Trainen in de wintermaanden, vroeg donker...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Trainen in de wintermaanden, vroeg donker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 00:34

Beste enduro's

Hoe trainen jullie je paarden in de winter? Als het vroeg donker wordt etc. Rijden jullie in de bak, of toch buiten?

Het lastige van waar ik nu sta met buitenrijden is dat er niet overal lantaarnpalen staan en dat je niet echt een lekker rondje kunt rijden over straat. We zitten ook vlak bij bossen en duinen, maar de boswachter vind het niet zo tof als je daar nog bent na zonsondergang Sigaar

Ik beschik wel over een töltbaan, maar dat heb ik na vier rondjes ook wel gezien Clown

Hilli

Re: Trainen in de wintermaanden, vroeg donker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:17

Ik rij wat vaker in de bak, maar dat hangt ook een beetje af van hoe de bak erbij ligt. In tijden met (zeer) veel neerslag of vorst is het eigenlijk geen doen.

Daarnaast rij ik wel gewoon in het donker buiten, maar beperk ik me tot 3-4 verschillende rondjes. Die rondjes lopen allemaal over de verharde weg en ken ik zeer goed: bermen zijn té nat en in het donker kun je evt. gaten niet goed zien. Ik heb dan wel een hele bak lichtjes bij me, fluoriscerend hesje voor mij en fluo beenbeschermers voor m'n paard.

In het weekend, of eens in de 2 weken doordeweeks (beetje afhankelijk van mijn agenda) maak ik een wat langere rit bij daglicht. Dat kan ook 's morgens voor mijn werk zijn.

Eigenlijk komt het meer neer op 'conditie onderhouden/beweging geven' (ze staat op stal in de winter) dan écht trainen.

Jouw paarden staan buiten, toch? Je kan, als je geen tijd hebt, natuurlijk ook nog een wintervakantie overwegen. Dan pak je het rijden weer op als het weer wat langer licht wordt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:23

Hier nog eentje met "winterprobleem". naar buiten in het donker doe ik niet. Helaas ben ik ook geen held om na een lange tijd niet buiten gereden te hebben het bos in te gaan dus ben wel heel beperkt.

Heb gelukkig 1 middag in de week vrij en in het weekend dus heb drie dagen waarop ik zou kunnen rijden in daglicht. Echter moet in mijn geval de bak dan wel in orde zijn. Heeft het wat veel geregend dan is hij te glad en zou ik dus ook echt naar buiten moeten, helaas is in het weekend de plek waar ik normaal oversteek heel erg druk en helaas ook nog op beide dagen.

Voor mij is het op dit moment dat ik gewoon rij wanneer ik zin heb en het kan. Hij staat de hele dag buiten dus beweging is er en het rijden wordt afgestemd op wat hij de weken ervoor gedaan heeft.

Eerder wel eens gereden met bouwlampen voor verlichting maar dat is ook geen pretje, kan echter wel longeren als het donker is.

Edit: sorry arabesk ik zie nu pas dat je vooral richt op endurance rijders.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:59

Ik rij lekker in de binnenbak. Met een beetje creativiteit kan dat nog best leuk zijn. We doen wat dressuur (op onze eigen manier) en wat gehoorzaamheidsspelletjes (wat Anouar heel leuk vind)

In het weekend lekker naar het bos.

Maar op het moment train ik nauwelijks. Ik wil het over een paar weken weer echt op gaan pakken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:46

Ik rijd in de bak (we beschikken over een buiten en binnenbak), longeer en in de weekenden ga ik dan naar buiten. Hij staat momenteel overdag nog in het land dus doe ik er niet iedere dag wat mee.

Straks als het land gesloten is, beperkt het naar buiten gaan zich tot een paddock, maar dat beter dan niets Lachen
Dan rijd ik hem ongeveer 4 keer in de week, waarvan 2/3 keer in de bak en 1/2 keer naar buiten. Verschilt per week. Dan 1 tot 2x longeren (bijgezet of enkelt aan een halster voor de beweging) en voor de rest lekker wandelen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:13

Je hoeft niet speciaal dagelijks buitenritten te maken om hem voor de endurance te trainen hoor, helemaal niet voor de 30 km.
In de bak gaat het ook prima. Ik doe lekker grondoefeningen met hem en eens in de week springtraining en de rest gewoon lekker oefenen onder het zadel en het weekend een lekkere buitenrit, prima training toch.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:17

