Achteraf omgaan met slecht gevoel over DA euthanasie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Achteraf omgaan met slecht gevoel over DA euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:02

Dit is misschien een beetje een rare titel, maar ik merk nu, anderhalve dag na de euthanasie van mijn paard, dat ik (veel te) veel moeite heb met zijn laatste momenten.
Het was sowieso al verdrietig en heftig wat er ineens mis ging. Dat was vreselijk moeilijk, maar daar kun je niets aan veranderen. Een ziekte slaat toe en dat hoort bij het leven.
En ik stond 100% achter euthanasie. Dus dat is het punt niet.

Maar wat me achteraf erg dwars zit is dat de DA niet empatisch was, en dat maakte het onnodig moeilijker.
Hij was nogal kortaf, stug, ik moest elke keer zelf vragen wat hij allemaal ging doen, het was net of hij haast had.
Geen sterkte wensen naderhand, alleen de vraag "of ik wist wat ik nu allemaal moest doen". Ja dat wist ik. En weg was hij, ons in verbijstering achterlatend.

Eerst dacht ik dat ik me aanstelde dat ik dit onprettige gevoel had, het is immers nog zo vers, maar mijn buurman was ook bij de euthanasie en die zei me nu net hetzelfde. Die sprak zijn verbazing en afkeur uit over de houding van deze DA.

Dus ik had het me helemaal niet verbeeld, en op zich stelt me dat enigszins gerust.

Iemand hier die een soortgelijke ervaring heeft gehad?
Zo ja, hoe zorgde jij dat je ermee in het reine kwam?
Hoe hielp je jezelf van dat rotgevoel af?

Ik denk dat ik, als mijn emo's wat gezakt zijn, naar de kliniek ga om een (net en vriendelijk) gesprek met deze DA te hebben. Dat lijkt me het beste.
Een DA is ook maar een mens en ik kan niet in iemand anders zijn hoofd kijken, dus ik wil hem niet veroordelen, zo steek ik niet in elkaar. Misschien was hij erg moe, weekend gehad met veel spoedgevallen, dat kan en daar heb ik begrip voor want het is loodzwaar werk, paardenarts.
Dus het is oké als hij een goede uitleg heeft voor zijn houding tegenover ons terwijl het al zo godvergeten moeilijk was om mijn paard in te moeten laten slapen.
Op zo'n moment kan een DA die simpelweg aardig tegen je is zo veel steun bieden waardoor je niet met een rotgevoel blijft zitten. Ik bedoel niet dat een DA je handje vast hoeft te houden ;) Maar simpelweg rustig zijn en rekening houden met een paardeneigenaar die zijn/haar paard moet laten gaan.
Ook die goede ervaring heb ik in het verleden gehad met een euthanasie, dus ik zie het enorme verschil met eergisteren heel goed.

Ik ben benieuwd naar reacties, bedankt alvast!

Eretria

Re: Achteraf omgaan met slecht gevoel over DA euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:05

Ik zou contact opnemen met de praktijk over je ervaring. Je kunt zeker aangeven dat je het niet prettig vond hoe er gehandeld is. Dat mag je zeker doen!
Helaas gebeurd het vaker.. maar het hoort niet.
Sterkte met het verlies van je paardje :(:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

Gecondoleerd in elk geval. Was het niet je "eigen" DA die dit deed? Als het een spoedgeval is dan kun je meestal niet kiezen, maar bij een geplande euthanasie wel en dat is dan beter.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:08

Ik ben daar heel nuchter in. Het moet gebeuren. Niemand vind het leuk om te doen, ook een dierenarts niet. Het enige dat voor mij telt is dat hij correct handelt en vriendelijk is voor mijn paard. Of hij nu je handje vasthoudt of wat kortaf is, het resultaat blijft voor mij hetzelfde: paard is uit zijn/haar lijden verlost.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:18

Dank voor de reacties.

Eretria: dit ga ik zéker doen.
Dank dat je het met me eens bent.

