[IM] Afscheid genomen in een droom..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Afscheid genomen in een droom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:34

Maanden later, heb ik eindelijk de moed om erover te praten..

Zoals enkelen onder jullie al weten, werd mijn vorige (wedstrijd) paardje ingeslapen op 18-jarige leeftijd ten gevolge van ernstige en ongeneeslijke buikkanker..
Hij heeft tot zijn laatste dag blijven vechten, een fijn leventje gehad, was altijd vrolijk en goedgezind en deed niet liever dan (op wedstrijd) springen en zijn best doen voor zijn baasje..
Hij heeft maar liefst 5 ruiters tot het Z gebracht en heeft daarna met mij nog 1m10 gelopen.

Een korte schets van wat er precies gebeurd is..

Alles ging prima, Fresco liep als nooit tevoren en het ging steeds beter. Hij dartelde als een jong paard door de wei, was heel vrolijk en heel enthousiast tijdens het rijden en springen. niets was te veel voor hem. Zo lang hij je vertrouwde en je hem met respect behandelde was hij bereid om alles voor je te doen.

We gingen begin juni nog op concours waar we een 7e plaats behaalde (van de 78 deelnemers!) het was een barrage van 1m05! Super trots keerden we terug naar huis..
De dag nadien kreeg hij een dagje rust op de wei (kwam dagelijks op de wei hoor), en de dag daarop had ik hem eventjes aan de longe genomen om wat los te lopen. niet echt laten werken dus. Alles zag er goed uit. Elke dag kwam ik hem een uitgebreide poestbeurt geven en knuffelen, dat vond hij gewoon super fijn. (en ik ook.. )

De dag daarop kreeg ik telefoon, ik zat volop in de examenperiode, dus had het best druk daarmee. Mijn paard had die nacht een ernstige koliekaanval gehad! Hij was door het oog van de naald gekropen! Alles was nu wel weer in orde, kreeg nog wel een paar spuiten en was wat vermagerd maar alles was terug onder controle.. Ze hadden mij niet willen bangmaken, en daar was ik hen best wel dankbaar voor. Anders had ik mij toch niet meer kunnen concentreren op mijn examens en had ik heel de nacht niet kunnen slapen.. Hij zou het 2 weken rustig aan moeten doen, maar dat gunde ik hem van harte uiteraard!

Elke dag ging ik hem poetsen, knuffelen, en soms een beetje wandelen aan de hand (een paar 100m), gewoon om even 'buiten te zijn', ook mocht hij nog altijd elke dag op de wei. Het ging steeds beter, tot ik een week later bericht kreeg dat hij heel hoge koorts had en niet meer wilde eten of drinken (en dat bij 30°C buiten!!) het zag er niet goed uit..
Een bloedonderzoek wees uit dat hij een leverontsteking had.. Niet zo best voor een toch al wat ouder paard, maar met vitamine en antibiotica zou hij er wel weer bovenop komen.. Hij kreeg nog een paar weken extra rust en alle verzorgingen en verwennerijtjes erbij. Hij zou niets tekort komen.
Elke dag ging ik meerdere keren naar de stal. Hij was altijd heel blij als hij mij zag aankomen. En ik had de indruk, dat hij meer at als ik bij hem zat in de stal.. het was met lange tanden, maar hij at! Dat gaf mij moed! Misschien zou alles toch nog in orde komen??

Examens gingen voorbij, en elke dag bleef ik minstens 3 keer naar hem gaan.. Het was een heel zware periode..

Alles werd weer normaal, de koorts was weg, hij begon weer normaal te eten, was graatmager maar dat zouden we rustig trug kunnen opbouwen. Tot een kleine week later.. Weer hetzelfde, weer een leverontsteking, ditmaal was de koorts nog hoger, en was het zeker zo erg.. Mijn arme paardje werd een wandelend skelet.. Maar met de nodige medicijnen en spuiten verdween ook die leverontsteking.. Alles zou in orde komen.. weer maar eens..

De examens waren voorbij, hoe ik het klaargespeeld heb, geen idee, maar ik ben ervanaf gekomen met een gemiddelde vanvoor in de 70% en één herexamen voor aardrijkskunde.. Viel goed mee dus! Maar ik was helemaal op.. De vakantie naderde en in juli zou ik naar Frankrijk gaan, mijn paard zou kunnen recupereren, en in augustus zouden we stilletjes aan trug het rijden hernemen. Heel geleidelijk aan, hoewel ik er eigenlijk niet echt in geloofde.. Hij was heel mager, en toch al op leeftijd, hij zou nooit meer helemaal de oude worden, maar daar kon ik me wel nog mee verzoenen.. Hij was er nog, dat was voor mij het belangrijkste, en als hij geen pijn meer had, en weer vrolijk en gelukkig was, dan was het voor mij oké!

