[IM] Twee paarden verloren binnen 12 uur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

runnerfan

Twee paarden verloren binnen 12 uur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:14

Ik moet hier even mijn verhaal kwijt, misschien lucht het op.

Ik rij twee paarden op twee verschillende stallen in een klein dorpje. Een paard op een dressuurstal en een bij particulieren, die twee paarden hebben. Had net de eerste (bij de particulieren) meegehad op rit en bij thuiskomst stond die ouwe, een gelderse van 34 bij het hek te hinniken. Heb ze lekker op stal gezet en gevoerd, alles was rustig en ben toen naar mijn andere paard (op de dressuurstal) gegaan.

Toen ik daar aankwam lag Wal languit in de stal, beetje wazige blik en wou niet opstaan. Ik dacht gelijk dit is niet goed en heb de eigenaar erbij gehaald. Gelijk in de stapmolen gezet, want hij was inmiddels gaan staan en had de klassieke kolieksymptomen. Na een uur stappen, waarbij hij helemaal niet onrustig was of zo, weer op stal gezet, maar hij ging gelijk weer schrapen en naar zn buik kijken. DA gebeld, die heeft hem gespoten en zei dat ik hem maar flink moest longeren en daarna goed uitstappen in de molen. Ik aan het longeren en hij liep na een tijdje eigenlijk best weer soepel. Oortjes erop en zo.

Maar ondertussen zei de eigenaar van dit paard dat er bij die andere stal ook licht brandde. Vonden we nogal raar want die mensen voeren pas veel later op de avond weer. Meisje van stal zei toen ook dat ze de dierenarts niet had zien wegrijden en dat er misschien wel wat met die ouwe was. Maar we hoorden keihard gehinnik, wat hij altijd doet, dus we dachten dat dat toch niet zo was, misschien dan wel het paard waar ik ook op rijd. Tijdens het longeren met Wal, zag ik opeens ook een zaklamp bij hun in de bak, was toen toch een beetje vertwijfeld. Na het longeren hebben we Wal weer in de molen gezet, en toen kreeg ik een telefoontje. De eigenaren van de andere twee. Of ik nog in het dorp was, want het ging niet goed met die ouwe. Het was dus mijn andere paard dat zo hinnikte.

Dus ik hals over kop daar weer heen. Lag Nero al in de bak, vechtend voor zn leven. Hij had wsl een hersenbloeding gehad of koliek, de DA wist het ook niet, maar hij lag afwisselend een halve minuut heel hard te pompen en te ademen, en een halve minuut niet. Elke keer dachten we dat hij erin bleef, maar ook elke keer begon hij weer te ademen. Het was zo erg om dat te zien, hem zo te zien vechten. De DA snapte er ook niks van want hij had een hele sterke regelmatige hartslag. Helaas reageerde hij totaal niet op de medicijnen en hebben de eigenaren besloten om hem in te laten slapen. Om kwart over 7 stond hij nog bij het hek te hinniken en om kwart over 10 was het gebeurd. Hij is maar liefst 34 jaar geworden.

Toen het allemaal een beetje bezonken was, ben ik gelijk weer naar het andere paard gegaan. Ze hadden hem na het stappen weer op stal gezet, maar hij was weer gaan liggen. Toen nog weer een uur in de molen en daarna leek het best wel goed met hem te gaan. Hij knabbelde wat aan zijn stro en had een wat helderdere blik in zijn ogen. Ook ging hij op stal niet meer liggen en bleef rustig staan. De eigenaren zouden hem vannacht ook goed in de gaten houden, dus ik ben toen naar huis gegaan.

De volgende ochtend kreeg is een sms dat Wal was opgenomen in de kliniek en dat ze hem wilden opereren. Bleek dat hij om 5 uur 's nachts weer koliek had gekregen, weer in de molen maar na 3 kwartier stappen gaf hij het op. Hij ging liggen in de molen en kwam niet meer overeind. Hij lag daar maar lang gestrekt. Met veel duw en trek werk hebben ze hem eruit gekregen (hij lag natuurlijk helemaal achterin) en is hij in de bak weer gaan liggen. DA erbij en die zei dat ze drie opties hadden. Twee waren spuiten en afwachten en één was de kliniek. De eigenaar heeft gelukkig gelijk besloten om hem naar de kliniek te brengen en wou het niet nog verder afwachten. Hij is met duw en trekwerk de vrachtwagen opgeladen. Onderweg ging hij ook weer liggen en onder de schotten door. Op de kliniek ging hij wonderbaarlijk snel weer in de benen en van de vrachtwagen af. Daargekomen kwamen oortjes erop en een luide hinnik toen hij de andere paarden daar zag, maar in de onderzoeksruimte zakte hij weer in elkaar. De DA'en daar wilden hem gelijk opereren. Toen ze hem op de tafel hadden bleek dat hij een volledige darmkanteling had en dat zijn darmen zo broos waren dat de chirurg er zo met zijn vingers door kon prikken. Ze hebben hem op de tafel laten inslapen. Walando is 4 jaar geworden.

Ik voel me nu zo machteloos en verdrietig. Vind het van Walando zooo oneerlijk, hij was nog maar 4 jaar en zo'n ontzettend lief en leuk paard. Van Nero vind ik het ook heel erg, maar hij heeft niet lang hoeven lijden en zijn tijd was onderhand ook gekomen na 34 jaar. Ik voel me haast schuldig tegenover Nero dat ik van Wal meer verdriet heb. Waarom moesten ze beide zo kort achter elkaar gaan. Waarom is de dood altijd zo oneerlijk.

