haflingers in de endurance sport wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

haflingers in de endurance sport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 16:04

het is misschien heel raar maar ik kan me herinneren van vroeger dat er altijd 2 mensen op stal stonden bij ons die heel veel endurance wedstrijden reden met haflingers... Kan dit of is het een geheel ongeschikt type paard voor deze tak van de paardensport?

Hilli

Re: haflingers in de endurance sport wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:18

Ja hoor, je kan best starten met een haf in de endurance, al zul je op sommige punten 'anders' moeten trainen dan de ruiters die in het bezit zijn van bijv. een arabier. Er zijn ook best een aantal mensen die endurance starten met hun haf. Ik weet dat carina dat bijv. doet, en dat Karin een tijdje een haf van iemand anders heeft uitgebracht. Als je specifieke vragen hebt, kun je ze misschien een PBtje sturen Lachen

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 16:22

Ja want ik dacht er zelf misschien ook aan! ik heb een erg licht gebouwde haf die dat soort dingen leuk vindt vandaar.. Alleen is het nu nog ff te vroeg daarvoor maar ik dacht info vragen kan altijd!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:50

Wat een rare vraagstelling Verward , wel of niet. Je kunt met ieder paard endurance starten, je ziet zelfs wel eens een shetlander voorbij komen. Haha!
Hoever je komt, en wat je ambities zijn, en of je paard daarbij past, dat zijn allemaal andere vragen die je je kan stellen. Maar het is zeker geen kwestie van wel of niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:18

Er is geen enkel paardenras ongeschikt voor de endurance.
Elk ras van shet to belg zou prima endurance kunnen rijden zolang je de training en je ambities aan past aan wat het paard kan.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:22

Als je er plezier in blijft houden kan het altijd, al zul je misschien niet zo hoog komen als ruiters met meer geschikte paarden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 07:38

Axel_Valerie schreef:
Ja want ik dacht er zelf misschien ook aan! ik heb een erg licht gebouwde haf die dat soort dingen leuk vindt vandaar.. Alleen is het nu nog ff te vroeg daarvoor maar ik dacht info vragen kan altijd!

Ik zie in je profiel dat je paard 2,5 is. Nog te jong om echt mee te gaan rijden, maar je kunt al wel andere dingen voorbereiden. Wandelen over verschillende ondergronden (vooral ook harde weg) is heel goed voor hem en je kan hem alvast voorzichtig laten wennen aan verschillende situaties. Bijvoorbeeld het 'keuren' door een vreemde. Leer hem spelenderwijs dat je hem overal mag aanraken en hou iets tegen z'n buik als zijnde een stetoscoop.
Als je dit allemaal heel rustig aanpakt vind je paard het leuk, is het goed voor z'n lichamelijk en geestelijke ontwikkeling en daar heb je straks alleen maar heel veel baat bij. Maar doe alles voorzichtig en zet hem nog niet echt aan het werk.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 12:11

Nee ik heb hem ook nog niet aan het werk hoor alleen inderdaad die dingetjes waar jij het over hebt! ik wandel alleen veel met hem op het verharde:)
En heel af en toe als ie druk is aan de longeerlijn voor 10 minuutjes want dat is echt zijn hobby haha!
Verder doe ik helemaal niks.. lekker spelen en inderdaad wennen aan dingen..
Maar ik rij ook paarden door en verder en ik had toen 2 mensen op stal die vrij hoog waren met hun haffies in de endurance daarom vroeg ik het me af!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:14

ik lees even mee, ben ook benieuwd wat je ambities zijn. Echt hoog komen (128 km + rijden) of gewoon lekker starten en zien waar je uitkomt.

queen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:37

ik heb mijn haflinger ook endurance gereden. En lekker tot 35kilometer mee kunnen doen. Haffie is nu 20jaar en voelt zich nog jong.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:42

Ik wil mijn haflinger *ooit* ook starten.
Denk zeker dat dit kan, ieg op recreatief niveau. Lachen
(Ben nu nog lekker aan het Western-dressuren.)

