[SGW] Hoe lang doe je eigenlijk gemiddeld met een BP?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Hoe lang doe je eigenlijk gemiddeld met een BP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 18:17

Dit vraag ik me eigenlijk al een poosje af.

Ik cross nu een jaar of 7/8, waarvan ik 2 jaar lang 2 paarden heb uitgebracht. Mijn bp heb ik net zolang als dat ik cross en is vrij intensief gebruikt. Heb er ook de nodige valpartijen mee gehad. BP ziet er eigenlijk nog prima uit, zit nog steeds goed alleen verslijt het stofje van de kleurpanelen hier een daar een beetje.

Misschien een gekke vraag maar is je BP na zoveel jaar, net als dat je elke 10 jaar ofzo een nieuw matras moet kopen, ook "op/versleten" en moet je dus een nieuwe aanschaffen?

Hoe lang hebben jullie je bp al en heb je misschien het idee dat ie aan vervanging toe is?

billy1

Re: Hoe lang doe je eigenlijk gemiddeld met een BP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:29

Ik heb de mijne al 12 jaar en hij is nog prima, net zoals jij aangeeft verslijt alleen de stof een kelin beetje. Moet ik er wel bij zeggen dat dit waarschijnlijk ook afhankelijk is van het merk en type bodyprotector dat je hebt. ik heb de Tipperary en dit zijn gewoon de beste BP's die er zijn (helaas ook de duurste.....)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 21:26

Het zal er idd wel aan liggen welk merk je hebt.
De mijne is een Air o Wear Zippa Women Plus. Ook niet echt een verkeerde keuze.
De BP van Tipperary of de How's Racesafe zou een eventuele nieuwe worden.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:41

Ik heb ook een AiroWear (vraag me niet welke versie Bloos )...
En rij hier nu zo'n 5 jaar mee, deze ziet er nog heel gaaf uit!!
Ik heb hem een jaar lang intensief gebruikt, omdat ik dat jaar, standaard met bodyprotector op mijn paard stapte.
Ben zeer tevreden over deze BP.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:49

Heb die van mij nu 3 jaar ong.

Gebruik m tijdens springen,springwedstrijden,cross en cross wedstrijden.

Heb de kieffer, die turtle, en ben er super tevreden mee.

Alleen word ie wat te klein dus ga een nieuwe kopen.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:19

Ik heb die van mij al ruim 13 jaar. Op zich is die nog goed alleen hebben ze vorig jaar bij mijn val de rits open geknipt. Ik heb er een nieuwe rits in laten zetten bij de schoenmaker.....
Nu gaat hij moeilijk dicht omdat de rits er niet goed in zit. Ik heb er een van Rodney Powell.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:22

Volgens mij gaan ze echt heel lang mee. Ik heb de eerste van BW hier ook nog liggen. En die is wel zo'n 12 jaar oud denk ik.
Zijn Rodney Powell is een jaar of 4/5. Kun je dus nog niet zoveel van zeggen.
Mijn RaceSafe is pas 2 jaar oud. Kan ik dus ook niet over oordelen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:36

Zou je niet een bepaalde test hebben om de bp te controleren? Net zoiets als je kan controleren of de boom van je zadel nog heel is? Al zegt het natuurlijk niet altijd wat.

Mijn Air o Wear (versie weet ik eigenlijk niet) gebruikte ik zeer intensief en heeft ook menig keer de grond "gekust". Heb de bp nu 7 jaar. De buitenkant wordt wat minder, maar het lijkt net als of de bp met de jaren beter gaat zitten.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:39

Lijkt mij dat een bp niet echt "kapot" kunnen gaan zoals een cap. De beschermpanelen zijn meestal toch van foam of schuim voor het comfort en zolang dit op z'n plaats blijft zitten, blijft de werking volgens mij gelijk.

Wel zou ik voor een andere gaan wanneer ik het idee krijg dat de foam/-schuimlaag dunner wordt want dan lijkt de bescherming me ook minder te worden.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 16:34

Nou, dat is nou precies wat ik bedoel Ibonn. Daarom ook de vergelijking met een matras in mijn openingspost. Beetje kromme vergelijking, maar toch. Lijkt me toch dat het foam/schuim zijn elastisiteit verliest en door zweet (al reinig ik die van mij 2 keer per seizoen, lees: dan ligt ie een dag of 2 in bad te weken met groene zeep) hard kan worden zodat op gegeven moment de BP zich dus niet meer (voldoende) naar je lichaam kan vormen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 23:13

dit is een goeie vraag ben ook wel nieuwsgierig of daar een tijd op staat!
Ik heb die van mij nu 3 jaar,ziet er nog uit als nieuw maar heeft al wat wappers opgevangen.
Maar ik wil toch gaan sparen voor een andere echte goeie heb nu die kieffer (ninjaturtle model Tong uitsteken) maar heb het idee dat deze mijn houding negatief beinvloedt en dat hoort niet.

het kan dus ook zijn dat een BP aan vervanging toe is als deze niet meer goed aansluit en past omdat je eigen lichaam is veranderd ook iets om mee te nemen. Maar denk dat die vergelijking met een matras niet zo heel erg verkeerd gemaakt is!

