[IM] Maxum mijn maatje is er niet meer...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanien

Maxum mijn maatje is er niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:09

Hallo,

Ik heb er lang overnagedacht of ik hier iets nee zou zetten. Maar toch besloten om het te doen omdat bij het verwerken van het verlies van je paard het heel belangrijk is dat je erover praat. En via deze weg kunnen we elkaar proberen te steunen.

Het begon allemaal zo:
Vrijdagavond: Mijn vriend belt mij of ik na het werk langs de paarden wil komen omdat Maxum niet goed in orde is. Daar aangekomen staat hij een beetje te dromen en wil niet eten. Dus besloten de DA te bellen omdat Maxum altijd eet en wanneer hij dat niet doet echt ziek is. De DA dacht aan een virusinfectie en heeft hem een spuitje gegeven. Daar moest hij van opknappen en rond 22:00 moesten we de DA bellen. Er was niks veranderd dus de DA zei als morgen nog zo is dan bel maar terug. S'nachts is mijn vriend er een paar keer heen gegaan, maar hij stond nog steeds te dromen en wou niet eten of drinken.

Zaterdag: Opnieuw de DA laten komen, we dachten nu misschien aan zandkoliek of een vergiftiging. Omdat ze een paar dagen in een ander wei hadden gelopen. Daar vonden we 2 planten waarvan 1 aan gegeten was en de andere was het vingerhoedskruid, maar die was meteen dodelijk. Dus heeft de DA hem parafine gegeven zodat alles werd weggespoeld. En heeft hij nog een spuit gegeven tegen de verschijnselen van koliek. Hij had daar geen sympthomen van. Daarna hem in de wei gedaan en hij at wel iets maar veels te weinig en lag veel. En zijn hoofd liet hij hangen. S'avonds weer de DA gebeld, die zei je moet zelf weten wat je doet maar de parafine heeft 24 uur nodig voor het werkt. Dus afgesproken om hem de volgende morgen te bellen.

Zondag: Er was niks veranderd er kwam wel mest af maar dat was heel dun en hij liet zijn hoofd nog steeds hangen maar had wel iets gedronken. De DA zou s'middags langs komen, en ik moest met hem gaan wandelen. Maar het was zo erg dat hij bijna met zijn mond over de grond sleepte en wou zijn hoofd niet meer optillen. Meteen de DA gebeld en hij heeft ons doorgestuurd na de kliniek in Duitsland. Daar hebben ze hem onderzocht. Maar konden eigenlijk niks raars vinden. De temperatuur en hartslag waren goed. De witte bloedcellen waren goed en de nieren en lever ook. Alleen had hij veel eiwitten in het bloed. Ze hebben hem een infuus aangedaan. S'avonds zijn we gaan kijken maar doordat hij zijn hoofd liet hangen was het vocht na zijn hoofd gelopen en had hij dikke ogen en neus. Toen hebben ze zijn hoofd opgebonden en het infuus in de buik gedaan. En alle waarden waren goed en ze waren er inmiddels achter welke plant het was: kruisblad wolfsmelk.

