[IM] Vortigern, het was de beste oplossing...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zappaloupe

Vortigern, het was de beste oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 12:58

Mijn paardje is niet meer.
Vortigern, bruine ruin van 1.76, geboren op 28-04-2002.

11 maanden geleden stonden we nog op het schavotje om de prijs voor de 2e plaats op de Limburgse Kampioenschappen, springen klasse B, in ontvangst te nemen. Toen heeft ie naast de groom nog de clown uitgehangen door met de voorbenen gekruist, zich eens uit te rekken.
Hij was toen 5 jaar.

Een paar weken daarvoor heeft hij nog top gepresteerd in de rubriek voor 5-jarigen in de Panhof in België en een paar weken na de kampioenschappen heeft hij ook nog een topprestatie geleverd in de rubriek voor 5-jarigen in Roggel, Manege de Leistert.
Dat voorjaar hadden we bijna wekelijks een strik in de klasse L. Kortom een mooie toekomst in het verschiet, met een goed en mooi paard, met super kwaliteiten, met een hart van goud in de ring en in de bloei van zijn jonge leven!

In de omgang was hij een lastpost, iedere dag weer, zeer veeleisend voor aandacht, maar wel een harde werker, die je in het parcours zoveel teruggaf, zodat je hem de privilege om lastig en dominant te zijn kon geven.

Veaux (naam thuis) had de zomer daarvoor, 2006, een piephak opgelopen, daar hij sloeg in de box (de muren waren inmiddels rondom met rubber behangen tot een hoogte van 1.60m). Omdat hij steeds slechter ging lopen in de zomer van 2007, hebben we hem met succes laten opereren aan de piephak door Tom Mariën, te Meldert België. De revalidatie was een lange weg, met een paard dat zich in de box toch al niet rustig kon houden, maar toch... het zag er allemaal heel goed uit. na 5 maanden (eind november) ben ik weer met hem begonnen, dat zag er veelbelovend uit. Echter, niets was minder waar. Hij had inmiddels een botwoekering opgelopen op de buitenkant van de kogel, op het achterbeen. Het vermoeden is dat hij zich toch te vaak heeft geraakt in de tijd van de boxrust na de operatie. In plaats van dat hij beter werd, werd het allemaal steeds slechter. uiteindelijk zijn we op 17 januari 2008, op aanraden van de verzekering, naar de paardenkliniek van de heer Stassen, te Venlo, gegaan voor een totaal onderzoek.
Uit dit onderzoek, welk zeer uitgebreid is gedaan (prima kliniek, en super ontvangen en behandeld!) bleek dat Veaux veel pijn had en dat de blessure onherstelbaar was, met alle geld van de wereld was hier niets aan te doen en zou het alleen maar nog slechter gaan worden. Hier is dan ook de knoop doorgehakt om hem niet nog langer te laten lijden.

In de 2 weken die volgden is het inderdaad heel snel nog slechter en slechter geworden, hij liep uiteindelijk op 3 benen. Gisteren heb ik met pijn in mijn hart afscheid van hem genomen, zijn mooie staart, een stukje van de manen en de maantop afgeknipt.

Met al zijn gekheid en veeleisendheid, maar ook zijn winnaarsmentaliteit, geestdrift en een hart van goud zal ik hem verschrikkelijk gaan missen. Al heb ik nog 2 paarden, toch was hij degene met de voorkeursbehandeling, vanwege zijn speciale karakter.

Veaux, ik mis je, ik hoop dat je begrijpt en accepteert dat mijn beslissing enkel en alleen voor jouw bestwil was. Verdrietig

Wie weet een adres waar ik info kan vinden over het behandelen van de staartharen, zodat ik die nog lang kan bewaren aan de muur?
Wie weet waar ik info kan vinden over diverse dingen die ze kunnen maken van de manen en de maantop, ter nagedachtenis?

_MiSSy_

Re: Vortigern, het was de beste oplossing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:41

Jeetje, wat een verhaal.. Uiteraard wens ik je heel veel sterkte met dit verlies.. K kan me voorstellen dat het niet makkelijk is.

