In de natuur is alles cyclisch. De ene cyclus rondt zich af, de andere begint. Vervangen kun je je oude liefde nooit, maar je kunt wel opvolging vinden, en schuldgevoel daarbij is, gezien onze cultuur (ERG gebaseerd op schuld en zonde) heel logisch, maar totaal onnodig.
Ben wel benieuwd of je het paardje gekocht hebt. Ik denk dat het niet voor niets is dat juist dat paard nu op stal kwam, en dat jij hem leuk vindt. Je leven gaat verder, je verliest dingen, en dat maakt leegte, maar die leegte is ook weer ruimte om gevuld te worden door iets nieuws.
Wat mij hielp is praten tegen mijn oude pony terwijl ik met mijn nieuwe paard bezig was. Als ik rijtechnisch iets tegenkwam en ik kreeg het opgelost, dan zei ik "Dank je Jola, dat heb ik van jou geleerd!" en zo was ze er altijd bij, ook al leefde ze niet meer. Nu twee jaar later is dat minder geworden, al praat ik op cruciale momenten nog steeds tegen haar. Je hoeft je niet schuldig te voelen, ik vind het in ieder geval alleen maar heel mooi voor je dat je nu alweer een paardje gevonden hebt dat je leuk vindt. Ik hoop dat je hem inderdaad gekregen hebt en er veel plezier mee beleeft!
Groetjes
Licorne