4,5 jarige paard rent weg onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shannak21

4,5 jarige paard rent weg onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 13:11

Hoi allemaal,
Ik heb een 4,5 jarige ruin die nu bijna een jaar onder het zadel. Het eerste half jaar ging het super goed. Erg braaf en we reden gewoon ons rondje. Ik heb verder ook geen dressuur ambities, gewoon lekker hobbelen door de bak en in het bos.

Helaas toen de winter er aan kwam begon hij vaak te rennen onder het zadel. soms 1xtje maar soms 10x. Ik heb geen hek om de bak, dus hij rent regel echt terug naar stal. Gelukkig heb ik die straks wel. Ik probeer te linken waar dit gedrag vandaan komt. Het is ook echt een tank, een frans koudbloed, die krijg je echt niet zomaar stil. Het gedrag begon eigelijk toen de paarden niet meer de hele dag op het weiland stonden en maar 3 uurtjes per dag op de paddock. Zal dat het probleem zijn? ik heb hem ook een tijdje lang met een andere ruin om de paddock gezet en wat langer, want een vriendin kon ze toen binnen en buiten zetten. Toen kon hij spelen en heb ik 3 maanden dat gedrag niet gehad, tot dat ze haar paard verkocht en mijn paard weer alleen kwam te staan op de paddock en minder lang.

Zal het eraan liggen dat hij zo weinig buiten komt? Ik ga hem overigens wel verplaatsen naar een 24/7 buiten plek, ik hoop dat dat helpt. Of zal het puber gedrag zijn? Moet ik een ander bit proberen? Vaak met mijn instructrice erbij doet hij dit overigens niet, maar ze is erg streng en zet hem flink aan het werk. Ik word zelf nog vaak erg zenuwachtig als ik alleen moet rijden, misschien heeft dat ook invloed op hem?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:19

Shannak21 schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb een 4,5 jarige ruin die nu bijna een jaar onder het zadel. Het eerste half jaar ging het super goed. Erg braaf en we reden gewoon ons rondje. Ik heb verder ook geen dressuur ambities, gewoon lekker hobbelen door de bak en in het bos.

Helaas toen de winter er aan kwam begon hij vaak te rennen onder het zadel. soms 1xtje maar soms 10x. Ik heb geen hek om de bak, dus hij rent regel echt terug naar stal. Gelukkig heb ik die straks wel. Ik probeer te linken waar dit gedrag vandaan komt. Het is ook echt een tank, een frans koudbloed, die krijg je echt niet zomaar stil. Het gedrag begon eigelijk toen de paarden niet meer de hele dag op het weiland stonden en maar 3 uurtjes per dag op de paddock. Zal dat het probleem zijn? ik heb hem ook een tijdje lang met een andere ruin om de paddock gezet en wat langer, want een vriendin kon ze toen binnen en buiten zetten. Toen kon hij spelen en heb ik 3 maanden dat gedrag niet gehad, tot dat ze haar paard verkocht en mijn paard weer alleen kwam te staan op de paddock en minder lang.

Zal het eraan liggen dat hij zo weinig buiten komt? Ik ga hem overigens wel verplaatsen naar een 24/7 buiten plek, ik hoop dat dat helpt. Of zal het puber gedrag zijn? Moet ik een ander bit proberen? Vaak met mijn instructrice erbij doet hij dit overigens niet, maar ze is erg streng en zet hem flink aan het werk. Ik word zelf nog vaak erg zenuwachtig als ik alleen moet rijden, misschien heeft dat ook invloed op hem?

Je geeft zelf het antwoord al.
Veel te weinig buiten, alleen buiten.
Oplossing lijkt voor de hand te liggen, namelijk meer buiten mét gezelschap, zodat hij paard kan zijn.

Ander bit is geen oplossing, omdat eerder dit bit prima voldeed.
Pubergedrag bestaat niet echt, wel kunnen ze iets anders reageren omdat ze in het werk moeilijkere dingen tegenkomen, die ze niet begrijpen of die ze nog niet kunnen (lichamelijk en/of geestelijk).

Verhuizen lijkt me een goed idee, als hij daar tenminste gezelschap heeft van andere paarden.
Succes met je paard!
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 23-04-25 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Re: 4,5 jarige paard rent weg onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:35

Een jong dier alleen op de paddock en 22u per dag in stal, daar heb je je antwoord al gevonden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:41

Ik snap wel dat hij energie over heeft. Voor een jong paard, en zeker een jonge ruin, is 3 uur per dag buiten zonder ander paard echt niet genoeg. Jonge ruinen moeten spelen en donderjagen met andere jonge paarden, die liefst ook ruin zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:48

Shannak21 schreef:
Vaak met mijn instructrice erbij doet hij dit overigens niet, maar ze is erg streng en zet hem flink aan het werk. Ik word zelf nog vaak erg zenuwachtig als ik alleen moet rijden, misschien heeft dat ook invloed op hem?

