Het begint allemaal afgelopen vrijdag 8 december toen de baas van onze manege de stallen open deed om kwart over acht en mijn 14jarige viervoeter genaamd Lafayette heel onrustig in de stal lag en al onder zat van de schaafwonden en helemaal zeiknat was van het zweet. Ze belde mij toen ik net op school zat van jullie Laffie heeft flinke koliek dus ik mijn vader gebeld van bel de dierenarts maar. en ik onder tussen naar huis met de bus. ik kwam om 10 uur aan op de manege en daar lag ie dan in de bak zo moedeloos en begon meteen naar mij te hinniken ik ben er langs gaan zitten en gepraat en geaaid om hem op zijn gemak te stellen, de dierenarts was al geweest om kwart voor negen en had hem opgevoeld, pijnstillers en darmontspanners gegeven en zo binnen 2 uur op moeten knappen. De dierenarts zei ook dat zijn blaas vol zat maar het er niet uit kon krijgen.Ik heb zoveel moeite gehad om hem overeind te houden maar om kwart voor 11 was ie niks opgeknapt nog geen beetje dus wij weer de dierenarts bellen en toen kwam ze even kijken ja hij moet mee naar de kliniek. Dus wij daar te voet heen het is maar 500 meter lopen naar het Veterinair Centrum Someren. Eenmaal daar in een stal gezet bloed afgenomen en wachten op de uitslag, ondertussen had ie geplast. na 10 minuten hadden ze de uitslag en hij mocht mee naar de behandelkamer. Daar krijg ie weer pijnstillers en darmontspanners. Hij werd weer opgevoeld maar konden niks vinden dus een andere dierenarts weer opgevoeld kon ook niks vinden. Dan maar een echo maken maar er was niks op te zien vanwege vocht in de buik. Dus de dierenarts zei van te voren al het moet blank vocht zijn anders is het foute boel, en ja hoor het vocht was vuurrood dus ik mijn pappa gebeld kom maar naar de kliniek nu moeten we beslissen. Het was of opereren of inslapen. dus het paard even op stal.Wij hadden besloten doe maar operenen en om 1 uur lag ie op de tafel tot half 5 continu met 5 mensen erbij ik kan je vertellen wat duurt die tijd lang pff. Maar onder de operatie zagen ze dat de darm zat afgekneld en ander halve meter darm eruit moest geen probleem prima. Maar nu komt het het was net op de overgang dikke dunne darm dus ze moeten 20 cm darm laten zitten. Dit was een risico hij mocht het niet af gaan stoten en er geen buikvliesontsteking op krijgen. Ik heb na de operatie nog even gewacht op wat de dierenarts zei over de operatie en hij was technisch goed gelukt en hij zou over een uurtje ontwaken en naar een stal gaan met een deken op aan het infus. Ik naar huis en ons mam zei nu moet je niet denken dat ie er al is want er kan nog een hoop gebeuren. Dus ik terug naar de manege dekens uitgehangen en verteld dat de operatie goed ging. Ik thuis gaan eten en daarna terug om een nieuw paard te rijden ik was om 10 uur klaar dus ik nog achter de bar gestaan. en toen kwam het mijn vader kwam om kwart voor 11 binnen Claudia nu mee komen het gaat niet goed met Laffie en toen wist ik het. Eenmaal daar stond ik voor zijn stal lag ie dan onder een wollen deken zo zwak als maar zijn kon want die andere 2 winterdenkens die ik mee had gegeven waren ook weer nat van het zweten. Toen kwam de keuze inslapen of uit zijn eigen laten overlijden met veel pijn over een paar dagen. Dat was voor mij geen moeilijke keuze inslapen dus ik ben er bij gaan liggen en huilen en knuffelen en kusjes geven het idee dat ie er dalijk niet meer was. Dus wij hem naar een ruimte gebracht bij de operatie kamer waar ze normaal bij komen en daar gebeurde het. Ik heb gedaan wat het beste voor hem is en meer kon ik niet doen jammer maar helaas het is dikke pech. De dierenarts zei ook al het is een sterk paard maar dit is hem teveel. Het idee dat ie 5 jaar geleden ook al geopereerde is aan koliek en 2 jaar geleden een week daar heeft gestaan met koliek, geeft mij ook het idee dat ie sterk is. Laffie ik zal je nooit vergeten je blijft altijd mijn beste maatje