Vraagjes m.b.t. Endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Vraagjes m.b.t. Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 00:59

Hallo,

ik ben altijd wat instabiel geweest over wat ik nou precies wil zodra ik een eigen paard heb, maar god-zei-dank ben ik er uit en het komt er op neer, lekker recreatief rijden met hier en daar wat lesjes, enduranceritten (op zo hoog nivo als mijn vrije tijd toelaat) en wat cross ter afwisseling (zal dit niet echt op hoog nivo gaan doen).
Een echte dressuurruiter ben ik niet, springen vind ik leuk, maar ik moet het echt hebben van de afwisseling en ik moet een uitdaging hebben, heb ik dit niet dan verlies ik snel mijn interesse.
Goed, m.b.t. endurance volgen hier wat vraagjes:

1. Hoeveel kost 1 inschrijving +/-
2. Hoeveel kost een lidmaatschap? (Neem aan dat dat los staat van de inschrijving).
3. MOET je een groom meenemen? Heb namelijk niemand met voldoende tijd.
4. Kan je zelf kiezen wanneer je rijdt in je klasse? Of moet je aan een X aantal wedstrijden per jaar meedoen?
5. Ik ben 1.79 groot, vrij stevig en geef de voorkeur aan grote paarden die niet al te rank zijn. Arabiertjes voor mij zijn geen optie en ik wil natuurlijk ook een goede kans maken om wat te winnen in zowel eventing als endurance. Het paard moet dus:
- Netjes kunnen lopen, ruime gangen (relaxed voor endurance en goed voor dressuurproefjes bij eventing)
- Goed kunnen springen (zie eventing/springwedstrijdje)
- Snel zijn met een niet al te moeilijk op te bouwen conditie
- Vurig zijn maar geen stuiterbal (Ik kijk daarbij naar arabiertjes, al weet ik dat dat niet voor allen geldt!)
Welk ras zouden jullie mij aanraden?

Thanks alvast!

Brainless

Re: Vraagjes m.b.t. Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 01:13

Misschien is een Gelders paard wat voor je (vooral de wat "modernere" zijn heel veelzijdig).
Die van mijn opa heeft van nature een goede conditie en heeft absoluut geen problemen met een ritje van 25km.
Gelderse zijn (gemiddeld gesproken) niet heet "in de kop" maar hebben wel doorzettingsvermogen (geven niet snel op).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 07:53

1. Hoeveel kost 1 inschrijving +/-
Voor deelname aan een nationale wedstrijd betaal je tussen de 20 en 30 euro.

2. Hoeveel kost een lidmaatschap? (Neem aan dat dat los staat van de inschrijving).
Je moet lid zijn van de KNHS endurancevereniging, dit kost ongeveer 50 euro per jaar en je moet een endurance startkaart hebben. Als je ook sgw gaat rijden moet je een gewone startkaart hebben, dan heb je geen endurance startkaart nodig (endurance startkaart is goedkoper, maar als je allebei gaat doen heb je er geen twee nodig) Prijzen weet ik niet uit m'n hoofd, die staan wel op de KNHS site.

3. MOET je een groom meenemen? Heb namelijk niemand met voldoende tijd.
Een groom is niet verplicht, in klasse 1 is het ook zeker niet echt noodzakelijk, klasse 2 kan ook nog wel zonder, vanaf klasse 3 vind ik een groom eigelijk wel onmisbaar. Maar je kan gewoon in klasse 1 beginnen en je leert vanzelf mensen kennen. Er wordt heel vaak gedaan dat mensen elkaar gaan groomen, jij een keer met een ander mee, die ander een keer met jou mee...

4. Kan je zelf kiezen wanneer je rijdt in je klasse? Of moet je aan een X aantal wedstrijden per jaar meedoen?
Je moet 3 keer een klasse goed uitrijden voor je een klasse hoger mag, maar je moet nooit een klasse hoger. Je mag ook altijd lager starten dan de klasse waar je al in gestart bent (dus een klasse 4 ruiter mag altijd nog klasse 1 met hetzelfde paard) Welke wedstrijden je rijdt maakt niets uit.