Anjali: nee het was niet mijn eigen DA, omdat dit ineens een spoedgeval was, helaas :(

Narcissa: ik ben op zich ook een nuchter type maar ik vind dat aspect persoonlijk wél belangrijk. Dat verschilt per persoon en ik wou dat ik nog nuchterder was daarin.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:24

Veel sterkte met je onverwachte verlies Y;(

Tuurlijk mag je dit aangeven aan de dierenarts, wat je zegt, doe dit als de gemoederen enigszins bedaard zijn.

Je mag echt wel verwachten dat een dierenarts toch wel enige vorm van empathie heeft op zo’n moment en met zo’n gebeurtenis. Dat kan voor de eigenaar een wezenlijk verschil maken. Wie weet steekt de dierenarts er iets van op en kan hier ook van leren.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:29

Wesseltje schreef:
Veel sterkte met je onverwachte verlies Y;(

Tuurlijk mag je dit aangeven aan de dierenarts, wat je zegt, doe dit als de gemoederen enigszins bedaard zijn.

Je mag echt wel verwachten dat een dierenarts toch wel enige vorm van empathie heeft op zo’n moment en met zo’n gebeurtenis. Dat kan voor de eigenaar een wezenlijk verschil maken. Wie weet steekt de dierenarts er iets van op en kan hier ook van leren.

Helemaal mee eens Wesseltje,
dank je wel voor deze reactie!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Heel veel sterkte

Hier is mijn paard vrijdag overleden en rendac was ook niet heel empatisch, maar ik laat het varen. Ik heb wel andere dingen aan m’n hoofd. Ik kan snappen dat je er mee zit, maar anderzijds doe je er ook weinig aan. Je zou het kunnen aankaarten maar dat verandert de situatie in principe niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

Kabayo schreef:
Heel veel sterkte

Hier is mijn paard vrijdag overleden en rendac was ook niet heel empatisch, maar ik laat het varen. Ik heb wel andere dingen aan m’n hoofd. Ik kan snappen dat je er mee zit, maar anderzijds doe je er ook weinig aan. Je zou het kunnen aankaarten maar dat verandert de situatie in principe niet

Ook gecondoleerd.....Bij rendac moet je je realiseren dat het ophalen van dode dieren hun dagelijks werk is en dat zij niet kunnen weten hoe emotioneel de eigenaar erinstaat. Volgens mij kun je ook individueel laten ophalen en dan zal het beter gaan. Wel duurder ook.

Livion

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Och wat rot, de situatie is al verdrietig genoeg :( Veel sterkte.

Helaas heb ik ook nare ervaring. De DA heeft aan huis mijn hond ingeslapen. Dat is heel vervelend gelopen waardoor hij in paniek gestorven is. Dat was echt hartverscheurend om te zien.

DA kwam fluitend binnen wandelen en vertrok ook zo. Ook geen sterkte of iets.
Wij waren in tranen. Kon ze niets mee denk ik.

Wat bij mij hielp, en daar heb je nu nog niets aan: tijd. Zeker als het vers is krijg je het zo moeilijk uit je hoofd.

Zelf heb ik er niets mee gedaan richting de arts, behalve overstappen.
Ik had er geen ruimte voor, maar ook niet de indruk dat het zinvol zou zijn een gesprek aan te gaan. Anders had ik het misschien geprobeerd om dit voor anderen te voorkomen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:20

Allereerst heel veel sterkte. Neem de tijd om het een plekje te geven.

Ik denk dat je er heel netjes in staat en ook de moeite neemt om te realiseren dat de DA misschien ook een slechte dag had. Ik zou inderdaad wanneer je daar klaar voor bent contact opnemen met de kliniek en bespreken hoe je dit hebt ervaren. Ongetwijfeld is het geen moment de bedoeling van de DA geweest om je zo achter te laten. Op z'n minst zal het dan een stukje bewustwording voor de DA opleveren en bespaar je een ander eenzelfde ervaring.

