[WN] Neck reining: Wie heeft tips om paard aan te leren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Neck reining: Wie heeft tips om paard aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:39

Zoals de titel al zegt. Ik wil het paard wat ik rij graag neck reining aanleren. Nu probeer ik gewoon met twee handen te rijden en de teugel zeg maar wel tegen de hals te leggen en de andere teugel te sturen. en ik geef natuurlijk beenhulpen. Het paard snapt eigenlijk nog niets van de teugel tegen de hals. Hoe maak ik hem bewust dat die teugel tegen de hals een teugelhulp is?

Popstra

Re: Neck reining: Wie heeft tips om paard aan te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:06

idd buiten teugel tegen de hals en kijken in de richting waar je naar toe wil. Als het paard niet reageerd dan de binnenteugel erbij gebruiken (van de hals af) net zolang het kwartje gevallen is zeg maar!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:39

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 18:55

trickywonder schreef:
ik vond op een ander forum dit filmpje! hier wordt het super goed uitgelegd en voorgedaan! (in het Engels)
http://www.youtube.com/watch?v=pSEpVq2v-Rk

Dank je wel! Hier heb ik echt wat aan en mijn engels is wel goed. Dus kom hier vast verder mee!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:59

Les nemen is mijn tip

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:03

Neckreining is juist bedoelt om je te consentreren op je zit.
Mijn advies .. neem een keer 1 of 2 lesjes centered riding.

Het heeft geen zin om het op duw en trekwerk te laten aankomen.
Wel kan jij je paard alvast aan leren om te wijken voor de druk en dan specefiek rond de hals.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:21

annebe schreef:
Neckreining is juist bedoelt om je te consentreren op je zit.
Mijn advies .. neem een keer 1 of 2 lesjes centered riding.

Het heeft geen zin om het op duw en trekwerk te laten aankomen.
Wel kan jij je paard alvast aan leren om te wijken voor de druk en dan specefiek rond de hals.

Ik duw en trek niet. Zou mij alleen, maar zeer doen. Ik heb namelijk reuma. Westernles vind je bij mij niet echt in de buurt helaas.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:27

ik ben het ermee eens dat je ook op zit veel moet doen, maar dat leer je al veel eerder. Dat is een basisprincipe in de western lijkt mij. (dat doe ik al nu ik nog op 2 handen rij.) mij leek het filmpje een mooie aanvulling met het accent op de neckreining.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:44

trickywonder schreef:
ik ben het ermee eens dat je ook op zit veel moet doen, maar dat leer je al veel eerder. Dat is een basisprincipe in de western lijkt mij. (dat doe ik al nu ik nog op 2 handen rij.) mij leek het filmpje een mooie aanvulling met het accent op de neckreining.

Ik weet wel hoe je neckreining 'doet" zeg maar. Ik heb alleen tips nodig om het begrijpelijk voor mijn paardje te maken. Hij snapt het niet. Ik ben er nog niet heel intensief mee bezig geweest. stuur nu gewoon met teugel tegen de hals en teugel van de hals, maar het vlot niet echt. als ik nu teugel tegen de hals doe, loopt hij gewoon rechtdoor. Het lampje begint nog niet te branden zeg maar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:47

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:50

goed filmpje! OK dan!
let erop dat je na ask--> show ook "het loslaten" doet en niet blijven trekken met de binnenhand.
Succes!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:55

Wat een goed filmpje zeg! Helder en duidelijk voor zowel ruiter als paard! en je kunt er weinig slechts mee aanrichten!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:56

Echt een super filmpje, wordt echt duidelijk uitgelegd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:02

westernles is ondertussen op erg veel plaatsen (weet natuurolijk niet waar je woont), en meestal komen de trainers bij je aan huis..

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:07

troi schreef:
westernles is ondertussen op erg veel plaatsen (weet natuurolijk niet waar je woont), en meestal komen de trainers bij je aan huis..

ik woon in noord-groningen. Dichtsbijzijnde is veendam geloof ik en is 50 km van mijn paard vandaan. Verder heb ik geen buitenbak of binnenbak tot mijn beschikking, dus dat wordt niet echt handig lessen dan...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:13

Het filmpje dat trickywonder plaatste had ik ook al onder mijn crtl V zitten.. Kijk ook maar eens hoe centered die oude cowboy zit! Zijn hand beweging is volledig los van zijn lijf, hij leunt niet mee naar binnen of iets dergelijks.