Toch wilde ik niet naar Frankrijk vooraleer ik zeker wist dat hij erdoor zou komen.. Maar mijn ouders, de staleigenaar, de DA en vrienden verzekerden mij dat ik hier toch niets meer kon doen voor hem voorlopig, hij zou alle dagen op de wei mogen, speciale voeding krijgen zodat hij weer zou bijkomen en op krachten kon komen en voedingssupplementen en medicijnen krijgen.. alles zou goedkomen..

Toch geloofde ik er niet in.. Maar ik was echt doodmoe, helemaal op, te moe om er tegenin te gaan. De dag van mijn vertrek ben ik nog heel boos geworden op mijn moeder, daar voel ik mij nog steeds schuldig over, zijn kon er immers echt niets aan doen, maar op de één of andere manier was ik een beetje boos op haar, omdat ook zij mij overtuigd had om mee op reis te gaan, ik had nood aan vakantie (en dat kan ik achteraf bekeken niet ontkennen.. ) Het viel mij allemaal heel zwaar..

Ik ging afscheid nemen bij mijn paard.. Ik herinner het mij nog heel goed, het klinkt misschien raar, maar ik VOELDE dat dit niet zomaar een afscheid was, maar wel afscheid voor 'altijd'.. Ik ben enorm hard beginnen huilen, heb mijn handen rond zijn hals geslagen en heb zo anderhalf uur bij hem in de stal gestaan! De tranen bleven maar komen, hij was heel lief, alsof hij het begreep.. Het was mijn kampioen, mijn fantastische paardje, mijn allergrootste schat, ik kon hem niet missen, ik kon hem niet laten gaan.. Toen heb ik hem wel 5 keer een dikke knuffel gegeven, dan ben ik nog verschillende keren vanachter de staldeur dag gezegd en ontelbare keren achterom gekeken.. Alsof ik het toen al wist hoe het lopen zou..

Om de 2 à 3 dagen kreeg ik bericht van de staleigenaar, een geweldige man! Alles ging goed! Hij at weer, dronk weer en ging er (vooral mentaal dan) elke dag op vooruit! Wel bleef hij enorm mager.. Maar dat was niet abnormaal, hij was al wat ouder en dat kon best wat langer duren dus.

Toen ineens eind juli had ik een paar berichten en een gemiste oproep. Hij zou graag mijn moeder spreken over iets dat te maken had met vakantie.. Ik wist dat het niet daarom was, maar toch heb ik hem de nummer van mijn moeder doorgegeven.. Heel laat op de avond belde hij (wrs opdat ik al zou slapen) en daar vertelde hij mijn moeder dat ze hem hadden moeten laten inslapen.. Hij bleef maar vermageren, een bijkomend bloedonderzoek wees uit dat hij ernsitge en terminale buikkanker had.. Hij was op.. Hij moest uit zijn lijden worden verlost..

Toen mijn moeder s nachts mijn deur kwam sluiten vroeg ik hoe het met mijn paard was, want ik had haar namelijk op het hart gedrukt om zeker te vragen hoe het met hem ging, tegen beter weten in.. Mijn moeder deed alsof ze mij niet hoorde..
De volgende ochtend stond ik op, daar trof ik mijn moeder aan in tranen.. ik wist genoeg.. Mijn vader kwam erbij staan en vertelde dat ze hem hadden moeten laten inslapen.. Ik wist niet meer waar ik het had.. Wel was ik langs de ene kant mijn moeder en de staleigenaar heel dankbaar over hoe ze het hadden aangepakt, want het was voor mij heel zwaar..

het was moeilijk om het te beseffen.. het werd een hele zware tijd..ik heb enorm veel gehuild en berichten gestuurd met de staleigenaar en mijn beste vriendin.. Van heel veel mensen kreeg ik steun, ze hadden het nieuws vernomen en wilden laten blijken dat ze met me meeleefden, daar had ik heel veel aan, maar het bleef moeilijk..
Ik ben nog tot eind augustus in frankrijk gebleven.. Ik wilde niet zelf ondervinden dat hij er niet meer zou zijn.. ik wilde het idee dat ik een lege stal zou moeten aantreffen nog eventjes ontlopen, ik wilde niet inzien, tegen beter weten in, dat hij er niet meer zou zijn.. toch koester je nog die hoop dat hij er toch nog zal zijn, hoewel ik het wel wist dat het niet zo zou zijn.. helaas..