Voor je eigen gevoel zal het fijn zijn om een dergelijke bevestiging te krijgen dat de DA het niet slecht bedoeld heeft, maar vind in de tussentijd troost dat de handeling correct is verlopen en je paard uit z'n lijden is verlost. Die heeft weinig meegekregen van het gebrek aan empathie richting jou.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:23

Ik zou geen gesprek aan gaan. Wat heb je er aan!?
Je bent nu verdrietig en wellicht je er over een paar dagen niet meer zo aan denkt.
Je kunt overstappen naar een andere arts of praktijk

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

anjali schreef:
Kabayo schreef:
Heel veel sterkte

Ook gecondoleerd.....Bij rendac moet je je realiseren dat het ophalen van dode dieren hun dagelijks werk is en dat zij niet kunnen weten hoe emotioneel de eigenaar erinstaat. Volgens mij kun je ook individueel laten ophalen en dan zal het beter gaan. Wel duurder ook.

Ja klopt hoor, daarom maak ik er ook geen punt van. Was alleen wat een gekke reactie haha

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:39

Ik zou ook geen gesprek aangaan als het niet mijn vaste dierenarts is. Want je gaat daar met verwachtingen naartoe (je wilt een goede reden). Wat als die verwachting wederom niet ingelost wordt?
Probeer jezelf te troosten met het idee dat jij de enige bent die waarde hecht aan wat een ander doet en dat je je brein dus ook kan vertellen dat de situatie al triest genoeg is en die het niet nog groter moet maken door een negatief gevoel aan de dierenarts te hangen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:43

Heel veel sterkte :knuffel:

Of ik het gesprek aan zou gaan...denk het niet.. verandert niks meer.
Al heb ik wel gezegd toen ik op de praktijk was, ik mocht ongebruikte medicijnen terug geven, dat ze maar door moesten geven dat ik vond dat hij het zo fijn had gedaan.
Want voor mij ook op zaterdag een vreemde da.

Dus ja ik snap wel heel goed wat je zegt.
Want dat maakt gewoon een enorm verschil.
En nee handje vasthouden hoeft niet.
Maar merken dat ze zacht naar je paard toe zijn, naar jou toe wat uitleg.

Zeggen ik ga nu dit geven en daar word hij al wat sloom van.
Ik ga nu dit geven en dan gaan we hem neerleggen.
Ik ga nu de definitieve geven, pas op bij waar je zit bij het hoofd want hij kan gaan trappelen, maar dat merkt hij zelf niet.

Het zijn maar enkele zinnen, maar zoveel verschil voor dat moment.

Hier heb ik individueel op laten halen door rendac.
En ook deze man was geweldig.
Merkt het paard daar wat van, nope. Weet ik. Maar ik wel :j
Overigens ook de telefoniste vooraf, ook zo lief.

En dat maakt een verdrietige beslissing een verdrietige dag toch net wat anders.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:46

mylittlejoy schreef:
Allereerst heel veel sterkte. Neem de tijd om het een plekje te geven.

Ik denk dat je er heel netjes in staat en ook de moeite neemt om te realiseren dat de DA misschien ook een slechte dag had. Ik zou inderdaad wanneer je daar klaar voor bent contact opnemen met de kliniek en bespreken hoe je dit hebt ervaren. Ongetwijfeld is het geen moment de bedoeling van de DA geweest om je zo achter te laten. Op z'n minst zal het dan een stukje bewustwording voor de DA opleveren en bespaar je een ander eenzelfde ervaring.

Voor je eigen gevoel zal het fijn zijn om een dergelijke bevestiging te krijgen dat de DA het niet slecht bedoeld heeft, maar vind in de tussentijd troost dat de handeling correct is verlopen en je paard uit z'n lijden is verlost. Die heeft weinig meegekregen van het gebrek aan empathie richting jou.

Dit is een erg mooie en prettige reactie, helemaal eens met wat je zegt, dank je wel!