Maandag: om 10 uur moesten we bellen en alle waarden waren nog steeds goed. Tot ik om half 12 op mijn werk werd gebeld door mijn vriend met de mededeling dat als ik Maxum nog wou zien er snel heen moest hij ging erg achteruit. Daar aan gekomen kreeg hij bijna geen lucht meer en stond te zweeten. De DA vroeg of hij geeuthaniseert mocht worden dat ze hem niet meer konden helpen en dat hij in shock raakte. Daar heb ik toestemming voor gegeven. De DA ging even weg en ik ben bij in stal gegaan en heb hem nog geaait en met hem gepraat. Toen kwam de DA terug en zei : aus dem stal! Dus ik uit de stal gegaan en hij deed Maxum los en het infuus eraf en nam hem mee na buiten en liep toen richting een schuur. Opeens zie ik daar een vrouw met de armen in de zei hem opwachten met een pistool in de handen. Dus ik loop ineens heel snel de andere kant op, toen vroeg mijn moeder wat is er: toen zei ik ze gaan hem schieten en met dat ik het zeg hoor ik de harde knal en de ijzers over de grond schrapen en Maxum vallen. Daar ben ik zo boos over dat ze dat niet even van te voren zeggen wat ze gaan doen. Ik snap dat het de snelste manier is maar dat wil toch geen eigenaar zien en horen!! Daarna liepen we richting de praktijk omdat ze hem gingen afspuiten (bloed). Toen we stonden te wachten liep de DA zo langs ons na binnen. Wij moesten hem achterna lopen hoe het nu verder ging ivm verzekering. Daar kregen we alleen als antwoord op komt wel met de rekening mee en dat was het. Ik vind dat toch wel een hele onbeschofte manier om met mensen om te gaan. Hij had ons ook even een kopje koffie kunnen aanbieden of even met ons praten. Maar het was echt hier halter terug en doei.

Ik heb de eerste dagen alleen maar gehuilt ik kon geen radio horen of ik begon weer te huilen. Zo ineens ben ik mijn allerbeste maatje kwijt. Het was echt zo'n lief aanhankelijk paard. Hij hinnikte altijd als je kwam. Ik liep elke dag even langs zijn stal om hem te aaien. Ging er in stal op zitten en reed zonder zadel en bit een rondje. Het was echt een paard waar we veel lol meehadden niet alleen maar dressuurrijden maar echt mijn maatje.
Het verwerken is echt heel raar na een paar dagen kon ik niet meer huilen en lachte ik weleens en voelde mij daarna meteen schuldig. Maar dat is volgens mij ook niet goed om te gaan bedenken hoe je moet rouwen. Dat doet iedereen toch op zijn eigen manier? Maar nu begin ik het wel weer steeds moeilijker te krijgen. Ik wil hem terug en mis hem heel erg. Laatst moesten we de stal leeg scheppen maar dat vond ik heel moeilijk. En daarna moest de stal worden afgebroken en ik moest helpen. Maar gelukkig had mijn vader wel door dat ik het niet fijn vond en zei hij ga maar wat anders doen. Maar dan is het zo definitief als de stal weg is dan weet je gewoon, Maxum komt nooit meer terug.

nadita

Re: Maxum mijn maatje is er niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:16

Allereerst veel sterkte met het verwerken van het verlies van Maxum. Wat je beschrijft over het euthanaseren van Maxum, klinkt mij dat ook erg hard in de oren. Zo'n DA laat een eigenaar toch weten hoe het gaat en wat ze gaan doen?

Ik heb het zelf meegemaakt met mijn 30-jarige merrie. De DA kwam en vertelde dat hij haar een pre-verdovend middel in zou spuiten. Na twee minuten namen ze haar mee naar buiten om haar via een katheter in de hals de fatale dosis toe te dienen. Ik ben daar zelf niet bij geweest, maar hij heeft me wel precies verteld wat er ging gebeuren. Daarna is hij, in tegenstelling tot jouw DA, met ons mee naar binnen gegaan en hebben we wat gedronken. Na en kwartier ging de DA nog eens kijken en luisteren met stethoscoop. Hij wenste ons sterkte en is gegaan.

Zoiets is toch het minste wat een DA kan doen als een eigenaar voor zo'n moeilijke en verdrietige beslissing staat?

