[IM] het leven van een vechter teneide,dag luna

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luna1

het leven van een vechter teneide,dag luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 13:18

het is nu ong 3 maanden geleden dat ik mijn paard verloren ben.
ik heb het verhaal opgeschreven hoe ik haar ontmoet heb tot de laatste dag dit verhaal samengebundeld en viamail opgestuurd na haar oude eigenaren gewoon voor mijn gevoel en geweten.
hierbij will ik julie ook het verhaal laten lezen.

ik was opzoek naar een pony/paard aan het einde van 2003.
ik zag jullie advertentie waarinjullie verschillende paarden in aanboden.
ik heb gemaild en kreeg een reactie terug dat er 3 paarden waren die binnen mijn te besteden prijs vielen.
o.a. een 3 jarige bonte merrie met wat zonnebrand plekken.
ik ben 2 weken later komen kijken midden december op een koude regenachtige dag.
met mijn moeder mijn vriend en zusje het was een heel end rijden maar ik had het er voor over.
toen we er eindelijk waren trof ik in de trailer een behoorlijk wild paardje aan wat niks kon en onderde kale plekken zat.
ik schrok enorm dit had ik niet verwacht en toch.. had ze iets wat me aantrok een wilskracht die je niet veel meemaakt bij paarden.
ik moest en zou haar meenemen het was liefde op het eerste gezicht.
eenmaal thuis hebben we haar goed bekeken en fotos gemaakt.
ze zag er slecht uit en was bang.
in de 2 weken die volgden is ze erg verandert ik heb een band met haar opgebouwd die heel eg hecht was.
ze werd bekapt kreeg een deken op en werd gewassen tegen luizen die ze had.
har kale plekken waren flink ontstoken en daar kwam pus uit het deed ook heel erg zeer.
deze zijn met veel pijn en moeite tot rust gekomen veel verschillende cremes en zalfjes hebben hun werk goed gedaan.
ze werd vrolijker naarmate de tijd verstreek en ontpopte zich tot een vrolijke en lieve pony die ging waar ik ook ging zonder touw of wat dan ook.
ik heb haar ingereden en eigenlijk alleen maar buiten gereden.
toen begonnen de plekken weer te ontsteken, en pijn te doen.
dit werd erger naarmate de zon scheen.
ik heb de dierenarst laten komen deze constateerde na veel onderzoeken een allergie voor de zon.
zonneallergie was de conclusie dit kwam hard aan mede dat het betekende dat ze veel pijn zou blijven houden en dat er niks tegen te doen was.
inpakken was het enige wat we konden doen voor haar daarnaast smeren met zonnebrand en toekijken hoe zij leed.
binnenstaan was geen optie omdat ze de hele stal sloopte.
maar ze zette door en met zn 2en zijn we zo de zomer door gekomen.
in april 2004 is ze ook gedekt door een fries.
dit was in een keer raak en de zwangerschap leek haar goed te doen.
op 31 maart 2005 2 weken te vroeg lag er een donkerbruin hengstveulen in de stal.
helemaal zelf had ze het klusje geklaard wat wasik trots.
hij had zwarte manen en straart een kolletje dat uitloopt in een streep en eindigt in een sneb.
hij was gezond en groeide voor spoedig op met 4 maanden werd hij gespeent en op een weiland gezet met 6 maanden kwam hij terug.
in de tussenliggende tijd hadden we weer een zomer overleeft vraag niet hoe maar het was ons weer gelukt.
in al deze tijd heb ik met luna heel veel leuke moment gehad ze was vrolijk en vond het leuk als ze mee mocht naar buiten ze deed haar best en had het naar haar zin.
tot in januarie het noodlot toe sloeg zij struikelde tijdens een rit dit gebeurde vaker maar deze keer zat het echt fout.
ik heb de dierenarst de volgende dag laten komen.
er was wieging aan de hand volgens heb en beslag moest helpen en anders zou hij iemand anders sturen die ervaring had met ataxie dat was waar het op leek maar e was weinigkans volgens de dierenarts.
4 weken later kwam de andere dieranarts na weer bijna te zijn gevallen.
helaas had deze dierenarts geen goed nieuws voor ons.
luna was inderdaad atactisch en zwaar ook.
ataxie betekent dat er iets niet helemaal goed zit in het zenuwstelsel de boodschappen komen niet goed aan dit uit zich in mistappen wat steeds erger wordt en uiteindelijk tot verlamming kan leiden.
luna was achter zwaar atactisch hoelang ze er mee door kon lopen zonder dat het voor haar en een ander gevaarlijk was dat is bijieder paard geheel onduidlijk.
helaas is het bij luna met 2 weken na haar voorbenen geschoten.
tezamen met de zonneallergie zou ze volgens de dierenarts een hele zware zomer krijgen met veel; pijn er waren 2 opties aan de zware prednison met alle bijwerkingen of in laten slapn/afmaken als het niet mneer ging.
voor mezelf was de keuze heel snel gemaakt ze zou voor de zomer nog gaan.
hoeveel pijn het ook deed voor haar was het beter.
in de 2 weken die volgden is het heel snel gegaan te snel als ik er op terug kijk.
woensdag heb ok besloten dat het niet langer mer kon die vrijdag erop had ze een afspraak bij de slager.......
ik heb hier bewust voor gekozen omdat luna en vechter was ik wilde niet al het leven uit haar zien verdwijnen het kon beter snel gebeuren dat was voorons beide het beste.
ik heb in die anderhalve week min best gedaan om het voor ons beide zo dragelijke en leuk mogelijk te maken niet denken aan wat komen zou.
10 maart 2006 om 7 uur sochtends is luna van mij afgenomen.
ik heb hara tot op het moment dat het niet meer kon gesteund en zo is het goed.
helaas heb ik meer gezien als dat de bedoeling was maar dat neem ik voor lief ik dnek aan de gelukkige tijden die wij hadden samen en de band die we hadden.
luna meisje ik mis je en blijft voor altijd bij ons.
je wordt niet vergeten en blijft voortleven in jou zoon.
dag lieverd bedankt voor jou vertrouwen en jou liefde ik zal het koesteren en doorgeven.

