Na mijn bezoekje aan Wedge op de kliniek, besloot ik om bij Chess langs te gaan, zij stond in een opfok in de buurt.
Toen ik daar aankwam zag ik haar meteen staan, dat was ze, ik herkende ze.
Eenmaal bij haar aangekomen eens goed naar haar gekeken, ze was wat mager, maar zag er goed uit.
Tot ik haar been zag, er zat een wond tussen het spronggewricht en het kootgewricht.
Ik schrok me kapot en heb staan bibberen in de wei, vol ongeloof, dit was Chess niet dat kon niet

Maar helaas, ze was het echt, daarna is alles aan de lopende band gegaan, eigenaar gebeld, kliniek gebeld, naar stal gereden om de trailer te halen plus wat spullen.
Eenmaal weer terug bij Chess was het nog een grote moeite om haar te pakken, dus met prikpaaltjes en lint een stuk voor de poort uitgezet en daar kregen we Chess met nog 2 andere jaarlingen in.
Even geruststellen en het halster zat om.
De rest weer uit de cirkel gejaagd en Chess de wei uitgehaald.
Makkelijk met de trailer is ze nooit geweest, ook nu wou ze er niet in een keer op, maar na wat aandringen ging ze dan toch.
Klep dicht, spullen in de auto gegooit en aangereden.
Op de kliniek aangemeld, en de DA stond al klaar, we mochten de trailer naar voren rijden en Chess daar afladen, ook daar is ze niet gemakkelijk in en met 2 man hebben we haar de trailer uitgeduwt.
De DA schrok behoorlijk van de grote van de wond, binnen nog eens goed naar gekeken, maar veel zou het nooit worden.
Als we er wat aan zouden laten doen zouden we een flink bedrag kwijt zijn met dan nog hele grote vraagtekens of het iets zou worden en of het zou willen genezen.
Vlees zou afsterven, bot zou afsterven, ze zou verschillende operaties nodig hebben en dan nog spraken we over minstens een jaar voor het hersteld zou worden.
Pezen waren door, bloedvaten, zenuwen, het zag er niet goed uit.
En dus is er besloten om haar in te laten slapen, zo'n lange en pijnlijke weg naar een eventuele genezing die niet zeker zou zijn, dat wens je geen een paard toe, hoeveel je er ook van houd.
Bij het moment zelf ben ik er bijgebleven, ik wou er voor haar zijn, ze is gelukkig heel vredig ingeslapen.'
Chess 17-04-2007 - †29-08-2008†