Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
, want idd op 5-6 jaar is het skelet pas kompleet volgroeid (zie profiel). pre schreef:Ja precies, de Futurities zijn de reden ,waarom het cultuurtje van "met 2 jaar aanrijden" is ontstaan. Vele trainers/ ruiters en eigenaren zouden het graag zien , dat vanuit de USA-organisaties, het veranderd wordt en de Futurities en Maturities 1 jaar vooruit geschoven worden.Ok, dus eigenlijk word het ook aangespoord omdat je dus van die futurity westrijden hebt waar ze de jonge paarden willen zien.
Er zijn ondanks alles, toch nog vele oudere futurity-paarden, die dus op latere leeftijd nog goed lopen,..gelukkig wel! Dat zegt dus ook weer iets over het gestel van het betreffende paard!Citaat:Maar deze dieren die zo vroeg worden aangereden, gaan die lang mee in de sport?
Houdt er wel rekening mee ,dat de sportcarriere van een futurity-paard vaak niet zo heel lang hoeft te duren, tenzij ze uiteindelijk naar en non-pro gaan, die dus nog jaren doorshowd. pre schreef:Nou goed, blijft toch niet mijn ding en zoals ik het nu begrijp is het vooral een geld kwestie.
pre schreef:Wat ik er dan van denk is, dat ze zadelmak worden gemaakt ok, maar dat deze jonkies al spins en stops maken.........het lijkt me daar toch wel heel belangerijk bij dat een lichaam het aankan want de oefeningen zijn voor volwassen getrainde paarden al zwaar genoeg.
Er zijn IMO ook zoveel andere dingen die je met je jonge paard beter eerst kunt doen....
pre schreef:Maar deze dieren die zo vroeg worden aangereden, gaan die lang mee in de sport?
Je zou denken dat als het dus werkelijk slecht is deze paarden op een gegeven moment kreupel gaan worden, leren ze daar niks van of is het maar zelden dat er zichtbaar ledsel word veroorzaakt.....dat is ook een vraagteken IMO.
)