ik wilde iedereen op deze manier bedanken voor de steun die wij hebben gehad.

ik heb ook een paar keer via msn contact gehd met een telephaat.
een stuk van 1 van de geprekken plak ik ook hier:

luna zegt:
hoi
gaelle zegt:
hoi
luna zegt:
is het gisteren gelukt of niet>?
gaelle zegt:
Deels, ik kreeg onverwacht visite en moest dus afbreken
luna zegt:
aha oke in iedergeval bedankt dat j ehet geprobeerd hebt
gaelle zegt:
Nu ik de foto zie, wordt mij wel wat duidelijk. Nu ga ik even in stukjes wat typen. Heel even geduld
luna zegt:
is goed
gaelle zegt:
Ze zegt bijna constant iets van kom je nu nog, gaan we wat doen
gaelle zegt:
Dingen die ik nu typ zijn dingen die van haar komen
gaelle zegt:
Kom dan laat ik het je zien
luna zegt:
oke
gaelle zegt:
Er is ook een diepe genegenheid van haar naar jou toe
luna zegt:
dies wederzijds en volgens mij weet ze dat
gaelle zegt:
Ze wil je graag laten zien waar ze naar toe gaat. ze zegt: wees maar niet bang, heb vertrouwen, het is goed
luna zegt:
en hoe gaat ze me dat laten zien?
gaelle zegt:
Zou je dat willen
luna zegt:
ja ik denk het wel
luna zegt:
snapt ze wat er aan de hand is
luna zegt:
met haar bedoel ik?
gaelle zegt:
Als paarden overgaan , gaan ze terug naar waar ze vandaan komen, ook wel De Stam genaamd. Zijn ze daar tot rust gekomen, dan hebben ze de mogelijkheid weer terug te komen en contact met je te zoeken. Ze zal je wel opzoeken. \
luna zegt:
komen ze dan in de vorm van een droom of is vanalles mogelijk
gaelle zegt:
Op een gegeven moment zal je sterk het gevoel hebben dat ze bij je is. Het zal een goed gevoel zijn. Weet dan dat ze goed terecht is gekomen
gaelle zegt:
Dit klinkt een beetje zweverig, je hoeft het ook niet te geloven. Ja ze kunnen komen in een droom maar ook zomaar overdag. Een heel sterk gevoel van een aanwezigheid
luna zegt:
oke ik snap het
gaelle zegt:
De ziel van een paard is pure energie. Energie eruit, paard niet meer in leven. Deze energie heeft een magnetische lading. Alle energie zal samenkomen, trekt elkaar aan. Wij zijn allen maar een heel klein deeltje van deze energie. Alles samen zouden we niet overleven, dus zal zij jouw niet echt kunnen laten zien waar ze heen gaat. Wel beelden of aanwezigheid
gaelle zegt:
Je hebt haar zoon toch nog
luna zegt:
inderdaad en die blijft ook \
luna zegt:
dat is haar mooiste geschenk aan mij.
gaelle zegt:
Als hij nu ineens gaat staan staren of reageerd op iets wat jij niet ziet, weet dan dat er waarschijnlijk energie rond hem is, waarschijnlijk een ander paard en in dit geval waarschijnlijk Luna
luna zegt:
oke ik zal er op letten zal zij ook bij haar maatje kunnen komen?
luna zegt:
dies ziet wel vaker dingen die er eigenlijk niet zijn,ik bedoel ze zijn er wel maar ikzie ze op dat moment niet.
gaelle zegt:
Ze wil me wat laten zien, maar het lukt me nog niet. Ze is trots op haar zoon, ze zegt dat ze het goed heeft gehad, het is goed zo, begin gewoon weer opnieuw.
