Hier weer een beginneling met veel vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Hier weer een beginneling met veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 20:33

Na veel gelezen te hebben over Endurance en helemaal enthousiast geworden voor deze tak van sport, zijn er toch nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven voor mij. Ik zal maar direct losbranden:

- hebben jullie ook nog les en zo ja, waar besteden jullie dan voornamelijk tijd/aandacht aan?
- hoe vaak trainen jullie gemiddeld per week en hoe lang per keer?
- en wat doen jullie als training? dressuurmatig, longeren etc.
- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen.
- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen.

Dat was het voorlopig even, is wel weer genoeg voor nu.

Novalues

Re: Hier weer een beginneling met veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:11

Op de site http://www.endurancepeelrand.nl/ staat ergens een schema, wat je zou kunnen volgen op je paard "klasse 1 klaar" te trainen. Er wordt alleen wel vaak gezegt dat een dressuur matig getraint paard een klasse 1 aan zou moeten kunnen.

Trainen (en dan vooral in het bos) vind ik voor mezelf(!) niet veilig, doe ik dan ook nooit. Overdag het bos in doe ik eigenlijk altijd alleen.

Ben zelf nog niet officieel gestart maar wil dit komend seizoen wel gaan doen. Mijn zusje heeft nog nog gewoon dressuur/spring les op ons paard..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:21

- hebben jullie ook nog les en zo ja, waar besteden jullie dan voornamelijk tijd/aandacht aan?
Ik ben nu buiten het endurance nog bezig met Natural horsemanship. Ik volg het thuisstudie programma van Pat Parelli. Daar besteed ik eigenlijk heel erg veel aandacht aan.

Hangt er echt vanaf hoeveel tijd ik zelf heb. Ik ben dit seizoen voor het eerst gestart en ik heb niet zo'n goed jaar achter de rug ivm een enkelblessure (bij mezelf). De keren dat ik ging rijden was meestal wat stap/draf wandelingen in het bos samen met een andere ruiter. Als we dan gaan rijden zijn we toch vaak een uur of 2 à 3 weg.

Ik doe vooral grondwerk, en af en toe eens longeren. Voor de rest wil ik nu wel starten met wat dressuurtrainingen.

- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen.
Wij hebben geen licht bij ons. We mogen geen verlichting zetten aan de piste, bovendien hebben we geen stroom voor verlichting. Dus in de winter wordt trainen vooral beperkt tot het weekend, en dan ga'k eigenlijk liever eens een wandeling doen dan dressuurmatig te trainen.

- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen.
Ik ga niet meer alleen. Ben vorig jaar aangevallen door een hond, en mijn paard is toen op de kletter gegaan en heeft me af geworpen. Dit wil ik nooit meer meemaken! Sindsdien ga ik altijd met een andere ruiter het bos in. Moest je paard verschieten is de kans groter dat je paard bij het andere paard blijft als je valt. Bovendien heb je iemand bij je dan die om hulp kan gaan.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:16

hetbommeke schreef:
Na veel gelezen te hebben over Endurance en helemaal enthousiast geworden voor deze tak van sport, zijn er toch nog een aantal vragen die onbeantwoord blijven voor mij. Ik zal maar direct losbranden:

Ik heb 1x in de week dressuurles en dan ben ik vooral bezig met mijn paard goed recht te richten en op de achterhand te rijden, op

Als training: ongeveer 1x in de week longeren, 2x in de week dressuren en natuurlijk zo'n 2 a 3x in de week lekkere buiten (trainings)ritten.

Ik rij ook s' avonds buiten met goede verlichting, maar dan niet in de bossen. Bij ons kun je hele rondes buiten rijden over het harde (langs de duinrand).

Ik ga ook zeker alleen op stap, ook s' avonds. Ik heb de voorkeur voor alleen op stap omdat ik meer op tempo rij dan veel van mijn stalgenoten. Ik kan er niet tegen (en mijn paard ook niet) als ik 2 min. mag draven en dan moeten we weer stappen Lachen

's Avonds ga ik dus of naar buiten voor een rondje met kerstverlichting of ik rij dressuurmatig in de bak (of springen) en anders longeren. Zelfde eigenlijk als overdag dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:28

Ik heb geen les. Ik doe wel dressuur, maar lekker op m'n eigen maniertje, zo simpel dat er geen instructie te vinden is die daarbij zou kunnen helpen Haha!

