[IM] Hoelang duurde het voordat je ergste verdriet voorbij was?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Hoelang duurde het voordat je ergste verdriet voorbij was?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 20:58

Ik stel deze vraag omdat er meerdere dingen spelen en ik binnenkort afscheid zal moeten nemen van 1 of meerdere paarden.
Dit omdat de paarden lichamelijk niet meer 100% zijn(al jaren afgekeurd voor de sport, oud, slecht in hun haar, lichamelijk achteruit gegaan etc) en omdat er prive ook wat dingen meespelen.
Ik heb al meerdere malen op het punt gestaan om deze vreselijk moeilijke beslissing te moeten maken maar steeds liep het op het nippertje toch nog goed af, maar heb er al heel wat tranen om gelaten en veel nachten door wakker gelegen.

Iedereen die mijn verhalen op bokt kent weet dat ik tot het uiterste ga voor mijn dieren, zelfs verder dan de meeste mensen maar eens houdt het op en kan je niet meer doen dan je gedaan hebt.
Al het verdriet wat ik heb gehad als er wéér een paard werd afgekeurd, of blessure na blessure kreeg, de angst om je maatje kwijt te raken...verschrikkelijk! Alleen de gedachte al kon ik gewoon niet hebben, en ik ben benieuwd of het een soort
'opluchting' is als dan uiteindelijk de knoop door is gehakt, en hoelang het duurde voor je weer langs die lege stal kon lopen of een foto kon zien zonder weer in tranen uit te barsten.
Ik ben er namelijk bang voor dat ik de weg een beetje kwijtraak als mijn maatjes er niet meer zijn, als ik er aan denk dan krijg ik het al helemaal benauwd dus ben benieuwd hoe anderen hier mee om zijn gegaan.

Alvast bedankt voor jullie reactie Lachen

Aeris

Re: Hoelang duurde het voordat je ergste verdriet voorbij was?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:04

In Augustus is het voor mij een jaar geleden dat ik mn merrie laten gaan heb na een ongeluk. Het ergste verdriet heeft een goede maand geduurd, heel emotioneel, veel huilen, het moeilijk hebben met de aanwezigheid van haar achtergebleven veulen etc.
Na die maand is het beter beginnen gaan. Het verdriet is er nog steeds, maar ik heb het een plaatsje kunnen geven.

Ook nog veel sterkte toegewenst in de komende weken/maanden. Hopelijk komt het nog niet snel tot het onvermijdelijke.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:09

Bij mij verschild het...
Op het ene moment praat ik zo over haar, maar het andere moment komt alles weer naar boven.
Dan ga ik haar foto's bekijken, flitsen er beelden door mijn hoofd, en droom ik de toekomst die niet komt.
Ook hoor ik haar nog in de stal waar ze is ingeslapen.
Haar welkomsthinnikje en haar voetstapjes...
Dus mijn verdriet is blijvend...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:49

Het verschilt heel erg. Mijn paard heeft haar been op het land gebroken en is toen ingeslapen. Ik was hier zelf niet bij, maar ben meteen naar stal gegaan om afscheid te nemen. Omdat het onze eigen stal is, ben ik gewoon drie keer per dag heen gegaan om in het dagelijkse ritme te blijven. De eerste dagen kwam ik iedere keer huilend op stal, maar hoe moeilijk ik het ook vond, ik ben wel iedere keer gewoon gegaan. Soms kan ik gewoon over haar praten en soms wordt het me allemaal even te veel. Een vriendin had een heel mooi filmpje gemaakt, en toen kwamen de tranen toch wel hoor! Ik heb inmiddels weer een nieuw paardje die qau karakter heel veel op Lizzy lijkt. Aan de ene kant vind ik dat heel leuk, maar aan de andere kant ook heel moeilijk. Als ik haar dan hinnekend om de bocht zie komen rennen, moet ik toch wel even slikken. Ook schiet dan meteen alles weer door me hoofd, omdat Lizzy op het land verongelukt is, dan komen de tranen toch ook wel weer even.

Het scherpe was er bij mij na een maand ongeveer af, maar ik merk dat ik er af en toe nog steeds heel verdrietig en boos om ben. Het is aankomende dinsdag tien weken geleden dat Lizzy ingeslapen is.

