Jong paard (te) enthousiast met springen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:25

Soms ontstaat het enthousiasme ook doordat je teveel op controle probeert te rijden.
Wij hebben op een soortgelijk paard nu iemand die het paard veel meer laat lopen (in het begin was dat wel even spannend :-)) en minder probeert te controleren.
Daardoor werd het paard uiteindelijk rustiger en omdat er minder/kleinere hulpen worden gegeven kan de merrie het ook mentaal beter aan.

En jammer inderdaad dat je niet standaard - ook al is het maar 1 - een hindernisje in de bak hebt, dat maakt het leven soms ook een stuk eenvoudiger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jong paard (te) enthousiast met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:30

Ik denk dat het best moeilijk word als er geen spring materiaal aanwezig is.

Het is juist zo belangrijk dat die balk niks anders is dan dat je een paard bij wijze van leert aan galopperen.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:36

Mijn paard heeft dit ook (lang gehad). Uiteindelijk hielp een nieuwe instructrice mij veel. Daar hebben we veel aan tempo controle gewerkt (overgangen etc). Maar ook balkje voor de sprong, maar juist ook erna en tussen de dubbels. Dan moeten ze nadenken over de galop passen ipv door te rennen naar de volgende.
Thuis ook veel overgangen naar halt en haar sterker krijgen in de verzameling en achterhand in de galop.

Ik dacht dat mijne ook vooral enthousiast was. Dat zit er ook echt bij. Maar merk wel dat het met spanning erger is bv op wedstrijd. Nu neem ik haar dus af en toe mee naar oefenspringen of een bak afhuren, puur om te oefenen dat het ook langzaam/in controle kan. Ik merk dat het nu echt z’n vruchten begint af te werpen en dat ik nu juist weer naar voren kan gaan rijden.

Wat Kendra ook zegt, als je veel probeert te beheersen gaan ze harder. Ik focus nu dus vooral op een rustige hand en normaal tot losse verbinding.

In de cross hebben we overigens geen problemen. Daar blijft ze goed bij me en mag ze natuurlijk al een iets hoger tempo aanhouden. Staan de cross hindernissen op een kluitje in de bak is het natuurlijk wel het zelfde als met springen

Mocht je meer info willen mag je altijd een pb sturen. Heb ook wel mooie voor en na filmpjes :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 13:32

Meer beweging gaat je waarschijnlijk niet helpen. Die van mij loopt dag en nacht buiten en overdag op 1ha en doet het nog. Al is meer buiten natuurlijk altijd fijn.

De tips die hier voorbij komen zijn super trouwens.

Vaak spring-dressuur doen. Met balkjes of kleine cavaleti hielp hier goed.
Als je wel zelf iets in de bak of naast de bak mag laten staan zijn de setjes van nedlandic perfect. Van kunststof en ook in smallere maten te krijgen dus super handzaam. Staan hier tegenwoordig gewoon standaard in de bak. Ook in de regen en ook met knagende paarden.
Al houdt springdressuur niet in dat je er altijd klein en gecontroleerd op af gaat. Soms pak je dan ook juist een grotere galop mee.

En verder: tijd (leeftijd) en regelmaat. Het wordt wel minder. Maar als ik even minder spring komt het meteen weer terug }>

En hou het gewoon nog even een tijdje bij simpel. Zo'n overijverige wil je niet té veel uitdagen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:56

Enthousiast met springen, sneller gaan, dat hoor ik wel vaker. Ik had die paarden ook, maar ik zie het niet als enthousiast. Probleem zit hem m.i erin dat op een hoger tempo springen makkelijker is. Het komt ook meer voor bij de wat kleinere paarden. Remedie, 5 keer per week balkjes lopen en lijntjes springen. Lijntjes niet hoog, standaard afstand, ook in uitjes. Uiteraard inkomen vanuit draf

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 08:13

Ik denk dat ik snap wat je wil zeggen. Maar als ik mag mierenn''''

het woord probleem vind ik niet helemaal handig hier. Ik wil dat 'rennen' en overspringen niet als probleem zien/laten voelen. Het is wel een vorm van onzekerheid/ perfectionisme/ voorzichtigheid/lijfbehoud. Maar dat is iets wat je juist moet koesteren. Niet als probleem bestempelen.
Ieder paard heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeurs strategie om opgaven aan te pakken. De één wil bij wijze van stilstaan het het probleem aanschouwen. De ander zet heel veel brute spierkracht in als het het even niet weet. En weer aan ander zit vlugheid in als strategie.
Allemaal zijn ze prima. Net wat past. Allemaal ga je vorm geven naar iets wat optimaler werkt.

