Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Deze zijn denk ik wel duidelijk:

Moragh schreef:Perfect zadel is afhankelijk van paard en ruiter...
Voor de ene combi zal het een werken, voor de ander misschien helemaal niet.
Het perfecte zadel past! Voor het paard, maar ook voor de ruiter. Passen is trouwens een moment opname, een paard veranderd altijd wel iets... Paarden die jo-jo-en in hun gewicht of bespiering zullen heel moeilijk zijn met zadels, een paard dat heel constant is (bv zelfde werk, constant qua vorm door seizoenen heen, niet gevoelig voor blesures) zal ook wbt het zadel minder schommelen qua passen.
En wbt je PS... paarden ademen niet door hun mond maar door hun neus... Bit of neusriem haalt dan voor het ademen niet uit.
Sperriemen die te laag zitten kunnen wel degelijk hinderen.
Ik denk dat je in de war bent met dat eten en drinken makkelijker gaat zonder bit? Dat is in ieder geval een groot voordeel van bitloos!
nile schreef:Moragh schreef:Perfect zadel is afhankelijk van paard en ruiter...
Voor de ene combi zal het een werken, voor de ander misschien helemaal niet.
Het perfecte zadel past! Voor het paard, maar ook voor de ruiter. Passen is trouwens een moment opname, een paard veranderd altijd wel iets... Paarden die jo-jo-en in hun gewicht of bespiering zullen heel moeilijk zijn met zadels, een paard dat heel constant is (bv zelfde werk, constant qua vorm door seizoenen heen, niet gevoelig voor blesures) zal ook wbt het zadel minder schommelen qua passen.
En wbt je PS... paarden ademen niet door hun mond maar door hun neus... Bit of neusriem haalt dan voor het ademen niet uit.
Sperriemen die te laag zitten kunnen wel degelijk hinderen.
Ik denk dat je in de war bent met dat eten en drinken makkelijker gaat zonder bit? Dat is in ieder geval een groot voordeel van bitloos!
Hai Moragh,
Bit heeft wel degelijk invloed op ademhaling:zie http://www.boomloosrijden.nl, wordt daar allemaal goed uitgelegd.
Groeten evelien