Heel veel sterkte de aankomende tijd, het zal niet makkelijk worden. Ach gut

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:56

Bij mij is het 15 juli een jaar geleden dat ik mijn beste vriendje in moest laten slapen omdat hij bij een ongeluk zijn been gebroken had. Het allerergste verdriet was er na een maand of twee wel vanaf maar ik heb er nu nog steeds af en toe veel last van. Ik heb nog meer paarden en die staan thuis dus ik ben nooit zonder paarden geweest en moest natuurlijk gewoon elke dag ze verzorgen, maar het word nooit meer zoals het was met Jumper... Ik mis hem nog iedere dag. En ik ben heel bang geworden, als er maar even iets is met de anderen raak ik vrij snel in paniek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:56

Ik sprak gister een stalgenootje, zij heeft haar ruin in december moeten laten gaan. Ze vertelde me dat wanneer ze langs de wei rijdt ze nog altijd naar zn plekkie kijkt, als het mooi weer is dat ze dan zn deken eraf wil halen en andersom als het slecht weer is zn deken omdoen.
Ik zelf ken dat gelukkig nog niet, heb het wel meegemaakt met mn ratten en het verdriet van de laatste rat heeft maanden geduurd. Ik heb haar nog zeker een half jaar 'gehoord', als ze lag te woelen, te niezen, te eten, te rennen. En iedere keer als ik op het punt stond om LUNA te roepen bedacht ik me dat ze er niet meer was Verdrietig

Het ligt er denk ik aan of jij er vrede mee hebt hoe je beestje gaat. Wat voor omstandigheden er zijn om de beslissing te nemen.
Ik wens je heel veel sterkte.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:58

pfff.. jasses renske... Wat een vreselijk vooruitzicht...

Wat is binnenkort?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:01

jeetje Renske, wat staat er allemaal op stapel??
ik denk dat het heel persoonlijk is, iedereen gaat er op een andere manier mee om en bij iedereen heeft het een verschillend tijdsbestek.
Wel ben ik ervan overtuigd dat als je voor de volle 100% achter je beslissing staat, je er sneller "overheen" zult komen.
Je wéét immers dat je de goede beslissing hebt genomen, ook al is dat in je hart heel moeilijk te verkroppen. Daarom is het verstand er rationeel mee om te gaan, hoe moeilijk het ook is.
Als je achteraf kunt zeggen: "het is beter zo" en je gelooft daar ook écht in, dan heb je er vrede mee, dan weet je dat je de goede beslissing hebt genomen....
Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet moeilijk is, maar het verlicht wel...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:06

Bedankt voor de reacties Lachen
Schrik er wel van dat er zoveel bokkers zijn die nog niet zo lang geleden hun paard hebben verloren, sterkte nog allemaal!!
Kom eigenlijk zelden op IM, omdat ik zo slecht tegen al die verdrietige verhalen kan..

De gene die er het slechtste aan toe is dat is de 23 jarige merrie van mn moeder waar ik weinig mee heb, maar mn pony gaat ook achteruit, steeds stijver, ligt steeds vaker en beide komen niet goed uit hun wintervacht.
Denk dat ik er wel vrede mee zal hebben omdat Dee al oud is, en Des al 9 jaar afgekeurd voor de sport en met vervroegd pensioen ging toen ze dus pas 9 jaar was en ze nu alweer 18 jaartjes is en ze dus toch nog jaren lang heeft kunnen genieten waar ze bij menig ander allang weg was gegaan.
Alleen mn grote vriend Quentin, die gaat zó wisselend, de ene keer rij je er uren mee buiten en is hij 100% goed en vrolijk, de andere keer dan wil hij niet echt en weet ik dus niet wat verstandig is..
En ik ben al zovaak letterlijk ziek van verdriet geweest omdat ik niet weet wat te doen, zoveel keer al 's nachts wakker gelegen alsmaar denken wat nou het beste is en dat is natuurlijk ook geen optie om nog jaren door te gaan, twijfelend over hoe je paard zich voelt en je zelf gek maken omdat je niet weet wat te doen..

Maar Dee+Des zit er toch wel aan te komen dat die beide op korte termijn weggaan..
Wanneer leven lijden wordt is het tijd om ze te laten gaan, hoe moeilijk het ook is maar die uitspraak is o zo waar.

