[IM] Wie kan mij helpen? Inslapen of slager??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey81

Wie kan mij helpen? Inslapen of slager??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 11:07

4 jaar geleden hebben we een veulen gekocht, echt een prachtig beestje.
Hij heeft al die tijd bij kennissen gestaan, waar hij in de wei liep met nog 4 andere hengsten.
Toen hij 2 was liep hij onregelmatig en hebben wij hem naar binnen gehaald om onderzocht te worden door een dierenarts.
Deze zei dat zijn peesje aan zijn rechter voorbeen een beetje overbelast was, waarschijnlijk door gek doen.
Dit hebben we behandeld, moest een vloeistof en rust. 1 maand later was het nog niet verbeterd. Er werden foto's gemaakt.
Hier haalde de DA uit dat hij in zijn kogelgewricht een kraakbeen tekort had. Hier heeft hij injecties voor gehad en verschillende medicijnen. Dit alles maakte het niet beter.

Nieuwe DA laten komen, opnieuw foto's had een scheurtje in het kootbeen, rust was het advies. We hebben hem anderhalf jaar rust gegeven en het was nog niet beter!

Volgende DA: Scheurtje was op de foto niet te bekennen!! Maar hij vond ook het kraakbeen in zijn kogel te dun. Kon hem behandelen dmv een injectie. Dit hebben we gedaan kreeg 3 injecties, maar er was geen garantie dat het daarna beter zou zijn. Zou het beter gaan kon de behandeling een jaar tot anderhalf jaar houden nagelang de ernst van de klachten.
En het ging goed met hem, niet meer kreupel en mocht hem zelfs gaan longeren en zadelmak gaan maken, is nu 4. We hebben hem in juni verhuisd naar mijn andere paard, zodat ze bij elkaar stonden. Heb hem daar 3 weken kunnen rijden ( was 3 maanden na de laatste injectie) toen was hij weer onregelmatig.
Opnieuw de dierenarts laten kijken en hij gaf hem geen kans meer. hij kon nog 1 keer een injectie geven, maar daarna kon hij niets meer doen!

Deze injectie heeft niet geholpen en toch wilde ik het niet opgeven.
Maandag zijn we met hem naar de dierenarts van mijn ander paard gegaan.
We hebben hem het hele verhaal verteld en heeft de foto's beoordeeld.

Slecht nieuws: waarschijnlijk heeft hij toen hij in de wei liep toch een zwaardere blessure opgelopen. Zijn gewrichtsbandjes zijn gescheurd geweest en daardoor is in de loop van de tijd artrose onstaan. Dit is nu zover dat de gewrichtsbandjes hier voortdurend langs schuren.
Hij kon niets meer voor hem doen. Boos!

Had de eerste DA dit ontdekt had ik mijn paardje nog kunnen redden. Huilen

Nu heb ik de keuze gemaakt dat ik hem niet met die pijn kan laten lopen, op een wei zetten is ook geen optie, want de pijn wordt steeds erger en hij probeert zijn been nu al te ontlasten.

Nu sta ik voor het volgende dillema, laat ik hem inslapen of breng ik hem naar de slager.
Ik heb veel hier op bokt gelezen over de ervaringen van iedereen, maar weet niet wat ik moet doen.
Mensen in mijn omgeving (trainer/manegeigenaar) zeggen dat naar de slager het meest humane is omdat hij hier amper iets van mee krijg.

Wat zouden jullie doen?

sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar ik ben blij dat ik het eindelijk eens heb kunnen opschrijven.

