Mijn paardenleven in Nieuw Zeeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Mijn paardenleven in Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:57

Wat prachtig zeg

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:04

Wat leuk! Ik heb ooit je volgtopic (incl overstromingen toen toch?) al gelezen, en wat goed om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! En zelfs 3 paarden rijk bent, wat een droom <3 ga je nog weleens naar Nederland op en neer?

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:21

Lienek schreef:
Amado7 schreef:
Wauw, jij hebt wel een bomproof paard :j

Wat ongelooflijk gaaf! Stiekem word ik wel een klein beetje jaloers, het ziet er zo ontzettend mooi uit. Wat een prachtige plekkken!

Altijd welkom mocht je hier ooit belanden voor een ritje!

mellienie schreef:
Wauw wat gaaf! :wow:
Wij zijn begin dit jaar voor 6 weken naar Nieuw-Zeeland geweest en waren érg onder de indruk van en verliefd op het land <3 Onwijs gaaf dat jullie daar wonen met zoveel land, jullie mogen jezelf gelukkig prijzen <3

Wat leuk! Hoelang hebben jullie per eiland gedaan?
Misschien had ik dit topic eerder moeten plaatsen dan waren jullie welkom geweest
Ik heb nu een aantal Nederlanders over de vloer gehad en die neem ik dan mee voor een ritje over ons land :)

Dit stel was super leuk en gezellig. Mijn vriend is gek op motorcross dus hebben een heuse motorcross baan in een paddock en had deze meid hier voor een ritje en haar vriend was motorcrosser dus hij op de elektrische crossmotor mee met ons. Was super leuk en gezellig :)

[ Afbeelding ]

Deze meid had eerst in Australië gewerkt en reisde nu door Nieuw Zeeland.
[ Afbeelding ]

Wij hebben 4 weken op het Zuidereiland gereisd en 2 weken op het Noordereiland. En Kinloch was mijn favoriete plaats in Nieuw-Zeeland :D Dus als ik ervan had geweten waren we zeker langs gekomen!
Gaaf trouwens met die crossmotoren en wat een stoere paarden heb je dat dat gewoon kan!

We hebben wel een ritje door zee gedaan bij Hack 'n stay golden bay want er moest natuurlijk wel paard gereden worden O:)

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 06:31

Bedankt voor alle leuke reacties. Ik zal nog wat meer foto’s posten :)
Dit was de hunt van gisteren:

Afbeelding

En afgelopen zondag met mijn huis op de achtergrond (links boven in)

Afbeelding

Elisa2 schreef:
Wauw dat ziet er echt fantastisch uit! Wat een mooie omgeving.

Wat voor een paard heb je? (ras)

Cash is een kruising Arabier x Gisborne bred wat hier ook wel east coast paarden worden genoemd. Ze staan bekend om hun goede voeten/hoeven omdat ze vaak op de steile/hoge heuvels zijn opgegroeid. Merk ik vooral met Cash dat ik hem blind kan vertrouwen op steile stukken. En vaak super bom proof!

Siers83 schreef:
Wauw, wat gaaf!
Hoe lang is die tunnel, en hoe krijg je je paard er doorheen?

De tunnel is ongeveer 20 meter lang. Hij had wat overtuiging nodig maar de paarden hier zijn redelijk bom proof!

tienus63 schreef:
Heb je een stuk gereden van de gold rush trail langs de West Coast Zuidereiland?
Werden jullie niet gek van de sandflies?

Blijf vooral spammen met foto’s!

Wij deden de route met Te marama treks :)
En nee totaal geen last van gehad dit keer!

_Lorette_ schreef:
Fantastisch! <3 Wat een droom om daar zo rond te rijden.

Zoek je nog een tijdelijke stalhulp? <<)

In het winter seizoen zoeken ze altijd jacht grooms! Dat is echt een ervaring en beste manier om het land te zien vanaf het paard. Gezellig, heerlijke ritten en vaak fijne paarden om te rijden!