Rijden heb ik enkele maanden niet meer gedaan.. ik kon het gewoon even niet meer..

Toen ik thuiskwam, was het heel moeilijk.. langs de ene kant wilde ik naar zijn stal, maar langs de andere kant probeer je die moment te ontwijken.. Maar toch ben ik gegaan, het was heel aangrijpend, en emotioneel best wel zwaar.. Maar gelukkig vond ik steun bij zijn stalgenootjes..

Nu nog steeds heb ik te maken met een schuldgevoel.. omdat ik hem in de 'staak gelaten' heb op de moment dat hij mij het hardste nodig had.. Ik had bij hem moeten blijven, en oké, ik had er niets aan kunnen veranderen, maar ik was er op z'n minst geweest voor hem.. Hoewel ik langs de ene kant misschien ook wel blij ben dat ik er niet bij heb moeten zijn, ik had het toch niet aangekund denk ik, volgends mij zou ik echt zijn beginnen flippen, hoewel ik het hem gunde.. hij is tot zijn laatste dag blijven vechten, en we moesten hem helpen en steunen in zijn beslissing, hij mocht niet nog langer lijden, die anderhalve maand was al te lang vind ik..

Enkele maanden later, kreeg ik een droom, een prachtige droom!!
Ik kwam aan een ontzettend grote, groene wei, die groter was dan ik kon zien! (ik weet het, het klinkt cliché, en het was dan mss 'maar een droom' maar voor mij is die meer dan goud waard!!) Mijn paardjes stond daar, weer mooi rond, glanzende vacht en in topconditie, hij kwam afscheid van me nemen!! Alsof hij mij wilde duidelijk maken dat ik me wilde bedanken voor de beslissing en alsof hij mij de kans wilde geven om mij écht afscheid te laten nemen..
Een prachtige droom! Ik ben hem daar echt dankbaar voor! Sinds die nacht is het beter beginnen gaan met mij.. op vele momenten heb ik het nog altijd heel moeilijk, en soms zijn de tranen even niet te houden, maar dat is niet abnormaal denk ik..

Deze droom was zo mooi, en zo realistisch!! Het gaf me echt een gelukkig gevoel! Hoewel ik toch nog een beetje zit met een schuldgevoel, ben ik toch een beetje meer gerustgesteld en heb ik hem een beetje meer 'los kunnen laten'..

Fresco, mijn kampioen die een Ster werd..
Mis je!

Sorry voor het lange verhaal..
Hebben jullie ook zo'n droom gehad?

MoniekJ

Re: Afscheid genomen in een droom..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:17

jeetje wat erg verhaal Bloos
maar je hebt goed gedaan Knipoog nog heel veel sterkte ook Knipoog
ik heb ook zo droom gehad maar dan alleen met mijn vriendin Knipoog

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:11

hay mooi maar erg verhaal zeg! goed gedaan tog. nee nog neit gehad

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:16

wat een verhaal zeg ... sterkte hoor!
ik ben mijn paardje ook verloren en ik 'droomde ervan dat hij bij mij in de wei zat te snuffelen ...

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:17

Pff wat naar zeg!
Heel heel veel sterkte Ach gut
Wat fijn dat je na die droom, meer gerustgesteld bent!

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:23

Ahmai wat een verhaal, echt heel naar. Heel erg veel sterkte. Maar die droom was idd mooi.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 20:26

Zo, een heel verhaal.
Mooie droom Lovers Heel veel succes nog met het verlies van je lieve paardje! Lachen

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 13:53

Bedankt allemaal voor de steun en de aardige reacties!
Het doet fijn dat er mensen zijn die dit willen of kunnen begrijpen.. want ik ben er zeker van dat vele mensen mij gewoon gek zouden verklaren Sigaar