Ik denk dat vooral dit de kern van je probleem is. Jij bent niet duidelijk genoeg en waarschijnlijk afwachtend aan het rijden door je zenuwen, wat voor hem de mogelijkheid biedt de baan uit te rennen.

Meer buiten is sowieso voor ieder paard goed, dat juich ik alleen maar toe, maar daarmee krijg je bovenstaand probleem niet opgelost. Is het een optie om voorlopig te trainen met hem in bijzijn van je instructrice of lange lijnen? En dit uitbouwen tot je zelf genoeg vertrouwen hebt om hem de baan rond te sturen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:53

Vraag je je dit echt serieus af?

Dat is toch een 1+1

Van braaf naar niet braaf.
Weer braaf als hij kan spelen naar niet braaf als het maatje weg is.

Eigenlijk zou elk paard dit moeten doen.. Dan is het de hele dag ophokken snel voorbij.
De meesten paarden laten echt teveel toe

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:09

je geeft zelf al antwoordt op al je vragen, zal wel beter gaan als hij 24/7 buiten staat,

eem 3,5 jarige kopen kan prima als je de kennis en kunde hebt, veel buiten los kan spelen met soortgenoten,

en dan ervaren dat een paard een "turbo" aan kan zetten, dan is hobbelen in de bak en buiten iets anders dan rond sloffen. ja dan ervaar je dat het nog geen robotjes zijn die je kunt programmeren/ geprogrammeerd zijn en met een APP kunt bedienen. Dat vraagt enige kennis en kunde (oho zeker ook weer niet bij elk paard)

Succes en op naar veel rijplezier

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 14:28

Mee eens,
Ik heb inderdaad nog niet zoveel ervaring met jonge paarden. Heb hiervoor een paard gekocht op 15 jarige leeftijd dus dit is inderdaad andere koek. Maar ik was verliefd op hem en kom hem niet laten staan. Ik heb gelukkig wel veel begeleiding van ervaren mensen. En je moet ergens beginnen met leren en ervaren. Het zal even doorbijten zijn maar hoop inderdaad dat de 24/7 plek een stukje gaat helpen en ik over een tijdje weer een beetje meer kan gaan genieten van het rijden.

mce schreef:
je geeft zelf al antwoordt op al je vragen, zal wel beter gaan als hij 24/7 buiten staat,

eem 3,5 jarige kopen kan prima als je de kennis en kunde hebt, veel buiten los kan spelen met soortgenoten,

en dan ervaren dat een paard een "turbo" aan kan zetten, dan is hobbelen in de bak en buiten iets anders dan rond sloffen. ja dan ervaar je dat het nog geen robotjes zijn die je kunt programmeren/ geprogrammeerd zijn en met een APP kunt bedienen. Dat vraagt enige kennis en kunde (oho zeker ook weer niet bij elk paard)

Succes en op naar veel rijplezier

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:37

waarom kopen mensen een paard terwijl ze geen geschikte plek hebben, ik blijf me verbazen

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:49

Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Het paard met je instructrice eens even 'goed aanpakken' vind ik eerlijk gezegd ook niet zo fair naar je paard.

Zoals altijd geldt: eerst de basisvoorwaarden op orde krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:50

Maar die geschikte plek heeft ze dus wel, het paard gaat verhuizen.

We wonen niet allemaal op een boerderij, kinke.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:54

Kinke schreef:
waarom kopen mensen een paard terwijl ze geen geschikte plek hebben, ik blijf me verbazen

Soms weet je op voorhand niet dat ze in de winter maar zo weinig buiten mogen.

Heb zelf ook zo eens gehad, werd beloofd dat ze elke dag buiten gingen van smorgens tot 's avonds. De praktijk was helaas minder waar, vooral als het regende of winter was stonden ze veel binnen.

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 14:56

Dit wist ik ook niet van tevoren, er werd idd gezet dat ze minimaal 8 uur per dag, ook in de winter buiten zouden staan. Helaas was dit inderdaad niet zo en ben ik vanaf dat moment een andere stal gaan zoeken maar dat is erg lastig in deze omgeving. Heb een half jaar op de wachtlijst gestaan en nu is er eindelijk een plekje vrij.

Art_Ificious schreef:
Kinke schreef:

Soms weet je op voorhand niet dat ze in de winter maar zo weinig buiten mogen.

Heb zelf ook zo eens gehad, werd beloofd dat ze elke dag buiten gingen van smorgens tot 's avonds. De praktijk was helaas minder waar, vooral als het regende of winter was stonden ze veel binnen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:03

Koper schreef:

Daarom juist, als je geen geschikte plek hebt, dan moet je er (nog) niet aan beginnen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:05

Op de meeste plaatsen weet men het wel want daar is het elke winter zo.
Maar het word volkomen normaal gevonden om een paard maar 2 uurtjes in een, meestal kleine, paddock te zetten in hun uppie.