Wranglerbutt schreef:
I <3 NZ! Ik ben er in 2018 5 weken geweest en heb op verschillende plekken op het Noorder- en Zuider Eiland paardgereden.

Favo plek was nabij Abel Tasman National Park, maar ook bij Glenorchy (LOTR landschappen) en in de buurt van Tauranga (bij vrienden) vond ik de omgeving super mooi 8-)

1 van mijn fototopics uit 2018 (met linkjes naar de andere topics) [VMR] Vraag Maar Raak<a href="tel:1960560">1960560</a>

Wat gaaf! Ik vind dat NZ zo veel mooie plekken heeft met elke keer weer een ander landschap. Ik ben echt fan van Taupo maar Abel Tasman is toch wel mijn favo zuider eiland plekje.

Peelie schreef:
Lien, je bent zo mooi terecht gekomen <3 wanneer ik eens naar nieuwzeeland ga, kom ik graag langs.al was het maar gewoon om je weer te zien, maar een ritje sla ik ook niet af :D

Natuurlijk ben je welkom!! Altijd plek voor jou :)
Deni11 schreef:
Wat leuk! Ik heb ooit je volgtopic (incl overstromingen toen toch?) al gelezen, en wat goed om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt! En zelfs 3 paarden rijk bent, wat een droom <3 ga je nog weleens naar Nederland op en neer?

Ja dat topic liep een beetje stuk dus dacht begin op nieuw :) en inmiddels ben ik dus verhuisd en inderdaad 2 extra paarden in de familie haha’ eentje is de zoon van Fish die ik in mijn vorige topic voorstelde en de ander is Cash, mijn jacht paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 08:52

Bedankt, heb nog nooit van een Gisborne bred gehoord..zie dat het ook allerlei kruisingen zijn. Mooi hoe dat dan uitpakt.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 11:06

Wauw wat onzettend gaaf! En wat een prachtige omgeving <3

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 20:51

Elisa2 schreef:
Bedankt, heb nog nooit van een Gisborne bred gehoord..zie dat het ook allerlei kruisingen zijn. Mooi hoe dat dan uitpakt.

Ja eigenlijk alles uit de buurt van Gisborne zijn kruisingen. Ook wel east coast horses genoemd. Vaak zit er ook wat Clydesdale in. :)

Dit is Fish mijn Appaloosa van Gisborne/east coast.
1.47 pas op zijn 4de geruind en heb hem zelf doorgereden. Hij is echt mijn favoriet.
Je kan hem 3 maanden still zetten en rijdt zo op hem weg. Hij heeft super veel karakter, en staat goed op elke foto (terwijl Cash altijd er bij staat alsof ie er helemaal geen zin in heeft)

Ik ben voor het mooie net wat te lang voor Fish vandaar dat ik Cash heb en straks Dodge, Fish zijn zoon. Maar ik wil Fish niet weg doen want hij is echt een in 100 met zijn karakter. Eerste die komt aanrennen in het weiland, denkt de eerste 5 minuten tijdens de rit dat ie heel wat is en dan stuur je hem een heuvel op en is ie al moe. Soms tijdens de jacht wanneer je op een run bent, in rengalop met alle anderen heeft Fish er genoeg van en gaat terug naar stap en loopt op zijn gemakje naar boven. Ik moet altijd lachen want de meeste paarden willen koste wat kost bij elkaar blijven maar Fish is liever lui dan moe
Afbeelding

Afbeelding

Vorig jaar hadden vrienden Fish geleend voor hun zoontje/kleinzoon niet gerealiseerd dat het dress up was dus last minute hadden we hem helemaal omgetoverd haha!
Afbeelding

En zijn Appaloosa stippen kwamen tijdens mijn (oepsie) scheer moment duidelijk naar voren.
Afbeelding

Volgende keer doe ik wat meer over Cash want Cash kwam bij sterk vermagerd en was een ‘gratis’ paard :p