In het seizoen train ik zo'n 3 a 4 keer in de week. Eén a twee keer een normale rit van zo'n 15 km, één keer een rondje galoperen van zo'n 10 km en één keer een wat langere rit. Maar dat is zo paard verschillend. Vooral in begin (bij een jong paard) kost training veel meer tijd omdat ze veel kilometers moeten maken op een laag tempo. Hoe meer ervaring een paard hoe makkelijker op conditie te krijgen en houden. Anouar z'n conditie gaat eigelijk niet meer weg, ook niet als hij een maand niets doet (na de laatste wedstrijd krijgt hij een maandje vakantie)

Ik ga nooit in het donker buitenrijden. Het bos ga ik echt niet in omdat ik als de dood ben voor wilde zwijnen. Ik heb wel de luxe van een binnenbak, dus 's winters moet ik me daar maar in vermaken. Nou scheeld het dat ik 's winters toch niet zo heel veel rij en met een beetje creativiteit kan de bak ook leuk zijn Haha!

Ik ga meestal alleen naar het bos. Er is hier niemand die met mij mee kan trainen (voor kletsritjes is genoeg animo, maar daar schiet ik niet zoveel mee op)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:31

hetbommeke schreef:

Ik heb 1x in de week dressuurles. We zijn dan vooral bezig met de ontspanning, het over de rug van achter naar voren lopen.

Ik train 2x per week. 1x een korte zware rit, op 70% van de max hartslag, of ik vervang hem door een intervaltraining draf-galop. Hierna altijd een dag vrij!!!
1x een langere rit met diesel- (steady-)tempo. Hierbij maak ik de draf en/of galopsessies steeds wat langer, en de herstelsessies steeds korter.

Trainen noem ik het echte conditie-trainen, die 2x in de bossen dus. De rest noem ik 'rijden' Knipoog
Ik rijd de rest dressuurmatig of lekker ontspannen ritje in de bossen. Ik wil hem ook nog weleens voluit laten gaan in de bossen, maar dat doe ik ook gerust in een training Ja

Ik train niet in het donker. De wegen hier zijn niet verlicht (landelijk) en in de bossen staat helaas (of gelukkig Verward ) ook geen verlichting... Ik rijd dus wel in het donker, dressuurmatig...

Ik 'train' altijd alleen. Geen endurance-ruiters in de buurt en de rest kan je toch niet bijhouden zoals AnneOmie al zegt.

Lenneke, wat train jij veel zeg Bloos

BTW een paard met goede conditie kan deze 3 maanden zonder training behouden zonder deze te verliezen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:35

Train ik veel? Ik maak me juist zorgen dat ik te weinig doe Clown

Aan het begin van het seizoen is het wel minder en bouw ik het op naar dit. Anouar doet het er goed op.

Ik zorg wel altijd voor een dag vrij na een lange of flinke training. In de winter is dat lastiger omdat ik dan zaterdag en zondag rij, dan doe ik het zo dat ik op zaterdag een rustige rit van zo'n 15 km doe en zondag een lange rit en dan maandag vrij.
Dinsdag en donderdag rij ik dan in de bak

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:59

Ik heb altijd geleerd dat je eerder te veel dan te weinig doet Knipoog
Ik train altijd maar 2x in de week, dit omdat hij ook moet herstellen, het leuk moet blijven vinden, en hij met deze training ook klasse 3 probleemloos doorloopt. Tenminste, voor zijn blessure jaar dan Schijnheilig
Een kort ritje maak ik wel zwaarder, bijv een uurtje galoperen. Nu kan hij dat niet meer hoor, moet ik weer opbouwen, maar Jannet van Wijk zei in haar 'cursus' dat je eerder te veel doet dan te weinig, en dat is me heel goed bij blijven hangen Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:18

Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik versta daar onder dat je niet iedere dag moet rijden.