Wat ik ook wel raar vond, is dat ik die avond toen hij werd ingeslapen (toen wist ik nog niet eens dat het zou gebeuren) ik ineens onwel werd, zonder aanwijsbare reden.. Ik ben toen naar boven gegaan, heb daar gehuild (kreeg gewoon een miserabel gevoel, misselijk enzo, en wenste gewoon dat ik bij mijn paardje was.. ) Na amper een uurtje was dat nare gevoel helemaal verdween.. achteraf bleek dat de moment te zijn geweest waarop hij werd ingeslapen.. vond ik wel heel raar Verward Scheve mond

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:57

prachtig dat je die droom hebt gekregen Lachen
en ook dat ervaren van een afstand, je ongemakkelijk voelen, en dan later weten dat er iets met je paard was,
dat komt gewoon van de hechte band die je ermee had.
gek is het he, maar het is wel echt.
moet je het boek : op blote voeten door australië eens lezen, gaat over een vrouw die optrekt met de aboriginals, zit zoveel wijsheid in dat boek, ook over dit soort onderwerpen.
ook in de Bijbel zag je vaak dat mensen uitleg kregen over dingen, via een droom.
en ik geloof er wel in dat dat nog steeds zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 13:58

BlanCarla schreef:
Het doet fijn dat er mensen zijn die dit willen of kunnen begrijpen.. want ik ben er zeker van dat vele mensen mij gewoon gek zouden verklaren Sigaar

Wat ik ook wel raar vond, is dat ik die avond toen hij werd ingeslapen (toen wist ik nog niet eens dat het zou gebeuren) ik ineens onwel werd, zonder aanwijsbare reden.. Ik ben toen naar boven gegaan, heb daar gehuild (kreeg gewoon een miserabel gevoel, misselijk enzo, en wenste gewoon dat ik bij mijn paardje was.. ) Na amper een uurtje was dat nare gevoel helemaal verdween.. achteraf bleek dat de moment te zijn geweest waarop hij werd ingeslapen.. vond ik wel heel raar Verward Scheve mond

Dat laatste schijnen mensen wel vaker te hebben als er iets naars gebeurt, dat ze dan ineens zo'n gevoel krijgen.
Ik had het toen mijn zus haar konijntje dood ging. Die heette ook Fresco..

Heel veel sterkte !
En je hebt een heel mooie droom gehad Ja

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:44

Waarschijnlijk betekend dat nare gevoel en die droom dat je paard even gek was op jou als jij op hem. En dat lijkt me fijn om te weten. Ik vind het een heel mooi verhaal, de band die jullie hebben is echt bijzonder. Nog veel sterkte met je verlies, probeer er niet teveel meer aan te denken dat hij niet meer op aarde is; denk eerder aan de mooie tijden en successen die jullie hebben behaald. Dat zijn veel leukere gedachten. Lachen

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 15:59

Mijn paard is niet overleden, maar heb ik voor eigenbest wil moeten verkopen.
Toen ik haar verkocht, heb ik met de vorige handelaar contact gehad, want ik hoorde rare verhalen. Me paard bleek vorig jaar Januari op sterven hebben gelegen.
Ik heb zelf geen afscheid van me paard kunnen nemen, en ik heb nog (na een half jaar) dromen waar ze voor me staat, en showd wat ze kon. Dat ze altijd gezond is geweest en dat ze nu gelukkig is. Ik heb me paard al een tijd niet gezien. Het is beter zo.
Maar ik heb ook wel eens nachtmerrie's, omdat ik weet dat mijn paardje bijna dood was. Heel eng, maar daar heb ik het liever niet over.

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:06

Wat een verhaal zeg...
Ik weet niet goed wat ik moet zeggen..
iig nog sterkte

MoniekJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 16:51

BlanCarla schreef:

dat komt wel vaker voor bij mensen. mijn vriendin had het ook op school werd ze ineens ook onwel enzo. en een paar minuten later belde haar vader op dat haar moeder was overleden

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 17:02

Wat erg.. en wat een ''mooi'' verhaal! Je hebt je best voor hem gedaan, meer kon je niet doen

Hij heeft nu rust.

Mega veel sterkte Ach gut

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:31

jeetje mina wat een heftig verhaal.... Verdrietig
ik kreeg zelf tranen in mijn ogen, vreselijk..
bedenk dat het goed is zo, je paard heeft de rust die hij verdiende.
En ooit zal je hem weer terug zien!
Heel veel sterkte ermee!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 21:32

Wat erg allemaal..
Ik ben blij dat die droom je rust heeft gegeven.. Het was een mooie droom zo te lezen.