luna zegt:
oh wat ben ik daar blij om en ze mag inderedaad trots zijn op die kleine het is een prachtig dier
gaelle zegt:
Ze wil jou troosten. snapt niet waar jouw verdriet vandaan komt
luna zegt:
ach dat klopt ze is erg aanhankelijk de laatste week
gaelle zegt:
Weet je, je hebt een heel mooi en bijzonder paard. Een hele wijze dame
luna zegt:
ik heb verdriet omdat ik haar moet laten gaan maar ben er trots op dat ik haar heb mogen houden
luna zegt:
ze is inderdaad hee; bijzonder
gaelle zegt:
Waarschijlijk pik ik meer van haar op, als ze is heengegaan. Ze zit nu nog te vast in haar lijf.
gaelle zegt:
Ze is een paard dat je hele leven in jouw hart blijft en een hele goede leerschool
luna zegt:
inderdaad ze heeft me veel geleerd op haar manier ik hoop dat ze het goed gehad heeft en dat ze tevreden is zo
gaelle zegt:
Probeer nu niet teveel erop te letten dat je iets van haar oppikt, want dan sluit je je er juist voor af. Het kan wel een tijdje duren, maar het komt zeker
luna zegt:
zal ik doen
gaelle zegt:
Paarden leren jou zodat je die lessen gebruikt om het beter te krijgen voor andere paarden
luna zegt:
is er nog iets wat ze tegen me wil zeggen of nog iets wat ze leuk vind en wil doen
luna zegt:
ik zal zeker de lessen gebruiken die ze me geleerd heeft
gaelle zegt:
Je had nog vragen, iets over haar leven en veulens
luna zegt:
aj hoe haar heugd is geweest daar ben k heel erg benieuwd naar of ze al haar hele leven die allergie heeft gehad
luna zegt:
en ja ik heb mezelf heel erg afgevraagd of ze al eerder veuelns heeft gehad daar ze de perfecte moeder was
gaelle zegt:
Die allergie is geleidelijk aan onstaan, door verkeerd voedsel en stress. Ze had het gevoel opgesloten te zitten, als een gekooid dier. Behandeld als een ding ipv een dier. Ze is bij jou tot rust gekomen en geleidelijk aan het paard geworden die ze is. Alleen was de schade aan haar immuumsysteem al te groot
luna zegt:
dat is precies wat ik altijd heb gedacht die vent waar ze vadaan kwam was een halve zool het en hij maar zeggen dat er niks aan de hand was
gaelle zegt:
Dit verwijt ze niemand, maar is blij met de rust die jij haar kon geven. Ze heeft uit dankbaarheid voor je door het vuur willen gaan. De band die jullie is heel hecht.
luna zegt:
ik ben blij dat ik haar die dag opgeladen heb op die trailer en meegenomen hen ik heb geen moment spijt gehad ook al gaat ze me verlaten
gaelle zegt:
Veulens komen niet boven, kan dus wel, maar ik pik niets op
luna zegt:
oke dan zijn er misschien nog mer dingen die ze me vertellen
gaelle zegt:
Mischien staat ze een beetje verdrietig op stal, maar ze is het niet. ze weet dat het goed is.
luna zegt:
ik moet nu hel snel weg heb tussendoor autorijles
luna zegt:
oke dat vind ik fijn dankj wel
luna zegt:
misschien spreek ik je nog wel zo
gaelle zegt:
Okay
luna zegt:
dankje wel
gaelle zegt:
Als ik nog wat weet laat ik het je wel weten
gaelle zegt:
tot horens
luna zegt:
oke

