60 kilometer genieten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

60 kilometer genieten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 20:33

CEN 60 Zutendaal (België) 20 april 2025
9de en 10de plaats van de 19 – 12,594

Oké, na de champagne­douche op zaterdag was het tijd om de focus om te zetten naar de 2 jonge merries. De standaard Zutendaal-pizza werd gehaald en opgegeten met het oude en nieuwe groomteam van de volgende dag. Daphne had helaas familieverplichtingen op zondag, maar L wilde de gezelligheid niet missen en sloot gelukkig aan! Samen met S , mijn ouders en de ouders van de jeugdruiter hadden we zo 3 grooms per paard — helemaal perfect! Na het eten van de heerlijke pizza even terug naar het terrein om alle 3 de paarden te checken, en toen was het toch echt tijd om af te sluiten. Oké oké, Zoe en Irza hebben een snelle check gehad en Arie uitgebreide knuffels, kusjes en bedankjes. Eenmaal terug in het huisje viel ik als een blok in slaap.

We hadden afgesproken om 7:00 de paarden te voeren, maar ik was om 6:00 al wakker en had enorme beweegdrang. Liggen deed zeer aan mijn lijf, dus ben ik zachtjes maar naar stal vertrokken. Eerst langs de merries die hun brokjes en hooi kregen, om daarna langs Arie te gaan. Na wat hooi, water en brokjes aan Arie gegeven te hebben, ben ik naar het secretariaat gegaan om ons aan te melden. In mijn ooghoek zag ik dat de treating-vet gearriveerd was en ben ik snel Arie gaan halen om de transportkeuring alvast te doen — dan kon ik in ieder geval zijn paspoort niet vergeten. Met een kleine omweg om toch even te wandelen het papiertje opgehaald en terug naar het secretariaat voor het paspoort.

Afbeelding

Bij het huisje was intussen de paashaas gearriveerd en kon het ontbijt beginnen na het zoeken van de paaseieren. Rond 8:30 was het tijd om de paarden te halen en alles op het terrein in gereedheid te maken. Het keuren ging voorbeeldig met de merries en zo mochten we van start. Tot teleurstelling van de jeugdruiter geen nummer op de billen van de paarden, maar wel een transponder! De merries waren rustig en relaxed, dus besloten we in de vetgate ze nog even te laten eten en te gaan zadelen. Het plan was te starten om 9:30, maar met een uiteindelijke relaxte ochtend werd dat 9:39. Dus dikke vette prima! De eerste kilometers vlogen gevoelsmatig voorbij, de merries waren super gefocust! De jeugdruiter en Irza namen het voortouw het eerste stuk zodat Zazoe wat vertrouwen kon krijgen.

Afbeelding

En dat vertrouwen groeide met de stap! De jeugdruiter is nog jong — immers 12 jaar — en traint hier even ‘alleen’ haar paard voor deze afstand. Dus ook daar waren soms even wat uitdagingen, en dan kon mooi Zoe het voortouw nemen. We wisselden fijn af en de groompunten waren gevoelsmatig er een heel stuk sneller dan de dag ervoor. De jeugdruiter nam in een soepele draf de flessen aan, waar Zoe nog een kleine error kreeg van flessen en het nog even in stilstand moest doen.

Afbeelding

Na het laatste groompunt was het maar 4 km terug naar het startterrein. Een kleine ‘klim’ en dan nog een paar modderige stukken. We pakken nog wat galop mee op de fijne stukken en doen lekker rustig aan op de natte stukken. En zo rollen we heel rustig aan het terrein op. Zadel af, koelen, en voor je het weet zijn ze goed. Keuren en dan: een UUR pauze. Jeetje, wat is dat uur lang! Heerlijk rustig hebben de merries gedronken, gegeten en gewandeld. Gewoon top!

Afbeelding

Vol goede moed vertrokken we de volgende ronde in — ietsje sneller wilde ik rijden maar zeker niet hard. De paarden bepaalden het tempo, en ook hier weer lekker afwisselen wie er voorop ging! Op de groompunten was ineens de broer van de jeugdruiter er; die wilde toch ook wel eens zien hoe dit allemaal in elkaar steekt. En hoewel het écht geen paardenjongen is, kon hij goed flessen aangeven bij zijn zus die haast had. Dus ook daar zit potentie in voor de toekomst ;) En dan het laatste groompunt… het is zometeen allemaal over en heb ik 200 km gereden en heeft Zoe zich zo voorbeeldig gedragen! Zo stoer. En dan die kleine smurf van een jeugdruiter. Alhoewel, echt een smurf is ze niet meer, want intussen is ze langer dan ik. Doet het ook maar even op haar jonge leeftijd. Ik geniet van die laatste stappen. Gewoon een geslaagd weekend.

