Zo krom als wat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Zo krom als wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 10:07

Ik snap er niks meer van.
Mijn paard doet er alles aan om RA er niet onder te zetten. Zo gaat hij rechtsom bij gelijke druk op twee teugels in een soort zijwaartse beweging over de hoefslag (contrastelling) en wordt dan logisch sterk op rechts. En linksom heeft hij de neiging om of aan mijn rechterteugel te gaan trekken en naar links te gaan (zodat ik uiteindelijk in alleen maar kleine rondjes zit linksom, om zijn as heen) of in een rechtsgebogen banaan te lopen. Waarin uiteindelijk ook weer het rechterachterbeen ernaast staat

Hij is op de foto geweest dat was allemaal goed, ook van gebit en kaak.
In t verleden vaker osteopaten erbij gehad maar werd er niet echt wijzer van. Ik heb eventueel filmpjes. Iemand nog tips?

Ineke2

Re: Zo krom als wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:09

Zonder een filmpje te zien is het wel lastig. Ik mis de beschrijving van je been en gewichtshulpen in je verhaal.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:13

Paard compleet gezond?
Past het zadel goed?
Ben je zelf schreef?
Doet hij het onder een andere ruiter ook?

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 10:13

Ineke2 schreef:
Zonder een filmpje te zien is het wel lastig. Ik mis de beschrijving van je been en gewichtshulpen in je verhaal.

Ik kan het wel even doorsturen naar je :o

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 10:14

PaulSimonFan schreef:
Paard compleet gezond?
Past het zadel goed?
Ben je zelf schreef?
Doet hij het onder een andere ruiter ook?

Bij mijn verzorgster loopt hij al helemaal als een kameel :') die rijdt dus alleen met mijn hulp erbij. Ik zal vast ook niet helemaal recht zijn. Niets of niemand is helemaal recht natuurlijk. Als ik andere ruiters erop zet maakt hij zich heel sterk en zet zich dan snel vast. Ik hoor dat dan vaak ook van zo die is sterk. Het is ook niet echt een heel soepel fijn gebouwd paard van zichzelf

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 15:56

Iemand nog een idee?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:02

Zeker nog ideeën, maar eigenlijk teveel om op te noemen. Je bent misschien het beste geholpen door iemand met kennis die je vanaf de grond helpt. Als eerste kun je beginnen om alles wat je rechtsom doet, ook op de linkerhand te doen. Dan zijn er ook nog plenty oefeningen die je kan doen zoals rijden op de tweede hoefslag, het vragen van stelling en contrastelling op de rechte lijn en op voltes. En bedenk ook dat als je dit soort dingen gaat doen, je probleem eerst groter lijkt te worden, maar je moet volhouden en het steeds blijven doen. Longewerk ook meenemen, dat kan ook enorm goed helpen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:07

Grondwerk/handwerk gefocust op rechtrichten, met les. Dus dat je er naast loopt op schouderhoogte. Les bijvoorbeeld Nikki van Olst (als je in Brabant zit) of iemand anders met een klassieke focus. Dan weet je zeker dat je zelf of je zadel geen scheefheid in de hand werkt of dat je wat over het hoofd ziet.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:12

Mijn tip is les van een goede instructeur/instructrice. Die kunnen je ter plekke het beste helpen. Zo vanaf een scherm oplossingen zoeken is lastig, vooral omdat je niet "even" kan uitproberen wat er gezegd wordt. Daarnaast ziet iemand van de grond gelijk wat er gebeurt en heeft voldoende kennis om het op dat moment te verbeteren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:13

Probeer eens met lange teugelen.

Als ze het daar ook echt op doen, of nouja, niet doen, zou ik toch echt verder kijken.

Het si.
Het bekken.
Peesproblemen.
Miniscus problemen.
Kruisband problemen.

Kan van alles zijn!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:15

Bij PSSM2 hoor je ook nog weleens dat ze op de ene kant volledig vast kunnen staan. Lastig, maar dit kan zo veel oorzaken hebben...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:15

Zadel te krap? Maagzweren?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:18

Je verhaal is zo tegenstrijdig dat ik zeker weet dat je zelf iets verkeerd doet. Want een deel komt wellicht uit het paard, maar nogmaals, wat hij doet is zo tegenstrijdig dat een deel van de "klachten" een rechtstreeks gevolg zijn van jouw hulpen (die je wellicht goedbedoeld geeft als reactie op de scheefheid van het paard zoals die van nature is).
Zonder filmpjes valt er niks, maar dan ook niks over te zeggen. Niet eens of hij links of rechts gebogen is, omdat we niet weten of dat wat het paard doet, een reactie op jou is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:41

Wij hebben het hier al over gehad nav je filmpjes. Jouw paard is 100% linksgebogen en zijn rechterheup is hoger als je van achter kijkt.