Maar als ik er aan denk dat ik mn grote vriend zou moeten missen wordt ik echt helemaal paniekerig, dat heb ik minder als ik aan Des denk, zij is slechter dan Q dus heb ik er meer vrede mee en als ik er aan denk dat Dee weggaat vind ik dat vooral voor mn moeder vervelend.
Maar kom net terug van een super relaxte buitenrit met Q, wat hij zo goed doet en was hij nou maar wat minder dwars en eigenwijs dan kon ik ook in mn eentje van huis weg met hem en dan vonden ze het hier thuis ook geen probleem dat hij er nog is, maar hij staat hier nu 90% van de tijd te nixen en alleen maar te eten en heeft goede en mindere dagen en dan hebben ze zoiets van kan je niet beter dan in 1x alles gehad hebben en van alle 3 afscheid nemen, en dan een jong gezond braaf makkelijk recreatiepaard terug waar zowel ik als mn moeder mee kunnen rijden, en Wis heb ik dan nog voor het meer serieuze werk en wedstrijden etc.
Dan zouden we dus 2 ipv 4 paarden thuis hebben staan, wat ivm operatie en maandenlange revalidatie van mn vader ook geen verkeerd idee is.
Dus ik snap mn ouders helemaal in hun keuze en gedachte, en Dee&Des heb ik wel vrede mee, maar Q daar moet ik echt niet aan denken!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:03

Pff mn vader roept me net, desje ligt nu al 2 uur in de zon zonder te bewegen...nou weet ik dat Q en des dat wel vaker doen, fietsers bellen soms zelfs ongerust aan bij ons maar zo in de felle zon...
Maakt me wel zekerder in mn besluit dat het voor Desje zelf genoeg is geweest maar toch het blijft zooo moeilijk Verdrietig

Loop nu maar even naar de wei toe..

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:04

Bij mij is het nu iets meer dan 2 maanden geleden dat ik mijn topper Evita heb moeten laten inslapen. Ik geraak echt maar niet over verdriet heen en heb het heel moeilijk. Heb heel veel last van stemmingswisselingen en kan er echt niet over praten zonder te huilen. Ik hoop dat ik het verwerkt krijg maar ik vrees dat dat nog zeer lang zal duren want deze merrie was echt mijn alles, mijn droompaard. De dag dat zij stierf ben ik zelf ook voor een deel gestorven want ik ben in niks meer dezelfde als voor die bewuste 6 maart 2008 Huilen .

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:08

Ik denk dat de verwerking bij jou vooral nú speelt. Je bent al een tijd bezig met afscheid nemen. Het verdriet dat je direct hebt als ze er niet meer zijn zal samengaan met de "opluchting" dat ze uit hun lijden verlost zijn.

Daardoor kán het hele pijnlijke verdriet korter zijn als je zou verwachten. Houden van is ook afscheid nemen.

Hoelang en hoe heftig het verdriet voor jou direct zal zijn, is door niemand nu al te bepalen.

Heel veel sterkte en wijsheid. Ach gut

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:22

Veel ligt aan de manier en situatie. Nu ben ik nog maar 1 pony verloren en dat was een super oude dame van 38 die ineens s`ochtends dood in de wei lag.. dat is even slikken maar daar heb je redelijk gauw vrede mee.
Andere verhalen en dan gaat het om onze honden tja 5 jaar 4 maand en ineens dood neervallen dat is moeilijk te verwerken..
Het ligt bij mij veel aan de manier van gaan en de leeftijd..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 14:01

@slimmerik, bedankt Lachen Ik hoop ook echt dat het een soort opluchting is als de beslissing eindelijk is gemaakt, en dat ik er dan ook echt vrede mee heb.

@Sorro, ik weet hoemoeilijk het is om een hond te verliezen, vorigjaar viel onze 8 jarige hond ineens dood neer(heel akelig maar wel de mooiste dood voor zo'n dier) vlak daarna werd de 4 jarige hond ziek en is ingeslapen, dat was echt een moeilijke tijd! Maar inmiddels ben ik helemaal blij met onze nieuwe hond, al zal hij nooit de eerste 2 kunnen vervangen.

gelukkig stond des alweer toen ik bij de wei kwam, en toen lag Q te zonnen, maar die stond meteen op toen hij me zag, maar zowel Des als Dee hebben het gewoon minder makkelijk dan voorheen, laten hun winterhaar amper los en Dee is vrij veel aan het hoesten en Des ligt dus meer en meer

