Zilver, je was goud…

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Zilver, je was goud…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:18

Tsja. Hoe begin je. Wat ga je zeggen in een topic die er nooit had moeten zijn. Dit valt zwaar. Ik kan nooit maar 15 foto’s uitzoeken die alles weergeven. Wat was dit een bijzonder paard…

Zoals sommige weten had ik altijd twee mooie palomino pony’s, Cisco en haar dochter Lady Go Lightly. Met Cisco reed ik vooral recreatief en Lady was mijn soulmate. Ik ben met haar opgegroeid en samen zijn wij Z1 geworden. Ze was mijn grote trots. Na het bereiken van mijn 18 jarige leeftijd haar besloten (na kort te koop gestaan) dat ze lekker mocht blijven en we de weg van het fokken in wouden slaan. Ze mocht dan lekker bij ons blijven en moederen. Omdat ik Lady wou in zetten voor de fokkerij heb ik toen rondgezocht naar een rijpaard om mee verder te gaan. Ik had contact met een bekende die tevens wat handelde in paarden. Ik zag een advertentie van een ander paard waar ik op reageerde maar hij gaf aan dat hij een leukere had staan. Zilver. Ze was niet opgevoed en er zat heel veel werk aan, ze was destijds anderhalf jaar dus ik dacht dat het wel goed kwam. Ze sloeg, ze ging er vandoor, ze was fel, maar tegelijk heel lief. Ik had er vertrouwen in. Ze kwam thuis, Lady vond haar eigenlijk helemaal niet zo leuk :+ Volgens mij dacht ze echt dat ze ingeruild was :knuffel:

Afbeelding

Helaas ging Lady haar eerste veulen helemaal mis, die had een waterhoofd. Een erfelijke aandoening die de hele kliniek Wolvega nog nooit bij D pony’s hadden gezien. Wel bij mini’s en de Friezen, maar nog nooit bij NRPS pony’s. Heel bijzonder, pure pech.. Lady had door complicaties van de intens zware bevalling een gat in de baarmoeder en is na 3 dagen (na zich zelfs ontfermt te hebben over een Fries veulen) overleden. Wat een hell was dat… Wat was dat een bijzondere pony voor mij. Ze was er altijd.. 9 jaar lang was ze daar voor mij…

Gelukkig had ik Zilver. Ik heb zo enorm veel steun aan haar gehad. Ze was er altijd. En dat zal altijd zo blijven. We groeiden uit tot een top team. Ik vertrouwde haar blindelings. Ze gaf mij overal vertrouwen in. Ik kan in dit topic echt alle momenten benoemen maar dan typ ik morgen nog. Ik zal het kort proberen te houden :') Ik pak even mijn meest bijzondere momenten er uit. En dan hoop ik dat het bij 15 foto’s blijft }:0

Toch wel een mooi moment, een ‘ouderwetse’ bokt meeting. Die helaas niet meer georganiseerd worden. Zilver was net beleerd. Op goede hoop gewoon opgestapt. Deze foto haalde gewoon de voorkant van het KFPS blad, de Phryso. Wauw… wat was ik trots
Afbeelding

De grote hengstenkeuring in Leeuwarden. Dit was ook zo’n apetrots moment. Er was een clinic over het redden van grote dieren waar ze Zilver voor wouden gebruiken. Ze was nog maar 3 jaar. Voor de mensen die wel eens op paardenevenementen komen weten wel hoe de tribunes er uit zien met van die nauwe gangetjes er onderdoor met zwart kleed. Raad eens waar Zilver doorheen moest? Precies, dat smalle gangetje. Op wat voor moment? Tijdens de prijsuitreiking van het tuigen. Klappende mensen, mensen die met hun voeten op de banken aan het trappen waren en luide muziek. Zilver? Werd er niet anders van… Wat een topper
Afbeelding

Waar ik Zilver gekocht had, die had haar moeder ook nog staan. Een kroon sport merrie van Wikke. Ik heb gevraagd of we foto’s konden maken. Dit vond hij prima. Ik vind dit zo’n mooie foto, moeder en dochter. Deze foto heb ik ook opgestuurd naar de fokker, die wegens ouderdom al z’n paarden moest verkopen. Hij heeft ze beide verkocht en dat vond hij heel zwaar
Afbeelding

Goh alweer 4 foto’s gehad, dit is de eerste anderhalf jaar nog maar :=
Heide foto’s… daar kon ik ook zo van genieten. Dit geeft ons perfect weer, zo waren wij
Afbeelding

