[SGW] Wedstrijd foto's maken met flits?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natalie1993

Wedstrijd foto's maken met flits?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 10:26

Ik ga vaak naar wedstrijden (voornamelijk SGW) en maak dan foto’s van deelnemers. Ik doe dit als hobby graag en het is natuurlijk ook leuk voor de deelnemers. Ik ben in bezit van een - spiegelreflex - canon eos 400D met 18-55 mm lens. Omdat crossen vaak voornamelijk in het bos zijn is het erg moeilijk scherpe foto’s te maken zonder flits.

Nu de vraag (voornamelijk aan crossers);
Fotograferen met flits – kan dit of niet?

De foto’s worden dan veel mooier en scherper, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is voor het paard. Aan de andere kant zijn er tijdens een cross zoveel geluiden en bewegingen, dat het misschien niet zo opvalt/irriteert.
Graag reactie van alle mensen die hier ervaring mee/meningen over hebben.

xxitsmexx

Re: Wedstrijd foto's maken met flits?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:05

Ik zou het niet erg vinden dat er een flits is met de foto's..
snap dat sommige het niet fijn vinden

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:08

Ik zou er ook geen problemen mee hebben.
In het 'heetst van de strijd' zouden zowel mijn paard als ik het toch niet door hebben Haha!

Maar ik kan me wel voorstellen dat als je met een jong paard komt, die nog een beetje kijkerig is, het best vervelend kan zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:21

Foto's mooier en scherper met flits? Lijkt me sterk eigenlijk. Ongeacht of het storend is of niet; met flits heb je alsnog ongeveer dezelfde sluitertijd nodig om te zorgen dat je achtergrond ook mooi meebelicht wordt. Welke ISO-setting gebruik je? Geen optie om die wat verder op te schroeven?

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:28

@ Nouks - Ik heb mijn camera nog net dus weet niet echt wat te doen. Ik heb gisteren in Diepenheim bij de SGW foto's gemaakt met iso 1600, de hoogste die ik kan. Behalve in de zon natuurlijk, daar gebruikte ik 100, de laagste.
Laatst bijgewerkt door Natalie1993 op 03-11-08 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:34

Nadeel van flitsen is dat je de ogen van de paarden "terugflitsen" Verder kan als het gebeuren dat als er ook nog vrij veel omgevingslicht is en het paard snel beweegt je een soort dubbele belichting krijgt. Zelf gebruik ik zelden een flits. Liever een lichtserke lens, hoge Iso waarde en goede ruisonderdrukking software (bv Noise ninja)

Verder vind ik 18-55 mm wel heel erg kort voor paardensport. Je moet dan bijna in de hindernis gaan zitten. Zelf gebruik ik buiten het liefts mijn 400 mm f2.8 lens en binnen de 200 f1.8.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:37

@ Don_Marcello - ik ben het helemaal metje eens qua lenzen, ik zat idd een beetje in de hindernis Tong uitsteken Maar omdat ik nauwlijks geld had voor de camera, kan ik het nu niet betalen een ander lens te kopen. Dat komt volgend jaar weer (hopelijk vóór het cross seizoen Haha!)

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:42

Als ruiter heb ik liever geen flits.

Don, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Zelfs om maar een beetje acceptabele foto's te kunnen maken moet je goed materiaal hebben. Met een pocket camera moet je niet komen aanzetten, zeker als het licht wat minder is. Daarin tegen is een f2.8 / 400 mm lens is nu ook niet voor iedereen weggelegd.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:43

Don_Marcello schreef:
Nadeel van flitsen is dat je de ogen van de paarden "terugflitsen" Verder kan als het gebeuren dat als er ook nog vrij veel omgevingslicht is en het paard snel beweegt je een soort dubbele belichting krijgt. Zelf gebruik ik zelden een flits. Liever een lichtserke lens, hoge Iso waarde en goede ruisonderdrukking software (bv Noise ninja)

Verder vind ik 18-55 mm wel heel erg kort voor paardensport. Je moet dan bijna in de hindernis gaan zitten. Zelf gebruik ik buiten het liefts mijn 400 mm f2.8 lens en binnen de 200 f1.8.

400mm 2.8 Wow! Die moet wat knaken gekost hebben.....

ik ben het er wel mee eens dat je beter een goede lichtsterke objectief kan aanschaffen. Ik zou het zelf eigenlijk niet zo prettig vinden als ik overal flitsende mensen tegenkom.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:47

Natalie1993 schreef:
@ [***] - Ik heb mijn camera nog net dus weet niet echt wat te doen. Ik heb gisteren in Diepenheim bij de SGW foto's gemaakt met iso 1600, de hoogste die ik kan. Behalve in de zon natuurlijk, daar gebruikte ik 100, de laagste.

100 en 1600 is nogal een verschil... Lijkt me ook niet helemaal noodzakelijk om zo te switchen...

Aan wat voor sluitertijden kwam je in de zon (ISO 100) en in het bos (ISO 1600)?

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:09

@ Nouks - Ik weet niet wat voor een sluitertijden ik had... Verdrietig Wat zou volgens jou goed zijn dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:17

Kun je nakijken, rechtermuisknop op de foto --> eigenschappen. Ben wel benieuwd op wat voor waardes je had als je in de zon aan ISO 100 genoeg had, maar in het bos pas aan ISO 1600...

Een sluitertijd korter dan ca. 1/320 is sowieso goed...

In welke stand heb je gefotografeerd? En zou je als je toch de sluitertijd nakijkt ook eens naar het diafragma willen kijken?