@ Wildthing, jouw paardje was dus nog superjong, dan is het helemaal verschrikkelijk, veel sterkte nog Ach gut

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:25

Ik heb geen idee, mijn pony is nu bijna 3 weken geleden overleden (nog heel kort dus) en ik zat net foto's te kijken en de tranen rollen over m'n wangen. Ik mis haar zo...... Verdrietig
Mijn pony is overleden aan koliek en ik heb echt gezien hoeveel pijn ze had en dat is echt verschrikkelijk, ik vind het ook echt heel erg dat ik haar zo heb moeten zien want zo was ze helemaal niet... ik merk ook aan mezelf dat ik veranderd ben- ik heb nergens echt zin in en ik voel me een beetje depressief. Ookal weet ik dat zij het nu beter heeft, maar het is gewoon zo oneerlijk.... ik heb nu wel een nieuwe pony en dat geeft toch weer afleiding maar het blijft heel moeilijk en een pijnlijk onderwerp...
Laatst bijgewerkt door Claudia__ op 12-05-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:29

WildThing schreef:
Bij mij is het nu iets meer dan 2 maanden geleden dat ik mijn topper Evita heb moeten laten inslapen. Ik geraak echt maar niet over verdriet heen en heb het heel moeilijk. Heb heel veel last van stemmingswisselingen en kan er echt niet over praten zonder te huilen. Ik hoop dat ik het verwerkt krijg maar ik vrees dat dat nog zeer lang zal duren want deze merrie was echt mijn alles, mijn droompaard. De dag dat zij stierf ben ik zelf ook voor een deel gestorven want ik ben in niks meer dezelfde als voor die bewuste 6 maart 2008 Huilen .

Dit vind ik, ookal is het heel triest, heel mooi gezegd en het beschrijft ook wel hoe ik me voel.
Mijn pony was dan wel 18 maar ze was nog supergezond (achteraf toch niet zo, maar er viel niks aan d'r te merken) en fit en ze had nooit wat. Sharon was mijn alles en dat maakt het nog erger. Stemmingswisselingen heb ik ook heel veel; het ene moment gaat het goed en het volgende moment (zoals nu) dan lopen de tranen over mijn wangen heen. Ik kan er ook niet echt over praten zonder in huilen uit te barsten, op sommige momenten gaat het wel maar meestal niet. Als iemand ook medelijden toont dan moet ik ook huilen omdat het dan een soort van 'ingewreven' wordt dat ze er niet meer is. Beetje moeilijk uitleggen.... Als iemand erover begint (buitenstaander/stalgenoot) dan moet ik gelijk huilen en op sommige momenten kan ik alleen maar aan haar denken (vooral 's avonds ga ik lopen piekeren).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:16

Stekte Claudia, dat is idd nog maar kort geleden Ach gut

Desje lag net weer in de wei, ben er even bij gaan zitten om te knuffelen.
Q en Wis staan ook steeds vlak bij haar, zodat ze rustig kan blijven liggen en niet weg wordt gejaagd door Dee

Inmiddels staat ze weer en is ze lekker aan het eten en staat vrolijk rond te kijken, weet dus niet goed wat ik er van moet denken..
ze is vrijdag bekapt en dus van haar ijzertjes af en staat sinds 2 weken buiten in de inloopstal ipv in de andere stal waar ze naast Q en Dee stond toen Wis in training stnd, daardoor is ze nu 's nachts vrij onrustig en loopt ze veel heen en weer, terwijl ze normaal heel de nacht rustig op stal stond of lag.
Dus of het gaat echt niet goed met haar, of ze is wat gevoelig op haar blote voetjes en loopt 's nachts al zovee heen en weer dat ze daarom overdag op haar gemakje gaat liggen als haar vriendjes er weer bij zijn.
Maarja hoe dan ook ziet ze er minder goed uit dan voorheen, en dat zegt eigenlijk wel genoeg Verdrietig

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:35

Renske_ schreef:
Stekte Claudia, dat is idd nog maar kort geleden Ach gut

Desje lag net weer in de wei, ben er even bij gaan zitten om te knuffelen.
Q en Wis staan ook steeds vlak bij haar, zodat ze rustig kan blijven liggen en niet weg wordt gejaagd door Dee