Nogmaals sterkte, ik kan uit ervaring zeggen dat het verdriet op een gegeven moment slijt. Zoals je uit mijn onderschrift op kunt maken heb ik in 3 jaar tijd 3 paarden verloren.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:20

Ach gut wat een nachtmerrie. Heel veel sterkte.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:28

Ik zou het ook normaal vinden dat de DA zou zeggen wat ze gaan doen. Als hij dat had gedaan dan was ik niet meegelopen. Vorig jaar is mijn pony van 38 ook geeuthaniseert door onze eigen DA. Dat ging net zoals jij het beschrijft ik ben daar toen bijgebleven. Het is even moeilijk om te zien maar het gaat zo rustig dat ik er alleen maar goede ervaringen meeheb. Maar dit heeft na mijn mening nooit zo mogen gebeuren. Vorige week was er een film op tv van de tijgers. En daar werden er een paar neergeschoten. Maar telkens als dat gebeurde dan zag ik alles van Maxum weer voor me. Het was zo'n nare ervaring dat ik er nu veel last van heb. Die knal en de ijzers over de grond vergeet ik nooit meer. Bij mijn oudere pony had ik het makkelijker met verwerken ondanks ik haar mijn hele leven kende en met haar was opgegroeit. Op een gegeven moment weet je dat zoiets een keer gebeurt zo is het leven. Maar dit is zo oneerlijk ik denk echt soms waar heb ik dit aan te danken wat doe ik verkeert????

Jij hebt inderdaad ook aardig wat meegemaakt. Mag ik vragen wat Cairo en Nadita hadden dat ze zo jong gestrorven zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:37

Wat vreselijk. Sowieso al dat je paard er niet meer is, en dan ook nog die nare ervaring van de euthanasie erbij.

Verwerken moet je inderdaad op je eigen manier doen; huilen hoort daarbij, maar lachen net zo goed. Heel veel sterkte!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:42

Toen ik je verhaal las moest ik gelijk aan de kliniek hier in Gescher hochmoor denken. Ze zijn daar echt afschuwelijk gevoelloos.

Heb er helaas mijn hond in moeten slapen. Mocht er niet eens bij zijn.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:43

Jeetje wat naar voor je zeg...
Heel erg dat je maatje er niet meer is, en de manier waarop het gegaan is is voor jou echt niet leuk!
Veel sterkte, en blijf denken aan de leuke dingen die jullie samen hebben gedaan!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:49

jeetje wat een nare manier om zo een paar kwijt te raken! heel veel sterkte!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 16:49

Bedankt voor jullie reacties.

Dinopino: het is inderdaad die kliniek! Ik ga daar niet meer heen. Ga in het vervolg na de Watermolen en anders na Utrecht. Hun geven je echt het gevoel van wat doe je nu moeilijk gewoon afmaken zijn dieren genoeg en dat wij de dieren onnodig laten lijden omdat wij ze niet kunnen missen.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:54

Heb net je verhaal gelezen en heb een brok in mn keel. Wat afschuwelijk allemaal!
Heel veel sterkte in de komende tijd.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:00

Ik begrijp dat je ook geen keuze had voor inslapen in plaats van schieten?? Ik vind het een vreemde manier om met mensen om te gaan, ze begrijpen blijkbaar niet dat het wel een maatje van iemand was en dat sommige mensen liever hun paard laten inslapen. Ook het verhaal met de hond, dat de eigenaar daar niet bij mocht zijn, echt op zo'n kliniek kwam ik nooit weer, al moest ik er 200 km voor omrijden om bij een andere te komen. Wens je veel sterkte, al zijn die woorden net zo leeg als jouw stal... Verdrietig

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:04

heel veel sterkte de komende tijd. is echt verschrikkelijk hoe zij daar met jou en je paard zijn omgegaan. is logisch dat dit het verwerken van het verlies moeilijker maakt dan bij je andere paard. was natuurlijk wel een stuk ouder maar toch
heel veel sterkte!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:10

Pff jezus, als iemand mijn paard zo zou "euthenaseren" dan zou ik bijna zelf de neiging hebben om het pistool even in eigen hand te nemen. Bah bah bah.