Wendy

wenenzetor

Re: Wie kan mij helpen? Inslapen of slager??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:06

Hoi naamgenootje

Echt klote voor je dat je zo een keus moet maken Huilen weet precies hoe je je nu voelt heb ook voor zo een keus gestaan. Ik heb toen de keus gemaakt voor de slager mede omdat ik het heel vervelend zou gaan vinden als ik mijn paard langs de kant van de weg zou zien liggen als ik hem zou laten inslapen en omdat ik het verschrikkelijk zou gaan vinden als hij met een grote grijper in een bak word gedaan met andere dieren klinkt even heel cru maar gebeurd echt.
Ik had gevraagd aan de slager of hij als aller eerst mocht tevens heb ik aan de boer waar mijn paardje stond gevraagd of hij hem wilde brengen zelf kon ik dit niet aan en als hij het kon er bij wilde blijven totdat het gebeurd was.
Het is allemaal heel snel gebeurd, voordat een paard er erg in heeft is het al over.... Verdrietig
Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje helpt om je keus te maken. Mag me altijd PB hoor als je daar behoefte aan heb!!!!

Gr Wendy

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 12:40

Heel erg bedankt voor je bericht
Hij hoeft gelukkig niet aan de weg te liggen, er grenst een weiland aan de weg en daar mogen we hem dan laten liggen.
Het verhaal van de slager heb ik ook zo gehoord van vrienden, het enige is dat hij niet graag de trailer opgaat is er pas 3 keer opgeweest en in dan helemaal opgewonden als eraf komt en ik zit nog met de vraag of ik het eerlijk vind tegen over hem, om hem naar de slager te brengen.
ik vind de keuze echt vreselijk moeilijk.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:46

Jeetje wat een verhaal wat rot zeg bah.....ik zou hem in laten slapen...dan hoeft hij niet meer op de trailer...en die beesten weten gewoon wat er daar met hun gaan gebeuren.....! Als ze ingeslapen word zal het beestje ook wel wat merken en voelen...maar dat is een injectie en hoeveel injecties heeft ie al wel niet gehad afgelopen jaren..dus dat is tie zeg maar gewend.....ik zou altijd voor inslapen gaan denk...ze zeggen dat het zieliger is omdat ze er tegen vechten....maar inorencipe worden ze toch ook eerst in slaap gebracht.....vind het zelf een fijnere oplossing...ipv dat ie eerst nog op de trailer moet andere omgeving enz enz....

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:47

Als het paard al niet graag de trailer opgaat dan zou ik die stress vermijden. Van inlaten slapen krijgen ze ook niet veel mee maar je moet goed met je dierenarts overleggen welk middel ze geven. Mijn paard kreeg eerst een spuitje zodat ze in een roesje was en daarna een infuus zodat ze onder narcose ging en toen pas het euthanasie middel. Dit ging heel vredig en netjes. Veel sterkte.

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:50

Gucci81 schreef:
Heel erg bedankt voor je bericht
Hij hoeft gelukkig niet aan de weg te liggen, er grenst een weiland aan de weg en daar mogen we hem dan laten liggen.
Het verhaal van de slager heb ik ook zo gehoord van vrienden, het enige is dat hij niet graag de trailer opgaat is er pas 3 keer opgeweest en in dan helemaal opgewonden als eraf komt en ik zit nog met de vraag of ik het eerlijk vind tegen over hem, om hem naar de slager te brengen.
ik vind de keuze echt vreselijk moeilijk.

Oh ja dan word de keus nog moeilijker en ja als hij dan zo opgewonden is dan word hij dat misschien nog meer omdat hij in een vreemde omgeving is, tja dan is het misschien beter om hem in zijn eigen omgeving in te laten slapen dan is hij waarschijnlijk rustig en slaapt hij rustig en vredig in en ja wat is nog beter als je een weiland heb waar hij mag liggen en dat je er dan niet zoveel in erg heb...

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:04

Ik heb vanmorgen mijn merrie in laten slapen gaat opzich heel snel en in haar vertrouwde omgeving

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:09

Het kan inderdaad wel zo zijn dat ze er tegen gaan vechten (tegen de narcose) en dit is ook geen pretje om te zien, omdat je dan toch hoopt dat het zo snel mogelijk over is voor hem, maar dat gaat dan niet want dan willen ze niet in het roesje komen... ik denk zelf dat je gewoon moet doen waar je zelf het beste gevoel over hebt... sterkte in ieder geval Ach gut

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:10

ik zou ook in laten slapen... die trailerstress zou ik hem niet meer willen geven... Veel succes met het maken van je keuze... Erg moeilijk...

