Het was sowieso al verdrietig en heftig wat er ineens mis ging. Dat was vreselijk moeilijk, maar daar kun je niets aan veranderen. Een ziekte slaat toe en dat hoort bij het leven.
En ik stond 100% achter euthanasie. Dus dat is het punt niet.
Maar wat me achteraf erg dwars zit is dat de DA niet empatisch was, en dat maakte het onnodig moeilijker.
Hij was nogal kortaf, stug, ik moest elke keer zelf vragen wat hij allemaal ging doen, het was net of hij haast had.
Geen sterkte wensen naderhand, alleen de vraag "of ik wist wat ik nu allemaal moest doen". Ja dat wist ik. En weg was hij, ons in verbijstering achterlatend.
Eerst dacht ik dat ik me aanstelde dat ik dit onprettige gevoel had, het is immers nog zo vers, maar mijn buurman was ook bij de euthanasie en die zei me nu net hetzelfde. Die sprak zijn verbazing en afkeur uit over de houding van deze DA.
Dus ik had het me helemaal niet verbeeld, en op zich stelt me dat enigszins gerust.
Iemand hier die een soortgelijke ervaring heeft gehad?
Zo ja, hoe zorgde jij dat je ermee in het reine kwam?
Hoe hielp je jezelf van dat rotgevoel af?
Ik denk dat ik, als mijn emo's wat gezakt zijn, naar de kliniek ga om een (net en vriendelijk) gesprek met deze DA te hebben. Dat lijkt me het beste.
Een DA is ook maar een mens en ik kan niet in iemand anders zijn hoofd kijken, dus ik wil hem niet veroordelen, zo steek ik niet in elkaar. Misschien was hij erg moe, weekend gehad met veel spoedgevallen, dat kan en daar heb ik begrip voor want het is loodzwaar werk, paardenarts.
Dus het is oké als hij een goede uitleg heeft voor zijn houding tegenover ons terwijl het al zo godvergeten moeilijk was om mijn paard in te moeten laten slapen.
Op zo'n moment kan een DA die simpelweg aardig tegen je is zo veel steun bieden waardoor je niet met een rotgevoel blijft zitten. Ik bedoel niet dat een DA je handje vast hoeft te houden
Maar simpelweg rustig zijn en rekening houden met een paardeneigenaar die zijn/haar paard moet laten gaan.Ook die goede ervaring heb ik in het verleden gehad met een euthanasie, dus ik zie het enorme verschil met eergisteren heel goed.
Ik ben benieuwd naar reacties, bedankt alvast!