja heeft toch aardig wat prijzen met haar fjord bij elkaar gereden.

Ik rijd zelf western met mijn tinker maar ivm met tijdgebrek/haar veulen etc rijd ik haar nu alleen nog recreatief. Ik heb ook wel wedstrijden met haar gestart en heb altijd wel plaatsingen met haar behaald binnen de wran.

CtjeLief: Imo valt dat best mee. Op een normale show van de wran zie ik ongeveer 2 tot 4 arabieren maar daar stopt het dan wel mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:38

Als je een westernzadel aanschaft, zorg dan dat je er eentje aanschaft die goed van kwaliteit is, en goed past. Het is een fabeltje dat een westernzadel op alle paarden past. Kijk uit voor goedkope westernzadels merk "zadelmarkt", die kunnen heel schadelijk zijn voor je paard, en levensgevaarlijk voor jezelf.

Dus het wel of niet wedstrijden rijden ontheft je niet van de plicht om een kwalitatief goed en passend zadel voor je Tinker te kopen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 02:15

Afbeelding

Western met een Tinker wil prima! Hier Mohrwen en in @ Hoogenweg. Je moet natuurlijk geen super-reiningproef te verwachten, maar ik ken iig 2 Tinkers die WRAN L3 starten.

Arundo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:06

khoop dat de fries er ook meedoor kan aangezien ik die op het oog heb!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:31

Naja, western outfit, ik vind western zo veel beter (paardje loopt veel meer op eigen benene, en word gevoeliger voor beendurk (op den duur))

En het lijkt mij gewoon hardstikke cool

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 06:53

Arundo schreef:
khoop dat de fries er ook meedoor kan aangezien ik die op het oog heb!

Tuurlijk, gooien alleen bij de draf vaak vrij hoog op waardoor het in de jog voor de ruiter wat minder lekker kan zitten..Maar het paard zal het waarschijnlijk prima kunnen (op youtube staan trouwens een stuk of wat fries paard pleasure filmpjes, erg leuk!)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:12

Juangi schreef:
Ik rij zelf geen western, maar met alle rassen kan het. Van shetlanders tot zelfs haflingers heb ik ook al over gehoord.

dat blijkt dat jij geen western rijdt ,want er zijn een wereld haflingers die western rijden :P

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:54

YEAAA ik heb inmiddels mijn westernzadel!, nu nog het hoofdstel!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:28

Oeh, dan ben ik wel benieuwd naar het geheel (maw: fotooo :-) )

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:28

ch_ntii123 schreef:
Naja, western outfit, ik vind western zo veel beter (paardje loopt veel meer op eigen benene, en word gevoeliger voor beendurk (op den duur))

En het lijkt mij gewoon hardstikke cool

Paard hoort altijd op eigen benen te lopen en gevoelig te zijn voor beendruk. Dat is met correcte dressuur absoluut niet anders dan bij correcte western. Helaas zie je bij beide stromingen een hoop ruiters die geen idee lijken te hebben wat "op eigen benen" is en nog minder wat "gevoelig" is. ;(

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:30

Ik weet dat dat zo moet zijn, maar bij heel veel mensen merk je dat ze toch nog met de teugels sturen, en daar wil ik eigelijk vanaf!

En mijn doel is uit eindelijk, om zonder zadel en zonder hoofdstel te kunnen race:P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:46

Maar of je voor dát doel western nodig hebt.. ;)

Ik heb zelf een Tinker, en rijd al een aantal jaren western met haar. Wedstrijden starten is er nog niet van gekomen, heb nog geen westernzadel. Die komt er binnenkort, dus dan gaan we de wedstrijden in.
Ze pakt het prima op, en beheerst oefeningen in de trail, reining, pleasure en horsemanship.

Elk paard kan western getraind worden, als je er maar tijd en moeite in steekt ;)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:28

om te kunnen racen zonder zadel enz hoef je geen western te gaan rijden moet je gewoon erg goed kunnen zitten

@ berdien je bent welkom met je koud bloedje hoor in de wedstrijden :P we kunnen wel wat steun gebruiken

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:41

Ga ik zeker doen, maar eerst moet die FreeMax/Bob Marshall er zijn :D
*kijkt hoopvol naar nog niet bloeiende geldboom*

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:00

cowboyberend schreef:
@ berdien je bent welkom met je koud bloedje hoor in de wedstrijden :P we kunnen wel wat steun gebruiken

no offence maar op deze manier blijf je vol houden dat koudbloeden in de sport een 'aparte groep' blijft en dat wil jij toch juist niet?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:19

susan schreef:
cowboyberend schreef:

no offence maar op deze manier blijf je vol houden dat koudbloeden in de sport een 'aparte groep' blijft en dat wil jij toch juist niet?

hahaha nee zo bedoelde ik het niet maar vind het altijd leuk dat de koudbloeden ook erg leuk meelopen ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:04

Juangi schreef:
Ik rij zelf geen western, maar met alle rassen kan het. Van shetlanders tot zelfs haflingers heb ik ook al over gehoord. Succes! Echt een leuk idee om het met een tinker te gaan doen!

vorig jaar is marja oost Nederlands Kampioen geworden met haar haflinger.. t stikt van de haflingers in het western, en van de fjorden, en van de tinkers, en van de ezels.. alleen mogen die geen wedstrijden starten.. helaas.