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:48

Gini schreef:
Ik zou ook geen gesprek aangaan als het niet mijn vaste dierenarts is. Want je gaat daar met verwachtingen naartoe (je wilt een goede reden). Wat als die verwachting wederom niet ingelost wordt?
Probeer jezelf te troosten met het idee dat jij de enige bent die waarde hecht aan wat een ander doet en dat je je brein dus ook kan vertellen dat de situatie al triest genoeg is en die het niet nog groter moet maken door een negatief gevoel aan de dierenarts te hangen.

Daar heb je een punt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Heel veel sterkte met het verlies.

Ik zou het ook even aangeven bij de dierenarts binnenkort. Daar mogen ze best op gewezen worden.

Gelukkig heb ik het zelf nooit meegemaakt bij het inslapen, en ook de mensen van Rendac waren altijd heel vriendelijk en meelevend. Maar ik heb wel meerdere keren een hork van een dierenarts voor kleine dingen als inenting/tanden enz aan huis gehad. Ik ben dan ook meerdere keren overgestapt op een andere dierenarts, en uiteindelijk heel tevreden over de laatste DA praktijk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

Ik heb toen ook na inslapen een naar gevoel eraan overgehouden omdat ik de dierenarts niet fijn richting mij vond. Is wel de reden dat ik toen ik erna een paard kocht, gewisseld ben van dierenarts. Daar zaten allemaal super lieve mensen. Maar als dit niet je vaste dierenarts is, zou ik het misschien laten zitten.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:06

DuoPenotti schreef:
Heel veel sterkte :knuffel:

Of ik het gesprek aan zou gaan...denk het niet.. verandert niks meer.
Al heb ik wel gezegd toen ik op de praktijk was, ik mocht ongebruikte medicijnen terug geven, dat ze maar door moesten geven dat ik vond dat hij het zo fijn had gedaan.
Want voor mij ook op zaterdag een vreemde da.

Dus ja ik snap wel heel goed wat je zegt.
Want dat maakt gewoon een enorm verschil.
En nee handje vasthouden hoeft niet.
Maar merken dat ze zacht naar je paard toe zijn, naar jou toe wat uitleg.

Zeggen ik ga nu dit geven en daar word hij al wat sloom van.
Ik ga nu dit geven en dan gaan we hem neerleggen.
Ik ga nu de definitieve geven, pas op bij waar je zit bij het hoofd want hij kan gaan trappelen, maar dat merkt hij zelf niet.

Het zijn maar enkele zinnen, maar zoveel verschil voor dat moment.

Hier heb ik individueel op laten halen door rendac.
En ook deze man was geweldig.
Merkt het paard daar wat van, nope. Weet ik. Maar ik wel :j
Overigens ook de telefoniste vooraf, ook zo lief.

En dat maakt een verdrietige beslissing een verdrietige dag toch net wat anders.

Zoals jij het beschrijft is precies wat ik bedoelde.
Uitleg! Dat is wat ik verwacht en gewend ben van een dierenarts.
Overigens: de man van de Bréborgh legde werkelijk álles wat hij deed uitgebreid uit. Zo netjes, en die jongen maakte zoveel goed - ook al merkte mijn paard daar niets meer van, ik wel degelijk.

Ik ga me nog maar eens rustig beraden en misschien tref ik die da nog eens; hij werkt bij de praktijk waar ik klant ben maar ik had hem nog nooit eerder bij mijn dieren gehad.
Wie weet komt het dan ooit tot een spontaan gesprekje en kan ik (veel) later het eens rustig bij hem aankaarten, want er waren nog een paar dingen waarvan (niet alleen ik) later zei: dit was niet oké.
Ik help mijn paard er inderdaad niet meer mee. Maar ik heb hier al een paar keer geroepen dat anderen er wél mee geholpen kunnen zijn.