Dagelijks trainen is juist slecht

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:25

Ik zit met hetzelfde "probleem".
Paard komt in winter wel van 7 tot 19uur buiten in hele grote weide.
Maar kan verder niet goed rijden.
Ik heb een nieuw doel deze winter: lange lijnen. En verder heb ik redelijk flexibel werk en ga ik proberen om met mijn baas te regelen dat ik óf vroeger weg kan naar huis óf tussendoor een aantal uur naar mijn paard kan om te rijden (bak) of longeren... En dat ik dan langer doorwerk. Dit op bijvoorbeeld dinsdag en donderdag.
Kerstvakantie ben ik gelukkig wel 2 volle weken vrij. En vanaf januari wordt het weer langer licht...
Het is even behelpen.. maar ik ben ieder geval blij dat mijn paard op de wei staat. Is voor mij al een zorg minder Lachen En daar kan hij zichzelf de "basisbeweging" geven.
Mijn paard wordt alleen wel knorrig van weinig aandacht, dus ik probeer er wel dagelijks iets mee te doen. Bijvoorbeeld grondwerk of die lange lijnen voor zijn aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:24

Ik heb gelukkig nergens last van. Ben er pas van de week achter gekomen dat onze bal verlichting heeft. Heb eigelijk altijd wel tijd om overdag te rijden of anders in de schemer. Rij wel minder omdat ik overdag ook niet alle tijd heb helaas.
Meestal 3 x per week naar buiten en 1 x longeren bij gebrek aan grote rijbak.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:58

Bij gebrek aan een bak die al af is, rijd ik 'maar' 4x per week. Woensdagmiddag ben ik vrij en doe ik een kort snel rondje. Beetje interval of iets wat daar op lijkt, en zondags langer rondje op een lekker tempo, niet te hard en niet te zacht. Verder heb ik donderdagsavond les, dus dan kan ik in de bak bij haar rijden, en zaterdags rijd ik gewoon wat voor de fun buiten.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 21:18

Elk moment aanpakken om in het licht naar buiten te gaan. Buitenrijden in het donker doe ik niet, behalve dan door het dorp o.i.d, maar niet het bos in. Op Neef zou het kunnen, maar op Sam/Duon wordt dat echt te risicovol. Ik zou niet ontspannen door kuilen/gaten in de weg, etc. Zeker niet na die verhalen uit Limburg, die idioot die kuilen groef met ijzeren pinnen onderin. Als je die niet ziet aankomen... Knipoog Ik kijk teveel nieuws.

Verder longeren en in de buitenbak. Prima te doen. Momenteel lekker vakantie allemaal, dus helemaal geen last van het vroeg donker zijn.

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:18

Ik train nu voornamelijk dressuurmatig. en af en toe in het weekend een buitenrit om even wat anders te doen. Daarnaast staan mijn paarden bijna iedere dag overdag op de wei.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:08

Ik train door de week vooral dressuurmatig, 's avonds in de binnenbak...ben dan ook erg verwend met een binnenbak van 90x30 vrees ik.
Op woensdagochtend ben ik vrij en train ik meestal op de galopeerbaan. In het weekend af en toe een buitenrit, maar dat zijn hier vooral stapritjes. En als ik een trailer kan lenen dan af en toe in het weekend met de trailer richting Appelscha e.d. Afgelopen week heb ik wat minder gereden (wel gelongeerd, gewandeld en in de paddock geweest) maar toen was ze gisteren behoorlijk explosief.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:20

Ik rij op zich niet minder vaak dan in de zomer (zo'n 2 tot 4x per week), maar wel wat meer dressuurmatig dan dat ik het bos in ga.
Nu eigenlijk alleen in het weekend het bos in en de rest van de week dressuurmatig om hem lekker los en soepel te hebben en houden. En als de bak te nat is wat freestylen of longeren in de overdekte longeerbak.
De echte trainingen pak ik vanaf januari weer op. Nu is het vooral gezellige ritten en ter ontspanning/voor de lol.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:24

@Nicole85: als je flexibel werk hebt, dan zou je misschien ook kunnen proberen om 's morgens voor je werk te gaan rijden. Dat doe ik zo nu en dan ook en ik ben dan uiterlijk half 11 weer op mijn werk. Hoef ik dus niet eens zoveel langer te blijven aan het einde van de werkdag. Tussendoor gaan rijden kost mij meer tijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:43

Djilan schreef:
Ik rij op zich niet minder vaak dan in de zomer (zo'n 2 tot 4x per week), maar wel wat meer dressuurmatig dan dat ik het bos in ga. .

Same here!

