[IM] Ervaringen paard laten cremeren gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Ervaringen paard laten cremeren gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 09:43

Als dit hier fout staat, graag verplaatsen!

Naar aanleiding van een nieuwstopic dat er een nieuw paardencrematorium in Beverwijk gebouwd gaat worden, heb ik de volgende vraag.

Ik ben op zoek naar mensen die hun (verzorg)paard hebben laten cremeren en vervolgens wil ik héél graag weten hoe je deze ervaring hebt beschouwd. Vond je het de kosten van het cremeren waard? Heb je het idee dat je nu ‘extra’ afscheid hebt kunnen nemen? Wat was je reden om voor cremeren te kiezen? Heb je er een tevreden en vredig gevoel bij?

Lynn_Nikita

Re: Ervaringen paard laten cremeren gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:46

ik ben wel op crematorium in roemrond geweest. ik vind persoonlijk te duur, maar word wel erg mooi gedaan allemaal
als de kosten niet zo hoog waren, en mn paardjes overlijden, zou ik er wel voor kiezen
word erg respectvol gedaan

je kan op zoekfunctie ook het topic incl foto`s vinden

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 10:56

Bedoel je dat je er zelf een topic over hebt gemaakt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:01

moniek111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:09

SHCN is een goede!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 11:37

Ik ben niet op zoek naar info over hoe het cremeren in zijn werk gaat omdat ik dat al weet.

Ik ben écht op zoek naar persoonlijke ervaringen van anderen!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:43

Wat een fijn topic!
Ik ben eigenlijk ook wel hele benieuwd naar ervaringen van anderen.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:45

Een vriendin van mij heeft helaas dit jaar haar paardje moeten laten cremeren. Zij is heel erg blij dat ze dit heeft gedaan. Ze heeft ook as van haar paardje in een hangertje laten doen, en deze heeft ze altijd om. Voor haar voelt het alsof haar paard nog bij haar is. Ze zit zelf niet op bokt. Maar ik denk dat ik wel voor haar kan zeggen dat ze erg blij is dat ze dit heeft laten doen!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:25

Ik heb mijn paardje laten cremeren, ook in beverwijk, alleen toen was het officieel allen voor kleine huisdieren,
De meneer van daar was super aardig, heeft me alles laten zien, hoe het in z'n werk gaat, dat gaf me een goed gevoel, ik mocht alles zien, er waren geen geheimen, ik mocht er zelf bij zijn, wat helaas niet lukte omdat ik geen vervoer had.
Ik heb er geen moment spijt van gehad, ik weet 100% zeker dat ik wél spijt had gehad als ik het niet had gedaan. De kosten waren pittig, want ik was toen scholiere en moest alles zelf betalen. ik ben er geloof ik 600,- aan kwijt geweest, maar het is het dubbel en dwars waard! Het is alleen heel lastig om aan een urn te komen, aangezien ik haar wilde houden en niet wilde uitstrooien.
Toen ik haar weer kon halen, zat ze netjes in " asbussen" beetje naar idee, dat ze in 5 verschilldende " kokers" zit, maar ik was al lang blij dat het kon! want ik heb er stad en land voor afgebeld, en ook vervoer was haast niet aan te komen. mocht je meer vragen hebben mag je me ook PB'en

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:26

ik heb overigens niet voor een ketting hangertje gekozen, wat ik eerst wel wilde, vond het een naar idee, dat iemand het perongeluk zou stuk trekken... tja dat zit waarschijnlijk tussen mn oren hoor.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:45

Hoe heb je dat uiteindelijk geregeld met vervoer qt_shetties?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:49

in een trailer paste ze niet, omdat ze *klinkt vies* lijkstijf was, dus ze is op een oude aanhanger met zijltje er over naar het crematorium gebracht door de dierenambulance, gelukkig was het geen groot paard, maar een pony.

