[WN] Wat wel en wat niet te doen met een 2.5 jr quarterhorse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Backup

Wat wel en wat niet te doen met een 2.5 jr quarterhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:00

Hoi allemaal,

Aangezien de meningen nog al wat verschillen hier over, open ik toch maar een topic Pling
Merrie, 2.5 jr oud
Heeft altijd in de kudde gestaan en staat nu sinds 2 weken op stal.
Bij mooi weer gaat ze uiteraard naar buiten Pling

Wat ik nu doe is : spelen los in de bak
Wandelen in de bak en buiten
En 2x in de week aan de longe voor 15 min.
En uiteraard poetsen
Beentjes tillen etc etc

Nu zijn er mensen die zeggen oooo dat kan wel vaker hoor en er zijn mensen die het al te veel vinden !!
En wat vinden jullie van sacking out ? Bv touw over haar heen gooien en onder haar buik door en om haar benen heen slingeren ?

ik zal graag jullie ervaringen willen lezen zodat ik daar tussen kan middelen ................

Henla

Re: Wat wel en wat niet te doen met een 2.5 jr quarterhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:28

Het longeren vindt ik persoonlijk al te veel voor een 2,5 jarige. Ik doe dit met mijn 3,5 jarige. Ik vind longeren te belastend voor zo'n jong paard.
Ik heb eerst veel gewandeld en nu is mijn merrie ook gelijk super verkeersmak.
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan het meenemen naast de fiets. Lekker rechtuit bewegen.
Verder zou ik er weinig mee doen op die leeftijd. Gewoon ze lekker paard laten zijn en ook met minder mooi weer naar buiten. Zelf lekker buiten kunnen bewegen is het aller belangrijkste! Ik zou ze zeker niet 24 uur per dag op stal laten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:10

2x per week 15 minuten longeren is idd wel behoorlijk belastend voor een 2,5 jarige. Dat zou ik minderen, of kwa tijd, dus niet meer dan 10 minuten of daarvoor in de plaats bv In hand trail/showmanship dingen gaan doen.

Ik zelf kijk heel erg naar het paard. Wat geeft het aan, waar is het aan toe en wat kan het geestelijk en lichamelijk al aan. Wat voor de ene "piece of cake" is, is voor de ander al een mega opgave.
Hoe reageert die van jou nu op bv een deken?? of een hoofdstelletje?? Of kent ze deze dingen helemaal nog niet.

Over het algemeen, en dan praat ik eigenlijk alleen over paarden die hier geboren en getogen zijn Knipoog Heel af en toe eens longeren (lees 1 keer per 2 weken oid) meer poetsen, kroelen en overal aanzitten. Voetjes geven ook op vreemde (lees andere dan normale plekken) Showmanshipdingetjes in de bak oefenen. Trail dingetjes oefenen. Dekens erop en eraf, pads erop en eraf. Met pad en singel los in de bak. Later met hoofdstel (eerst op stal een paar minuten) later los in de bak met hoofdstel. Nog later met pad/singel en hoofdstel los in de bak. Daarna eens met een oud zadel erop (bij voorkeur een engels zadel) los in de bak. Engels zadel, omdat de zweetbladen ervan zo leuk kunnen klapperen Haha! Ook ala sacking out dus. Een keer longeren met pad/singel en hoofdstel. En nog later met het engelse zadel erop. Zadel met deken erover wandelen. Daarna dubbele longe en stuurdingetjes doen. En als alles de normaalste zaak van de wereld is stap ik er eens op.

Let wel dit is niet iets wat ik binnen een paar weken doorneem. Ik begin met dekens bv als ze jaarling zijn, en werk dit lijstje dus in een 2 jaar door. En het betekend dus ook dat ze soms wekenlang helemaal niets doen of moeten doen. Naar mijn idee vinden eigenlijk alle paarden het wel prettig een paar dagen of weken niets te doen, en eens na te denken over wat ze geleerd hebben. Vaak als ze een paar dagen of weken niets doen, gaan ze er weer met frisse moed tegenaan, of gaan dingen die moeilijk waren ineens veel makkelijker.

Kijk dus naar wat jou paardje aangeeft. Ze is nog maar net 2 weken weer binnen. Maak het haar dus niet gelijk te moeilijk, en wil nog niet te veel. Hou het leuk voor haar. Dat is wel de tip die ik je wil meegeven. Het is zo verleidelijk nu eindelijk wat te kunnen doen met haar, maar ze moet het ook verwerken Knipoog

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:35

Dat longeren hangt ook enorm veel van de bak af! zelf vind ik het niet te veel, ( als je een niet te zware bak hebt). Je kan idd wel misschien met paraplu's ect in de bak gaan staan, laat haar maar wennen aan allemaal gekke dingen. varieer veel emt wat je doet zodat ze ook vertrouwen in je krijgt, lekker knuffelen en poetsen bijv in de bak.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:38

Ik longeer mijn jonge paard wel, maar op een zo groot mogelijk cirkel...