En dan… we willen rustig over de finish komen. Gewoon in een drafje. We stappen even een stukje tussendoor op het stuk voor we de bocht omdraaien naar de finish. Ik hoor een heleboel gekletter, alsof er een aanhanger met metalen platen over het fietspad rijdt. En dan ineens: “SORRY, WATCH OUT!” De kop van de 1* komt aangevlogen. Ik was even vergeten dat er nog meer ruiters deelnamen aan de wedstrijd, want we hebben werkelijk niemand gezien heel de dag. We proberen zo goed mogelijk aan de kant te gaan en ik doe een schietgebedje dat Zoe niet uithaalt. De kop komt langs ons gescheurd en de paarden herpakken zich snel en zijn weer rustig. Onze finish lag een stukje verder, bij de vetgate. Had ik ook even gemist, dus we draven wat verder en komen daar lekker anti-climax binnen. Koelen, hartslag meten en hup naar binnen.

Afbeelding

En dan draven… L rent mee met lieve Zoe en de jeugdruiter pakt Irza zelf mee. Ik zie de paarden en denk: prima! En jawel hoor, de eerste 60 van de jeugdruiter, Irza en Zazoe is een feit! En wat hebben ze het goed gedaan! Super trots op dit weekend en het team eromheen. Ik kan niks anders dan trots zijn op hoe het team dit voor elkaar gekregen heeft. 3 paarden mee, 2 wedstrijddagen, 2 complete teams, en ook nog eens een groot deelnemersveld voor Belgische wedstrijden!

Dank dank dank

Maflinger_S

Re: 60 kilometer genieten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:21

Gefeliciteerd!

Ik geniet altijd enorm van jouw wedstrijdverslagen. Je bent zo duidelijk gepassioneerd bezig met endurance en je weet daarin anderen ook zo mooi mee te nemen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:27

Wat is en blijft het toch een mooie tak van paardensport als je het doet zoals jullie het doen. Gefeliciteerd met deze prestatie en op naar de volgende! *\o/* :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 21:32

Gefeliciteerd! Leuk ook om zulke foto's als herinnering te hebben.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 22:31

Maflinger_S schreef:
Gefeliciteerd!

Ik geniet altijd enorm van jouw wedstrijdverslagen. Je bent zo duidelijk gepassioneerd bezig met endurance en je weet daarin anderen ook zo mooi mee te nemen.

Ik werk behoorlijk aanstekelijk heb ik ontdekt hahaha :Y) het is een prachtig iets, met veel toffere pieken als een simpele dressuur proef vind ik persoonlijk }:0

stitchlover schreef:
Wat is en blijft het toch een mooie tak van paardensport als je het doet zoals jullie het doen. Gefeliciteerd met deze prestatie en op naar de volgende! *\o/* :j

Dankjewel, ik zoek nog grooms voor de volgende met Zoe }>

Polar schreef:
Gefeliciteerd! Leuk ook om zulke foto's als herinnering te hebben.

Dankjewel <3 herinneringen voor het leven

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 23:45

Supergaaf!
Hoevaak en hoeveel water gebruiken jullie nou om die paarden af te koelen tussendoor?
Als ik zo op het filmpje zie, lijkt het alsof er twee flessen per keer overheen gaan?
En dat heeft zeg maar dus echt veel nut?

Oprechte vraag, ik ben benieuwd naar wat precies de werking is/moet zijn.
Als ik even aan mezelf denk, is het best lekker om een plens koud water over je heen te krijgen met hardlopen, maar een minuut later merk je het al niet meer.
Dus heel benieuwd of dat bij paarden anders is :)

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:07

Leuk verslag weer Bo! En super knap van jullie allebei. Keet doet ook maar mooi :j
Ergens spijt dat ik niet toch naar Zutendaal gegaan ben :')

Voor wanneer zoek je een groom voor Zazoe? O:)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 09:09

gerlindie schreef:
Supergaaf!
Hoevaak en hoeveel water gebruiken jullie nou om die paarden af te koelen tussendoor?
Als ik zo op het filmpje zie, lijkt het alsof er twee flessen per keer overheen gaan?
En dat heeft zeg maar dus echt veel nut?