5. Ik ben 1.79 groot, vrij stevig en geef de voorkeur aan grote paarden die niet al te rank zijn. Arabiertjes voor mij zijn geen optie en ik wil natuurlijk ook een goede kans maken om wat te winnen in zowel eventing als endurance. Het paard moet dus:
- Netjes kunnen lopen, ruime gangen (relaxed voor endurance en goed voor dressuurproefjes bij eventing)
- Goed kunnen springen (zie eventing/springwedstrijdje)
- Snel zijn met een niet al te moeilijk op te bouwen conditie
- Vurig zijn maar geen stuiterbal (Ik kijk daarbij naar arabiertjes, al weet ik dat dat niet voor allen geldt!)
Welk ras zouden jullie mij aanraden?
Moeilijk te zeggen qua ras. Engels volbloeden doen het goed in de eventing en je ziet ze ook een enkele keer in de endurance. Maar een goede kruising of een KWPN of NRPS kan natuurlijk ook. Ligt aan het paard zelf.
In de endurance doen de kleine ranke paardjes het het beste omdat die lichamelijk gewoon heel veel voordelen hebben.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:34

W.b. de stokmaat: ik ben zelf 1.83m en niet de lichtste, en rij al jaren met succes op mijn dravertje van 1.51m. Lachen Geen enkel probleem, in de endurance is dat ook heel normaal hoor. Een volwassen man van 1.90 op een arabiertje, niemand kijkt raar op. Haha!

Als je toch iets wat meer aan de maat wil en ietsje steviger, kan ik je (als echte draverfanaat Knipoog ) een draver aanraden. Super atleten, hard, gemakkelijk in de omgang, fijne gangen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:14

Nina_rex schreef:
W.b. de stokmaat: ik ben zelf 1.83m en niet de lichtste, en rij al jaren met succes op mijn dravertje van 1.51m. Lachen Geen enkel probleem, in de endurance is dat ook heel normaal hoor. Een volwassen man van 1.90 op een arabiertje, niemand kijkt raar op. Haha!

Als je toch iets wat meer aan de maat wil en ietsje steviger, kan ik je (als echte draverfanaat Knipoog ) een draver aanraden. Super atleten, hard, gemakkelijk in de omgang, fijne gangen.

Ik vraag me toch af hoe een draver het in de eventing gaat doen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:45

Hm ja, daar zijn er inderdaad niet zoveel van. Knipoog Had ik even overheen gelezen.

Dan zou ik het toch in de hoek van het NRPS zoeken. Ja

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:48

Lenneke_ schreef:
Nina_rex schreef:

Ik vraag me toch af hoe een draver het in de eventing gaat doen

Mijn zusje wil eventing doen (over een jaartje) met mijn draver.. dus we zullen zien.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:12

Hey! Ik zal hier ook eens mijn visie geven, en proberen wat vragen voor je te beantwoorden!

Allereerst ligt het inschrijfgeld per wedstrijd zo rond de 25, 30 euro.
Alle info omtrent het lidmaatschap kun je vinden op http://www.deronline.nl
Ook is het mogelijk om drie keer (één keer per seizoen) een kennismakingsklasse te starten!

Groom is uiteraard niet verplicht, maar in veel gevallen wel nodig. Jij zal hoogst waarschijnlijk met een redelijk zwaar gebouwd paard van start gaan. Die hebben nou eenmaal wat meer nodig dan bijv. een Arabiertje.

Starten is natuurlijk niet verplicht! Gewoon wanneer jij er klaar voor bent.
Wel tijdig inschrijven!! Wedstrijden zijn de laatste jaren steeds sneller vol qua deelnemers!

Tsja... Paarden! Zoveel mensen, zoveel meningen!
Ik heb al 20 jaar een draver, en we hebben ook nog een ander staan. (die laatste heeft endurance gestart) Ook hebben we een Holsteiner staan en binnenkort een Arabiertje.
Op de oude draver heb ik altijd puur recreatief gereden. Altijd probleemloos. Volkomen betrouwbaar! De andere draver is nu acht en mag niet meer gereden worden ivm een scheve heup. Ik ben van mening dat wanneer je echt verder wilt in de sport je geen draver moet nemen.

Het overgrote deel is het van alles nét niet. Uitzonderingen daar gelaten.