En ik zeg niet dat jij dat nu voorstelt (want dat lees ik absoluut niet in je bericht) maar je wil ook voorkomen dat je met zo'n paard in een gevecht komt om het tempo. Want dan haal je ook een stuk comfort weg en kan het ook heel snel de andere kant op doorslaan. Dan maar stoppen, als ik niet mag doen waar ik handig in ben.

Enthousiasme is dus misschien ook niet helemaal het juiste woord ervoor (al is mijn paard daadwerkelijk enthousiast over springen) maar wel een voorkeursstrategie. je ziet dat bij mijn paard ook met andere dingen: explosief en expressief reageren en op iets vreemds in de wei meteen afstormen op iets wat de aandacht trekt.
Waar ik er ook een heb die juist taxerender afwacht. Dat vertaald zich één op één bij deze paarden naar de manier van springen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:09

Klopt allemaal, maar ergens heb je controle en rust nodig.
De 'hardlopers' komen vaak in de problemen in het 1.10 als het ietsje complexer wordt met bv. 2 dubbels - vooral binnen, dan verliezen ze het overzicht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:13

Maar als het goed is heb je je hardloper in de 1.10 voortaan wel wat geleerd. En komt hij ook meer terug naar wens.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 10:26

DuoPenotti schreef:
Maar als het goed is heb je je hardloper in de 1.10 voortaan wel wat geleerd. En komt hij ook meer terug naar wens.

Helemaal mee eens.

We zijn de afgelopen weken vooral thuis bezig geweest met de basis en ik moet zeggen, het gaat een stuk beter.
Het is ons nog niet gelukt in het nieuwe jaar springlessen te volgen, dat staat aankomende week weer op de planning. Ik ben benieuwd hoe hij dan aanpakt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 10:32

DuoPenotti schreef:

Dat bedoel ik precies. Mijn post was een reactie op Pol013, die aangeeft dat je er niet te veel aan moet sleutelen :). .

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 11:36

Je kan een balk voor je hindernis leggen, ze moeten dan automatisch wat terugkomen op de sprong.
En in uitjes springen.
Veel herhalen en vooral km maken.

Het wordt vanzelf beter, je wilt natuurlijk wel dat ze aantrekken op de sprong maar een beetje controle is inderdaad wel fijn :)

Bovenstaande zou je ook goed kunnen oefenen met vrijspringen dus niet onder de man.
Wij zetten dan vaak een lijntje uit beginnend met een in uitje, dan een stijl en erna een oxer en dan tussen de stijl en de oxer een balkje neerleggen en tussen de stijl en het inuitje, dan moeten ze al meer terugkomen (hier ook een die door dat lijntje vliegt anders) gaan ze ook meer met hun lijf springen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:09

Kendra schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat bedoel ik precies. Mijn post was een reactie op Pol013, die aangeeft dat je er niet te veel aan moet sleutelen :). .

Hmm ik bedoel vooral dat je het niet als fout of verkeerd moet zien. Je moet het neutraal benaderen/ het positieve er van behouden en dat gaan vormen.
Als je er op een heel voorwaartse op gaat zitten van: jij mag NIET meer rennen/ niet meer met veel lucht springen/ niet meer groot afgaan, kom je misschien in een negatief gevecht terecht. Ontneem je je paard zijn voorkeursstrategie en maak je hem misschien juist onzeker of chagrijnig.

(al geldt dat natuurlijk niet exclusief voor een voorwaartse, ik heb een trage taxeerder ook al eens 'geweld aangedaan' door hem te vlot te willen maken terwijl hij nog onzeker/lerende was. BIG mistake)