Goed adres voor het kopen van een nieuw zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirel

Goed adres voor het kopen van een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:26

Nou zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar een adres waar je goede betaalbare zadels kan kopen.
Het liefst in zuid holland omdat ik daar woon en dan is het nog te doen om te passen op lokatie.

Ik ben een recreatie ruiter maar wil heel erg graag (hopelijk volgens jaar) starten in de endurance.

Wie kan helpen??

Groetjes Mirella

Diva

Re: Goed adres voor het kopen van een nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:24

Wat voor zadel denk je aan? Een specifiek endurancezadel?
Endurancezadels zijn doorgaans niet erg goedkoop. Je kunt wellicht eerst beginnen met rijden met je huidige zadel, en als je het allemaal leuk vindt, en je het nodig vindt om een nieuw zadel te kopen (want als het voor je paard goed past en jij zit er goed op, dan is het nieteens nodig). Heel veel ruiters rijden gewoon met dressuur en vzh zadels.

Mocht je wel een endurancezadel willen: www.greendistance.nl heeft prachtige, goede zadels.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 15:00

Dat is juist het probleem.
Was echt van plan om het eerst met mijn dressuur zadel te proberen.
Mijn zadel past voor geen meter meer dus ik moet een nieuw zadel hebben.
Hij ligt op zijn schoft en knijpt te veel naast de schoft waardoor hij daar geen spier op kan bouwen.
Ik dacht misschien is het beter om dan in een keer een duur goed zadel te kopen dan twee keer.
Verder lopen de schouderbladen van mijn paard ver door en ik denk dat het dan makkelijker is met een endurance zadel om dat die kort (geen) zweet bladen hebben.
Moet alleen wel eerlijk zeggen dat ik nog nooit een endurace zadel van dichtbij heb gezien dus heb geen ervaring.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:25

Ik zou beginnen met direkt afscheid te nemen van je huidige zadel. Als ie zoveel te krap ligt, zul je absoluut problemen krijgen. of je paard dan.
Om een goed zadel te kunnen kiezen, zul je ze moeten proberen. Wat voor de een heel fijn is, hoeft voor een ander helemaal niet fijn te zijn. Het is niet per definitie zo dat een endurancezadel geen zweetbladen heeft. Een Massimo trail bv heeft gewoon zweetbladen. Greendistance heeft zoals gezegd keuze in endurancezadels.
Gebruikt zijn endurancezadels vrij schaars en evengoed over het algemeen nog prijzig. Ik weet niet wat jij onder betaalbaar verstaat? Je hoeft niet perse een endurancezadel te hebben om endurance te starten. Er zijn ook veel ruiters die bv een dressuur- of westernzadel bv hebben. Net wat je zelf fijner vindt.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:14

Voor een gewoon zadel, maar wel gepast door iemand die iets van endurance weet kan je naast Greendistance, ook terecht bij Countrymill uit nijkerk. Zij komen ook aan huis.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 22:44

Ik heb ook hele goede ervaringen met Country Mill!

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:11

Hier nog een goede ervaring met Country Mill.
Een goed zadel is op meerdere plaatsen te koop,
belangrijker is een goed passend zadel en daar gaat het vaak mis,
met een goede zadel-passer dus.
Vraag jezelf af wat je wilt doen met je paard en wat type zadel het beste past op je paard
(afhankelijk van bouw).
Dan weet je al wat meer, wat jij betaalbaar vind weet ik niet maar ik zou in iedergeval nooit op het zadel bezuinigen.
Succes ermee,
p.s. ik heb een Continetal Equiflex Endurance zadel.

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 23:25

Ik breng mij zadels altijd bij zadelservice van Rijs in Nieuwenhuizen. Ik heb hier goede ervaringen mee.
http://www.vanrijs.nl/

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 16:09

Sorry kon even niet reageren geen computer op vakantie Lachen
Ik rij niet meer met mijn zadel ik rij nu af en toe met een berabackpad en verder doe ik nu veel grondwerk.
Ik ga zeker even kijken bij country mill ( hebben zij ook een website?
En ik ben absoluut niet van plan om te bezuinigen op een zadel als alleen het duurst past dan is dat zo maar wil niet bij voorbaat voor de hoofdprijs gaan als jullie snappen wat ik bedoel.
In elk geval bedankt voor de tips!

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:02

van rijs zou ik persoonlijk niet heen gaan voor een endurancezadel.... ook vind ik dat ze je onnodig lang laten wachten tot ze eindelijk eens aan huis kunnen passen.... de service vind ik ronduit slecht.