Ik rij ook wel eens 2 keer in de week, maar ik merk dat hij dan niet vooruit te branden is. Bij Anouar is het zo dat hoe minder hij doet hoe luier hij wordt.

Na een wedstrijd geef ik hem minimaal een week vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:17

Nee geen les, zo af en toe wel iemand die internationaal dressuur gereden heeft die langs komt en 'huiswerk' meegeeft. Verder vooral recht richten en een goed achterhand/rug gebruik.
Gemiddelt drie/vier keer denk ik. Elke zondag een langere rit ongeveer 20-30 km, tussendoor 1 of 2 kortere ritjes, rond de 10-15 km. En dan nog 1 keer per week trainen aan de longeerlijn. Ik ben nu vooral bezig met lsd, mooi gelijkmatig tempo en niet te hard en een groot deel over hardere ondergronden. Later komt er mee galoptraining bij en een periode met meer heuvels en verschillende ondergronden.
Zie hier boven Knipoog Tijdens elke rit let ik er op dat hij correct loopt, daar heeft hij soms wat moeite mee en moet hij weer leren uit zichzelf te doen. Goed recht, goed ruggebruik, mooi soepel ect. Tijdens het longeren begin ik er mee om hem recht te laten lopen door middel van lange lijnen. (paard is er een poos tussen uit geweest heeft moeite met recht lopen en moet dat dus weer uit zichzelf leren doen) Als hij goed recht loopt gaan we verder met de pessoateugel

- trainen jullie ook in het donker? ik werk 4 dagen per week, de 5e dag ben ik thuis met de kids, waardoor ik door de weeks alleen maar 's avonds kan trainen. Ik heb de luxe dat ik voldoende overdag kan rijden. Een enkele keer neem ik hem mee in het donker aan de hand samen mijn mijn drie jarige, voor de ervaring.

- gaan jullie altijd alleen op stap? ook in het donker? ik word bij ons op stal min of meer voor gek verklaard dat ik alleen het bos in ga (overdag) of 's avonds langs de weg ga stappen
.
Over het algemeen rij ik meer alleen dat dat ik met een andere ruiter mee rij. Echt trainen kan ik beter in mijn eentje zonder aan een ander aan te moeten passen. Wel gaat mijn vader vaak mee op de fiets omdat hij het leuk vind, maar het grootste gedeelte (ook het bos) rij ik alleen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:27

Allemaal heel erg bedankt voor jullie uitleg/tips etc.!!!! Super blij mee. Gewoon lekker alleen op pad dus. En voor mezelf een goed schema opstellen. Ik heb zowiezo 1x per 2 weken les, het was vooral gericht op dressuur en het werken naar een dressuurwedstrijd toe. Alleen ik merk dat ik meer een buitenmens ben. Dus voor mij ook meer les in rechtrichten, achterhand eronder en werken aan mijn zit want dat laatste blijf ik belangrijk vinden.

Zelf kan ik za, zon, ma, woe en vrij rijden. Waarvan alleen de za en zon overdag. Dus maar ns een goed schema opstellen. En wat veilige routes uitstippelen, wonen in de polder met van die rechte wegen waar iedereen met 100 overheen scheurt. Niet echt veilig. Fietspaden genoeg maar jaaaa.... mag niet en laatst in een woonwijk commentaar dat we op moesten hoepelen omdat er iedere keer paardepoep op straat lag. Nu heb ik een paard dat alleen mest op eigen terrein, voelde me dus niet aangesproken maar wel een beetje bedreigd. Ach.... heb maar gezegd dat het goede mest voor de tuin is. Haha! dus recyclebaar Tong uitsteken

Geven jullie de paarden na een zware rit de volgende dag rust of juist een lichte training om de spieren los te maken? Hij kan wel in de paddock bij ons alleen als je zelf aanwezig bent op de manege. En meestal gaan ze naar buiten, tenzij het echt de hele dag regent.

Waarschijnlijk komen er nog wel meer vragen opborrelen binnenkort maar dit is het voor nu even.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:36

De dag na een training of de week na een wedstrijd geef ik helemaal rust. Hij gaat dan wel gewoon de hele dag naar buiten, maar ik ga niet rijden of longeren of wat dan ook.
Om de spieren los te maken heeft weinig zin, een endurancepaard gebruikt z'n spieren niet zo dat de boel gaat verzuren.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 18:49

Nog een vraagje...