Maar als we het over een 2,5 jarige hebben zou ik het toch bij wandelen, oefenen met enge dingen en evt fietsen houden.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:58

Wat denken jullie dat ik onder longeren versta ?
Krijg nu de indruk dat zelfs stappen aan een lange lijn en kleine stukjes draf al niet kunnen ?
Ik laat haar niet aan de longe galoperen hoor, dat mag ze lekker in het land doen!

Verder doe ik het idd rustig tot nu toe en ook niet iedere dag
Als ik de ene dag gewandelt heb dan staat ze dag erna op rust en poets ik haar alleen maar wat
Ze moet idd wel de tijd krijgen om dingen te verwerken

Fietsen vind ik nu nog wat spannend, omdat ze zoveel dingen nog niet kent
dus voorlopig hou ik nog even bij wandelen buiten

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:02

Dan moest je dat erbij zetten hoe jij je paard longeert

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 07:42

MSQuincyTE schreef:
Dan moest je dat erbij zetten hoe jij je paard longeert

Dat zou ook gevraagd kunnen worden !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:38

Merk paard maakt niet zoveel uit, het gaat meer om het karakter ervan. Net wat hier gezegd wordt, de één slaat steil achterover bij het zien van een pad, de ander slaapt rustig verder Knipoog
Als ik kijk naar mijn 1.5 jarige, die is verkeersmak, kan dekens en een zadel (BF van een paar kilo Knipoog voor vijf minuten Knipoog ) op zijn rug hebben, is trailermak en bekap ik zelf. Verder loopt hij 24/7 buiten.
Dat vind ik het allerbelangrijkste voor jonge paarden, dat ze volop buiten kunnen lopen. Dat is het allerbeste, daar trainen ze hun eigen spieren wel van. En waarom met slecht weer niet? Je paard zal heus niet smelten, en een 2.5 jarige hoef je imo ook niet te scheren of met dekens te beginnen, want die rijd je toch niet in het zweet. Lekker naar buiten gooien. Juist in het land ontdekken ze wat wel en niet kan, hoe het met hun eigen evenwicht en snelheid zit. Beter dat ze daar zelf achter komen dan dat dat nog moet als jij er voor het eerst op zit Knipoog

Met longeren heb ik niet zoveel moeite, zolang je het niet elke dag meteen een uur doet Knipoog maar aan een halstertje in een door de helft afgezette bak wat stappen en draven eens in de zoveel tijd kan niet zo heel veel kwaad.

Wandelen/fietsen is trouwens ook goed voor het concentratie vermogen van een paard, hij moet immers langere tijd zijn aandacht (onder andere Knipoog ) bij jou hebben, in plaats van dat je hem een kwartiertje poetst en hem dan weer terug zet.

Paard bij ons op stal wandelde tot zijn derde rustig wandelingen van een uur, en kon daardoor zijn aandacht ook goed bij de ruiter houden toen hij eenmaal onder het zadel was. En ze worden er goed verkeersmak van, ze zien eens wat anders en veel vinden het ook echt leuk.

Lekker dus op het land gooien, zo'n jong dier moet niet veel op stal staan. Geen enkel paard, maar dat is weer een ander verhaal Knipoog

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:46

ik heb vaak gelezen dat quarter horses al met hun 2e onder het zadel zijn.
longeeren kan niet veel kwaat hoor ik doe het zelf ook met mijn 2,5 jarige haflinger.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:47

ik sluit me helemaal bij henla_tent en rina aan.
longeren is inderdaad al best belastend voor zo'n jong paardje. mijn eigen paardje is nu bijna 3,5 en ik doe nu hetzelfde wat jij doet qua longeren. 1 a 2 keer in de week longeren (stap en draf) en maximaal 15 minuten.
verder ga ik veel met haar wandelen, met of zonder andere paarden. als er andere paarden meegaan dan oefenen we al achterblijven, voorop gaan, halthouden, back-up, van de anderen wegdraven, enz.
bovendien ben ik nu begonnen met de voorbereidingen voor het rijden: pad en zadel erop leggen, beugels laten "klappen", ernaast staan en wat op en neer springen Clown , wijken voor druk, e.d.
er zijn gewoon nog zoveel andere leuke dingetjes die je ze kunt leren behalve longeren!
ik ga eens kijken of het ideetje van henla ook lukt met mijn paardje, naast de fiets meenemen, ben eens benieuwd... Haha!
en de tips van rina zijn ook erg interessant! Haha!

