Zadel voor mijn PRE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djvgmk

Zadel voor mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 07:48

Hoi hoiii!

Ik heb dus onlangs een pre gekocht en ga morgen beginnen met inrijden,,
Echter weten we niet precies welk zadel en maat geschikt is voor haar. Voor nu gaan we voor een dressuurzadel, maar later wil ik zeker met haar gaan springen. Omdat Pre’s ook best breed gebouwd zijn, en mijne een best rechte rug heeft, is het moeilijk een goed passend springzadel die ook niet te kort, (als een ponyzadel) bij haar zit.

Als iemand een pre heeft waarmee die springt, hoor ik het graag! Ik zou graag willen weten welke zadels ongeveer oke zitten bij het ras!

thaank youu :) :o

Elisa2

Re: Zadel voor mijn PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 08:53

Er is geen een zadel wat op het hele ras past, omdat ze allemaal onderling uniek en verschillend zijn. Ik zou dus gewoon een goede zadelmaker laten komen en een zadel aan laten meten.

Djvgmk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 22:04

Elisa2 schreef:
Er is geen een zadel wat op het hele ras past, omdat ze allemaal onderling uniek en verschillend zijn. Ik zou dus gewoon een goede zadelmaker laten komen en een zadel aan laten meten.

Haha ja dat snap ik idd, maar ik vraag eerder naar springzadels die langer uitvallen, of iemand goede merken weet. De zadelpasser is geen probleem, heb ik nogsteeds een merk nodig.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:21

Op mijn Spanjaard ligt een Trekker zadel.
Maar denk inderdaad wat Elisa zegt, het ligt aan het paard.
Ikzelf spring er niet mee, dus daarin kan in je niet helpen helaas!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:08

Meestal is een springzadel juist makkelijker en sneller passend dan ee dressuurzadel. Maar bij ons op stal hebben ook twee mensen een PRE, volgens mij hebben beide een Arno Brandt dressuurzadel. Één van beiden heeft ook een springzadel, maar geen idee welk merk dat is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 00:04

Heb je foto's van de rug? Want ik kan de logica niet helemaal volgen.

Een springzadel is in principe gewoon net zo groot als een dressuurzadel (met uiteraard wel verschillen tussen merken en kussens).
PRE's hebben doorgaans juist een hele korte rug, waardoor ik de vraag naar een lang zadel ook niet begrijp. Meestal is de moeilijkheid juist om een kort zadel te vinden.

Heb je er al zadels op gelegd? Hoe lagen de verschillende zadels?

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 06:10

Ik heb van alles op mijn PRE geprobeerd. We rijden nu ket een Edix zadel en daar ben ik heel blij mee. Dan wel een dressuurzadel.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 06:24

Zaldi is ook een zadel wat veel gebruikt wordt bij pre!

Djvgmk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 07:40

Texas02 schreef:
Meestal is een springzadel juist makkelijker en sneller passend dan ee dressuurzadel. Maar bij ons op stal hebben ook twee mensen een PRE, volgens mij hebben beide een Arno Brandt dressuurzadel. Één van beiden heeft ook een springzadel, maar geen idee welk merk dat is.

Ja hoor! We hadden idd wat geprobeerd, maar dat bedoelde ik met een “lang zadel”, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, het zadel zat ook echt te kort, en dat heb je natuurlijk al snel met springzadels, ze vallen wat minder om de buik heen, maar daardoor paste het zadel ook echt niet. Ik zal eens kijken of ik een goede foto heb!

Djvgmk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 07:40

xLiez schreef:
Zaldi is ook een zadel wat veel gebruikt wordt bij pre!

Dankjewel! Ik ga het eens opzoeken!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:53

Djvgmk schreef:
Texas02 schreef:

Ja hoor! We hadden idd wat geprobeerd, maar dat bedoelde ik met een “lang zadel”, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, het zadel zat ook echt te kort, en dat heb je natuurlijk al snel met springzadels, ze vallen wat minder om de buik heen, maar daardoor paste het zadel ook echt niet. Ik zal eens kijken of ik een goede foto heb!

Had je dan niet gewoon een te kleine inchmaat te pakken?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 12:28

Heb je het nou over lang van voor-achter of onder-boven?

Djvgmk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 22:22

Haha een te kleine inchmaat is helaas niet het geval, het is dom van me dat ik niet even een foto heb gemaakt zodat iedereen snapt wat ik bedoel, want ik kan het echt slecht uitleggen, maar de main vraag is welke goede zadels bekend zijn onder de pre eigenaren hier! Bedankt naar iedereen die opties heeft achtergelaten van merken!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 23:13

Vaak een U-boom, korte rug, breedgeribt.

Je kunt het beste een zadelmaker laten komen voor een pasconsult. Bijvoorbeeld Kitty van kifrahorse.