De pony is in een vries perionde dood gereden, dus ze heeft nog een paar dagen bij ons " opgebaard" gelegen, ik kon er gewoon geen afscheid van nemen, en ze was redelijk bekent bij ons in de buurt, dus vrienden enzo zijn ook nog allemaal afscheid wezen nemen,

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:10

in roermond hebben ze een eigen trailer
geloof ook niet dat je zelf zomaar een dood paard mag vervoeren

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:36

PP-->IM

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:42

een vriendin van mij heeft 2 jaar geleden haar pony laten cremeren...

en dit is wat zijn haar ervaringen van toen:

"We hebben hem donderdagavond laten inslapen omdat we hem wilde laten cremeren. Dat kan alleen in Roermond en daar moet hij dan zo snel mogelijk naar toe dus vanochtend zijn we om 4.30 uur weggereden en we waren daar om 7.45 uur en om 8.30 uur is hij gecremeerd. Dit duurt 7 uur, 16.30 uur hebben we de as opgehaald en zijn we weer naar huis gereden. Deze dag was dus ook pittig maar ik ben wel heel blij(klinkt misschien raar) dat het zo is gebeurd. In dat crematorium ging het allemaal mooi en rustig. We hadden Rob op een plastic zeil gelegd in de trailer met daar bovenop zaagsel. Met 3 man hebben ze hem uit de trailer getrokken en op een rijdende tafel gelegd. Ik ben er helemaal bijgebleven totdat ze hem voor de oven hebben gereden. De oven zelf heb ik ook nog bekeken.
De as krijg je mee in een soort tonnetje en die gaan we uitstrooien. Ik vind het gewoon een hele nette manier. Ik moet er niet aan denken dat hij in de destructor gaat of naar de slager!!!!
Hij betekent heel veel voor mij dus vind ik dat je het einde ook netjes moet verzorgen."

mss kan je hier wat mee Lachen

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:52

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 17:16

He jammer, dat kan ik niet lezen want daarvoor moet je je registreren...

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:13

.. laat je je daar toch even registreren Knipoog ..

sarah27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:11

Ik heb mijn paard 2 maanden geleden laten inslapen en gecremeerd.
Dat is allemaal gebeurd bij het crematorium in Rotterdam, de kosten waren rond de 1500 euro.
Ik ben superblij dat we het gedaan hebben en voor mij was het heel erg belangrijk.
Wij wisten dat we Lysbert moesten laten in slapen en wij hebben dus toen contact gehad met hun, zij gaven aan dat we een afspraak moesten maken met de dierenarts en zodra dat gebeurd was moesten we hun informeren.
Zij zouden dan op ongeveer dezelfde tijd als dat Lysbert werdt ingeslapen er zijn en dat was ook zo, ze hebben netjes op de achtergrond gewacht totdat wij helemaal afscheid hadden genomen (Lysbert is op de pensionstal in de paddock ingeslapen, dit ivm de bereikbaarheid voor de speciale trailer).
Bij het inladen ben ik zelf niet geweest, maar de eigenaren van de stal en stalgenoten wel.
Die gaven aan dat het supernetjes ging en dat er bij het takelen zachte banden werden gebruikt en dat er onder haar hoofd een doek werdt gelegd.
Wij hebben er voor gekozen om niet met hun mee te gaan, je kan namelijk ook mee en het crematieproces zelf in werking zetten.
Wij hebben er ook niet voor gekozen om die middag gebeld te worden zodra het gebeurd is, wij hebben besloten om pas te bellen zodra we het op konden halen.
Je kan ook al het as mee nemen, dan krijg je dat in een tonnetje, wij hebben besloten om een gedeelte van het as mee naar huis te nemen en de rest werdt door hun over de noordzee uitgestrooit (mag ook op een speciaal weilandje).
Toen wij het kwamen halen konden we ook nog rustig afscheid nemen in een kamertje waar dan het doosje met as stond.
Je wordt er heel erg fijn geholpen en je kan alles doen wat je wilt (zolang dat mogelijk is) alles draait om jou en het vedriet over je paard.
Ik vond het alles waard, ik kon het namelijk niet over mijn hart verkrijgen dat ze met Rendac mee zou gaan, sommige zeggen dood is dood en dat moet iedereen zelf weten, maar dat ze er lang zou moeten liggen en dan door zo' n grijper, ik moest er niet aan denken en ook niet aan de speciale service van Rendac. En de slager was ook echt geen optie.
Lysbert is heel rustig thuis gestorven en het is zo een waardig afscheid geworden voor mijn prachtige kind/beste vriendin.
En ik ben heel blij dat ik nog een stukje van haar thuis heb staan.
(we hadden er geen verzekering voor trouwens)
Hoop dat je hier wat aan hebt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 23:00

