[IM] Mijn ventje is er niet meer.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Denise82

Mijn ventje is er niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 22:46

Op 10 januari hebben we hem dan toch uit zijn lijden verlost, al was het een hele moeilijke beslissing!

Vulcanis is altijd al een pechvogel geweest. Hij kwam ter wereld met een bokhoefje, als vierjarige schoten zijn knieen telkens op slot, een half jaar later bleek hij zomereczeem te hebben, maar daar hebben we hem allemaal nog mee kunnen helpen door goed beslag en goede dekens.
Maar op vijfjarige leeftijd (vorig jaar juni) begon Vul telkens met zijn hoofd te gooien en dat werd steeds erger. Het begon op de wei en al snel begon hij het ook tijdens het rijden te doen. We dachten meteen aan een pollenallergie, maar hij reageerde meer op licht. Begon dan met zijn oogjes te knijpen en te sheaken. Een echte headshaker zei de dierenarts en in het najaar zal het minder worden.
Allerlei kapjes en medicijnen gekocht, maar het werd op een gegeven moment zo erg dat ik er echt niet meer op kon zitten. Hij liep met zijn hoofd tegen de zijkanten van de bak aan te schuren en bonken en het gooien met zijn hoofd werd echt gevaarlijk als je erop zat.
Dus hebben we hem een poos proberen te longeren maar ook dat ging niet! Hij smeet zijn hoofd overal tegenaan en liep met zijn neus over de grond te slepen en sloeg met zijn voorbenen heel zijn kin kapot en had telkens een bloedneus van het gooien tegen de zijkant. Op de wei deed je hem ook geen plezier en eigenlijk stond hij nergens rustig, altijd maar sheaken.
Tegen de tijd dat het zo erg was hadden we besloten om hem in september maar gewoon ergens op de wei te zetten en kijken of het minder zou gaan worden. (Op advies van de dierenartsen) Het paard fleurde lichamelijk wel op, maar het sheaken stopte niet. Zelfs tijdens het eten stootte hij telkens zijn hoofd en mensen die niets van paarden wisten vertelden in de buurt rond dat er een heel raar paard in de wei stond dat heel de tijd met zijn hoofd gooide.
Het moeilijke was dat Vulcanis lichamelijk vrolijk was, maar wel veel last had van zijn tik natuurlijk.

Op 10 januari hebben we hem dus toch maar in laten slapen omdat de kans op genezing gewoon te klein was. Een zenuw achter zijn ogen was te erg beschadigd waardoor hij dus echt een tik had. Je kunt deze zenuw laten doorhalen, maar de kans dat er meer zenuwen tijdens deze operatie beschadigd worden was heel groot en dat wil je natuurlijk helemaal niet. Ook is het meestal maar een korte-duur oplossing en blijkt het in de praktijk heel vaak terug te komen.
Al met al was het een hele moeilijke beslissing maar het paard had gewoon te veel last van zijn tik en je moet op een gegeven moment ook een goede keuze maken voor je paard al blijf je eraan twijfelen natuurlijk. We hebben veel geprobeerd, maar het mocht gewoon niet zo zijn!

Vulcanis RIP, je zit altijd in mijn hart!

Afbeelding
Afbeelding

Clyde

Re: Mijn ventje is er niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 22:59

Wat ontzettend naar voor je. Ik wens je heel veel sterkte met dit verlies. Het is ook zo moeilijk om zo'n beslissing te moeten nemen. Maar je hebt het gedaan voor je paard.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:08

Wat een moeilijk, maar eerlijk besluit!
Sterkte ermee Ach gut

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:12

Gecondoleerd. Wat vreselijk zo'n mooi paard om zo'n reden te moeten laten gaan.

Ile_de_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:55

veel sterkte Vriendjes zijn? !

je hebt de juiste beslissing genomen, hebt zowat alles wat mogelijk was geprobeerd
en hopelijk kan dàt en jullie mooie momenten samen je enigszins troosten !!!

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 04:45

Heel veel sterkte, verschrikkelijk om zo'n beslissing te moeten nemen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:24

BAH! je paardje verliezen blijft naar zeg. Boos! en zeker op zo'n manier! maar je hebt er goed aan gedaan meid. weg pijn voor je ventje hoor!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 10:29

Heel veel sterkte met dit verlies. Vriendjes zijn?
Je mag er trots op zijn, dat je gekeken hebt naar je paardje en voor zijn bestwil hebt gekozen en niet voor jouw gevoel.
Dat vind ik erg goed van je.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:17

Amai wat een prachtig paard was het!
Het moet een moeilije beslissing zijn geweest voor je. Maar ik vind het wel de juiste. Heel veel sterkte met het verlies.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 16:22

He wat vervelend om zo'n beslissing te moeten maken, gecondoleerd. Het enigste is dat je je paard verdere ellende hebt kunnen besparen. Sterkte met je verlies....

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:20

woow wat een mooierdje !

gecondoleerd Boos!

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 16:10

je hebt wel het beste gedaan voor je paard, maar het blijft moeilijk natuurlijk! heeel veel sterkte! Ach gut

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:34

Heel veel sterkte met dit verlies. Ik weet zeker dat het dier hiermee geholpen is! Je hebt het juist gedaan.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:20

heel veel sterkte Ach gut