[IM] R.I.P. lieve Victor

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

R.I.P. lieve Victor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 11:54

(gekopieerd van mijn blog op hyves)

Dinsdag 27 mei 2008 is Victor helaas ingeslapen.
Iedereen kende hem als een lieve, mooie, schattige shetlanderhengst en natuurlijk als de stoere schouwhengst van Petra.
Hij was geboren op 19 mei 2004 dus hij was net 4 geworden, ik vind het raar om voor te stellen dat z'n verjaardag de laatste keer was dat ik hem gezond zag.
Ik had hem die dag nog helemaal verwend enzo..
En toen ik die donderdag kwam was hij ziek.

Donderdag 22 mei
Ik kwam aan en keek even naar de wei ik zag dat Victor een beetje suffig voor zich uit zat te staren maar dacht hij zal wel aan het slapen zijn ofzo.
Toen ging ik naar de binnenbak en zat een beetje met Michelle te praten die op Goofy aan het rijden was, even later zei ik anders ga ik ondertussen even Victor poetsen.
Michelle zei dat ze hem net plat zag liggen maar toen ik daarvoor had gekeken stond hij te suffen.

Dus ik loop naar de wei en ik zag dat de andere paarden achterin stonden maar Victor voorin dus ik roep Victor en hij reageerd niet zelfs z'n oren niet, dat vond ik best wel raar..
Dus ik roep nog een paar keer en hij reageerde nog niet.
Dus ik deed de onderste draad van het schrikdraad open want dan gaat hij normaal gewoon onder die bovenste door, maar weer geen reactie ik de bovenste ook open en weer niets.
Ik liep toen de wei in (maar ik zie van verder af niet goed zonder bril maar ben te eigenwijs om hem op te doen) dus had niet gezien dat z'n mond helemaal schuimde en dat hij helemaal op de grond kwijlde.

Ik dacht gelijk oliebol dit is foute boel ik was snel met hem richting Michelle gelopen maar zij wist het ook niet en was maar van Goofy afgestapt en Goofy's hoofdstel en zadel af en hem in de bak gezet.
Petra was Nikita en Doron van school halen dus was er niet maar Lieke was er wel dus had ik aan haar gevraagd of zij het wist maar zij wist het ook niet.
Toen had ik gevraagd of zij hem even vast wilde houden en toen ging ik kijken of Rob thuis was maar die was er ook niet.
Dus had ik Petra gebeld en kreeg ik voicemail, ik dacht wat moet ik nou doen dus zei Michelle bel anders Priscilla.
Ik ging Priscilla bellen en zij zou Petra bellen.
Ondertussen zat Victor de halve stal onder te kwijlen en probeerde te eten maar kon het niet doorslikken, toen kwam Petra aan en dacht dat hij misschien iets giftigs had gegeten maar dan zouden de rest het ook moeten hebben.
Dus had Petra de dierenarts gebeld en die dacht dat z'n slokdarm verstopt was dus waren Michelle, Petra en ik met Victor in de trailer naar Bodegraven gereden.
Daar werd ik helemaal gek omdat er telkens dierenartsen voorbij liepen maar mijn arme pony zo lieten staan we moesten heel lang wachten.

Toen de dierenarts hem ging onderzoeken gingen ze met een slangetje kijken of z'n slokdarm verstopt was maar dat was niet het geval ook hadden ze in zijn longen gekeken en die waren ook helemaal goed.
Ze hadden wat bloed afgenomen en gekeken of het er raar uitzag maar het zag er normaal uit.
Ze hebben hem toen wat pijnstillers en wat antibiotica gegeven.
Daar mocht hij in een vrij grote stal staan waar hij naar buiten kon kijken.
Toen zijn we weggegaan.

Vrijdag tot zondag
Ze dachten dat hij toch iets giftigs had gegeten maar we hadden de hele wei onderzocht en alle plekken waar hij gegraast heeft en vonden niets giftigs.
Toen kreeg hij er ook nog koliek bij en bleef dat houden.
Later dachten ze ook nog dat het een virus was (maar waar moet dat virus vandaan komen?).
Na een tijdje had hij iets gegeten maar hij had geen ontlasting.
En het ging steeds slechter.

Maandag 26 mei
Ik werd gebeld door Petra dat de dierenarts was geweest om de merrie's te scannen en ze had er niet veel hoop meer in.
Ze dachten dat z'n darmen ermee waren opgehouden.
Dus Petra zei je mag nog wel afscheid nemen we wachten op de bloeduitslag morgen en dan moeten we misschien de knoop doorhakken want de dierenartsen weten het ook niet.