De Rendac heeft die individuele service ja, en veel mensen zijn daar positief over.
Goed dat ze dat tegenwoordig bieden, dikke pluim voor de Rendac!

Ikzelf had een tijdje geleden al besloten om, mocht het zover komen, voor een crematie te gaan. En ben blij dat dat allemaal heel goed verlopen is.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:15

Livion schreef:
Och wat rot, de situatie is al verdrietig genoeg :( Veel sterkte.

Helaas heb ik ook nare ervaring. De DA heeft aan huis mijn hond ingeslapen. Dat is heel vervelend gelopen waardoor hij in paniek gestorven is. Dat was echt hartverscheurend om te zien.

DA kwam fluitend binnen wandelen en vertrok ook zo. Ook geen sterkte of iets.
Wij waren in tranen. Kon ze niets mee denk ik.

Wat bij mij hielp, en daar heb je nu nog niets aan: tijd. Zeker als het vers is krijg je het zo moeilijk uit je hoofd.

Zelf heb ik er niets mee gedaan richting de arts, behalve overstappen.
Ik had er geen ruimte voor, maar ook niet de indruk dat het zinvol zou zijn een gesprek aan te gaan. Anders had ik het misschien geprobeerd om dit voor anderen te voorkomen.

Dat was het type lompe hork dus.
Ik kan slecht tegen mensen die geen inlevingsvermogen hebben dus begrijp heel goed hoe jullie je gevoeld moeten hebben.
Echt heel naar voor je, dit

(Het is net als met artsen voor mensen: daar voel je je ook rot als een arts kil en gevoelloos tegen je doet. Of tegen je oude vader of moeder.
Dan kunnen het nog zulke goeie artsen zijn, maar op menselijk niveau moeten ze nog wat leren.)

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:17

Selina schreef:
Ik heb toen ook na inslapen een naar gevoel eraan overgehouden omdat ik de dierenarts niet fijn richting mij vond. Is wel de reden dat ik toen ik erna een paard kocht, gewisseld ben van dierenarts. Daar zaten allemaal super lieve mensen. Maar als dit niet je vaste dierenarts is, zou ik het misschien laten zitten.

Ja je hebt gelijk, ik denk als ik alle reacties lees dat ik het toch misschien maar beter kan laten gaan dan - tenzij ik hem een keer toevallig tref, en misschien heb ik het rond die tijd al wel losgelaten.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:52

Sterkte, naar om afscheid te moeten nemen.
Als het naar je paard toe netjes en kundig is gegaan zou ik het laten gaan.
Ik vind het wel netjes dat hij na afloop vroeg of je weet wat je verder moet doen. En jij wilde aandacht van je DA, maar velen willen dat juist niet, die zitten even in de afscheid-bubbel met hun dier. En het zijn ook maar mensen, misschien had hij nare dag.
Ga rouwen om je dier en laat het los.
Nogmaals sterkte

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Wat naar, sterkte!

Ik zou wél een reactie geven. Gewoon aangeven hoe jij het ervaren hebt. Niet invullen voor de DA. Als niemand feedback geeft weet hij ook niet hoe hij overkomt en kan hij niks veranderen aan zijn gedrag (als hij dat zou willen).

Probeer het wel helemaal bij jezelf te houden (ik ervaarde, het kwam op mij over) en verwacht niks van de DA. Dan verlies je er niks mee en geef je de ander de mogelijkheid om er wat mee te doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Wat vervelend dat je het zo hebt ervaren.
In het verleden met andere dieren haalde ik er persoonlijk wel kracht uit dat mijn dierenarts "gewoon" zijn werk deed, zonder al teveel emotie. Zelf ben ik wel een redelijk emotioneel persoon en iemand die een tranentrekker is kan me echt in een emo wrak veranderen. Voor mijn dier ben ik liever kalm en stabiel zo op het einde. Ik wil ze mijn pijn niet meegeven, juist het gevoel van jij was braaf. Jij hebt alles goed gedaan. Maak je geen zorgen...