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 20:51

De jacht!
Dit weekend 4 uur moeten reizen om bij onze jaarlijkse heroines hunt aan te komen!
Wat een weekend.
Om even een beetje achtergrond info te geven; Cash en ik hebben de week voor het jacht seizoen begon een ongeluk gehad bij de eerste sprong waarbij hij vast kwam te zitten in het draad en moest worden losgeknipt. Ik vloog er voor over af.
Gaf ons best een deuk in het vertrouwen dus we zijn weer langzaam aan het opbouwen.
Alles wat draad is vind ik best spannend maar dit weekend hadden we een top dag. Cash had geen stops en sprong alles perfect en kalm. (Hij kan erg heet worden als de groep gaat )
Hier wat foto’s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 20:54

Heel stoer :oo

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:51

Ik snap heel goed dat wij overgereguleerd zijn hier in NL...

Maar ik vind dat springen over draad altijd zo eng. Ik vind dat soort verschillen echt fascinerend om te zien.

Ter referentie: ik rij eventing en organiseer een cross mee dus hoor alle opmerkingen van de Technisch Afgevaardigde van de KNHS. Als je ziet wat wij moeten doen aan grondlijnen, afvlakken van hoeken etc etc etc Die zouden echt een hartaanval krijgen van zo'n hunt.

Tegelijk is mijn merrie ook al vaker over een heel dun stroomdraadje gesprongen op 1.10 als het haar niet zinde. Die deelt mijn angst duidelijk niet.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 10:21

pol013 schreef:
Ik snap heel goed dat wij overgereguleerd zijn hier in NL...

Maar ik vind dat springen over draad altijd zo eng. Ik vind dat soort verschillen echt fascinerend om te zien.

Ter referentie: ik rij eventing en organiseer een cross mee dus hoor alle opmerkingen van de Technisch Afgevaardigde van de KNHS. Als je ziet wat wij moeten doen aan grondlijnen, afvlakken van hoeken etc etc etc Die zouden echt een hartaanval krijgen van zo'n hunt.

Tegelijk is mijn merrie ook al vaker over een heel dun stroomdraadje gesprongen op 1.10 als het haar niet zinde. Die deelt mijn angst duidelijk niet.

Helemaal mee eens! Ik heb echt super veel angst gehad voor mijn eerste ‘wire’ jump.
Mijn instructie haar dochter is ook eventer en dit is wat zij mij verteld; draad is veel veiliger voor jezelf en je paard omdat je precies je landing kan zien terwijl cross hindernissen vaak dicht zijn en je dus niet je landing kan zien. Daarnaast hebben deze draden (veelal ouder) veel geef ruimte, dus tikt je paard het aan, dan geeft het mee ipv een vaste hindernis die helemaal niks doet met als risico flippen van je paard als je het raakt

Ja draden, zijn ook niet mijn favoriet ik ben mega voorzichtig en rij echt pick & choose mede hierom want ik vind het nooit fijn, maar ik snap wel wat mijn instructie bedoeld en alleen als het paard dus verkeerd uitkomt of er in crashed (zoals wij hebben ervaren) is wanneer het vast kan komen te zitten met gevolgen. Ik denk dat eventing hindernissen en deze sprongen beide hun eigen risico mee brengen. Maar ik ben super voorzichtig en neem echt geen risico (mijn paard was vroeger deel van de groep die de honden bij elkaar brengt en dus volle draden springt op normale hoogtes) ik zou dit zelf nooit aandurven met hem. Ik zou trouwens nieuwe draden overslaan omdat die vaak veel te strak staan en een bepaald type zijn die snijden, oud draad breekt heel snel en is minder scherp.