Oprechte vraag, ik ben benieuwd naar wat precies de werking is/moet zijn.
Als ik even aan mezelf denk, is het best lekker om een plens koud water over je heen te krijgen met hardlopen, maar een minuut later merk je het al niet meer.
Dus heel benieuwd of dat bij paarden anders is :)

Oh pfoe, hoeveel water ik gebruik geen idee, ik denk hoeveel mijn grooms uit de auto trekken en aangeven :+ nu is het met deze snelheid en afstand nog niet mega mega spannend en meer een oefening voor je paard dat dit gebeurd. Maar je merkt wel dat de paarden er echt even weer fris van worden, gewoon een ah lekker! Zeker voor die jonkies is dat echt een mentale boost! Voor mij is die 60 km peanuts, maar voor de jonge beestjes niet.

Je ziet ook wel dat de 3-4 km na een groompunt de hartslag wat lager blijft als 1 km voor een groompunt bijvoorbeeld. Je hebt het dan over een slag of 5, dat is niet veel, maar wel als je dat over een hele dag uittrekt.

lideli schreef:
Leuk verslag weer Bo! En super knap van jullie allebei. Keet doet ook maar mooi :j
Ergens spijt dat ik niet toch naar Zutendaal gegaan ben :')

Voor wanneer zoek je een groom voor Zazoe? O:)

Met liefde had ik je meegenomen hahaha! 28 juni mag de dame weer shinen, maar dan de 80 km *D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:24

28 juni doen wij zelf ook weer mee *\o/* maar dan kan ik je dus helaas niet helpen.
Zoveel zin in!

Knap hoor de 80km al! :oo :))

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 09:55

lideli schreef:
28 juni doen wij zelf ook weer mee *\o/* maar dan kan ik je dus helaas niet helpen.
Zoveel zin in!

Knap hoor de 80km al! :oo :))

Super leuk!
En kleine meisjes worden groot zie je <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:47

Maar hoe doe je dit als je gewoon alleen op wedstrijd wilt? Want ik ging vroeger wel vaker alleen op wedstrijd (dressuur of springen), m'n paard is alleen te laden. Zijn al die koelingen echt nodig? Of kun je daar zelf voor de wedstrijd wat neer zetten en dan even afstappen en over je paard gooien en door?

Kijk een afstand van 25km, dus de laagste klasse kun je natuurlijk eenvoudig zonder hulp rijden. Dat is een afstand die velen ook gewoon wel eens als buitenrit rijden. Maar als je verder wilt, is het dan alleen nog te organiseren? Want anders is dat wel een domper voor mensen die graag alleen op pad gaan met hun paard. Of kun je dan iemand huren op zo'n wedstrijd? Dat kan bij keuringen voor het voorbrengen ook als je het niet zelf durft.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 13:03

De endurance community is heel erg gericht op het samen doen! Ik heb met mijn schimmel die de dag ervoor de 140, liep thuis alleen 80 km als training een paar weken terug zonder koeling onderweg op 17 per uur. Nou is hij veel verder in zijn opleiding etc. Het kan zeker, maar het is leuker met z’n alle!
Onderling word er vaak wel een groom uitgedeeld of spullen in de auto van een ander gedaan. Er is altijd iemand met een extra handje. In tegen stelling tot de dressuurwereld ;)
Over het algemeen heb je het princiepe ik groom jou, jij groomt mij. Zo heb ik de 2 meiden die mee waren als grooms ook gegroomd op andere wedstrijden. Zo helpen we elkaar! En daar komen ook nog eens leuke vriendschappen uit!

Het leuke is, alles mag en kan (mits paard vriendelijk natuurlijk)
Als jij die afstand naast je paard wil rennen? You do you, niemand die je tegen houd, als je er maar opzit bij de finish :D
Dus tussendoor afstappen om te koelen, prima!

Op het hoogste niveau heb je een Franse ruiter, die springt ieder groompunt van zijn paard om te koelen met zijn grooms, en zo soepel als dat die eraf vliegt zo vliegt hij er ook in galop weer op. Bijzondere tactiek vind ik het altijd, maar toch heeft hij al meerdere kampioenschappen op zijn naam staan.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:02

Er zijn inderdaad ruiters op het hoogste niveau die zonder groom rijden, zo is er in Noorwegen ook een dame die op 160 km niveau rijd die eigenlijk altijd zonder groom rijd. Gaat ook gewoon in d'r eentje met de ferry van Noorwegen naar Finland enzo :D Zij vraagt dan gewoon aan anderen of ze onderweg even een fles aan willen geven. Bij dat laatste zou ik zelf echt nooit zo afhankelijk van anderen willen zijn, maar er is altijd wel iemand die even wil helpen, dus het kan zeker. Al zijn ze bij sommige wedstrijden wel heel streng dat je niet andere ruiters buiten je eigen team mag helpen maar dat speelt meestal pas een rol bij FEI wedstrijden.