En je hoeft niet op een boerderij te wonen het anders te willen.

Dus ja terechte opmerking van kinke.

Gelukkig heeft ts dat inzicht ook en vertrekt. Er vanuit gaande dat ze is voorgelogen en niet op dezelfde plaats staat waar haar oudere paard ook stond.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:11

Super dat je gaat verhuizen!
Zo kan hij alvast z'n energie beter kwijt.

Puberen kan daarnaast ook zeker (zomaar terug naar stal / de kudde rennen) in combinatie met een gebrek aan een goede begrenzing van jou.

Een ander bit heb je niet nodig, wel een goede uitleg van je instructrice hoe je hier mee om moet gaan.

Daarnaast zou ik hem voor het rijden longeren en pas opstappen als je voelt dat hij helemaal 'bij je is' en de meeste energie eruit.

Maak je verder geen zorgen, veel paarden starten als makke lammetjes op 3,5-jarige leeftijd, en dan komt er soms alsnog een moeilijkere periode aan onder het zadel. Ook dat gaat weer voorbij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:11

Kinke schreef:
Koper schreef:

Daarom juist, als je geen geschikte plek hebt, dan moet je er (nog) niet aan beginnen

Lees dan. Wat haar verteld werd bleek niet de realiteit te zijn.

Als je persé dit soort opmerkingen moet maken doe dat dan aan de stalhouder en niet aan TS.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:24

Er kan ook na enkele jaren zomaar iets gebeuren waardoor een plek ineens niet meer geschikt is. Been there…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:26

Klopt heb ik ook meegemaakt en ook vertrokken. Daar ging het dan over de kwaliteit van hooi.

Maar nog steeds is het op erg veel plaatsen gewoon bekend dat paarden in de winter amper buiten komen en alleen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:44

Een jong paard heeft een dressuurmatige basis nodig. Dressuur is puur het gehoorzaam en soepel houden van je paard. Dus naast het buiten staan is dit ook een puntje van aandacht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:18

Koper schreef:

Als je persé dit soort opmerkingen moet maken doe dat dan aan de stalhouder en niet aan TS.

Dus 8 uur buiten alleen in een paddock was wel een goede deal?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:36

Kinke schreef:
Koper schreef:

Dus 8 uur buiten alleen in een paddock was wel een goede deal?

Volgens mij is dit niet wat ts nodig heeft. Kinke,
Het is haar vast wel duidelijk nu
Jong paard puber, moet meer naar buiten wordt aan gewerkt. En goed met instructrice kijken.
Ik vind grondwerk ook echt de basis.
Ik heb ook een Frans koudbloedje van bijna 3.
Hij kan bijna alle basis commando's vanaf de grond. Nog maar kijken hoe hij het straks onder het zadel gaat doen he :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:09

En eerst longeren kan ook geen kwaad. Dan kan en mag het paard even flink bokken aan de longe. Doe ik ook wel eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:14

Beemsterkaas schreef:

Puberen kan daarnaast ook zeker (zomaar terug naar stal / de kudde rennen) in combinatie met een gebrek aan een goede begrenzing van jou.

Een ander bit heb je niet nodig, wel een goede uitleg van je instructrice hoe je hier mee om moet gaan.

Daarnaast zou ik hem voor het rijden longeren en pas opstappen als je voelt dat hij helemaal 'bij je is' en de meeste energie eruit.

Maak je verder geen zorgen, veel paarden starten als makke lammetjes op 3,5-jarige leeftijd, en dan komt er soms alsnog een moeilijkere periode aan onder het zadel. Ook dat gaat weer voorbij.

:j

En inderdaad een goede dressuurmatige basis gaan leggen.

Want los van of hij veel of weinig buiten staat, dit mag gewoon niet. Punt.

Daarnaast is meer buiten natuurlijk altijd goed, maar lost waarschijnlijk niet het probleem op dat hij met jou rijdt ipv jij met hem. Dus, ik zou als ik jou was investeren in vaker lessen en leren hoe je hem moet rijden om dit te voorkomen.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 14:28

Elisa2 schreef:
Beemsterkaas schreef:

:j

En inderdaad een goede dressuurmatige basis gaan leggen.

Want los van of hij veel of weinig buiten staat, dit mag gewoon niet. Punt.

Daarnaast is meer buiten natuurlijk altijd goed, maar lost waarschijnlijk niet het probleem op dat hij met jou rijdt ipv jij met hem. Dus, ik zou als ik jou was investeren in vaker lessen en leren hoe je hem moet rijden om dit te voorkomen.

Eens! en daarnaast regelmatig even longeren aan een halster om de energie kwijt te kunnen raken. Wat bokkensprongen maken en even gek doen, mag ook wel is als paard. Mijn paard komt zomers de hele dag buiten maar vind het heerlijk om af en toen helemaal uit haar plaat te gaan met longeren ;)