Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Lara_Silver schreef:Daarbij vind ik dressuur belangrijk om een paard lekker in vorm te krijgen
Daarbij: overstappen naar een andere discipline omdat je er in de eerste niet uit komt met je pony is geen oplossing, je loopt hier namelijk vanzelf weer tegen aan 
Ik wilde je alleen waarschuwen dat het geen oplossing voor alles is en dat dat 'relaxte' ook niet vanzelfsprekend is, dat kost tijd en training

nielsd schreef:Lara_Silver schreef:Daarbij vind ik dressuur belangrijk om een paard lekker in vorm te krijgen
Hoe bedoel je, in vorm? Een westernpaard moet toch ook in vorm zijn?
Ik lees allemaal dat het zo relaxt is, dat western. Maar als je het goed doet is het toch voor zowel ruiter als paard werken hoor.

rapido schreef:Ik heb ook mn paard (arabier) omgeschoold naar western en geloof me dat valt nog niet mee! Vooral dat rijden met losse teugel kun je de eerste tijd (máááánden!) wel vergeten. Het ene paard (en ruiter) zal daarbij wat langer nodig hebben dan het andere paard. Maar het is wel super leuk om te doen en zorg dat je goede instructie kan krijgen.
Dat is dus niet zo.
Ik ben er me bewust van dat het genoeg tijd en moeite kost om een paard neckreining te laten begrijpen en hem hier later ook op te kunnen rijden. Ik ben wel nuchter genoeg over deze omstap mits die er komt. Vind het jammer dat er hier zo raar gereageerd word eigelijk.
.nelly_555 schreef:Ik moest onlangs ook de keuze maken tussen western en engels, alleen bij mij speelde geen eigen paard mee wat omgeschoold moest worden. Ik heb 2 proeflessen gedaan op een gewone manege en 2 op een westernmanege. Ik kwam tot de conclusie dat ik meer lol had tijdens het westernrijden en dat de omgang met de paarden me beter beviel dan bij de dressuur. Ik heb dus uiteindelijk gewoon gekozen voor hetgeen waarbij ik me lekker voelde, ondanks dat ik de engelse stijl niet wil verleren en ook niet wil afzweren.
Ik kan je dus verder weinig meer advies geven dan te doen waar jij je lekker bij voelt en waar jij happy van wordt.
Lara_Silver schreef:Vind het jammer dat er hier zo raar gereageerd word eigelijk.
En dan kan je misschien ook eens een lesje volgen om te kijken of je het wel echt leuk vind. PB anders maar even als je interresse hebt.. 
Heb je zelf wel eens op een goed gereden westernpaard gereden om te voelen of het daadwerkelijk wat voor je is? Ben je wel eens op een wedstrijd geweest om te kijken? MSQuincyTE schreef:De western paarden willen ook nog wel eens in de sress schieten hoor alleen ziet niemand het blijkbaar.
Ieder paard heeft een ander karakter en ieder paard kan nog wel eens anders reageren. Ik heb het over het algemene beeld, en nee dat is niet van gestresste paarden, heb er zelden een in de stress zien schieten.
Dat een paard in de stress kan schieten door teveel been of een te ferm contact bij de dressuur kan ik me voorstellen, maar een correct neckreining gereden paard waarbij de ruiter rustige en zachte beenhulpen gebruikt; lijkt me onwaarschijnlijk dat die volledig in de stress schieten. Dat ze ook heel heet kunnen worden kan ik me voorstellen (dat kan ieder paard) maar stressen niet. (als je ten minste weet wat echt stressen is
)
) om te kijken hoe je het vind enzo. Als je het dan heel leuk vind kan je altijd nog kijken voor omscholing/trainer. En mocht je het dan niet leuk vinden heb je ook niet zo ontzettend veel geld besteed aan een trainer of omscholing en kan je dressuur blijven doen
Of denk ik nou verkeerd?
Warbling schreef:Ah jammer dat je ver weg woont.
Anders kan je ook kijken voor een manege dichterbij, kan je ook op een manege paard eens een lesje (of een paar) volgen (dat bedoelde ik eigenlijk ook, was beetje onduidelijk, sorry) om te kijken hoe je het vind enzo. Als je het dan heel leuk vind kan je altijd nog kijken voor omscholing/trainer. En mocht je het dan niet leuk vinden heb je ook niet zo ontzettend veel geld besteed aan een trainer of omscholing en kan je dressuur blijven doen
Of denk ik nou verkeerd?