Het linker achterbeen moet geactiveerd worden, die moet hij er eerst onder gaan zetten en de spieren oprekken aan de korte kant. Daarna kun je pas de schouders verplaatsen en hem recht maken en dan komt rechtsachter er ook goed onder.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:53

Wat meerdere mensen al aangeven is een instructeur zoeken die bekend is met rechtrichten (ook gezien de opmerking van Elisa)is denk ik de beste tip. Dan heb je "ogen op de grond" die met je mee kunnen kijken.
Als je zelf meer wilt weten over rechtrichten kan ik je de Takt Academy aanraden (online cursus of workshop). Ben daar echt fan van ze leggen het super goed en duidelijk uit.

Heb zelf eerst een cursus rechtrichten eerst (met praktijk en rijden) bij Karmie Stroeve gevolgd die op dezelfde manier werkt als Mireille den Hoed en ook een keer les gevolgd bij Mireille. Later bij de Takt Acacemy de cursus nog online gevolgd (eerst met interactieve zoomsessies en nu de laatste versie volledig online)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 21:27

Een gewone goede instructeur voldoet ook prima, aangezien rechtrichten gewoon onderdeel is van het rijden. Geen enkele goede instructeur of ruiter negeert het feit dat een paard scheef is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:16

Is je paard neurologisch onderzocht?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 22:53

Die hogere heup zal wel een deel van het probleem zijn.Een scheef bekken geeft geen kaars recht paard .

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 23:07

office schreef:
Die hogere heup zal wel een deel van het probleem zijn.Een scheef bekken geeft geen kaars recht paard .

Maar tot de subtop kun je met bijna alle mankementen in die aard echt prima wegkomen. Mensen geven meestal de ongelijke voetjes en de scheve heupen en weet ik veel wat allemaal de schuld, maar meestal is sowieso tot de subtop die scheve heup of dat steile voetje echt niet de doorslaggevende beperkende factor

ahumdatisderuiterahum

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 00:36

Bekken van een paard kan niet scheef staan, is 1 bot. En hier noemt men het heupbot... Heupen zitten veel lager op het been.
Als het 'bekken scheef staat' is het paard getordeerd in de eerste lumbale wervels of de laag thoracale wervels. Daar zitten vaak veel problemen bij paarden die gereden worden. Ligt ook het uiteinde van je zadel en aansturing darmen en bekkenorganen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 01:14

Echo maken van het si gewricht

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 08:27

Bekken kan ook ongelijk lijken door de bespiering en de scheefheid..en de achterbenen die niet sporen, ik zou zelf niet direct naar de kliniek gaan tenzij er ook problemen zijn met de galop, veel overkruist en omspringen..dat kan duiden op SI problemen.

Mijn aanpak zou zijn: paard goed los laten maken, tijdje trainen aan de dubbele longe en dan echt de lengtebuiging oppakken/ spieren oprekken/ gymnastiseren en dan daarna oppakken met ruiter en echt goede les.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:02

Elisa2 schreef:
Bekken kan ook ongelijk lijken door de bespiering en de scheefheid..en de achterbenen die niet sporen, ik zou zelf niet direct naar de kliniek gaan tenzij er ook problemen zijn met de galop, veel overkruist en omspringen..dat kan duiden op SI problemen.

Mijn aanpak zou zijn: paard goed los laten maken, tijdje trainen aan de dubbele longe en dan echt de lengtebuiging oppakken/ spieren oprekken/ gymnastiseren en dan daarna oppakken met ruiter en echt goede les.

Dit is ook een heel goed idee ja. Dubbele longe

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:10

Hutcherson schreef:
Bekken van een paard kan niet scheef staan, is 1 bot. En hier noemt men het heupbot... Heupen zitten veel lager op het been.
Als het 'bekken scheef staat' is het paard getordeerd in de eerste lumbale wervels of de laag thoracale wervels. Daar zitten vaak veel problemen bij paarden die gereden worden. Ligt ook het uiteinde van je zadel en aansturing darmen en bekkenorganen.

Hoe zit dat dan bij een hunterbump? De afbeeldingen op internet geven aan dat daar een scheur in de aanhechting zit en dus 1 kant omhoog komt.
Of is dat verkeerde informatie?

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:12

Anyway,
Ik had een draver zo scheef als wat. Die kon vrij in de wei niet eens in galop een bocht naar rechts nemen, die viel daarbij om.

Ik heb een paar maanden een fysiotherapeut laten komen, zij gaf ook oefeningen om aan de hand te doen voor het rechtrichten.