Bij ons in Zweden mag je helaas geen prikweitjes oid opzetten dus een groom is eigenlijk wel een vereiste, tenzij je de hele dag niet naar de wc hoeft te gaan :D :D

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:03

germie schreef:
Maar hoe doe je dit als je gewoon alleen op wedstrijd wilt? Want ik ging vroeger wel vaker alleen op wedstrijd (dressuur of springen), m'n paard is alleen te laden. Zijn al die koelingen echt nodig? Of kun je daar zelf voor de wedstrijd wat neer zetten en dan even afstappen en over je paard gooien en door?

Kijk een afstand van 25km, dus de laagste klasse kun je natuurlijk eenvoudig zonder hulp rijden. Dat is een afstand die velen ook gewoon wel eens als buitenrit rijden. Maar als je verder wilt, is het dan alleen nog te organiseren? Want anders is dat wel een domper voor mensen die graag alleen op pad gaan met hun paard. Of kun je dan iemand huren op zo'n wedstrijd? Dat kan bij keuringen voor het voorbrengen ook als je het niet zelf durft.

Zonder groom kan wel hoor, maar met is wel fijner. Ik ben mijn laatste 60km ook zonder groom gestart. Schilde wel dat het maart was en niet mega warm. En wat Bo al zegt, iedereen is super behulpzaam altijd. Nu heb ik een makkelijk paard, maar genoeg mensen die even iets willen aangeven of vasthouden als je net moeilijk zit :j

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 21:45

Oh wat leuk! Zoe Zoe op de voorpagina <3

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:09

Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen!
Ik zag de foto op de voorpagina en dacht eens even spieken.
Goed gedaan! *\o/*

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 13:57

Dankjewel!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:35

Wat een leuk verslag weer! Door jouw vorige topic ben ik helemaal enthousiast weer geworden over de endurance. Een leuk doel om dat voor ooit te stellen!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 18:58

Leuk verslag, maar ben ik de enige die vind dat je te groot bent voor de pony? ook lijkt het zadel wat lang.. misschien valt het mee, maar op de foto waar de pony gekoeld wordt, lijkt het wel zo.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 20:29

Het zadel is idd aan de lange kant, wel ‘bewust’ voor gekozen in overleg met een gediplomeerd zadel passer. Niet mijn keuze voor een dressuurzadel überhaupt, maar voor haar wel de best passende keuze

Als ik haar naast mijn andere Arabier zet scheelt het qua schoft 2 cm, maar haar ribben kast is heel kort waardoor er ontzettend weinig paard onder mij zit. Haar benen zijn echt mega lang wat dat betreft weer, en haar rug is korter dan kort :+

Ik hou wel vooral gewicht in de gaten, nu met dit zadel is het 80 kilo, idealiter wil ik 74 met zadel zijn, dus er mogen zeker kilo’s af (en een lichter zadel _O- )

Ik hoop dat ze nog wat verder doorontwikkeld, meer zadel ruimte zal ze niet krijgen, maar wel meer body. Die arabjes zijn al laat in doorontwikkelen. Als ik naar mijn schimmel kijk die ik op dezelfde leeftijd kocht is die ook mooi breder geworden ipv zo’n rilkikker. Dus ben benieuwd wat ze doet

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:23

60 km rijden met 80 kg gewicht op een pony van hooguit 350 kg? dat is bijna 23% van haar gewicht en wat mij betreft echt een nee!

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-25 22:08

Gelukkig tikt ze (gewogen) 550 kilo aan! Ze oogt klein meer is toch echt 159 :+

En zeker niet om het goed te praten, is het internationaal bij de 3* minimaal 75 kilo (70 kilo vanaf de 100 klasse) incl zadel etc. Ik vind het ook bizar, zeker omdat het ongeacht hoe groot / klein je paard is, vandaar mijn streven ook van 74 kilo met zadel, die kilo trekken we nog mee met singel en dekje. Kom je niet aan het gewicht zul je lood mee moeten gaan dragen. En om eerlijk te zijn ben ik liever dat gewicht als dat het dood gewicht is

Maar praten het niet goed dat het toch echt wel een paar kilo af moet

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:30

550 kg, dan had ik inderdaad echt niet gedacht, ze lijkt zoveel kleiner en ranker. Nou fijn dat je er zo mee bezig bent. Bizar die verplichte gewichten...