In februari 2006 heb ik mijn vriendin in laten slapen. Mijn eerste eigen pony, zelf gekocht en 10 jaar lang iedere dag voor haar gezorgd. Ik mis d'r nog steeds... Ze was mijn vriendin, ze is bij mij oud geworden, 31 jaar. De laatste jaren werd ze echt oud maar ze hoefde niets meer te doen en genoot nog wel. Ik wist natuurlijk dat het een keer zou gebeuren en was altijd bang dat ik de keuze niet kon maken. Want hoe kan je nou besluiten om je maatje in te laten slapen?! toen het moment daar was heb ik gelukkig niet getwijfeld, ik zag dat ze echt op was en heb het zo snel mogelijk laten gebeuren. We zijn de laatste uren samen geweest. Thuis in haar stal in mijn armen. Ik ben naast d'r gaan zitten en heb d'r hoofd op mijn schoot genomen en steeds maar blijven aaien. Ze viel in mijn armen in slaap, gelukkig kon het zo mooi gaan, wij samen en met mijn andere paard en een hele prettige dierenarts. Ik zie d'r nog liggen, het was over, ze zou nooit meer terug komen. Waar ik al jaren bang voor was was nu gebeurd. Mijn vriendin dood... Mijn vader heeft haar daarna naar de kliniek gebracht, hun wikkelen het dan verder af. Ik zie nog hoe ze op de aanhanger ligt en vergoed verdwijnt. Ik kan d'r nooit meer aanraken.
Heel lang heb ik niet naar foto's kunnen kijken, ik heb haar halster nog steeds in een zak zitten samen met een pluk uit haar staart. Ik heb het een keer gepakt en het ruikt precies naar haar. Maar dan word de pijn zo erg dan zou ik zo ontzettend graag willen dat ik bij haar kon zijn maar het kan niet...
Ik kan haar nog precies voor me halen, tot in alle details. Hoe ze voelde en bewoog, hoe haar lichaam gevormd was, ik weet het allemaal nog exact. En als ik dan mijn ogen dicht doe lijkt het of ze heel dichtbij is maar ik weet dat het niet echt is. Zo graag zou ik haar nog eens echt voelen. Op haar rug zitten, haar vertrouwde passen voelen met dat leuke smalle kontje achter me. Mijn lieve pony, mijn maatje, mijn vriendin... ik hou zo veel van je, ik mis je
Het is natuurlijk niet zo dat ik dit dagelijks zo sterk voel, het slijt wat dat betreft wel wat. Maar soms, als ik écht aan haar denk, aan haar denk zoals ze was, dan word het verdriet zo groot...