Heet paard bij het springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agh1

Heet paard bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 19:41

Hoi,
Wat is een tip om een paard rustig te krijgen bij het springen? Ze is erg vertrouwd en zal nooit stoppen maar soms gaat ze echt in rengalop over de sprong waardoor het gevaarlijk kan worden, voltes rijden voor de sprong heeft geen zin ivm al vaak getest. Advies voor ander bit? Of hoofdstel?
Gebruik nu Myler bustrens level 2 / dubbel gebroken watertrens.
Of andere rijtechnische tips
Ik heb nog nooit een parcours kunnen springen in normale rustige galop

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:47

Les nemen in een parcours.
En dan dressuur rijden tussen de sprongen. Is hij rustig een sprong nemen.
Na de sprong weer dressuur rijden. Is hij rustig de volgende.

En ja omdat hij nu al gewend is rond te rennen kan dit wat tijd in beslag nemen.

Dus het was fijn geweest als dit meteen was gedaan. Maar daar heb je nu niets aan. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:53

Agh1 schreef:
Hoi,
Wat is een tip om een paard rustig te krijgen bij het springen? Ze is erg vertrouwd en zal nooit stoppen maar soms gaat ze echt in rengalop over de sprong waardoor het gevaarlijk kan worden, voltes rijden voor de sprong heeft geen zin ivm al vaak getest. Advies voor ander bit? Of hoofdstel?
Gebruik nu Myler bustrens level 2 / dubbel gebroken watertrens.
Of andere rijtechnische tips
Ik heb nog nooit een parcours kunnen springen in normale rustige galop

Krijg je les?
Hoe vaak?
Hoe werken jullie op dat moment aan de controle in het parcours?

Agh1

Re: Heet paard bij het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 20:00

Ik volg zo af en toe een privé les. Of krijg hulp van stal genoot met het springen.
Ik probeer elke x met het rijden af te sluiten met 2 a 3 x een sprongetje zodat het “gewoon” word. Maar ze vind het gewoon echt zo leuk.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:03

Agh1 schreef:
Ik volg zo af en toe een privé les. Of krijg hulp van stal genoot met het springen.
Ik probeer elke x met het rijden af te sluiten met 2 a 3 x een sprongetje zodat het “gewoon” word. Maar ze vind het gewoon echt zo leuk.

Hoe oud is het paard?
Hoeveel spring ervaring heb jij?
Hoeveel spring ervaring heeft het paard?
Is het paard lichamelijk nagekeken?

Hoe vaak is 'af en toe een priveles'?
Wat is de focus tijdens die lessen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:07

Gaan dressuren. En werken aan controle. In alle gangen en in tempowisselingen. Dan een keer een sprongetje neerzetten en daar omheen dressuren en in controle springen. Eerst weer controle terug en dan nog een keer. En dat uitbouwen naar 2 sprongetjes etc etc. Altijd eerst weer terug naar de controle.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:38

Wekelijks les, uitbreiden naar les in parcour. Dus meer begeleiding..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:14

Klinkt alsof het paard springt met jou in plaats van jij met het paard.

Ga met Suzanne mee en de rest die zegt dat meer les en begeleiding in het parcours belangrijk zijn.

En sprongetjes gaan aanrijden vanuit een rustige draf..(maar goed, liever onder begeleiding dus).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:00

Je zegt dat je af sluit met een paar sprongetjes zodat het ,gewoon, word Wellicht dat niet doen!?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:03

Dan kun je de sprongetjes beter in het midden van je training plaatsen, om na een sprong de rust er weer terug in te rijden en dan af te sluiten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:17

Agh1 schreef:

Begin eens met een sprongetje en dan afsluiten met dressuur.
Nu heeft ze geleerd springen = klaar dus als je er zo snel mogelijk overheen gaat ben je sneller klaar.

Wellicht dat dat nog iets kan helpen. Verder ga ik mee met de rest dat je hier met begeleiding wat tijd in moet gaan steken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:23

inderdaad niet op het einde elke keer nog even springen.
ik zou regelmatig echte springtraining gaan doen.
en dan inderdaad wat hier ook staat, dressuur tussendoor.
voltes draaien wat je al zegt, maar ook volte gelijk na de hindernis.
verder moeilijkere lijntjes zodat je paard (en jij) moeten nadenken waar ze mee bezig is.

het lijkt nu of jakker je over een paar hindernissen heen zonder bochten etc.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:41

Doet ze het ook bij balkjes/lage sprongetjes? Daar zou ik beginnen en dan steeds halthouden, voor de sprong/balkjes, na de sprong/balkjes, tussen de sprong/balkjes. Als dat niet lukt dan is er in de basis al iets mis en dan dus wel volhouden tot ze echt stilstaat.

Ze mag best fel worden, maar ho is ho en als dat "knopje" er niet op zit zou ik dat eerst gaan oefenen en dan steeds uitbreiden, dus veel oefenen zodat ze terug gaan denken en op jou gaat letten. Misschien eerst zelfs maar met 1 balkje en zo langzaam uitbreiden. Richting het balkje gaan, trekt ze ook maar minimaal aan, meteen stop zetten. Ze mag alleen aantrekken op jouw aanwijzing. Desnoods eerst in stap richting de sprong/balkje. Gaat dat goed bouw je langzaam het tempo op.

Dit is wel heel moeilijk eruit te trainen en vergt veel doorzettingsvermogen. Maar als je dit eenmaal voor elkaar hebt zal het echt een heel fijn paard zijn voor het springen denk ik.

En dus ook pas met meerdere hindernissen gaan oefenen als dit goed gaat, anders ben je alles zo weer kwijt. En blijven oefenen. Ook in de dressuur training, veel tempo wisselingen, ineens halthouden etc.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:44

Om goed, gecontroleerd te leren springen hebben jij en paard regelmatig les nodig van een goede springinstructeur, minstens één keer in de twee weken.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:49

Soepblik schreef:
Om goed, gecontroleerd te leren springen hebben jij en paard regelmatig les nodig van een goede springinstructeur, minstens één keer in de twee weken.

Dit ook, ik zou komende tijd alleen nog maar onder begeleiding gaan springen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:10

Standaard balkjes en cavaletti in de piste neerleggen/zetten. Laat het een permanent deel uitmaken van je dressuurtraining.
En les, geen sprong meer nemen zonder instructeur.