ik wil jullie ook bedanken voor het lezen van dit verhaal.

mvg gemma

edit:
als jullie het hele verhaal hebben gelezen zullken jullie snappen dat ik mijn paard naar de slager heb gebracht.
dit is mijn keuze ik vraag diegene die het hier niet meeens zijn dit dan ofwel voor zich te houden of dat via pb mede te delen dit topic betekent heel veel voormij dat staat los van de keuze die ik voor luna heb gemaakt.dank jullie wel

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:41

Meid, wat ontzettend rot! Fijn dat je een "gesprek" met haar hebt gehad!
Je hebt een pijnlijke maar goede keuze gemaakt!

Ik lees in het verhaal iets merkwaardigs, mijn paard reageerd ook af en toe (vooral als ze er, om onverklaarbare reden, vandoor gaat) op iets wat er niet is. Ze hinnikt vaak heel schril, alsof ze van haar veulen vandaan gaat.
Apart om te lezen!

Heel veel sterkte met je verlies!

Citaat:
Als twee bruine ogen je vragen,
Help me ,want ik voel me niet zo fijn
Mag je dan ,omdat je voelt, dit is het einde...
Egoïstisch zijn?
Als je van de dokter hoort,
dit komt nooit meer goed.
En hij krijgt steeds meer pijn.
Mag je dan ,omdat je hem niet wilt missen...
Egoïstisch zijn?
Als twee lieve bruine ogen zich sluiten gaan.
Voorgoed en je zonder hem naar huis toe moet.
Met het halster in je hand en een hart vol pijn.
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
dit was het beste.
Ik mocht niet Egoïstisch zijn.
Vele jaren was hij bij ons,
elke dag samen was een feest.
En in al die fijne jaren Is hij zelf niet een keer...
EGOÏSTISCH GEWEEST.

luna1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 15:02

dat kanidd een paard zijn wat z emoet missen of igg een veulen wat gespeent.
ze is ookal bij mij langsgeweest
gr gemma

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:39

Helaas is het niet toegestaan om een topic te openen als je paard al een langere tijd dood is, daarvoor hebben we namelijk dit topic viewtopic.php?f=151&t=597114&start=0

Iig nog heel veel sterkte met dit verlies

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:59

Heel erg veel sterkte! Wat een verhaal
Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt
En je hebt een geweldig cadeau van haar gehad! Wat een plaatje van een veulen! (even in profiel gespiekt)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:19

Olympia schreef:
Helaas is het niet toegestaan om een topic te openen als je paard al een langere tijd dood is, daarvoor hebben we namelijk dit topic viewtopic.php?f=151&t=597114&start=0

Iig nog heel veel sterkte met dit verlies

Slotje