Ik weet niet of het hier goed staat. Maar afgelopen vrijdag is Claudina overleden.
Het begon allemaal woensdagavond. Ze had koliek. Eerst dacht ik , goh, even stappen , is het zo weer over. (Ze heeft al een heel verleden met koliek en een operatie, zie mijn profiel) Dat ging dus niet over. Dierenarts is 2x geweest. Uiteindelijk ´s avonds- ´s nachts naar Hochmoor Tierklinik gereden. Daar is ze volledig onderzocht, en hebben ze haar maag nagekeken met een slang, rectaal onderzocht, enz enz.
Niet echt iets kunnen vinden, dus moest ze daar blijven ter observatie. ´s nachts is het weer slechter geworden, en de volgende dag belde de arts op dat ze toch gingen opereren, ze waren al aan het voorbereiden.
Haar dikke darm was verlegd, geen draaiingen ofzo, maar lag op de verkeerde plek. Ze heeft de narcose goed doorstaan. En toen wij op de kliniek kwamen stond ze al heel fit weer in de stal. Ze hoefde geen infuus, want haar bloedwaardes waren helemaal goed.Ik dacht, appeltje, eitje, die is in een week weer thuis!
Maar van donderdag op vrijdag nacht heeft ze er een zware bacteriele infectie bij gekregen. Haar bloedwaardes waren helemaal omgeslagen, ze was zoineens heel erg ziek.
Toen ik kwam, stond ze er zo ongelooflijk zielig bij. 2 infusen, helemaal dof in de ogen, trillen over haar hele lijf, en er zat geen beweging in.

De arts zou bellen rond 5 uur, om de stand van zaken door te geven, we moesten eerst afwachten hoe de behandeling verliep.
Maar na 2 uur belde hij alweer, dat het NOG slechter was geworden. Omdat ze nog maar 8 is, en een superconditie had , wilden ze nog een keer haar openhalen en proberen de boel nog te redden (darm spoelen enz). In no time naar Duitsland geknapt met de auto, maar we waren nog maar een kwartiertje onderweg, of de arts belde al dat ze de narcose niet overleefd had.......
Ben er nog wel geweest, maar had beter niet kunnen gaan kijken. Toch wil je het zeker weten, heel dom is dat.
Ik kan nog steeds niet snappen dat het zooooo snel allemaal kan gaan. Vorige week zondag reed ik rond dit tijdstip met haar de cross in Laren, superfanatiek was ze. We werden 2e. Ik had nog zoveel met haar willen doen.....
Gelukkig hebben we haar veulen nog, die is inmiddels 2,5 jaar oud. Ze lijkt precies op haar moeder.
Maar een paard als Claudina zou ik wel niet zo snel meer tegenkomen. Claudina was gewoon een supermerrie!!
Claudina, 17 februari 1998 - 20 oktober 2006

De bovenstaande foto´s zijn van de cross van vorige week zondag, de laatste foto´s die ik heb.