Via bokker Bamii kreeg ik de vraag of ik mee wou doen met Zilver op de film set. Een film over Grutte Pier. Dat vond ik zo bijzonder, tuurlijk komen wij! Dat kan Zilver! Wat een ervaring. Helaas mijzelf niet terug kunnen vinden in de film :+
Afbeelding

Ik zag op Facebook een oproep voor een Fries paard die ze zochten voor een muziek clip. Ik dacht, ik waag het er op. Ze hadden natuurlijk knappe Zilver uitgekozen! Wat leuk. Wat was Zilver mak. De zanger moest op haar rijden. Enorme houten klompen aan die eigenlijk helemaal niet in de beugels pastte _O- Ik vroeg toen hij in het zadel zat, of die wel eens gereden had. Och ja 1x, gewoon blijven zitten toch? Zei die. Waarna hij vervolgde, laat maar los hoor, ik red het wel.
Moet zeggen dat ik m’n hart wel even heb vastgehouden := Maar alles ging goed. Zilver was heel voorzichtig met hem
Afbeelding
Het nummer heeft uiteindelijk de top gehaald van de top2000. Ik ben nogsteeds apetrots
Je kan haar hier zien:
https://youtu.be/mf06TTywywA?is=DRoUTERMUDy1p2oX

We hielden er ook wel van om in thema foto’s te maken. Zo waren we eens ‘warrior’
Afbeelding
Maar ook ‘The reaper’. Met rookmachine en alles. Nog altijd blij met de foto’s
Afbeelding

Verder multi inzetbaar, ik wilde eigenlijk 4 foto’s plaatsen maar ik merk dat ik dan al op 9 zit :+ Uhm, hoe ga ik dat doen haha.
Eén ding waar ik altijd zó trots op was is dat ze samen met Ria Hettinga het sport predikaat heeft behaald in het ZZ mennen en tevens het hoogst haalbare predikaat behaald bij de IBOP. Ze was nu een stamboek Sport AAA merrie. Wauw…
Afbeelding
Zelf reed ik dressuur met haar. Tot de M1 maar op wedstrijd was ze stiekem toch wel een binnenvetter. Ik zou weer lessen om dit beter te kunnen managen maar het is er allemaal niet zo van gekomen
Afbeelding
Afgelopen januari de stoute schoenen aangedaan. Twee hoogdrachtige dames, zelf hoogzwanger, maar ik had toevallig toen net goede hulp van een beleerder. Dus we deden het gewoon. Deze foto is goud waard. Zilver samen met haar dochter in tweespan. Mijn trots!
Afbeelding

Ik merk dat ik bijna op het einde ben van wat ik mag en kan plaatsen. Ook zijn er toch niet veel meer woorden wat ik kwijt kan om haar fantastische karakter te omschrijven. Ze was gewoon fantastisch, mijn alles.
De band met mijn dochter was net zo bijzonder <3
Afbeelding
Afbeelding
Je was ook aanwezig bij mijn trouwerij <3
Afbeelding
(Deze mag in link modjes, ik weet niet hoe dat moet)

Zilver haar leven, lang niet alles, maar een glimp. Hoe geweldig ze was. Bekend op bokt door alle verhalen, want we beleefden ook altijd wat. En natuurlijk van haar kinderen, 6 mooie kinderen. 4 Friese kinderen en 2 kruisingen. Allemaal uniek, allemaal met de stempel van Zilver. De puntige Zilver oren met haar zachte ogen. Allemaal dezelfde uitdrukking. En haar karakter gaf ze aan al haar kroost. Ze genoot van het moederschap. Ze leefde hier voor. Ze was zo lief, zo wijs met haar kleintjes. Zo mooi om te zien.
Dit keer was ze drachtig van een champagne hengst. De hengst van bokker Faline. Faline is één dag voor de positieve drachtscan overleden na een kort ziektebed. Ik was (en ben) hier nogsteeds kapot van. Zomaar weg, nooit meer appen samen over onze paarden en de liefde van de champagne kleur. Na het overlijden van Lady wou ik zo graag een ‘gouden’ in de wei. Genetisch is een palomino uit een homozygoot zwarte Fries onmogelijk. Door Faline kwam ik in contact met de bijzondere kleur champagne. Na 3 jaar een andere hengst geprobeerd te hebben was de eigen homozygote hengst die Faline heeft gefokt oud genoeg en goedgekeurd voor het AES.