Heel veel sterkte Ach gut

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:11

Dat is echt niet normaal hoe we daar met jullie zijn omgegaan! Boos! . Ik wil je toch heel veel sterkte wensen en probeer vooral de goede dingen van je vriendje te onthouden, en niet alleen het nare einde.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 17:27

Bedankt. De DA zei dat hij voor deze manier had gekozen omdat dit voor het paard het snelst was en hij dus snel geen pijn meer zu hebben.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:16

heb me ook verdiept in hoe ik mijn paardje zou inslapen. Een vriendin vertelde mij toen dat afschieten inderdaad het meest diervriendelijkste is. Vooral omdat paarden gaan vechten om niet te gaan liggen. Bij een hond is dat anders die gaat zo liggen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:28

Jeetje wat een harteloze man... Alsof het nog niet erg genoeg is dat ie opeens gebeld wordt dat je NU moet komen om afscheid te nemen, wordt je vervolgens nog half zijn stal uit gejaagd om daarna zoiets mee te moeten maken! Iemand met een beetje gevoel zou je op zijn minst voor de keuze hebben gelaten... Sterkte met dit brute verlies!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:38

nou zeg dat is allemaal wel heel erg bot gegaan, snap het wel at het allemaal snel moest gebeuren, maar kom zeg voor jou is het ook niet leuk en ik ben van mening dat ze daar best wat meer rekening mee hadden kunnen houden. jammer genoeg is het nu zo gedaan, ik wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van je maatje en ik hoop dat je het toch een plekje kan geven. sterkte

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:33

biancanij schreef:
Bedankt. De DA zei dat hij voor deze manier had gekozen omdat dit voor het paard het snelst was en hij dus snel geen pijn meer zu hebben.
Dat het de snelste manier is ben ik met de man eens, maar hij had het moeten overleggen! Of minstens even zeggen wat ze gingen doen. Je schrikt je als eigenaar toch wezenloos als je paard zonder waarschuwing wordt geschoten?? Je zei zelf al dat je niet meer op die kliniek zou komen, groot gelijk heb je. Nogmaals sterkte...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:43

jeetje wat een verhaal. verschrikkelijk! het is toch al verschrikkelijk als je paard zo ziek is, laat staan bijna dood gaat, en dan zo grof bij je vandaan te worden gehaald zonder tekst en uitleg, en dan nadien ook nog zo worden behandeld??? pfff lekkere da. kan die zich niet inleven ofzo?

sterkte met het verwerken hoor!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:47

J*zus, wat een verhaal zeg!
Dat kunnen ze toch niet maken!
Het is al een nachtmerrie om je paardje veels te vroeg moeten te verliezen, maar op zo'n manier, dat kunnen ze gewoon niet maken tegenover jou!

Ik wil je echt heel veel sterkte wensen met dit verlies en drama...
Mijn ventje was al helemaal verdoofd voordat ik bij hem kwam, en ik heb dus eigenlijk geen afscheid kunnen nemen. Been gebroken bij opstaan na narcose) Eigenlijk wilde ze hem al euthaniseren voordat ik er was, maar daar heb ik geen genoegen mee genomen en uiteindelijk hebben ze toch gewacht en het netjes afgehandeld (Utrecht)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 21:01

Bedankt allemaal.

Jee diddlmouses wat een naar verhaal. Maar waar moest hij aan geopereerd worden?

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:53

pffff..... Ben even sprakeloos!

Ach gut Heel veel sterkte met het verwerken van dit.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:57

Wat een verschrikkelijk verhaal. Heel veel sterkte met dit grote verlies

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:25

biancanij schreef:
Bedankt allemaal.

Jee diddlmouses wat een naar verhaal. Maar waar moest hij aan geopereerd worden?

In mn profiel staat de link naar het hele verhaal, maar hij had een hele grote bult op zn achterbeen, dat was een ophoping van bloed doordat er een bloedvat dichtgeslipt was. Nix ernstigs, ik had hem zelfs weer mee naar huis mogen nemen en dan terugkomen als ie er last van kreeg, maar het was wel echt een hele grote bult dus ik had zoiets van nu zijn we hier, laten we het nu maar "gelijk" (maandag gebracht woensdag geopereerd) doen.
Had ik hem maar mee naar huis genomen....