In het weekend maak ik een lange rit op een redelijk rustig tempo. Doordeweeks rijd ik 2 keer in de verlichte buitenbak en maak soms een staprit en een beetje draf buiten in het donker. Bij die staprit laat ik haar wel lekker doorstappen. Ik heb zo een 3-tal niet al te lange rondjes maar die langs de duinen is favoriet. Daar is geen verlichting maar mijn paard ziet toch beter in het donker dan ik en we zijn goed (lees: als kerstboom) verlicht.

Bij volle maan en helder weer wil ook nog wel in het donker naar het strand gaan. Daar stappen we dan ook voornamelijk trouwens.

Om het dressuurmatige leuk te houden heb ik weer vaker les en maken we gebruik van pionnen en balkjes.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:45

Hilli dat is wel een optie Lachen , maar werk als studieloopbaanbegeleidster op een ROC. Jongeren hebben les van 9:15u tot 14:30u.
En ik spreek ze meestal voor de les of na de les.
Dus voor die 9:15u.
Ik kan wel een keer niet aanwezig zijn, maar wekelijks wordt moeilijker.
Ik heb vrijdag met mijn baas gesproken en hij heeft er geen moeite mee als ik bijvoorbeeld om half 10 weg ga tot 12 uur. En dan de middag langer doorwerk.
Of dat ik tot 14:30u werk en wat vroeger begin op werk of een andere dag wat meer werk (regelmatig zijn er "ouderavonden" of informatie bijeenkomsten, maak vrij veel extra uren)

Kan wel wat schuiven.
Ben erg blij met mijn werk Lachen Voorlopig houd ik dat werk vast Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 10:02

fransje23 schreef:
In het weekend maak ik een lange rit op een redelijk rustig tempo. Doordeweeks rijd ik 2 keer in de verlichte buitenbak en maak soms een staprit en een beetje draf buiten in het donker. Bij die staprit laat ik haar wel lekker doorstappen. Ik heb zo een 3-tal niet al te lange rondjes maar die langs de duinen is favoriet. Daar is geen verlichting maar mijn paard ziet toch beter in het donker dan ik en we zijn goed (lees: als kerstboom) verlicht.

Welke rondjes rij je? Zal het wel ff per pb vragen Knipoog

Citaat:
Bij volle maan en helder weer wil ook nog wel in het donker naar het strand gaan.

Jij durft! Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:04

Met volle maan kun je anders heel veel zien hoor! Zeker als je geen bomen hebt staan is alles super goe dte zien. De maan hoeft dan niet eens vol te zijn.
Strand is wel een hele gave optie trouwens!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:28

Djilan schreef:
Met volle maan kun je anders heel veel zien hoor! Zeker als je geen bomen hebt staan is alles super goe dte zien. De maan hoeft dan niet eens vol te zijn.
Strand is wel een hele gave optie trouwens!

Klopt, hoeft niet helemaal vol te zijn maar je hebt wel een flink stuk maan nodig en vooral helder weer Haha!

Ik vind het altijd iets magisch hebben Lachen We doen het ook wel met stalgenoten samen en dan, in de winter, terug op stal lekker warme choco met wat lekkers Vingers aflikken

Arabesk, je pb beantwoord ik later nog!

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:07

Ik rij soms op vrijdag avond in de pikke donker, tot over laast ik opeens geweerschoten hoorde...
Moet ik toegeven dat ik liever bij klaarlichte dag rij. Alhoewel ik met mijn vriend eens in maanlicht heb gereden, wat heel romantisch was.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:28

Ik rij niet minder vaak, misschien wel wat korter ofzo. Ik heb flexibele werktijden en ga 's winters 's morgens rijden, of in de middag. In schemering of donker rijden doe ik ook wel eens, op bekende paden en met lichtjes overal aan. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 21:24

mijn paard is bang in het donker in het bos ROFL de sul Haha!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 08:39

Arabesk schreef:
mijn paard is bang in het donker in het bos ROFL de sul Haha!

Nou ja, dan heb je gelijk een uitdaging voor deze winter, toch? Clown

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:50

ook hier meer bakwerk in de winter.
Vooral swinters doe ik meer lange lijnen / dubbele longe.
Heeeeeeeeeerlijk dat we nu een binnenbak krijgen op stal Lachen

Maar ik ga net zo goed naar buiten swinters als zomers. Wel meer op de weg ipv de berm (te nat). Met name in het weekend een langer rondje om (ongeacht het weer). En doordeweeks proberen voor school of na school. Is het al donker? dan hangen we ons vol met lichtjes en reflectoren. Een hoofdlampje is makkelijk op de stukjes waar je niet genoeg maanlicht hebt, verder staat die uit, je ziet er meestal juist minder door. Buiten is bij ons helaas geen bos, maar zijn de landweggetjes / zandpaden tussen de dorpjes.