Dus samen met Michelle en mijn moeder was ik naar Bodegraven gegaan en zagen een zielig ziek paardje in de stal van Victor staan.
Victor was altijd wel stevig nu stak zijn ruggengraat uit, je kon zijn ribben voelen, zijn ogen stonden dof, hij ademde zwaar, hij trilde, z'n spieren waren weg, hij stond met z'n kont tegen de muur om zichzelf rechtop te houden en hij wilde eten waar spuugde het uit want hoe goed hij ook kauwde hij kon het niet doorslikken.
Maar toch wilde hij wel geknuffeld worden.

Dinsdag 27 mei
Ik mocht op mijn stageplek mijn mobiel aanhouden en ik hoopte op een positief bericht van Petra.
Helaas was dit niet het geval hij bleef maar koliek houden en uit het bloedonderzoek was ook niets te zien dus de dierenartsen wisten het ook niet meer.
Petra kon niets meer voor hem doen en moest hem wel laten inslapen.
Ik kon het begrijpen maar toch hij was zo jong hij verdiende het niet.

Ik denk dat de meeste deze lieve pony wel zullen missen, en ik spreek voor iedereen als ik zeg
R.I.P. lieve Victor

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tamaartjeee op 03-06-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaartjeee

Re: R.I.P. lieve Victor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 11:55

weten jullie wat het geweest kan zijn?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:59

He wat naar, en al helemaal als je niet weet wat het is geweest. Sterkte ermee....

Revster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:17

Wat erg! Naar dat je niet weet wat het is geweest.. Heel veel sterkte!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:21

Hey wat erg zeg, wat kan het dan ineens snel gaan zeg. Wat vreselijk om je ventje dan zo aan te treffen in de wei. Hopelijk heeft hij een mooi plekje nu waar hij ook mag wezen. En jou wil ik heel veel sterkte wensen, verwerk het op je eigen manier en tempo, alleen jij voelt hoe wat het beste voor je is.

Veel liefs

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:24

Jeetje, veel te jong!! Jullie hebben gedaan wat je kan, maar het is wel heel zuur hè. Sterkte, en probeer vooral zijn leuke streken te herinneren en niet zijn laatste paar dagen. Laten jullie autopsie doen?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:27

Zo, dat is jong, heel veel sterkte met dit onverwachte verlies......

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:40

Wat erg en pas 4 jaar.
Lijkt me wel rot dat je niet weet wat het geweest is, want daar blijf je naar raden.
Wens je heel veel sterkte met het verlies van Victor.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 22:21

ik weet niet of er autopsie gedaan word..
Petra heeft in ieder geval zijn halster gegeven en ze heeft z'n staart afgeknipt en michelle en ik hebben daar allebij een beetje van gekregen daar ben ik echt heel blij mee!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:59

dit lijkt zoveel op wat n paard had dat op stal stond waar ik eerst liep Bloos

zoveel dierenartsen erbij geweest en geen idee wat t was, ze stond te schuimbekken, geen levenslust meer broodmager en dof op dr ogen etc. ermelo etc t beste van nl is erbij geweest ...

ze kon niks meer naar binnenkrijgen we hebben alles geprobeerd, slobber wou ze niet enz. ik weet niet meer wat voor medicijnen de dierenartsen haar gaven maar dat sloeg niet aan ,

ze hadden allemaal geeen idee wat het was ..

dat weten we nu nog niet.. drinken deed ze amper enz .. maar we wouden t niet opgeven, en gelukkig begin ze wat te eten na 10 dagen ! (drinken deed ze wel, ook maar klein beetje maar dat is wel wat haar in leven heeft gehouden )

die dag wouden we dr eigenlijk in laten slapen omdat we geen verbetering zagen en haar alleen maar zagen lijden ..
datbeetje wat ze at was luzerne, en muesli .. t ging beter, maar naar n paar dagen verslechterde t weer .. na weer n week aanmodderen ging t weer beter, en knapte ze langzamerhand op ... alleen als je dr n wortel ofzo gaf ging ze weer schuimen, uitendeijk n 2 week later kon ze weer normaal voer eten zoals hooi en brok ..

gelukkig leeft deze dame nog, en is er van genezen .. ik vind alleen dat ze wel eens uit mogen gaan vinden wat het is

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 23:01

ohja wij dachten zelf dat ze n fikse keelontsteking had ofzo aangezien ze niet wou slikken, maar de da had heel ver in dr keel gezeten met zn arm, voelde niks en aan de buitenzijde was ook niks te voelen ..

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:48

Ik denk idd dat hij dan hetzelfde gehad heeft als dat paard bij jou..
Gelukkig dat die bij jou nog leeft!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:39

PS, sorry, nog gecondoleert Ach gut

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:19

gecondoleerd Ach gut

jaren geleden hebben wij een oude shet gehad die niet wilde eten
lang verhaal kort verteld, hij stond op het laatst opgeblazen en schuimbekkend en is toen overleden.
na sectie bleek zijn maag geklapt te zijn en zijn maagwand zat onder de maagzweren.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:57

agh.. Victors buik was geloof ik niet overdreven opgeblazen of dik(niet erger dan normaal).