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:11

cojolly schreef:
Ik heb vanmorgen mijn merrie in laten slapen gaat opzich heel snel en in haar vertrouwde omgeving

Heel veel sterkte ermee,
Heeft de dierenarts haar ook eerst een roesje gegeven?

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:13

Ik ben voor het vechten tegen de narcose niet zo bang, dat heeft hij toen hij castreerd werd ook gehad en daar ben ik toen ook bij geweest. Alleen schrok ik toen ook al behoorlijk omdat hij ineens heel raar begon te ademen.
Maar ik wil zo graag dat doen wat voor hem het beste is.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:16

4 jaar geleden heeft de dierenarts bij mijn pony ook een 'foutje' gemaakt, waardoor ze nu alleen nog maar heel licht recreatief werk kan doen, als ze niet zo'n goed karakter had gehad had ik haar ook weg kunnen brengen, ik ben hier nog steeds erg boos over maar er is niks dat ik kan doen. Boos!
Ik denk dat inslapen rustiger is voor het paard dan slachten (een hoop stress van tevoren met slachten volgens mij), maar aan jou de keus. In ieder geval veel sterkte Ach gut
ik ben er een keer bij geweest toen ze een paard in lieten slapen, dit was voor het paard toen een worsteling, alleen daar zat nog wel een verhaal aan vast. Ik denk dat inslapen echt vriendelijker is naar het paard toe

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:20

Als ze bang is voor trailers, lijkt inslapen me toch het beste.

Heel veel sterkte gewenst!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:25

Ik heb gisteren mijn Merrie laten inslapen...

Het is allemaal heel vredig gegaan, nu is ze wel een paard dat zich snel aanpast aan haar omgeving...

Ze heeft in de Kliniek ( die heel vlak bij stal was ) nog lekker wat gras kunnen eten... nog kunnen knuffelen met ons... lekker kunnen rollen...

We hebben haar hopelijk kunnen steunen en begleiden tot het laaste moment...

Ik kan niets anders zeggen... dan dat het 'mooi' is gegaan, in hoeverre zo iets mooi kan zijn natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:27

MissBenthe85 schreef:
Het kan inderdaad wel zo zijn dat ze er tegen gaan vechten (tegen de narcose) en dit is ook geen pretje om te zien,

Afgelopen maandag ben ik nog bij het inslapen van een paard van een vriendin geweest omdat ze het zelf niet aankon om er bij te zijn.
Dit gebeurde op de kliniek in Utrecht en omdat ik hier nog wel eens verhalen lees van paarden die er tegen vechten heb ik het de DA daar gevraagd (dr v/d Kolk), ik heb het zelf namelijk nog nooit gezien.
Hij vertelde mij dat hij heel wat jaren in Utrecht werkt en het ook nog nooit meegemaakt heeft.
Als het paard gewoon netjes verdoofd wordt van te voren is er niets aan de hand.

Praktische tip:
Bel van te voren eerst de Rendac zodat je weet wanneer ze hem evt. kunnen komen halen.
Zo heb je geen dood paard een tijd lang aan de weg liggen.

edit: tiepvout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-06 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:32

Als het mijn paard was zou ik hem toch naar de slager brengen. Je paard is verder jong en gezond en als ie de vorige keer al zo tegen de narcose heeft gevochten voorzie ik een klein drama... Zoek een goede paardenslager in de buurt, die rekening houdt met mens en paard (en ja die zijn er!), meestal kan je dan 's morgens vroeg terecht. Op dat moment is de zogenoemde 'slachtlucht' ook niet veel aanwezig en kan je je paard daarna nog even zien om afscheid te nemen. Bij de slager gaat het gewoon veel sneller en is het eigenlijk 'humaner' dan dat het is als hij een spuitje krijgt.
Bovendien, zie jij het zitten om je paard nog een dag (soms meer, maar dat kan je plannen) onder een zeil te zien liggen in de wei?
Zet hem rustig op de trailer, geef hem een lekker hooinet en rij hem naar de slager.