Zodoende hebben we gedekt en mijn droom kwam uit! Zilver was drachtig! Een droom!! Lange maanden wachten… en daar was de dag. 12 maart, te vroeg, 317 dagen. Maar Zilver was altijd vroeg. Dit was het tweede veulen op 317 dagen. Ik maakte mij geen zorgen en keek er naar uit. Na een super vlotte bevalling om 22.15 kwam Roza ter wereld. Een hele mooie classic champagne merrie. Wat een helder ding. Binnen een halfuur staan, binnen een uur drinken en plassen/poepen. Wauw. Voorbeeldig. Helaas met opstaan scheurde de nageboorte wat dus er zat niet veel gewicht meer aan. Ik ging er al van uit dat de dierenarts wellicht wat oxitocine moest geven om te helpen. Zilver was verder weer precies de moeder die ze altijd was, misschien wel iets rustiger als anders, maar wel gewoon likken, dezelfde lieve blik in haar ogen, beschermen en er omheen draaien. Wat was ze gek op de kleine. Aangezien een nageboorte 3u mag duren zijn wij toen eerst in huis gegaan om een bakje thee te drinken en ondertussen de camera in de gaten te houden. We zagen dat ze een paar keer plat ging liggen, ze leek wel dood zo roerloos. Als haar kind bewoog ging ze gelijk weer staan en de kleine constant naar haar uier duwen. Het veulen heeft echt veel melk gehad die 2 uren. Alle biest en nog normale melk. Ik ben daar zo dankbaar voor. Ze stond al te bokken in de stal. Uiteindelijk waren de 3 uren voorbij en heb ik de kliniek gebeld voor hulp. Ze gaven aan wat lichte tegendruk te geven met de weeen mee, voor een kwartier, lukte het dan niet dan zou hij komen. Na dat kwartier…. Ging alles gruwelijk mis. Ze perste haar hele baarmoeder naar buiten. We moesten haar (wat bruut …) omhoog krijgen. Ze wou steeds liggen. Wat een hell. We besloten te gaan stappen en ondertussen alles proberen te redden en omhoog te houden zodat het niet vies zou worden en stuk zou gaan. De dierenarts was al onderweg. Helaas duurde dat gerust 30 a 40 minuten. We waren al gestopt met stappen, ze bleef staan. Maar het bloed stroomde er uit. Ik heb het helaas niet over druppen… De dierenarts was er en we hebben 3 pogingen gedaan de baarmoeder terug te krijgen, dit was gelukt! Ergens hoop, maar ook niet. Er lag zóveel bloed, echt … het was net een horror film. We gleden er gewoon over uit. Alles was rood. We zouden haar klaarmaken voor transport en zo snel mogelijk naar Wolvega voor bloedtransfusie. Maar helaas viel ze en ze is daarna niet meer overeind gekomen. Ze is zó sterk geweest. Ze kon gewoon niet meer. Ze is doodgebloed… Het was niet om aan te zien. Het was zo vreselijk traumatisch. Die arme arme schat. Dit heeft ze never nooit verdiend. Na een luide hinnik naar iedereen in de stal heeft ze haar leven gelaten. Ik ben kapot. Echt kapot. Ik weet niet hoe ik verder moet, oprecht niet. Waar is mijn steun en toeverlaat? Ze is weg .. gewoon voor altijd. Weer samen met Lady en Cisco , Faline zal vast op ze passen nu. Ik heb haar vastgehouden, geknuffeld, gehuild. Ik heb haar bedankt voor alles. Lieverd toch…
Uiteindelijk heb ik het over moeten laten aan mijn ouders, man en broer. Dankbaar dat ze er waren, ik moet ook elk moment bevallen (39 weken). Ik moest gewoon zitten. Ergens dubbel, Zilver had mij nodig. Maar ik zat erbij op de stoel. Arme Minthe was in shock. Die heeft nooit gekeken over de staldeur, ze stond achterin de box. Die heeft 1 dag eerder haar eerste veulen gekregen. De lieverd moet nu ook zonder mama verder. Die twee waren 2 handen op 1 buik. Zo zielig
Het veulen doet het overigens super, daar maak ik later wel een topic over. Dit is Zilver haar topic. In mijn berichten/profiel kan je wel een foto vinden van haar