Country Mill is echt een super goede zaak. ze zijn bij mij op stal komen passen en namen echt de tijd!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:56

Oke, ik volg dit ook even.. Ben ook op zoek naar een endurance zadel en inderdaad die zijn slecht te vinden tweedehands (dan zijn ze maar een paar keer gebruikt of zo en kosten ze in plaats van 2200 nog 1800, schiet niet echt op).
Wat zijn goede zadels op dit moment? Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen? Ik heb een stuk gelezen over de American-Flexible met van die panelen.. heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb nu een barefoot cheyenne maar die gaat de deur weer uit. Heel fijn zadel om mee buiten te rijden hoor, niets mis mee! Maar dan alleen voor kortere buitenritjes en als je verder geen ambitie's hebt....
Ik wil voor mijn paardje voor de langere afstanden gewoon een goed zadel wat perfect past (en dat laatste is volgens mij voor iedereen een probleem, want als ik al die forums zo lees lijkt het wel alsof die zadels niet bestaan!)
Ik wil best wel geld aan het zadel uitgeven, mist ik de garantie kan krijgen dat deze super goed ligt en blijft liggen (dus niet na een jaar weer een ander zadel nodig ben).. Bestaan die? Bloos

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:00

Garantie dat een zadel goed blijft liggen zul je nooit krijgen. Bij toename van training zal er een verandering ontstaan in de bespiering, waardoor je zadel daar ook weer op aangepast moet worden. Ook een jong paard zal zich nog verder gaan ontwikkelen.

Heb je al naar de massimo trail gekeken?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:31

Ja, die heb ik ook gezien. Hij lijkt mij vrij groot..? Is dit ook zo of lijkt het alleen zo. Ik wil wel af en toe dressuur blijven rijden, om de spieren e.d. een beetje bij te houden... alleen lijkt hij weer vrij veel op een vzh zadel ipv een dressuur. Kun je hier goed op dressuren of valt dat dan weer tegen?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:34

Ik heb een Massimo Trail van de Country Mill. Ik heb een 17,5 inch en het is geen groot zadel. Het neigt meer naar een dressuur dan naar een spring zadel. Ik rij er ook gewoon dressuurwedstrijden mee.
Mijn Massimo bleek na een half jaar niet goed meer te liggen en Herman heeft het nu aangepast door het anders op te vullen en een soort tussenstukje onder de kamer te maken, echt super service.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:39

Ik vind zelf de massimo trail als zijnde endurance-zadel heel erg fijn om er ook dressuurmatig mee te rijden. Je hebt in vergelijking tot een dressuurzadel wel meer beenvrijheid. Als je dat niet fijn vindt, zou ik zelf gewoon voor een dressuurzadel gaan. Maar persoonlijk vind ik het dus een heel fijn zadel.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:49

hm.. beetje vaag van mezelf.. mijn vraag is dus eigenlijk, lijkt hij meer op een veelzijdigheids of meer richting de dressuur. En mag je hier eventueel dressuurwedstrijden mee rijden? Zijn de zweetbladen niet wat groot voor endurance (ivm paard die warmte kwijt moet)?

Mijn eerste idee was namelijk een dressuurzadel aanschaffen voor de dressuur en dan een endurance zadel voor de lange afstanden (en dan bedoel ik zo'n klein zadeltje, vb podium light). Of is dit overdreven en kan ik dan inderdaad met bijvoorbeeld de massimo af?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:50

ow.. tussendoor al weer andere reacties (ben beetje traag met posten vandaag)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 16:53

Met de Trail mag je gewoon dressuurwedstrijden starten.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 18:08

Maakt het voor de dressuur eigenlijk uit of je met een bruin of zwart zadel aankomt? Ik vind de bruine namelijk veel mooier!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:42

Maakt niet uit, voor dressuur moet je alleen wel een engelse boom hebben. Veel endurancezadels hebben een westernboom, dus als je ook dressuurwedstrijd wil rijden moet je daar rekening mee houden.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:44

Equinefit misschien? Lachen
Ik weet niet zeker of die zulke zadels maakt hoor, maar je kan het altijd proberen !

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:34

Djilan schreef:
Met de Trail mag je gewoon dressuurwedstrijden starten.

Tot M geloof ik.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:41

Met de Trail mag je tot Internationaal starten heb ik gelezen, d.w.z. met Internationale wedstrijden moet je dressuur met een dressuurzadel starten.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:43

Jet schreef:
Met de Trail mag je tot Internationaal starten heb ik gelezen, d.w.z. met Internationale wedstrijden moet je dressuur met een dressuurzadel starten.

Ja, klopt. Ik had het ook inde reglementen gelezen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:58

De Trail zou alleen niet geschikt zijn voor bijv. de oefeningen vanaf het Z. Nou ja, die ambities heb ik niet echt Clown