Inmiddels staat ze weer en is ze lekker aan het eten en staat vrolijk rond te kijken, weet dus niet goed wat ik er van moet denken..
ze is vrijdag bekapt en dus van haar ijzertjes af en staat sinds 2 weken buiten in de inloopstal ipv in de andere stal waar ze naast Q en Dee stond toen Wis in training stnd, daardoor is ze nu 's nachts vrij onrustig en loopt ze veel heen en weer, terwijl ze normaal heel de nacht rustig op stal stond of lag.
Dus of het gaat echt niet goed met haar, of ze is wat gevoelig op haar blote voetjes en loopt 's nachts al zovee heen en weer dat ze daarom overdag op haar gemakje gaat liggen als haar vriendjes er weer bij zijn.
Maarja hoe dan ook ziet ze er minder goed uit dan voorheen, en dat zegt eigenlijk wel genoeg Verdrietig

Dankjewel. Lachen
Jij ook alvast heel veel sterkte ermee, ik weet zeker dat je de juiste beslissing zult nemen. Ach gut

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:37

Maanden Scheve mond
Splashie was zo'n onderdeel van mij, ik kon er gewoon niet over praten. Ogenschijnlijk was er niks met me aan de hand, tot ik een foto zag of iemand erover begon. Zelfs nu (meer dan een jaar later) moet ik nog slikken.

Ach gut Sterkte

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 17:04

Bedankt Lachen
Ik heb besloten dat het genoeg is geweest, vroegere bijrijders van desje, en natuurlijk haar fans want die heeft ze veel Knipoog heb ik het laten weten zodat ze nog afscheid kunnen nemen als ze dat willen en ik probeer volgende week en anders uiterlijk de week daarna een dag vrij te nemen om haar weg te kunnen brengen.
Denk dat mn moeder dan besluit dat Dee dezelfde dag ook gaat.
Zal ontzettend leeg zijn zonder desje, heb haar al ruim 11 jaar...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:00

Ik denk dat je de juiste beslissing genomen hebt, alhoewel het voor jou misschien nog niet zo zal voelen.
Geniet nog maar even mooi van der, en maak veel foto's, je kan er nooit genoeg hebben, ben ik achter gekomen.
Heel veel sterkte de aankomende tijd, het zal niet makkelijk worden. Ach gut

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:15

Dikke knuffel meis! Ik zal Dee en Des ook missen! Dee was mss niet jou paardje, ik heb wel echt van haar genoten op buitenritten Lachen En Des.. Dat is een geval apart. Vreselijk lief&grappig. Paard met een heel eigen maar erg open karakter. Hopelijk kan Q nog een poosje mee!
Heel erg veel sterkte en een dikke knuffel voor jou en de paardjes!

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:49

tja omdat we zoveel honden hebben komen en gaan er ook natuurlijk best veel.
Niemand kan je vertellen wanneer het juiste moment is.
zelf hebben we vorige week een hond in moeten laten slapen van ruim 14.. waarvan we de laatste 3 jaar al steeds iets hadden van kan het nog wel? kan het niet meer? maar ja als hij dan toch nog met plezier zijn eten opeet en buiten wat rondhobbelt? Waar ligt de grens? voor ons als een dier niet meer wil eten of als een dier niet meer zelfstandig kan lopen en opstaan.
Zo heb ik een 19 jarige kwpn rond hobbelen met een blijvende blessure, maar het paard heeft nog zo veel lol in haar leven.
Wanneer ze dit niet meer heeft of haar blessure echt erg wordt zal ik waarschijlijk dezelfde weg als jij moeten bewandelen.
Ik vind je besluit erg dapper en weet hoe dus hoe moeilijk het is.
Het liefst hebben we allemaal dat ze gewoon een keer niet meer opstaan, helaas is dat maar zo zelden het geval.
Denk dat ik wel een mazzelpik ben met 2 die uitzichzelf gingen.

sinadama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:57

Heel veel sterkte de komende tijd
Het is geen makkelijke beslissing

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:16

oh rens wat lees ik nu...
vind het wel erg fair van jou dat jij deze beslissing hebt kunnen maken...als ik het zo lees is Desje zeker beter af in de eeuwige groene weides.
Je verdriet begrijp ik maar al te goed maar je moet maar zo denken...het is voor desje beter dan dat ze straks nog meer zou moeten lijden..
In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd en probeer lekker te genieten van je super Wisje..