Hier is het gewoon zo normaal, maar als je soms ook ziet hoe paarden hier worden gehouden zou half Nederland een hart aanval krijgen geloof ik ! Het gaat er in sommige gebieden een stuk harder aan toe in de omgang van paarden.
Cash is zo opgegroeid. Hij is geroped zoals ze dat noemen wat betekend dat op jonge leeftijd zijn been is opgebonden zodat hij op drie benen werd geforceerd om te leren dat in momenten van vast zitten (in bijvoorbeeld draad) ze niet in paniek schieten en leren om rustig te blijven. Een bepaalde manier waar velen niet achter zullen staan, maar ik heb in praktijk nu wel gemerkt hoe het mijn paarden echt heeft geholpen in momenten van paniek waar andere paarden er met blessure uit zouden zijn gekomen.

Om terug te komen, alles met iets er boven blijft mijn favoriet om te springen, geeft me altijd iets meer vertrouwen.
Deze is met Fish:

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 12:03

Daarom ook geen oordeel.
Ik zie dat in meer landen gebeuren. Ik Engeland en Ierland is het al veel normaler. Iedere cultuur heeft er zo zijn eigen kijk op. Maar mijn Nederlandse brein krijgt er meteen krotsluiting van.

Hier vinden ze die compleet met het oog op veiligheid gebouwde cross hindernissen soms al 'gevaarlijk' en eventers gevaarlijke idioten. En dan staat er nog iemand met een hark bij om de afzet en landing gelijk te harken :=

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 19:40

pol013 schreef:
Daarom ook geen oordeel.
Ik zie dat in meer landen gebeuren. Ik Engeland en Ierland is het al veel normaler. Iedere cultuur heeft er zo zijn eigen kijk op. Maar mijn Nederlandse brein krijgt er meteen krotsluiting van.

Hier vinden ze die compleet met het oog op veiligheid gebouwde cross hindernissen soms al 'gevaarlijk' en eventers gevaarlijke idioten. En dan staat er nog iemand met een hark bij om de afzet en landing gelijk te harken :=

Haha ja snap je helemaal. Ik zeg altijd hier dat Nederlanders hun paarden in bubbeltjes plastic inpakken.
We krijgen hier veel Engelse grooms die ook niet gewend zijn aan draad want dat springen ze daar ook niet, maar als ik dan foto’s zie van wat ze daar springen en de hoogte dan vind ik dat veel enger. Grappig hoe ieder land er op zijn eigen manier naar kijkt. :)
Ik skip de meeste full wire juist omdat ik als Nederlander het altijd spannend vind, terwijl ik andere sprongen (en hoger) wel zonder zorgen aanrijdt. Het is echt een knop die ik om moet zetten

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-25 08:11

En dit was gisteren : D
Cash was weer fantastisch.

En om over draad te springen gesproken (en de risico’s), gisteren ging iemand met paard dwars door het draad! Zag er erger uit dan de schade gelukkig. Draad brak meteen en paard had 2 kleine schaafplekje maar geen snijwonden. Ze sprongen over hetzelfde als foto 2&3 en paard sprong naar links waar het draad was en ging er dus dwars door heen. Gelukkig beige oké en daar na gewoon weer door!

Cash sprong als een echte ster. Werd richting het einde wat te heet tijdens het rennen dus besloten hem terug te trekken omdat Cash geen rem heeft en dus door gaat tot ie neer stort (helaas een keer meegemaakt dus moet hem soms echt tegen zichzelf beschermen omdat ie zo veel go heeft)

Ben echt super trots op hem en weer een prachtig stuk grond met veel heuvel landschap dus 360 graden uitzichten terwijl we van de rest van de hunt genoten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 08:56

Het ziet er echt zo fantastisch uit <3
Ik zou het zelf niet zo snel durven, maar ik geniet van de foto's (en wil wel meedoen zonder te springen :p )
Wat zit jij ook supernetjes op je paard zeg!

wendy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-25 16:09

Wauw.... Jaloers! :D

OneLiner

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Prachtig zeg, wat een mooie omgeving.
Ik zou ook niet over de hekken durven springen, en mijn paard ook niet denk ik haha.