Heel veel sterkte

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 11:41

Bedankt voor jullie begripvolle en vriendelijke reacties. Het lijken mss "maar woorden", maar ze betekenen en doen heel veel met je.. Ontzettend bedankt voor het begrip en het medeleven. Dat is echt heel fijn van jullie, want vele mensen geloven dit niet, en zouden dit gewoon weglachen.. (maar dan denk ik soms stiekem bij mezelf: arme mensen, dat ze zo iets moois en speciaals niet mogen / willen / kunnen meemaken Schijnheilig )

Marigold, dat boek ga ik eens opzoeken! Ben wel geïnteresseerd! Bedankt voor de tip! En ben idd heel blij en dankbaar dat hij mij deze mooie droom heeft gegeven.

nexthorse, traan_beauty, Rebeccatjuh, bedankt voor de steun!

Het is voor mij weer even een moeilijke tijd (verlengd weekend.. ) want nu is er weer het jaarlijkse, grote concours waaraan ik deel zou nemen met mijn paard.. (en waar hij al eens eerder heeft meegedaan) "Gelukkig" zit ik overboekt met werkuren e.d., zodat ik niet té veel eraan kan denken. Maar normaal ga ik vanmiddag en morgen en zondag er even heen.. Mijn nek blokkeert alweer regelmatig even Scheve mond das weer van de stress Nagelbijten / Gniffelen hoop dat ie niet weer blokkeerd zoals vorig jaar

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:52

Wel zo'n soort droom gehad, Ik heb een zeer moeilijke merrie ik heb haar gekocht toen ze 4 maanden was.
Vorig jaar begon de ellende ze werd ontzettend dominant tot het gevaarlijke aan toe ze was drie en een half en we gingen haar inrijden maar mevrouw had uitgevonden dat als ze hard ging bokken de ruiter er af was, ook weer tot ongelukken aan toe ik was zo boos op haar en het vertrouwen was ver te zoeken.
Ik heb een foto reading laten doen daar kwam veel naar voren en klopte helemaal en heeft mij aan het denken gezet .
Dit voorjaar is ze 6 weken bij een stal geweest (had ze het niet best ) en daar stond ze gewoon onderaan de lijst en als er tijd was moest ze rijden en er werd niet meer naar haar omgekeken.
Daar kwam ik achter toen de weken verstreken , en toen op een nacht had ik ook een droom.
Ik 'praatte' met haar en vroeg waarom ze zo deed en zo boos en gemeen was dat ik er verdrietig van werd allemaal heel maf, antwoord kreeg ik trouwens niet terug .
Afijn paard is terug gekomen helemaal over de rooie en ze heeft me nog bijna doodgeslagen maar toen ineens werd haar blik zachter ik ging meer genieten van haar en tot op de dag van vandaag ben ik de leider ( ze probeert het nog wel eens over te nemen hoor ) maar ik sta sterker in mijn schoenen we rijden , heerlijk, ze is verandert zo verschrikkelijk veel en waardoor .... ik ben rustiger , praat meer met haar als ik boos op haar ben laat ik het merken maar maak het ook weer goed .
Ik laat haar in haar waarde zij in de mijne, maar er is een klik gekomen en zeer zeker ook dankzij mijn droom.

Ik geniet zo vreselijk veel van haar en ik moet blijven opassen en ook haar in haar waarde laten het is geen troetel paard maar soms drukt ze haar hoofd zachtjes tegen mij aan met haar ogen dicht en weet ik het is goed zo.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 12:26

Jee dat is ook een bijzonder en sterk verhaal! Het lijkt wel alsof ze wilde vertellen hoe het beter zou gaan? Ze wilde je duidelijk maken hoe ze het wilde. Wel mooi dat ze dat via een droom deed Lachen Ik geloof daarin! Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:40

Jeetje zeg Ach gut Veel sterkte hoor.

Je hebt alles mooi neergezet. Blijkt nogmaals hoeveel je van je paardje hebt gehouden, en nog steeds van houd. Fijn dat je staleigenaar zelf de knoop heeft doorgehakt, je was er misschien niet bij. Maar waarom zou hij langer hebben moeten leiden? Waarschijnlijk is het zo wel beter!

Fijn dat je nog op deze manier hebt afscheid kunnen nemen, ik kan wel verstaan dat dat veel voor je moet betekenen.. Sterkte nog hoor!