San

Re: Twee paarden verloren binnen 12 uur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:18

Jeetje wat een ellende... heel veel sterkte met het verwerken... ik denk niet zo zeer dat je meer verdriet hebt van Walando dan van Nero, maar dat het van zo'n jong paard moeilijker te bevatten is... daar hoef je je absoluut niet schuldig over te voelen...

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:19

Hoi,

Wat een ellende op èèn dag!! Ik ziet hier met kippenvel jouw verslag te lezen.

Sterkte!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:21

Zooooo heel veel sterkte, het zit je even niet mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:22

he bah wat vervelend
34 is mooie leeftijd, maar toch pijnlijk als het zover is
en helemaal dat beide paarden zo kort na elkaar gestorven zijn
sterkte en ook voor de eigenaren

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:23

Wat een verhaal, dat moet vreselijk voor je zijn (en voor de eigenaren van de paarden). Heel erg veel sterkte!

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:24

Wat ontzettend lieve berichtjes en al zo snel. Zit nu met een beetje glimlach achter mn computer. Thanks!

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:24

Jeetje zeg wat een verhaal...

veel sterkte met het verwerken.

Ik ben het met Sansje eens.
Omdat Wal nog zo jong is kun je het niet bevatten waarom het moet gebeuren bij zo'n jong paard.

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:27

Tjonge jonge wat erg!! Wat een verhaal zeg! Dit is echt het afschuwelijkste wat je kan overkomen in de paardenwereld.
Ik vindniet dat je je schuldig hoeft te voelen voorNero,, het is erg! Maar hij had z'n leventje vredig gehad Lachen

Ik kanniet meer dan jou heel veel sterkte wensen voor de komende tijd. Sterkte meid! Vriendjes zijn?

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:28

Wal was altijd wat aan het kwakkelen met zijn gezondheid, hij was ook niet dik te krijgen. Waarschijnlijk heeft hij nooit een kans gehad en waren zijn darmen altijd al slecht. Vind het wel geweldig van hem dat hij ondanks dat altijd zo zijn best voor me deed. Kan het haast niet bevatten dat hij er niet meer is.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:29

Och wat vreselijk Ach gut Ik weet werkelijk niet wat ik ervan zeggen "moet", ik heb het met kippevel gelezen, het is bijna niet te bevatten; zo'n "toeval" dat allebeide paardjes nu overleden zijn. Heel veel sterkte met het verwerken van deze 2 verliezen. En je hoeft je niet schuldig te voelen in mijn ogen, de dood kwam voor de oudere pony uiteraard dichterbij, maar voor je 4-jarige pony heb je er waarschijnlijk nog geeneens over nagedacht. Niet eerlijk en heel triest, sterkte Vriendjes zijn?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:30

Wat een dramatische periode maak jij door..ik weet eigenlijk niet zo heel goed wat te zeggen. Heel veel sterkte de komende tijd. Bedenk maar dat beide paardjes niet meer hoeven te lijden en dat dit echt de enige uitweg was voor ze, hoe akelig ook.

Gwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 14:36

Jeetje, wat een ellende zeg. Heel veel sterkte voor jou en de eigenaren!!
En idd wat hierboven gezegd is: je hoeft je niet schuldig te voelen dat je meer verdriet om het jonge paard hebt, dat paardje had nog een heel leven voor zich en daar had je nog hele toekomstplannen mee. Die van 34 jaar had al een lang (en ik neem aan ook een gelukkig) leven achter de rug en dan leef je er toch al meer naar toe dat zo'n oudje er op een dag niet meer is. Bij een jong dier van 4 jaar verwacht je dat niet.
Ik vind het echt heel sneu voor je! Sterkte!

karen_ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:44

Ik lees dit echt met tranen in mijn ogen! Meid, wat moet dit een dreun zijn! Dit is veel meer dan een mens kan hebben.
Heel veel sterkte met dit grote verlies!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:49

wat erg , dat je ze zo snel achter elkaar moest verliezen
heel veel sterkte met het verlies Ach gut

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:51

wat een ellende, jeetje zeg en dan ook nog en zo kort na elkaar
heel heel veel sterkte met het verwerken

Tari2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:56

Damn zeg... Hoe bedoel je pech?? Veel sterkte meid!!!!!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:57

He meid, wat een verdriet in een keer....
Je weet dat boven een bepaalde leeftijd het zo afgelopen kan zijn, en dat een ongeluk in een klein hoekje zit...maar dat maakt de pijn er niet minder om.

Heel veel sterkte...
Ach gut

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:00

Jezus wat een verhaal. Ik schrik me dood, vooral toen ik in de laatste regel las: walando is 4 jaar geworden. ( ik heb zelf namelijk een 4 jarige wOlando.)
Echt onwijs veel sterkte met dit verlies van twee kanjers!!!!!!!

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:01

Ook ik wil je van deze plek af even heel veel sterkte wensen want het is niet niks 2 zo vak achter elkaar. En zoals al eerder is gezegd denk ik inderdaad dat je de jongste minder kan bevatten veel sterkte

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:02

he bah, das echt rot.

een paard verliezen op zich is altijd al vreselijk, maar dan ook nog 2, das wel heel cru. Sterkte!

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:08

Heb even in je profiel gekeken, wat was het een leuk paardje....veel sterkte.

borisfanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:15

Jeetje wat een verhaal, sterkte ermee Ach gut

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:43

pff meis wat een verhaal .. jeetje ik scrik ervan, als je erover na gaat denken en beseft wat 1 lieveling al met je doet, laat staan 2.. ik wil je ontzettend veel sterkte wensen deze moeilijke tijd!

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:52

Wat een verhaal zeg erg zielig en ik wens je heel veel sterkte.