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:15

Simmie schreef:
Nou, dat is nou precies wat ik bedoel Ibonn. Daarom ook de vergelijking met een matras in mijn openingspost. Beetje kromme vergelijking, maar toch. Lijkt me toch dat het foam/schuim zijn elastisiteit verliest en door zweet (al reinig ik die van mij 2 keer per seizoen, lees: dan ligt ie een dag of 2 in bad te weken met groene zeep) hard kan worden zodat op gegeven moment de BP zich dus niet meer (voldoende) naar je lichaam kan vormen.
ik heb mijn bodyprotector nog nooit gereinigd, moet dat? Clown

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:26

Ik weet wel zeker dat mijn Harry Hall BP aan vervanging toe is.
Heb hem al sinds ik 9 ben (10 jaar nu dus) en ondanks dat ik natuurlijk hartstikke trots ben dat ik er nog in pas, zit hij niet echt heel fijn meer Clown

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:29

Oliebeer schreef:
Simmie schreef:
ik heb mijn bodyprotector nog nooit gereinigd, moet dat? Clown

Niks moet, maar ik vind het zelf wel zo fris.
Ik heb een wit voorpaneel en dat wordt toch ook snel vies ondanks dat mijn rugnummer er voor zit.
Tis maar net wat je zelf prettig vind.
Zo was ik ook regelmatig mijn cap (in de wasmachien).

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:36

cap in de wasmachine????? Ik laat m vaak onder heet water.. Lachen
Heb overigens mijn bodyprotector al een aantal jaar. Heb m wel 1x vervangen omdat ik ontzettend hard was gevallen en ik mijn bodyprotector niet meer veilig vond (eigen veiligheidsgedachte Lachen )

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:51

Ja, cap in de wasmachien. Ik wikkel 'm dan in mijn paardenjas. Gaat prima!

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:49

da's een goede tip... Lachen

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 20:08

ik cross niet (alleen af en toe voor de lol) maar ik ben het wel van plan alleen mn pony is nu 5 jaar en vind springen allemaal nog best spannend dus misschien in de toekomst wel. Ik heb een gewone body protector is dit voldoende voor het crossen? ik doe er al heel lang mee dit is mijn 2e bodyprotector omdat de vorige te klein werd ik rijd nu al 9 jaar dus kan je na gaan

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:29

Ik heb nu mijn 2e bp (ben uit de eerste gegroeid)
Maar dat is een gewone simpele, van imperial riding ofzo. Absoluut niet fijn, rijd er sinds kort mijn gewone springwedstrijden niet meer mee, omdat hij dan als het zo koud is eerst 1 hele dag 'op moet warmen' voordat hij beweegbaar is Nagelbijten / Gniffelen

Hij is verder nog wel goed, de eerste is de stof wel schoon van versleten (een USG)

Ik ben al hard aan het sparen (maar dat kan ik niet Clown ) voor zo'n met blokjes, een Rodney Powell geloof ik. Die wordt nu ook helemaal 'in' bij de pony springers in het noorden Ja

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:42

ik stap regelmatig met de BP en cap onder de douche doe dan alles goed uitspoelen en met shampoo uitwassen...werkt ook goed (al ziet het er wel een beetje raar uit...in mijn blote kont met bp en cap..hihi)

wat betreft houdbaarheid...ligt volgens mij ook aan de kwaliteit en gebruiks intensiviteit..
ik had een vrij simpele en die leek mij altijd best goed...totdat ik die air o wear zippa woman aan had...toen realiseerde ik me toch wel dat die oude al na 3 jaar goed versleten was...qua pasvorm en daardoor dus ook functionaliteit...

en laten we wel wezen...ook blijf je dezelfde kledingmaat behouden...je lichaam verandert toch naarmate je ouder wordt..en die wat 5 jaar geleden goed zat...kan nu helemaal niet meer lekker zitten...
dus ik persoonlijk zou er niet zolang mee rijden, maar na 5-6 jaar vernieuwen...puur persoonlijk.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:15

Ik zie jou al staan onder de douche Haha!!

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:48

Jeetje jongens! ik heb nog nooit n cap en laat staan m'n BP anders gewassen dan met n natte spons Clown Haha! Cap in de wasmachine was ik echt nooit op gekomen hoor Clown Haha!

Heb mijn BP in 2003 gekocht.... is volgens mij nog helemaal goed, zit nog steeds heerlijk Ja Alleen is ad binnenkant t stofje wat af aan het slijten Bloos

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:05

Ibonn schreef:
Lijkt mij dat een bp niet echt "kapot" kunnen gaan zoals een cap. De beschermpanelen zijn meestal toch van foam of schuim voor het comfort en zolang dit op z'n plaats blijft zitten, blijft de werking volgens mij gelijk.

Wel zou ik voor een andere gaan wanneer ik het idee krijg dat de foam/-schuimlaag dunner wordt want dan lijkt de bescherming me ook minder te worden.

probleem met de foam is dat het uitdroogt en dus broos wordt en dus niet meer goed beschermd, de levensduur staat meestal in de bijgeleverde foldertjes, of anders mailtje naar de leverancier sturen. Uiteraard zal de leverancier een hele andere houdbaarheidsdatum opgeven dan dat er hier gevonden wordt dat de bp nog kan Haha!

Ik was altijd mn hoesje ff in de biotex, de panelen zelf niet

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 12:08

Water droogt ook uit, dus zou voor de panelen als je het persee schoon wilt maken eerder voor ene vochtig doekje gaan....

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:26

Ik heb de mijne nu 6 jaar, en hij doet het nog super:D