Zilver… bedankt. Bedankt voor alles. Ik ga je zo hard missen… Ik was hier niet klaar voor…
24-06-2015 - 13-03-2026
Afbeelding

kiwiwitje

Re: Zilver, je was goud…

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:29

Wat afschuwelijk. Heel veel sterkte

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:30

Heel veel sterkte! Y;(

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Heel veel sterkte! Wat een vreselijk verhaal hoe je haar bent verloren, echt een nachtmerrie.
Ik heb haar diverse keren voorbij zien komen op bokt en altijd genoten van jullie foto’s. Echt een prachtig dier.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:33

Wat vreselijk, ik heb de tranen in mijn ogen staan. Ik heb je topics vaak voorbij zien komen.
Heel veel sterkte.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:36

Wat een vreselijke verhaal! Zo wilt niemand zijn/haar paard verliezen! Onwijs veel sterkte, altijd met veel plezier naar jullie topics gekeken! :knuffel: Y;(

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:38

Wat een afschuwelijke manier om je grote zwarte parel te verliezen zo. Hier zijn geen woorden voor. Heel veel sterkte ts met dit zware verlies. Y;(

Ik weet nog wel dat we gezamenlijk in het 2015 topic praatten over Zilver en Jorie en wij beide bij die heide aanwezig waren. Wat was ze een prachtpaard om te zien.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:39

Ik zit hier met tranen in mijn ogen. Wat een verschrikkelijke, traumatische gebeurtenis. Ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Heel veel sterkte toegewenst!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:40

Ontzettend veel sterkte Ts, wat een mooi eerbetoon

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:42

Tranen biggelen hier voor de zoveelste keer deze week over de wangen.. Kan me gewoon niet voorstellen hoe verslagen en kapot jij je moet voelen.. Wat een hel van een nachtmerrie.. :knuffel:

Heel, heel veel sterkte met dit immense gemis..

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:43

Geen woorden voor… heel veel sterkte

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:44

Zilver Y;(
Ondanks dat ik haar nooit in levenden lijve ontmoet heb, voelde ik de zachtaardigheid via haar ogen altijd bij elke foto.

Wat heb ik genoten van haar topics. Een van de prachtigste Bokt paarden, die veel te vroeg gegaan is.

Een heel bijzondere merrie waakt nu over jou en Minthe.

Heel, heel veel sterkte :knuffel:

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:45

oh, wat een vreselijke manier om je merrie te moeten verliezen. Heel veel sterkte!

Petpa

Wat een ontzettend groot verlies.
Denk ook aan jezelf deze dagen...

Amber_anne

Gecondoleerd wat een verschrikkelijke gebeurtenis :knuffel:

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:46

Lieve Elina, heel wat jaren hebben wij samen doorgebracht in het DBT. Ik waardeer jou altijd om de keuzes die je maakt, mooie combinaties die niet iedereen zou maken. Zilver was een alleskunner, er is niet veel wat jullie niet hebben gedaan. Heel veel sterkte met dit enorme verlies :knuffel:

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:48

Wat een heftig verhaal met een tragisch einde. Onvoorstelbaar dat je zo plotseling afscheid moet nemen van je gouden paard. Ik wens je heel veel sterkte. Y;(

purny

Re: Zilver, je was goud…

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:51

Toen ik de titel las dacht ik nee...
Maar toch...

Heel veel sterkte toegewenst, ik volgde jullie wel een klein beetje...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:52

Ze was echt een paard uit duizenden en dat heeft ze doorgegeven aan haar nakomelingen :j
Meis, heel heel veel sterkte ook met je eigen bevalling straks :(:)

Edit, niet alleen Zilver was goud maar jullie waren goud.
Laatst bijgewerkt door chanicha op Vandaag, 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:54

Wat een ontzettend liefdevol geschreven verhaal en wat raakt het me. Ik heb geen woorden voor wat jullie hebben moeten doorstaan.

Ik wil je enorm veel sterkte wensen met dit vreselijke verlies.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:55

Oh nee wat een nachtmerrie... wat verschrikkelijk, ik wens je alle kracht en sterkte toe

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

Wat vreselijk, sterkte!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:57

Heel Bokt huilt met je mee, Zilver is zo’n iconische merrie. Voor mijn gevoel was ze er altijd al, maar ze is nog geen 11 jaar geworden .
In je eigen topic schreef iemand hoe ze doorleeft in haar kinderen en in je hart, dat is een mooi beeld om aan vast te houden.
Heel veel sterkte met het verlies :knuffel:

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:57

wat intens verdrietig
ontzettend veel sterkte Kabayo

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

purny schreef:
Toen ik de titel las dacht ik nee...

Hier precies hetzelfde. Ongelofelijk, wat verschrikkelijk naar!

Heel veel sterkte toegewenst!