[WN] quarter tussen de koeien zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirl74

quarter tussen de koeien zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:07

heb net een quarter gekocht en nu vraag ik me af of ze wel tussen de koeien in land kan grazen. Wil wel met haar met koeien gaan werken in de toekomst maar als ze dagelijks tussen de koeien loopt vind ze het dan nog wel leuk om met de koeien te gaan werken?

paafke

Re: quarter tussen de koeien zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:22

Bij mij staan de paarden dagelijks langs de koeien en mijn quarter vind het nog steeds leuk om af en toe te helpen met de kalveren binnen te halen. Als je je paardje bij de koeien in hetzelfde land wil zetten, moet je wel even uitkijken met de omheining. Meestal lopen koeien namelijk in een wei met prikkeldraad.....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:27

op zich kan het wel, maar let idd op met prikkeldraad.
zelf hebben we een melkveebedrijf en heb ik mijn paardje ook tussen de koeien gezet in het begin omdat ik nog geen gezelschapspaardje had.
ik merkte dat het gedrag van de koeien nogal overgenomen werd door mijn paard(jong pubertje van 3)
hij ging vaak samen met de koeien liggen, heel lief maar niet erg gezond!
daarnaast kunnen koeien soms wel eens lopen stressen op het moment dat paarden niets doen. als ik met een halster oid in de wei liep begonnen er een paar te rennen, en dan ging mijn paardje dus erachteraan! gevolg: paard voor geen mogelijkheid meer te pakken Vork

op zich een leuke tijdelijke oplossing maar niet voor erg lang, tenminste bij mijn paard
maar denk niet dat hij zijn interesse voor koeienwerk gaat verliezen!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:26

cowgirl74 schreef:
heb net een quarter gekocht en nu vraag ik me af of ze wel tussen de koeien in land kan grazen. Wil wel met haar met koeien gaan werken in de toekomst maar als ze dagelijks tussen de koeien loopt vind ze het dan nog wel leuk om met de koeien te gaan werken?

waar blijven de fotos??? van je nieuwe aanwinst?
maar je paard kan best tussen de koeien staan alleen idd wel opletten met de prikkeldraad. succes

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:07

Koeien zijn heel iets anders dan de kalveren waar je koeienwerk mee doet, dus waarschijnlijk gaat dat wel goed Knipoog

Ik zou trouwens een Paint kopen, die valt minder op tussen de koeien Clown

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 09:30

ja dan kan ik haar niet meer vinden in het land. Wij hebben geen prikkeldraad om het land wel een stroomdraad.

En pimmela wil wel foto's er op zetten maar weet niet hoe het moet eigenlijks

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:40

Het lijkt me voor je paard niet zo gezellig om tussen koeien te lopen ipv met andere paarden/ponies. Hij kan immers geen lichamelijk kontakt met de koeien maken, ze zitten toch op een ander level lijkt me. Dus gezellig samen rollen en kriebelen zit er niet in ....
Je kunt je paard anders ook net zo goed in aan stuk land land naast de koeien zetten. Dan ziet hij ze toch maar lopt er niet tussen en raakt niet in de war van die andere soort ... Bovendien kun je de weide dan ook op de juiste manier en goede hoogte afrasteren.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:51

mijn tinker stond ook altijd bij de koeien in de wei, ging een hele poos goed, totdat meneer het drijven leuk begon te vinden, de meeste paarden vinden dit leuk en doen dit uit zichzelf, gevolg: vriend boos want de koeien stonden niet meer stil.
wel hilarische dingen meegemaakt toen het paard tussen de koeien stond.
uit het oogpunt voor de koeien zou ik het dus niet doen, maar je quarter leert er natuurlijk wel van Clown

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:40

Romkabouter schreef:
Koeien zijn heel iets anders dan de kalveren waar je koeienwerk mee doet, dus waarschijnlijk gaat dat wel goed Knipoog

Moet het wel een Black/ Chestnut Tobiano zijn! Afhankelijk van de kleur van de koeien.