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:23

Nouks schreef:
Kun je nakijken, rechtermuisknop op de foto --> eigenschappen. Ben wel benieuwd op wat voor waardes je had als je in de zon aan ISO 100 genoeg had, maar in het bos pas aan ISO 1600...

Een sluitertijd korter dan ca. 1/320 is sowieso goed...

In welke stand heb je gefotografeerd? En zou je als je toch de sluitertijd nakijkt ook eens naar het diafragma willen kijken?

Ik kan het hier niet zien, ik zal er vanavond thuis naar kijken en dan zet ik hete hier neer Knipoog
Hoe kun je trouwens zien wat de sluitertijd is?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:26

Zie je op je display als het goed is. Je stelt je camera toch ergens op in lijkt me?

Hmm.... Als ik jouw vragen zo hoor zou het denk ik geen kwaad kunnen misschien eens een cursusje fotografie te overwegen. Ga je veel profijt van hebben denk ik.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 12:29

Nouks schreef:
Zie je op je display als het goed is. Je stelt je camera toch ergens op in lijkt me?

Hmm.... Als ik jouw vragen zo hoor zou het denk ik geen kwaad kunnen misschien eens een cursusje fotografie te overwegen. Ga je veel profijt van hebben denk ik.

Ja, dat ga ik ook doen. Ik ben ook van plan om een EF 75-300mm 1:4-5.6 II Telezoomlens te kopen zodat ik niet meer op de hindernis hoef te zitten Tong uitsteken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:33

Een flits is niet voor iedereen even leuk, paarden kunnen er van schrikken....
Plus dat je met je flits niet altijd dat bereik haalt dat je ook echt profijt er van hebt.
Ik sluit me aan bij Nouks, kijk eens bij jou in de buurt of er fotozaken zijn die een cursus organiseren. Je leert je camera beter kennen door middel van het uitvoeren van opdrachten. Tevens leer je wat de instellingen met elkaar doen door bijvoorbeeld je diafragma en je sluitertijden aan te passen en wat voor iso daar dan weer het beste bij past.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:38

Ik geloof niet dat mijn paard en ik het doorhebben als er tijdens de cross geflitst wordt.
Voor mij zou het dan ook geen probleem zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:49

Ik kan niet tegen flitsers. En ik zou het dus ook niet op prijs stellen als ik dat licht in mijn ogen krijg tijdens een cross.
Je kunt dan beter kiezen voor een beter lens. En als dat financieel niet mogelijk is kiezen voor een ruimte die meer open is waardoor je meer licht vangt.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:39

ik heb een hékel aan fotografen die flit gebruiken Clown
mijn vorige pony kon daar absoluut niet tegen, en heb een paar keer opnieuw moeten beginnen met springen omdat hij helemaal het vertrouwen kwijt was nadat hij midden in de hindernis sprong door de flits.
Ik zou gewoon geen flits gebruiken, komt alleen maar gedonder van en ik vind de foto's er vaak niet mooier op worden.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:24

Ik zou ook geen flits gebruiken. Vind het niet mooi en ik zou ook bang zijn om paarden of ruiters te storen.
Drie jaar geleden heb ik in Hattem een foto met flits gemaakt van m'n eigen pony (bij de beruchte trakehner het bos in na het weiland na de waterbak) en hij verkeek zich best stevig op die trakehner (zag hem gewoon extra rekken boven die sprong) en daarna stopte hij op een smal bankje. Ik heb nog steeds twijfel of het nu door die sprong kwam of door de flits. Ik zorg in ieder geval dat ik niet meer flits bij een wedstrijd.

Ik denk overigens dat je foto's met ISO 1600 niet meer mooi zijn, maar veel te veel ruis hebben. Probeer gewoon een mooie hindernis uit te zoeken buiten het bos!
Een sluitertijd van 1/320 lijkt mij nog te langzaam voor een sprong/galopfoto. Ik probeer altijd minimaal 1/800 te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:44

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:51

hmm iso 1600 lijkt me niet heel nodig denk dat je idd meer met je sluiter moet gaan spelen en je diafragma
mooie foto nouks

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:22

Ik heb een boek gekocht bij de Canon Eos 450. Weet zo niet exact de titel, maar het is een beetje een glossy zwart boek. Daar staat alles wel in. Loop gewoon af en toe naar buiten en ga dan wat dingetjes proberen. Zo' n camera heeft meer mogelijkheden dan je denkt Bloos ik heb er nu wel een zoomlens bij met zo' n functie dat je van die wegtrekfoto's kan maken....als een paard dan langs komt galopperen kun je meebewegen en dan zie je het paard scherp en de achtergond wazig, best mooi!

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 09:53

SGWuppie schreef:
Ik heb een boek gekocht bij de Canon Eos 450. Weet zo niet exact de titel, maar het is een beetje een glossy zwart boek. Daar staat alles wel in. Loop gewoon af en toe naar buiten en ga dan wat dingetjes proberen. Zo' n camera heeft meer mogelijkheden dan je denkt Bloos ik heb er nu wel een zoomlens bij met zo' n functie dat je van die wegtrekfoto's kan maken....als een paard dan langs komt galopperen kun je meebewegen en dan zie je het paard scherp en de achtergond wazig, best mooi!

Ja, zo'n lens wil ik ook. Wat voor 1 is dat?!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:59

Volgens mij deze: EF 75-300/4-5.6IS USM

En in iedergeval 2 standen voor image stabilisatie