Bijna tien jaar geleden leerde ik Oeds kennen, hij stond op Paardensportcentrum de Korze in Veldhoven en was toendertijd van F. vd Plas. Na zijn afkeuring is hij daar terechtgekomen om hobbymatig wat aangespannen te gaan rijden.
Omdat meneer vd Plas niet zo veel tijd had, ben ik hem gaan rijden.
In 2002 heb ik hem uiteindelijk kunnen kopen en ben met Oeds regelmatig op wedstrijd geweest, we waren samen L2 dressuur.
Ook waren we opgenomen in het Zuid-Nederlands Dressuurteam om het Friese ras te promoten op diverse evenementen, een geweldige tijd!!
Totdat hij in 2006 last kreeg van zijn zicht. Oeds was al jaren blind aan een oog maar heeft daar nooit echt last van gehad. Hij begon steeds vaker te schrikken en is twee keer levensgevaarlijk op hol gegaan waardoor ik beide keren in het ziekenhuis ben belandt. Toen heb ik het rijden en aangespannen rijden vaarwel gezegd en mocht Oeds met pensioen.
In die tijd heb ik hem nog verschillende vrijheidsdressuur-oefeningen geleerd zoals de Spaanse Pas en voetballen, dat vond hij geweldig om te doen!
Helaas is in deze periode zijn lymfestelsel in een achterbeen flink aangetast door een Einschüss aanval. Dit kwam ook steeds vaker voor en zijn been was chronisch dik. Toch bleef hij altijd vrolijk en verder was hij ook gezond!
Afgelopen maand was het been zo dik geworden dat het lymfevocht er gewoon uitstroomde... Na vanalles geprobeert te hebben werd het maar niet beter en heb ik helaas de beslissing moeten nemen om Oeds op 20 jarige leeftijd in te laten slapen.

Bedankt Oeds, voor de geweldige tijd...
Oeds 29-04-1988 - 28-07-2008