Het roepen van 'Neem Les' is natuurlijk makkelijk en een inkoppertje waar niet iedereen iets aan heeft. Ik ben het er wel mee eens, maar ik wil ook graag zeggen waarom lesnemen zo belangrijk is.

Iemand die vanaf grond kijkt naar wat je doet, ziet veel meer van wat je daadwerkelijk doet dan jij voelt op dat moment.
Een menselijk brein is een wonderlijk ding en wil vaak heel veel meer doen dan nodig is. Ergens is dat logisch, je gaat eventjes 500kg paard met behulp van een 2cm breed stukje leer vertellen waar hij heen moet gaan.. Zo simpel kan dat niet zijn denkt je brein en zet je hele lichaam in om maar vooral dat paard opzij te kunnen 'duwen'. Onbewust volg jij de instructies van je brein op, dat is je menselijk instinct en zie daar.. zie je wel het paard doet het niet dnek je brein! Paardrijden is echt niet zo makkelijk! Je brein heeft bevestigd gekregen wat het al dacht!

En daarvoor heb je dat lesgeefmens op de grond die ziet dat je brein je voor de gek houdt en veel meer wil doen dan nodig is. Je lesgeefmens is er dus niet om het paard iets te leren.. nee hij/zij is er om JOUW brein een nieuw trucje te leren...

Als jij het kan zul je zien dat het eigenlijk heel simpel is en pas dan kan je het ook je paard aanleren. En dat is het pad naar verlichting!

Tot zover mijn relaas of het Zen van paardrijden... Groeten van uw Equusboedist!

Haha!

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:32

Leerzaam filmpje. Ik heb de rest ook even bekeken. In marum schijnt een instructeur te zitten is dat dichtbij je?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:38

Xenobyte schreef:
In marum schijnt een instructeur te zitten is dat dichtbij je?

is ook ongeveer 50 km. Ik zit een beetje in de middle of nowhere. Dichtbij zee, hé!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:19

jaaa! ik heb het filmpje via dapperdier!
Dus de echte credits mogen daarheen hoor Ja
Ik vond het ook zo'n goed filmpje, dus pass it on! Lachen

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:19

Vooral leuk zoals die cowboy het brengt: "the horse thinks: you don't have te pull on my face, I know what you mean!" Haha! Gewéldig!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:02

Wat een leerzaam en goed uitgelegd filmpje Lachen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:26

zeker een leuk filmpje!? Ook die andere filmpjes. Grappig mannetje ook *LOL*

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:27

So if I go "Wóóóónk" the horse thinks "huh" Huilen van het lachen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:14

Je zou lida hadders kunnen bellen,mailen (Lars_Alida hier op bokt woont in oostwold komt misschien wel bij je thuis) en in ter apel schijnt ook iemand te zitten die thuis komt.. . Ik rijdt nu zelf bij een stal en die laten een trainer uit emmen komen het enige waar je bij hem mee zit is dat de reiskosten (die jij uiteraard betaald) dan wat hoog worden. Als je meer wilt weten moet je maar een pbtje sturen.
Als je een topic opent over trainers in die regio gok ik dat je zat reacties krijgt.

Groetjes

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 20:01

trickywonder schreef:
jaaa! ik heb het filmpje via dapperdier!
Dus de echte credits mogen daarheen hoor Ja
Ik vond het ook zo'n goed filmpje, dus pass it on! Lachen

Ik heb het weer van iemand anders.. de echter credits moeten naar de cowboy en de plaatser op Youtube!!
Sharen is zoo coool!

Het zijn inderdaad reiskosten die de pan uit gaan lopen vrees ik.. maar misschien een uurtje in de maand, daar steek je al een boel van op of anders toch een dresuurles nemen van ene instructeur die niet allen kijkt naar wat een B-proef doet maar naar hoe een paard loopt en een ruiter zit. daar heb je altijd wat aan, ook als je western gaat rijden uiteindelijk.. De basis blijft paardrijden.

Offtopic @ troi: La sin je profiel dat je van Robin Hobb houdt! Wat een schrijfster he!? Ze blijft me boeien ook al dnek ik dat deze serie me toch echt niet boeit, raak ik halverwege toch verslaafd. Ik ben nu Georg RR Martin aan het lezen.. ook supergoed en verslavend! Ik mis hier en daar Robin Hobbs fascinatie voor sjamanisme en dergelijke, maar Martin schrijft heerlijk realistische personages. Heb je haar andere boken onder haar eigen naam ook gelezen?