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:41

veel sterkte met het verlies..
Als je iets speciaals wil doen met de haren kan je er sierraden van laten maken. Gewoon even zoeken hier op bokt of op google. sterkte!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:58

Sterkte met het verlies.

Ilsemarie hier op bokt werkt met paardenhaar Ja

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 23:21

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 02:21

jeetje, wat een verhaal. dapper dat je deze keuze hebt kunnen maken. zonde van zo een jong paard, maar wel eerlijker. zo'n bewegelijk dier met zovee levenslust..
sterkte de komende tijd. en kijk inderdaad even op silvester haar link, die doet hele leuke dingen met haar. en daar heb je de rest van je leven wat aan.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 02:24

Wat een verhaal, zo jong.
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.
Ik weet helaas uit eigen ervaring hoe het is om je maatje in te moeten laten slapen.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:18

Ook ik ben onder de indruk van je verhaalen weet hoe het is om een paard met zoveel karakter te moeten missen...

Heel veel sterkte Vriendjes zijn?

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 18:14

Heel veel sterkte gewenst!!
Helaas weet ook ik wat je voelt. Heb vorig jaar mijn 4 jarige merrie verloren.
Ik heb ook haar staart en een stuk van haar manen eraf gehaald. Heb je toch nog iets van je paardje!
Nogmaals heel veel sterkte Vriendjes zijn? Vriendjes zijn? Vriendjes zijn?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:28

op marktplaats kun je ook een aremband van paardenhaar laten maken...Ik zal het even voor je opzoeken.
Laatst bijgewerkt door hilly200 op 03-02-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:32

Wat erg zeg
Dit is wat je niet verwacht als het allemaal zo lekker gaat met je jonge dier.

Heel veel sterkte

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:35

Wat vreselijk zeg Scheve mond. Je jonge paard waar je nog zoveel plannen mee had Scheve mond

Je kunt Marshaha op Bokt even een PB sturen, zij doet dit soort dingen ook wel met staartharen Lachen (ze is nu hoogzwanger dus het kan even op zich laten wachten).

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:36

Zappaloupe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 23:49

Hé, bedankt!
Die eerste link had ik idd al gevonden, maar de tweede nog niet.
Erg bedankt, nu moet ik er wel iets moois van kunnen maken.

Zijn er onder jullie nog ideeën over iets speciaals te laten maken van de maantop?? Wie heeft dat al eens laten doen en wat en waar??

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 00:00

Zappaloupe schreef:
Hé, bedankt!
Die eerste link had ik idd al gevonden, maar de tweede nog niet.
Erg bedankt, nu moet ik er wel iets moois van kunnen maken.

Zijn er onder jullie nog ideeën over iets speciaals te laten maken van de maantop?? Wie heeft dat al eens laten doen en wat en waar??
Graag gedaan,ben blij dat ik kon helpen Haha!

Zappaloupe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 00:14

Graag wil ik jullie allen bedanken voor jullie sterkte betuigingen.
Tot voor een paar dagen geleden was ik nog nooit op "Bokt" geweest. Op aanraden van mijn moeder ben ik hier eens gaan kijken, en heb ik mijn verhaal geplaatst.
Het verbaast mij dan ook ten zeerste dat er zoveel reacties zijn gekomen.
Daar het nu pas een paar dagen geleden is dat ik afscheid heb moeten nemen van mijn Veaux, moet ik zeggen dat er op het moment een grote leegte is. Een lege box, geen geklooi en gestamp om maar vooral als allereerste alle aandacht op te eisen. Geen gegraaf in de box. Eerder vervloekte ik hem dagelijks voor zijn geklooi, maar nu... nu mis ik het verschrikkelijk. Het is gewoon stil! Tranen heb ik niet meer, die zijn gewoon op. maar een grote leegte vind ik in mijn hart, ondanks dat ik nog 2 fijne paarden heb, toch, geen ervan is zo te missen.
Allen enorm bedankt voor dat hart onder de riem, dat doet een mens goed!!