Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shannak21 schreef:Hoi allemaal,
Ik heb een 4,5 jarige ruin die nu bijna een jaar onder het zadel. Het eerste half jaar ging het super goed. Erg braaf en we reden gewoon ons rondje. Ik heb verder ook geen dressuur ambities, gewoon lekker hobbelen door de bak en in het bos.
Helaas toen de winter er aan kwam begon hij vaak te rennen onder het zadel. soms 1xtje maar soms 10x. Ik heb geen hek om de bak, dus hij rent regel echt terug naar stal. Gelukkig heb ik die straks wel. Ik probeer te linken waar dit gedrag vandaan komt. Het is ook echt een tank, een frans koudbloed, die krijg je echt niet zomaar stil. Het gedrag begon eigelijk toen de paarden niet meer de hele dag op het weiland stonden en maar 3 uurtjes per dag op de paddock. Zal dat het probleem zijn? ik heb hem ook een tijdje lang met een andere ruin om de paddock gezet en wat langer, want een vriendin kon ze toen binnen en buiten zetten. Toen kon hij spelen en heb ik 3 maanden dat gedrag niet gehad, tot dat ze haar paard verkocht en mijn paard weer alleen kwam te staan op de paddock en minder lang.
Zal het eraan liggen dat hij zo weinig buiten komt? Ik ga hem overigens wel verplaatsen naar een 24/7 buiten plek, ik hoop dat dat helpt. Of zal het puber gedrag zijn? Moet ik een ander bit proberen? Vaak met mijn instructrice erbij doet hij dit overigens niet, maar ze is erg streng en zet hem flink aan het werk. Ik word zelf nog vaak erg zenuwachtig als ik alleen moet rijden, misschien heeft dat ook invloed op hem?
Shannak21 schreef:Vaak met mijn instructrice erbij doet hij dit overigens niet, maar ze is erg streng en zet hem flink aan het werk. Ik word zelf nog vaak erg zenuwachtig als ik alleen moet rijden, misschien heeft dat ook invloed op hem?
mce schreef:je geeft zelf al antwoordt op al je vragen, zal wel beter gaan als hij 24/7 buiten staat,
eem 3,5 jarige kopen kan prima als je de kennis en kunde hebt, veel buiten los kan spelen met soortgenoten,
en dan ervaren dat een paard een "turbo" aan kan zetten, dan is hobbelen in de bak en buiten iets anders dan rond sloffen. ja dan ervaar je dat het nog geen robotjes zijn die je kunt programmeren/ geprogrammeerd zijn en met een APP kunt bedienen. Dat vraagt enige kennis en kunde (oho zeker ook weer niet bij elk paard)
Succes en op naar veel rijplezier
Kinke schreef:waarom kopen mensen een paard terwijl ze geen geschikte plek hebben, ik blijf me verbazen
Art_Ificious schreef:Kinke schreef:waarom kopen mensen een paard terwijl ze geen geschikte plek hebben, ik blijf me verbazen
Soms weet je op voorhand niet dat ze in de winter maar zo weinig buiten mogen.
Heb zelf ook zo eens gehad, werd beloofd dat ze elke dag buiten gingen van smorgens tot 's avonds. De praktijk was helaas minder waar, vooral als het regende of winter was stonden ze veel binnen.
Kinke schreef:Koper schreef:Maar die geschikte plek heeft ze dus wel, het paard gaat verhuizen.
We wonen niet allemaal op een boerderij, kinke.
Daarom juist, als je geen geschikte plek hebt, dan moet je er (nog) niet aan beginnen
Kinke schreef:Koper schreef:Lees dan. Wat haar verteld werd bleek niet de realiteit te zijn.
Als je persé dit soort opmerkingen moet maken doe dat dan aan de stalhouder en niet aan TS.
Dus 8 uur buiten alleen in een paddock was wel een goede deal?
Beemsterkaas schreef:Super dat je gaat verhuizen!
Zo kan hij alvast z'n energie beter kwijt.
Puberen kan daarnaast ook zeker (zomaar terug naar stal / de kudde rennen) in combinatie met een gebrek aan een goede begrenzing van jou.
Een ander bit heb je niet nodig, wel een goede uitleg van je instructrice hoe je hier mee om moet gaan.
Daarnaast zou ik hem voor het rijden longeren en pas opstappen als je voelt dat hij helemaal 'bij je is' en de meeste energie eruit.
Maak je verder geen zorgen, veel paarden starten als makke lammetjes op 3,5-jarige leeftijd, en dan komt er soms alsnog een moeilijkere periode aan onder het zadel. Ook dat gaat weer voorbij.
Elisa2 schreef:Beemsterkaas schreef:Super dat je gaat verhuizen!
Zo kan hij alvast z'n energie beter kwijt.
Puberen kan daarnaast ook zeker (zomaar terug naar stal / de kudde rennen) in combinatie met een gebrek aan een goede begrenzing van jou.
Een ander bit heb je niet nodig, wel een goede uitleg van je instructrice hoe je hier mee om moet gaan.
Daarnaast zou ik hem voor het rijden longeren en pas opstappen als je voelt dat hij helemaal 'bij je is' en de meeste energie eruit.
Maak je verder geen zorgen, veel paarden starten als makke lammetjes op 3,5-jarige leeftijd, en dan komt er soms alsnog een moeilijkere periode aan onder het zadel. Ook dat gaat weer voorbij.
![]()
En inderdaad een goede dressuurmatige basis gaan leggen.
Want los van of hij veel of weinig buiten staat, dit mag gewoon niet. Punt.
Daarnaast is meer buiten natuurlijk altijd goed, maar lost waarschijnlijk niet het probleem op dat hij met jou rijdt ipv jij met hem. Dus, ik zou als ik jou was investeren in vaker lessen en leren hoe je hem moet rijden om dit te voorkomen.