Nou hartstikke bedankt hoor voor het delen van je ervaring. Het zal nog steeds lastig voor je zijn en ik waardeer het enorm!

Ik lees tot nog toe eigenlijk alleen maar hele fijne ervaringen hierover en daar ben ik heel blij om!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:10

Ook ik heb mijn pony laten cremeren, bij het crematorium in Rotterdam. Die mensen daar zijn in een woord SUPER!!!

Ik heb mijn pony in laten slapen bij de kliniek. Omdat ik daar niet zo'n goed gevoel over had, en niet wou dat ze daar een nacht zou moeten blijven liggen, hebben die mensen haar midden in de nacht nog naar Rotterdam toe gereden. Alles ging met heel veel respect, voor mij en ook voor mijn pony. Ook toen we haar op gingen halen was alles goed geregeld. Ze hebben me daar alles laten zien en de ton met haar as stond in een speciaal kamertje met een muziekje en wierook. Echt heel bijzonder. Ook ik heb wat as in een hangertje, dit draag ik altijd bij me en geeft me een speciaal gevoel. Voor haar as hebben we een hele grote vaas gekocht, hier zit ze nu in en deze staat op mijn kamer.

Ik ben heel erg blij dat dit allemaal op deze manier kon, had echt niet beter kunnen gaan. Het is dan ook een echte aanrader.

AprilRain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 15:49

Op 1-12-2006 heb ik m'n paardje ook laten inslapen en werd ze opgehaald door SHCN uit Roermond. Bij het opladen zelf wou ik niet bij zijn, maar alles is super verlopen zeiden de DA'sen achteraf. Ze werd in de trailer gelegd en kreeg zelf een handdoek als kussentje onder haar hoofdje.
De avond nadien mocht ik haar dan ophalen...
De mensen daar waren super vriendelijk en begripvol.
Als ik wou mocht ik ook nog een laatste groet brengen, maar dat zag ik niet zitten.
Ik heb haar individueel laten cremeren, haar urne staat op m'n slaapkamer. De overige as moet ik nog steeds uitstrooien, maar daar wil ik echt eerst een geschikt plekje voor vinden... (de Veluwe lijkt me wel wat of de Eifel of iets dergelijks iets waar nog veel natuur is iig!)

Ik voel me er goed bij zo, de gedachte haar te laten ophalen door het vilbeluik gaven me kriebels en haar laten slachten... nee ik kon het niet! Verdrietig

Ik mis haar nog steeds en ze heeft een speciaal plekje in m'n hart ookal heb ik maar heel even van haar mogen genieten!

Ik hoop dat ik deze beslissing nooit meer hoef te nemen, maar mocht het toch zo zijn ik zou direct weer kiezen voor een crematie!!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:32

Ik heb mijn paard laten cremeren ook in Rotterdam.
Ik heb dit heel fijn ervaren en alle medewerkers waren echt super lief voor me.
Ik mis hem elke dag nog steeds een beetje meer maar ik heb het een plekje kunnen geven, en heb ook zijn as.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:36

Ook ik heb mijn paard in Rotterdam laten cremeren. In 1 woord: geweldig. Ik kan het iedereen aanraden. Het kost behoorlijk geld maar dan heb je ook wat.
Ik heb er voor gekozen om al haar as mee te nemen en ik heb zelf een toepasselijke plek gezocht waar ik haar heb uitgestrooid. Ik draag haar altijd bij me, ik heb een beetje as in een hanger laten doen.

Mocht iemand nog meer info willen, dan kan hij of zij altijd PB-en.