@Hilli, wat heeft zij er mee gereden, weet je dat?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:12

inderdaad ieder ras is geschikt voor endurance.. toch ligt het aan je eigen ambitie.. wat wil je en wat heb je er voor over.. Jeanne Ribbens heeft ooit ook met haar haflinger klasse IV gestart.. kijk naar Tonkie met haar IJslanders enz enz.. je komt er heus wel, maar het is nog harder werken dan wij met onze arabjes of NRPS-ers.. houd daar rekening mee.. Knipoog

klasse I kan echt ieder paard.. en endurance is gewoon super Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:47

Citaat:
Jeanne Ribbens heeft ooit ook met haar haflinger klasse IV gestart..

Wat knap! Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:52

In Haflinger zit ook wel wat Arab. Ik durfde het eerst niet te posten omdat ik niet precies weet hoe dat zit, maar het staat gewoon op boktwiki Haha!

Citaat:
Van oorsprong is de Haflinger een veelzijdig en taai gebruikspaard. Door zijn werkwillige karakter is het geschikt voor alle takken van de paardensport. Het is geen uitblinker in een specifieke tak, maar heeft desondanks zich goed bewezen in bijvoorbeeld de dressuursport, het springen of de westerntak. Ook zien we de haflinger goede prestaties neerzetten in de mensport met speciaal het marathonrijden. Tot slot wordt de haflinger ook ingezet in de Endurance, door zijn arabische bloed heeft hij het voordeel een goed uithoudingsvermogen te bezitten.

Gewoon maar eens proberen, kan nog best wat worden Knipoog

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:06

Als je maar plezier hebt toch!?
Dan zou ik het zeker doen! Haha!

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:43

Mijn haffie heeft twee seizoenen endurance meegelopen met als max een wedstrijd van 60 km. Dat gaat helemaal prima en ze vindt het hardstikke leuk. Natuurlijk is haar basishartslag hoger dan van de gemiddelde arabier, maar daar is prima rekening mee te houden. Gewoon lekker gaan proberen straks!!

Fietje_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:38

Mijn haflinger loopt ook klasse 2 en doet dat super.
Ze is momenteel geblesseerd maar zodra ze weer helemaal beter is gaan we weer rustig klasse 1 rijden en zodra ze er klaar voor is weer klasse 2. Ik ben nu ook bezig om mijn jonge haflinger klaar te krijgen voor klasse 1. Ze is nu 4,5 en zal volgend seizoen ook voor de eerste keer starten.
Ik ben dus helemaal voor het endurance met haflingers. Hoe meer hoe beter!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:38

Wat ontzettend gaaf Fietje!
Ik ben er voorlopig nog niet aan toe maar hoop ooit ook te starten met haf. Lachen

Fietje_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:46

Zeker doen! Elk paard dat regelmatig gereden wordt kan normaal gesproken een klasse 1 lopen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:54

Echt ik heb weer zo'n blunder!
Ik kijk net naar de homepage zie ik ineens dat mijn eigen topic tot leven is gekomen!
Hahaha wat een loser ben ik ook!
Maar wel heel erg gaaf dat jullie ook denken dat het met een haf gewoon kan!
Ik heb namelijk veel "voor-gek-verklaringen" ontvangen toen ik dit op stal vroeg...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:01

Als jij ergens van overtuigd bent, moet je het gewoon proberen, en je optrekken aan de voorgekverklaringen > laat ze een poepie ruiken. Knipoog

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 12:04

hahaha dat was ik uiteraard ook van plan turdusmerula Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:06

Joh ik had voorheen een draver en ik werd al voor gek verklaard dat ik ermee endurance ging starten. Was zelfs dierenmishandeling Rolleyes
Met goed en verstandig trainen kan inderdaad praktisch ieder ras meekomen. Niet allemaal tot klasse IV, maar ook niet iedereen heeft die ambitie Knipoog

TurdusM, leuk dat je ook interesse hebt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:07

Mooi zo Axel_Valerie, laat het je alleen motiveren! Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:07

gewoon lekker eigenwijs gaan trainen meid, dan komt het allemaal goed, haffies kunnen het ook best Lachen