Met de Holsteiner ga ik komend jaar aan de slag. Voornamelijk zal hij ingezet worden als eventing-paard. Maar ook wil ik regelmatig in de endurance uitkomen.
Een kasteel van een paard. Dik over de 1m70. Springgefokt.

Het Arabiertje zal door mijn vrouw in de endurance uitgebracht worden. Dit is waar Annelies haar ambities liggen.

Verschil tussen eventing en endurance is groot. Je kunt geen paard kiezen die zal toppen in beide takken van de sport.

Welk ras? Een mooi, Duits ras!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:50

Tja Frank als je het over topprestaties hebt, dan zijn eventing en endurance vast niet te combineren, en vallen ook een hoop paarden waaronder veel dravers af.
Maar dat was zeker niet de insteek van Xyris; die wil lekker van alles wat doen. Daarvoor zijn dravers i.m.o. heel geschikt, ze zijn zo ontzettend veelzijdig, maar ook veel andere paarden hoor. Lachen Eventing en endurance zijn best te combineren, bijv. Ret van Karin Spanjersberg heeft met haar zusje ook heel vaak gecrosst, terwijl hij met Karin endurance liep, en niet slecht ook.

Ik zou zeggen, zoek gewoon een leuk paard met wat atletisch vermogen, en je kunt in alle takken van sport een heel eind komen. Lachen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:30

Xyris schreef:
enduranceritten (op zo hoog nivo als mijn vrije tijd toelaat) en wat cross ter afwisseling (zal dit niet echt op hoog nivo gaan doen).

Xyris schreef:
en ik wil natuurlijk ook een goede kans maken om wat te winnen in zowel eventing als endurance.

Lekker van alles wat doen.. Dat komt op mij niet over als ik bovenstaande lees!

Retje is een halve draver.

Vanaf klasse drie moet je al een keuze gaan maken tussen de endurance en de eventing!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 06:57

Kijk naar Karrimh van Donna, nu naar het WK in Maleisië en redelijk niveau in de sgw.

Ik denk dat de TS gewoon een lekker veelzeidig paardje moet kopen, NRPS bijvoorbeeld. Op lager niveau kan je allebei doen en als het niet meer kan dan kan je alsnog de keus maken, dan weet je inmiddels ook wel wat je echt leuker vind.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:19

Frank schreef:
Retje is een halve draver.

Ik bedoelde ook niet dat hij een draver is, maar dat hij een paard is dat zowel endurance als eventing deed.

En AL vanaf klasse 3 een keuze maken? Haha! Dan ben je toch al wel even bezig hoor. Knipoog

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:57

Nina_rex schreef:
Tja Frank als je het over topprestaties hebt, dan zijn eventing en endurance vast niet te combineren, en vallen ook een hoop paarden waaronder veel dravers af.
Maar dat was zeker niet de insteek van Xyris; die wil lekker van alles wat doen. Daarvoor zijn dravers i.m.o. heel geschikt, ze zijn zo ontzettend veelzijdig, maar ook veel andere paarden hoor. Lachen Eventing en endurance zijn best te combineren, bijv. Ret van Karin Spanjersberg heeft met haar zusje ook heel vaak gecrosst, terwijl hij met Karin endurance liep, en niet slecht ook.

Ik zou zeggen, zoek gewoon een leuk paard met wat atletisch vermogen, en je kunt in alle takken van sport een heel eind komen. Lachen

Misschien is een NRPS een goede keuze voor de topic starter? Die heb je in alle soorten en maten en ook goed geschikt voor de endurance, springen, sgw etc. Zelf ben ik natuurlijk een groot arabisch volbloeden fan Haha! ook super veelzijdige paarden en erg geschikt voor de endurance.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:31

En Ret en Karrimh hebben idd ook bij beide disciplines leuke resultaten gelopen. Een dravebier een NRPS'er. Ideaal voor jou, behalve dat het meestal niet zulke zware paarden zijn.
Met een zwaarder paard ben je in het nadeel in de endurance, dan is een goed resultaat rijden veel moeilijker zo niet onhaalbaar, maar starten en uitrijden kan makkelijk en is ook heel leuk.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:40