Moedig besluit trouwens dat je dit besloten hebt, waarschijnlijk ook het beste besluit!! Sterkte met het verlies!

@ Ilindra, sorry dit vind ik niet helemaal eerlijk van deze meneer, weet heel zeker dat ook op de Faculteit af en toe gevochten wordt tegen de euthanasie (uit ervaring..). Wel geven ze op de Faculteit altijd direct veel euthenasaat (sommige dierenartsen zijn zuinig ten nadele van het dier...).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:36

@Annepanne, ik denk dat veel narcose-problemen idd met zuinige dierenartsen te maken hebben...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:38

Je zou toch zeggen liever wat meer euthenasaat dan een slechte naam oplopen, maarja...

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:48

vera23 schreef:
Jeetje wat een verhaal wat rot zeg bah.....ik zou hem in laten slapen...dan hoeft hij niet meer op de trailer...en die beesten weten gewoon wat er daar met hun gaan gebeuren.....! Als ze ingeslapen word zal het beestje ook wel wat merken en voelen...maar dat is een injectie en hoeveel injecties heeft ie al wel niet gehad afgelopen jaren..dus dat is tie zeg maar gewend.....ik zou altijd voor inslapen gaan denk...ze zeggen dat het zieliger is omdat ze er tegen vechten....maar inorencipe worden ze toch ook eerst in slaap gebracht.....vind het zelf een fijnere oplossing...ipv dat ie eerst nog op de trailer moet andere omgeving enz enz....

Heb zelf mijn merrie ook inlaten slapen, zij vocht er helemaal niet tegen (terwijl ze daar wel gewoon de kracht voor had). Zij kreeg eerst een roesje, daarna een verdoving als voor een operatie en enkele minuten later (nadat de injectie goed was ingewerkt en wij afscheid hadden genomen) kreeg ze de dodelijk injectie. Het was 2 diepe zuchten en daarna niets meer.

Had nog geen ervaring met paarden inlaten slapen of laten slachten maar de manier waarop ik mijn merrie heb moeten laten gaan verliep uiterst soepel (buiten het gebruikelijke verdriet natuurlijk) en zal indien nodig (hopelijk niet natuurlijk maar ja dat heb je niet altijd voor het zeggen!) weer voor deze zelfde kliniek en manier gaan.

Ik denk dat het ook per persoon verschillend is, het is maar net waar je jezelf het "beste" bij voelt en wat je gevoel je ingeeft, jij kent je paard het beste dan wie dan ook.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:59

Jol kreeg 2 prikjes 1 sedatie wat een dierenarts ook geeft als ze gehecht worden ofzo, en daarna de laatste spuit met een sterk werkend narcose middel, daar vallen ze val om en overlijden.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:04

cojolly schreef:
Jol kreeg 2 prikjes 1 sedatie wat een dierenarts ook geeft als ze gehecht worden ofzo, en daarna de laatste spuit met een sterk werkend narcose middel, daar vallen ze val om en overlijden.

Zo is het bij mijn merrie ook gegaan...

( we hebben de zelfde DA Knipoog )

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 14:10

Heel erg bedankt voor jullie verhalen.
Amigootje heb je jou paard thuis laten inslapen of in de kliniek?
We willen eerst dan de rendac bellen, wanneer ze hem kunnen komen halen en dan komt de dierenarts +/- een half uur van tevoren. Hij hoeft gelukkig dan niet aan de weg te liggen, maar word in het weiland ingeslapen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:17

Mijn Merrie is in de kliniek ingeslapen ( 10 min. met de trailer )

Ik vond dit heel fijn, nu hoef ik niet meer van alles te regelen ect.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:33

hoe rot ik dit ook voor je vindt, er loopt al een topic van bijna 40 pagina's over deze vraag, en om te voorkomen dat we alles dubbel doen stel ik voor dat we die discussie daar ook voortzetten.

viewtopic.php?f=151&t=586473