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:01

ik heb ook net een 2 1/2 jarige gekocht en die heeft de grondbeginselen al geleerd zadel op enzo dus ik ga straks maar veel met haar wandelen en schrik training en in hand trail doen om toch met haar bezig te zijn en een band op te bouwen.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:40

We moeten niet gaan doen alsof paarden van porselein zijn ofzo. Als ze op land staan doen ze zelf wel gekkere dingen dan op een rustige manier 10 tot 15 minuten longeren. Dat vind ik echt niet teveel voor een 2,5 jarige. Ik denk niet dat ze bedoeld dat ze het paard 15 minuten lang laat draven en galloperen.
Het laten wennen aan een touw over haar rug, rond haar benen etc en dat soort dingen is alleen maar goed voor de ontwikkeling. Daar krijg je straks alleen maar een makkelijker paard van. Er is niks verkeerd aan lekker spelenderwijs bezig zijn met je paard.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:28

Het gaat mij om de cirkels die ze lopen die belastend zijn en niet of ze stappen, draven of galopperen. Ik vind het lopen in cirkels in zijn algemeen vrij belastend voor een jong paard.
Daarom zou ik je paard leren naast de fiets te lopen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:32

Maar dat kan ik bijvoorbeeld met de mijne echt niet doen..
Ik zie mezelf dan al heel snel naast de fiets liggen...of erger...

Dus dat zou ik ook niet zomaar iemand adviseren...

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:35

Ik vind dat je een paard zo kan opvoeden dat hij wel naast de fiets mee kan. Ik heb een 3,5 jarige wat echt een ongeleid projectiel kan zijn. Maar ook zij kan naast de fiets zonder ongelukken. Maar dat is mijn persoonlijke mening...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:37

Ik heb echt mijn best gedaan, maar het zit gewoon niet in zijn aard om wat dat betreft vertrouwd te zien...
Mijn andere paarden kunnen het wel..

(En ik ben echt niet kinderachtig wat opvoeden aangaat...)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:40

Wat ik doe met mijn 2 jarige (en bijna 2 maanden)

Heel veel buiten wandelen, wil binnekort eens alleen en over een tijdje wil ik fietsen, want van dat wandelen krijg je voetpijn Bloos.
Poetsen, beentjes tillen, eigen schriktrainingparcoursjes bouwen en doorlopen, en touw over zijn rug door zijn benen, staart optillen, zweep laten kennen, gewoon zoveel mogelijk op het weiland ook.

amarilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:00

henla_tent schreef:
Het gaat mij om de cirkels die ze lopen die belastend zijn en niet of ze stappen, draven of galopperen. Ik vind het lopen in cirkels in zijn algemeen vrij belastend voor een jong paard.
Daarom zou ik je paard leren naast de fiets te lopen.

Wij hebben destijds een roundpen voor onze jonge paarden gekocht. Ideaal! Zo kunnen ze op hun eigen benen lopen en hangen ze niet aan je arm bij het longeren.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:01

Ja, maar dan lopen ze nog cirkels. Zie voor het paard het verschil niet zo. Alleen voor jou arm

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:13

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:30

Het is inderdaad wel zo dat niet ieder paard geschikt is voor fietsen. Ik fiets rustig met mijn merrie en wil dat straks ook met mijn jaarling/tweejarige gaan doen, maar er zijn paarden die ik ver van mijn fietsje vandaan houdt *LOL*
Daar wandel ik wel gewoon mee Tong uitsteken

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:54

Fietsen vind ik idd ook niet verstandig met ieder paard. Ik kan het mijn ene paard wel toe vertrouwen maar de ander niet.
Ik heb het trouwens een keer goed fout zien gaan. Paard schrok van iets en fietser werd voorover van zijn fiets afgetrokken (maar hield wel netjes het touw vast Lachen )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:56

Klopt Splash, zo heeft een meisje van stal de Fries over haar fiets én haarzelf gehad omdat de Fries de bibbers van iets kreeg. Sindsdien denk ik nog wel even na welk paard ik wel en niet langs de fiets mee wil hebben Knipoog

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 08:34

Hoi allemaal

Allereerst bedankt voor de reakties

Fietsen vind ik nu nog spannend, ze is nog niet veel gewend!
Maar lopen buiten de stal, dus langs de weg doe ik wel....

Longeren doe ik idd maar 15 min en dan eigenlijk alleen stap en een klein stukje draf....
En ook echt niet iedere dag , ik wissel het wat af !
Hiermee werk ik ook meteen aan het feit dat ze een "zwaan kleef aan is " zo leert ze ook om bij mij vandaan te lopen !
Het is soms in de bak erg druk en dan kan ik wel zo met haar bezig zijn dat ze op mij let ipv de rest.....

Verder idd poetsen, leren stil staan, voetjes geven etc etc dat gebeurt dagelijks.
Zweet deken er op en er weer af,over haar lijf gooien, via haar hoofd er weer af laten glijden etc

Nou ja als ik zo de reacties leer ben ik volgens mij wel lekker bezig.

Ik heb er plezier in en zij volgens mij ook.
Ze leert snel en graag Pling