Mijn paard (Tinker, 5 jaar) heeft nog heel erg de neiging om met zijn koppie omhoog te lopen, ook omdat hij het allemaal nog een beetje spannend vindt.

Hadden jullie dat ook? En zo ja, gaat dat over naarmate de trainingen zwaarder worden? Of hoe hebben jullie dat opgelost?

Sorry voor alle vragen, maar ben af en toe gewoon onzeker en aan het twijfelen of ik wel het juiste doe. Sta ook op een stal waar iedereen erg van de dressuurwedstrijden is en dit soort sport nog onbekend is, vandaar...

Thanx alvast!!!!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:51

Ik moet eigenlijk weg, maar ik wil nog even zeggen; TOP VAN JE! dat je zoveel informatie zoekt en zó nieuwsgierig bent naar de paardensport zonder er als een penny op te gaan zitten en crossen maar! Goedhoor! Veel succes en plezier in je carriere!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 20:59

StillAngel: heel erg bedankt voor je compliment!!!!

Wilde ff zeggen dat deze "Penny" inmiddels 34 jaartjes is Haha! Haha! en 2 kiddo's heeft van 2 en en bijna 4.

En sinds een half jaar eindelijk haar eigen paard heeft, en ik ben een klein perfectionistje, voor ik ergens aan begin wil ik ook weten wat ik doe. Zonder idd maar te gaan zitten en er op los crossen.

Maar door jullie info voel ik me een stuk zekerder over hoe en wat! Nu nog een goed schema wat ook in te passen is in werk en gezin en dan komtie helemaal goed. OK dan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:21

Ik weet niet waar je woont, maar je mag altijd een keer bij mij komen rijden

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:51

hetbommeke schreef:

Ik heb elke week les via de rijvereniging, de ene week dressuurles en de andere week springles. Daarnaast heb ik 1 tot 2 keer per maand priveles en doe ik af en toe mee aan clinics hier op stal. Tijdens de lessen werken we aan de basis (rechtrichten, ontspanning, nageeflijkheid) maar ik rij ook dressuurwedstrijden dus we werken ook aan oefeningen uit de proeven. Rij nu nog B maar ben al wel bezig met wat L oefeningen.

Ik rij meestal 4 of 5 keer per week. Bij gebrek aan uitrijmogelijkheden meestal in de bak en 1 keer per week of twee weken een lange trainingsrit. Gemiddeld dus een keer per week les, twee of drie keer zelf dressuurmatig rijden, een keer een training op de galopbaan en een keer een buitenritje of wandeling met vooral stap. De andere dagen longeer ik, doe wat grondwerk of zet haar in de stapmolen. Ik rij ook vooral 's avonds ivm werk en gezin. Gelukkig hebben we een binnenbak van 90 x 25 Lachen

Met mijn vorige pony ging ik gerust 's avonds alleen een rondje rijden maar met Safyra lukt dat nog niet. Ik denk dat dit erg afhankelijk is van je paard of je vertrouwd alleen op pad kunt, al dan niet in het donker.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:27

Lenneke_ schreef:
Ik heb geen les. Ik doe wel dressuur, maar lekker op m'n eigen maniertje, zo simpel dat er geen instructie te vinden is die daarbij zou kunnen helpen Haha!

In het seizoen train ik zo'n 3 a 4 keer in de week. Eén a twee keer een normale rit van zo'n 15 km, één keer een rondje galoperen van zo'n 10 km en één keer een wat langere rit. Maar dat is zo paard verschillend. Vooral in begin (bij een jong paard) kost training veel meer tijd omdat ze veel kilometers moeten maken op een laag tempo. Hoe meer ervaring een paard hoe makkelijker op conditie te krijgen en houden. Anouar z'n conditie gaat eigelijk niet meer weg, ook niet als hij een maand niets doet (na de laatste wedstrijd krijgt hij een maandje vakantie)

Ik ga nooit in het donker buitenrijden. Het bos ga ik echt niet in omdat ik als de dood ben voor wilde zwijnen. Ik heb wel de luxe van een binnenbak, dus 's winters moet ik me daar maar in vermaken. Nou scheeld het dat ik 's winters toch niet zo heel veel rij en met een beetje creativiteit kan de bak ook leuk zijn Haha!