Sommige paarden kunnen prima tussen de koeien, anderen gaan er de hele tijd achter aanjagen, dus het is een kwestie van afwachten. Maar als het paard heel veel cowsense heeft, kan het natuurlijk een aardige drukte geven.
Mijn cutting/ roping gefokte jonge hengst kon op een gegeven moment bijv. niet meer met andere paarden naar buiten, niet zo zeer omdat hij hengst was maar omdat hij de hele tijd loopt op te jagen, langs het draadje; cirkeltjes, stoppen, etc. Die doet een Working Cowhorse pattern zonder ruiter Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:49

Het is geen goed plan. Tenminste, je kunt hem/haar niet zo maar tussen koeien gaan gooien.
Ik heb een keer het gevolg van heel dicht bij gezien bij een Paint horse. Die hadden ze ook, om haar voor te bereiden op later koeien werk, maar voor het gemak even tussen de koeien gezet, kon ze vast wennen. Nou voor dat dier was dit een enorm traumatische ervaring en ze werd als de dood zo bang voor koeien!
Denk dus goed na voor je zo iets gaat doen. Koeien zijn enorm nieuwsgierig en het is enorm indrukwekkend voor een paard alleen tussen een grote kudde, voor hem of haar vreemde dieren, te komen die ook nog eens allemaal aan mas willen komen kijken wie je bent!
Ik moest met mijn paardje voor rijden naar de kudde tijdens de les om haar ook maar iets te bewegen om richting koeien te gaan en dan nog was ze enorm paniekerig! Het heeft echt meerdere lessen gekost voordat ze er niet meer vandoor ging als een koe alleen al naar haar keek!
Het zou dood zonde zijn als jij je paardje verpest door deze zelfde fout te maken!

(ps :het is uiteindelijk wel goed gekomen)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:54

Romkabouter schreef:

Haha! ROFL

Je hebt al voor weinig een paar prikpaaltjes en (breekbaar) draad. Als de koeien in het land staan, hebben zij hoogstwaarschijnlijk ook draad met schrikdraad.
Je kan een stukje afzetten in de koeienwei..... Span je dat draadje vast aan het draad van de koeien.
Is dat een idee?

Mocht je hem toch in de wei zetten dan moet de boer niet vergeten dat ALS ie zijn koeien "natuurlijk" laat dekken door de stier die tussen de koeien mag lopen, dat ie dan wel je paardje even apart zet. Ik ken stieren die mijn vorige sportpaard als concurrent zagen en hem te grazen wilde nemen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:53

Misschien even helemaal off-topic: bij de boerderij naast onze manege is van 't voorjaar een veulentje geboren en samen met zn moeder liep die na een paar weekjes rustig tussen de koeien te grazen. Koe Nu is het veulen gespeend ( 't is een tuiger-veulentje hoor, dus het zal nooit met koeien gaan werken) loopt het samen met de pinken en ander jongvee in de wei, een heel leuk gezicht en ze zijn natuurlijk dikke vriendjes al dat jonge grut.. Ja Lovers

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:09

erg traumatisch valt wel mee denk ik Haha!

mijn pony heeft op de vorige stal altijd tussen koeien en schapen gelopen
zelfs in de wei met stieren Clown
ze vond het heerlijk om ze op te jagen Haha!
Afbeelding

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:28

Dit zijn er maar twee en geen kudde! Dat is toch iets heel anders!
Ik schrijf ook niet dat het altijd mis gaat. Maar het kan echt gewoon heel verkeerd uitpakken. Dat werd toen ook door de trainer aangegeven. Het is gewoon niet slim om een paard zo maar ineens in een kudde koeien los te laten .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:35

Adrienne schreef:
Dit zijn er maar twee en geen kudde! Dat is toch iets heel anders!
Ik schrijf ook niet dat het altijd mis gaat. Maar het kan echt gewoon heel verkeerd uitpakken. Dat werd toen ook door de trainer aangegeven. Het is gewoon niet slim om een paard zo maar ineens in een kudde koeien los te laten .

jij ziet er maar 2 Haha!

maar goed iedereen ziet het anders,ik maak me daar niet druk om en ook mijn pony niet.

Faisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:15

Ik heb zelf mijn pony's ook wel tussen een kudde koeien staan en dat geeft geen problemen. Mijn rijpaardje vind het nog steeds super leuk om te helpen de koeien naar een ander stuk te brengen.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:42

Hoe doe je dat dan met paarden met 'cowsense'...

Die tonen dat vast niet alleen onder het zadel... of wel?

Of de koeien krijgen voldoende lichaamsbeweging :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:48

Mij lijkt het geen probleem, zolang je het paard eerst maar laat wennen aan de koeien, moest hij er schrik van hebben. Anders kan je wel eens vodden hebben.
Eerst op een stuk ernaast, zodat hij zichzelf in "veiligheid" kan brengen indien nodig en lekker op zijn gemak kan wennen aan die koeien naast hem. En dan later erbij. Ik ken genoeg paarden die bij koeien staan, vooral bij boeren. Maar ja die paarden staan meestal van veulen af bij de koeien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:30

mirgino schreef:
erg traumatisch valt wel mee denk ik :D

zelfs in de wei met stieren :+
ze vond het heerlijk om ze op te jagen :D
Afbeelding
WOW :wow: Dat zijn beste jongens, weet niet of ik dat gedurfd zou hebben!?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:38

rapido schreef:
mirgino schreef:
erg traumatisch valt wel mee denk ik :D

zelfs in de wei met stieren :+
ze vond het heerlijk om ze op te jagen :D
Afbeelding
WOW :wow: Dat zijn beste jongens, weet niet of ik dat gedurfd zou hebben!?

hihi ik keek ook wel uit hoor ,vooral voor die grote voor op de foto :+
maar in het algemeen zijn ze banger voor jou dan andersom }:0

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:59

het kan wel hoor zie de foto's maar het is niet bevordelijk als je later in de westernsport koeien onderdelen wil gaan doen.
het paard zal geen respect voor de koeien tonen althans niet zoals hij behoord.
hij ziet de koeien als weidemaatjes en zal heel moeilijk te porren zijn om ze op te drijven of af te stoppen.
daarbij komt als je paard echt cowsence heeft, zal je als veehouder ( hobby of beroepsmatig) niet blij worden van een paard tussen de koeien omdat het paard constant zal gaan drijven of de koeien bij elkaar in een groep houden.
kijk koeien verplaatsen van de ene wei naar de andere is net als je hond leren de schapen van de ene wei naar de andere te brengen, het gaat uitstekkend en de hond doet het braaf op zijn manier maar ga je met deze hond naar een wedstrijd schapen drijven zal je er snel achter komen dat je hond helemaal geen schapen kan drijven en zo is het ook met paarden ze kunnen koeien drijven maar niet op de manier waarop het verwacht wordt.
dus als je je paard cowsense wil bij brengen niet tussen de koeien zetten, wil je gewoon de koeien gebruiken als weidemaatjes voor je paard en je paard gaat niet drijven achter de koeien aan waarom niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:29

Behalve 'of het kan' qua gedrag paard/koe zet ik ook een klein vraagtekentje bij de voedingsbehoefte. Een koe graast toch totaal anders dan een paard?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:31

Sonja schreef:
Behalve 'of het kan' qua gedrag paard/koe zet ik ook een klein vraagtekentje bij de voedingsbehoefte. Een koe graast toch totaal anders dan een paard?

mooi toch?
de koe graast het lange gras weg zodat er gegraasd kan worden door de paardjes.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:38

sonja heeft het over de melkkoeien, die hebben idd een ander voedingsbehoefte, maar als je pinken hebt, of vleesvee of droge koeien is dit al weer anders.

overigens blijft het wel zo dat het niet aan te raden is voor hoefbevangen beessies, en ook niet als je je paard wilt laten afvallen.
maar dat lijkt me niet meer als logisch

ook bijvoeren hoeft geen probleem te zijn, hooi of voordroog is prima geschikt voor die beestjes, ze gebruiken dezelfde likstenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 22:38

Het eeuwige dilemma van de fjordenbezitter... ;) Die van mij zou zich dood vreten aan het lange gras denk ik...