Dravers heb je natuurlijk in allerlei maten, grotere en ook kleinere en NRPS hetzelfde verhaal. Een ex stalgenoot van mij had ook een NRPS.. ik dacht serieus dat het een KWPN'er was! Hij was zo'n 1.67 en ook behoorlijk flink!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:23

Het NRPS neemt in het hulpstamboek alle 'overblijvende' paarden op. Van mijn vorige pony was de afstamming onbekend en zij werd opgenomen in het NRPS hulpstamboek. Is dus nogal een groot verschil tussen NRPS en NRPS Knipoog

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:03

Jamika:Wat betreft het NRPS, moet elke NRPS-er minstens 12,5% Arabisch of Anglo-arabisch bloed bezitten. Bij onbekend moeten ze in iedergeval wel de uiterlijke kenmerken hebben daarvan, anders worden ze niet toegelaten.

Maar mijn NRPS-er doet het tot nu toe prima, hij houdt ook wel van cross ( ik niet), alleen niet zo van dressuur ( kan hij wel maar ik ben niet streng genoeg).
De meesten zijn veelzijdig genoeg en in alle maten te verkrijgen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:14

Jamika schreef:
Het NRPS neemt in het hulpstamboek alle 'overblijvende' paarden op. Van mijn vorige pony was de afstamming onbekend en zij werd opgenomen in het NRPS hulpstamboek. Is dus nogal een groot verschil tussen NRPS en NRPS Knipoog

Ret is wel echt geboren als NRPS, weet ik (dus dravebier én NRPS Pling ).

Bij het hulpstamboek krijg je een paspoort, maar geen papieren. Rex heeft toevallig ook een paspoort van het NRPS (maar ik ga hem echt geen NRPS noemen dan Knipoog ).

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:21

Ik zet even een stip omdat ik er stiekem over zit te denken om het een keer met Myrthe te gaan proberen. IS het toegestaan om met endurance een westernzadel te gebruiken?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:22

Tuurlijk, je mag zelfs zonder zadel rijden als je dat leuk vindt. Knipoog

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:32

Hoi, ook ik vind dit wel een leuk topic. Ik denk dat je endurance en lager niveau eventing met elk paard dat kan springen wel kan doen toch? Je zal altijd wel ergens tegenaan lopen. Ik heb zelf een NRPS. Paard is 1.65 en is half arabier en half KWPN. Hij is niet rank, ook niet heel stevig. Ik denk dat er bij de NRPS ongeveer zoveel verschil tussen de paarden zit als er verschillende soorten ruiters zijn. Erg moeilijk te typeren. Ik ken niet veel dravers, maar de paarden die ik ken lijken me niet uitermate geschikt voor eventing....endurance wel natuurlijk. Maar de vraag is, moet het paard papieren hebben? Ik denk dat instelling en karakter veel belangrijker zijn voor wat jij wil....zo'n geval NVVR paard heh....gewoon leuk om mee te tutten en rijden!

Enne...MirtheNH, ik heb twee ritten met een boomloos zadel en een leren bit gereden, ging heerlijk. Rijd nu met dressuurzadel en nog steeds leren bitje...het is echt heerlijk, endurance, lekker doen een keertje Lachen

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:13

Ik ga het volgend jaar zeker een keer proberen. Met Symphonie durf ik het niet echt aan omdat niet zo bomproof is, maar die springt wel op L niveau (ikzelf overigens totaal niet), maar ook dat is eventueel nog een optie.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:20

Nina_rex schreef:
Jamika schreef:

Ret is wel echt geboren als NRPS, weet ik (dus dravebier én NRPS Pling ).

Bij het hulpstamboek krijg je een paspoort, maar geen papieren. Rex heeft toevallig ook een paspoort van het NRPS (maar ik ga hem echt geen NRPS noemen dan Knipoog ).

Femcke had ook een echt NRPS papier (wel hulpstamboek), maar de ouders waren onbekend. Maar dan is ze dus inderdaad opgenomen op grond van haar uiterlijke verschijning neem ik aan Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:32

Hulpstamboek is volgens mij voor alle papierloze paarden.
Gewoon NRPS is alleen voor paarden met minimaal 12,5% arabisch bloed.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:06

Dat dacht ik ook, maar volgens Fannetje is het anders.