[IM] hoe moet je verder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

hoe moet je verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 11:14

Op 25 augustus 2003 kocht ik mijn lieve merrie Sam. De weken daarna waren een ramp. Sam was echt gevaarlijk. Ik weet niet precies wat ze allemaal mee gemaakt heeft, maar als je in haar ogen keek zag je 1 grote ellende. Ik heb nog nooit zo'n gespannend en gestresst paard gezien en meegemaakt. Na een hele tijd vechten ging het steeds beter. Ik kon in ieder geval een borstel over haar heen halen, wat voor ons al heel wat was.

Na ongeveer drie kwart jaar haalde ik de dierenarts erbij, deze constateerde na een langere tijd Kissing spines. Ik heb zelf de foto's ook bekeken, en het zag er niet zo mooi uit. Ook haar spieren waren 1 verklampte boel. Er zaten een aantal zenuwen vast. Alleen dit bezoekje aan de dierenarts koste sam zoveel stress dat ze weer even uit haar doen was.

Ik stond voor de keus: een lange revalidatie weg inslaan of haar van alle ellende verlossen.
Ik heb er voor gevochten. Ze stond op pijn stillers, heb een speciaal zadel laten aan meten, heb verder ontzettend veel medicijnen moeten geven voor de spanning, de spieren, en haar gesteldheid. Ik heb veel lessen gevolgt, van fysio tot weet ik veel wat. Ze is behandeld door de fysio en een aantal keer gekraakt.
Ik ben naar andere stalling verhuist voor de rust.

Al met al ging het steeds beter, we vallen steeds weer in een diep dal, maar met dokteren en de fysio en al met al kwamen we daar ook weer uit en kwamen weer iets verder.
Uit eindelijk ben ik naar een stal gegaan waar meer regelmaat voor haar is.
Het leek allemaal erg goed te gaan. Sam blijft een zenuwachtig paard, en heeft haar beweging echt nodig.

2 weken geleden sloeg ze in 1 keer om, ze accepteerde mij niet meer op haar rug. Ik kon de teugels niet aannemen en begon met een maloot door het rond te schudden. Ik heb met zoveel mensen gesproken, de klachten die ze nu uit, komen waarschijnlijk weer uit haar rug.

Ik ben tot nu toe al 3 jaar met haar aan dokteren, ze heeft voor mijn gevoel een mooi leven bij mij gehad. Ik ben op, ik kan de moed niet meer verzamelen om haar weer alles aan te doen wat ze al ik weet niet hoe vaak mee heeft gemaakt om er weer boven op te komen.

Ik heb voor de eerste keer in 3 jaar tijd, na zoveel ellende er over nagedacht om haar rust te geven. Ik kan op de een of andere manier het besluit niet nemen. Ik weet niet of ik er goed aan doe. Ik wil alles voor haar doen, ik wil haar ook als weide paard neerzetten, maar weet niet of ze hier wel gelukkig van wordt. Er zal een tijd komen dat ze helemaal aftakelt, en wil niet dat ze die tijd gaat mee maken. Ik hou zo ontzettend veel van der, en kan der niet missen, maar wil ook echt niet egoistisch zijn....Wat moet ik toch doen? Wanneer weet je dat het leven wat je je paard geschonken hebt mooi geweest is? en hoe weetje wat de beste keus is?

avanoort

Re: hoe moet je verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 13:58

Dat moment moet jij als baasje zelf aanvoelen, niemand kan je adviseren.
Misschien is het een dipje?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:26

Dat is vanaf het moment dat jij er volledig van overtuigd bent, en niet meer de vraag stelt 'is dit nu het moment'? Denk ik...

Bij mij was dat het moment, waarop mijn paardje al 1 maand (naar mijn mening te lang) had geleden...
Hij had een zware koliek gehad, en op anderhalve week tijd 2 keer een leverontsteking, vele bloedonderzoeken, spuiten, en veel kilo's later, bleek hij buikkanker te hebben...Er WAS geen uitweg meer...Hij verdiende het niet om nog langer te lijden...Daarvoor was hij te fantastisch, te energiek en te levenslustig...Hij wou alleen maar goed doen, springen en werken. altijd maar alles geven, en alles doen wat zijn baasje ook maar vroeg (zelfs eten om alleen mij te plezieren deed hij... Ach gut )

het enige wat we konden doen om hem in zijn eer te laten, en om hem te bedanken, was om hem rust te gunnen, want het was zo'n vechter...hij zou nog lang niet opgegeven hebben, daar ben ik zeker van...

Alleen jij kan en mag over zoiets een beslissing nemen, niemand anders kan of mag je erbij helpen...
Misschien helpt het jezelf om de pro's en contra's een keertje op te schrijven?

En stel jezelf de vraag: wat wil je bereiken met je of een paard...
Nu heb je al 3 jaar lang ellende gehad...er komt een tijd dat je een zware beslissing moet nemen, in jouw geval, doorgaan of stoppen...Op dit moment kan de beslissing goed of slecht lijken, maar dat weet je pas zeker achteraf...En soms kan een beslissing voor veel opluchting zorgen...

Sterkte en veel succes met je beslissing, wat deze ook mag zijn...!! Ach gut

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 15:32

Het moment bepaal jijzelf, het moment kun je zelf als baasje het beste aanvoelen.
Je hebt al ontzettend veel voor haar gedaan... De vraag is moeilijk, maar die moet je jezelf stellen..
Het is allemaal heel moeilijk, maar het is een keer genoeg.

Helaas heb ik zelf pas geleden de keuze gemaakt en de knoop door gehakt, om ervoor te kiezen mijn meisje rust te geven..
Na dat we ook zo'n twee jaar met haar hadden gedokterd..
De keus is en blijft moeilijk, maar voor mijn paardje en voor ons is het de beste keuze geweest.

Ik wens je alle wijsheid en sterkte toe om een beslissing te maken.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:46

Wat voor advies geeft je DA je?

Het is natuurlijk heel moeilijk om afscheid te nemen, maar als het niet meer gaat is het niet eerlijk tegen over je paard om met haar door te doktoren als ze de rust heeft verdiend...

Bij Olymp wisten wij gewoon dat we het goede besluit hadden genomen, ze kon niet meer staan, dus tsja dan is de keuze snel gemaakt.. Helaas... Als ik nu weer een paard zou krijgen met precies hetzelfde ik laat het meteen in slapen, ik wil niet meer een paard zo zien...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:25

Jouw paard zal je zelf duidelijk maken als ze niet meer wil. En dan zul je voor haar moeten kiezen.

Het is een hele moeilijke keuze, vraag je goed af of het dier nog wel gelukkig zou zijn als weidepaard.
Ik heb dezelfde beslissing moeten nemen enkele jaren geleden. Ook mijn paard had ik kunnen laten staan als weidepaard, maar hij had er absoluut niet gelukkig van geworden en liet merken dat hij niet meer wilde. Ik heb hem laten inslapen.

Sterkte ermee en kies vooral voor je paard!

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:07