Ik ga meestal alleen naar het bos. Er is hier niemand die met mij mee kan trainen (voor kletsritjes is genoeg animo, maar daar schiet ik niet zoveel mee op)

Ik zou mijn paardje graag ook eens trainen op gallop, momenteel doen we 15 minuten aan een vlot tempo, maar ik vind niet steeds de plaats om dat te doen, ... Hoe los jij dit op?

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:30

griebels schreef:
Ik train altijd maar 2x in de week, dit omdat hij ook moet herstellen, het leuk moet blijven vinden, en hij met deze training ook klasse 3 probleemloos doorloopt. Tenminste, voor zijn blessure jaar dan Schijnheilig
Een kort ritje maak ik wel zwaarder, bijv een uurtje galoperen. Nu kan hij dat niet meer hoor, moet ik weer opbouwen, maar Jannet van Wijk zei in haar 'cursus' dat je eerder te veel doet dan te weinig, en dat is me heel goed bij blijven hangen Ja

Wat mag ik dan verstaan onder een uurtje gallop?
Is dit non stop, of af en toe eens stappen?
Ook op beton, of hebben jullie het geluk van goede landwegels of zand te hebben ?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:18

Wat dat betreft zit ik hier ideaal. Ik kan uren rijden zonder over verharder wegen te moeten (bos en hei) Dus ik heb dat probleem niet zo.

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:21

Lenneke_ schreef:
Wat dat betreft zit ik hier ideaal. Ik kan uren rijden zonder over verharder wegen te moeten (bos en hei) Dus ik heb dat probleem niet zo.

Hier hetzelfde!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:10

SFCAP schreef:
griebels schreef:

Wat mag ik dan verstaan onder een uurtje gallop?
Dat is 1 zware training.
Met teveel wordt ,naar mijn idee verstaan; te vaak trainen. Of te veel km's maken. Als je bijv klasse 3 start, hoef je echt niet elke week die bepaalde afstand te maken. Je kunt de training zwaarder maken ipv langer.

Is dit non stop, of af en toe eens stappen?
Non stop. Maar niet zomaar hoor, dit moet je geleidelijk aan op gaan bouwen. Dat doe je niet ff in 2 maandjes

Ook op beton, of hebben jullie het geluk van goede landwegels of zand te hebben ?
Ik galopeer nooit op verharde wegen! In Belgie wordt het wel gedaan en mag het ook in de wedstrijd. Ik persoonlijk vind het niet goed voor de gewrichten bij paarden met ijzers
Ik draaf wel op het harde, maar ook dat moet je opbouwen ivm overbelasting.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:52

ik gallopeer soms wel op beton (hij heeft namelijk geen ijzers...)
Ok, dan ga ik verder gallop opbouwen, alleen niet zo praktisch, we hebben hier wel veldwegels, maar steeds weer beton ertussen. Zal eens erg inventief nadenken...
Gallopeer je dan snel, normaal of traag?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:57

Ik galopeer in een flinke handgelop. Niet dat slome gedoe, maar wel een gecontroleerde galop (geen gerace, netjes over de rug enzo)

In begin deed ik dit niet, maar het is me dit jaar opgevallen dat buitenlandse ruiters veel meer galoperen in een wedstrijd. Daarom ben ik he galoperen met Anouar wat meer erbij gaan pakken en het doet hem erg goed.
Galop is ook een economische gang omdat de longen door de maag in elkaar gedrukt worden en weer ruimte krijgen, daardoor gaat ademhalen heel gemakkelijk.

Alleen een nadeel, Anouar is na zo'n rondje galoperen helemaal knettergek.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:38

ja, dat viel mij ook op. ik vind dat er hier in belgie ook veel meer gedraafd wordt...
Maar ik vind galloperen leuker. Lijkt wel vermoeiender voor het paard, klopt dat?