Zijn maag werkte niet meer waardoor hij een maagimpact had.
Hij heeft dit 4 jaar eerder ook gehad, toen hebben ze in de kliniek de bal kunnen oplossen met cola en bleek hij vol maagzweren te zitten. Hiervoor is hij behandeld en is het 4 jaar goed gegaan tot een week voor kerst 2024. Hij had koliek verschijnselen, welke sterk leken op die van 4 jaar geleden. Veearts gebeld en in overleg heeft ze ons gelijk doorgestuurd naar Utrecht. Daar bleek na een endoscopie dat hij inderdaad weer een maagimpact had. Na 2 dagen doorspoelen met cola en paraffine was de bal nog niet weg. Ze wilde het nog 1 keer proberen mocht de bal niet weg zijn, dan hield het op, ook omdat de bal keihard was. Wonder boven wonder was na die behandeling de maag leeg. Ze konden in de maag geen aanleiding vinden waarom er weer een bal ontstaan was. Ze waren bang dat de maag niet meer goed werkte, waardoor dus ook het voer niet verwerkt werd en er een bal ontstond. De keuze was toen of inslapen of het voeren van ruwvoer heeeel langzaam opbouwen tot alsnog een aangepast rantsoen en de rest aanvullen met senioren priores. Hiermee zijn ze op de kliniek begonnen en na een week mocht hij naar huis met nog steeds een streng aangepast dieet van veel slobber en weinig ruwvoer. Hij stond in eigen beheer dus we konden dit zelf regelen met hulp.
Na 4 weken stond hij op het rantsoen wat hij aan zou moeten kunnen met s’ morgens en s’avonds een grote emmer slobber met het idee mocht er voer in de maag blijven hangen wordt dat hiermee weg gespoeld.
Maar helaas nog geen week nadat het ruwvoer helemaal opgebouwd was tot wat hij mocht hebben, stond hij s’ morgens weer helemaal apathisch en wilde niet eten. Toen wist ik eigenlijk al hoelaat het was. Gelijk weer opgeladen en naar Utrecht gereden. Om het zeker te weten moest hij weer vasten en de volgende ochtend zouden ze een endoscopie maken. Helaas bleek zijn maag weer helemaal vol te zitten ondanks dat hij toen al meer dan 24 uur niet gegeten had. Zijn maag werkte dus echt niet meer.
De optie was of hem volledig op gras en slobber zetten, maar aangezien hij IR had was dat eigenlijk geen optie, omdat hij dan hoefbevangen zou raken helemaal in die periode van het jaar. Met 15 min grazen stond hij al met een harde mannenkam. Dus bleef alleen inslapen over. De moeilijkste keuze die ik ooit heb moeten maken, ook al weet je dat het de enigste juiste is.
Dan heb je die keuze gemaakt en kom je daar aan en tref je een heel wakker paard die heel blij is dat je er bent. Dan ga je echt door de grond. Hij stond in de isolatie box omdat hij bij binnenkomst ook hoge koorts had. Inmiddels was dat gezakt en had mijn vriend geregeld dat we als afscheid nog met hem mochten wandelen en grazen op het terrein daarachter. Daar was hij dolgelukkig mee, want inmiddels had hij wel weer trek. Ook al weet je dat, dat maar tijdelijk is. Op dat moment brak ook nog de zon door. Maarja dan moet je beslissen wanneer je de arts belt dat je zover bent…..
Het liefste had ik hem thuis in alle rust in laten slapen, maar dat was helaas nu geen optie, omdat de kans op een maagruptuur groot was.
We mochten wel bij het sederen zijn en bij het inslapen, maar uit veiligheidsoverwegingen niet bij de narcose. Dat vind ik nog steeds vreselijk en heb ik het nog steeds erg moeilijk mee, dat ik hem daarin niet heb kunnen begeleiden en er voor hem te zijn.
Ondanks dat het inmiddels 5 maanden geleden is, mis ik hem nog vreselijk en zit ik echt nog midden in het rouwproces.
In mei ben ik met mijn collega’s in Portugal geweest, daar hadden we een yoga sessie na de les mochten we allemaal een Daily Oracle Card pakken. Tijdens het pakken moesten we denken aan hetgeen ons bezig hield. Nouja dat was in mijn geval niet moeilijk. Toen ik zag welke kaart ik gepakt had brak ik. Ik had de kaart van Rhiannon Sorcerres gepakt ( Rhiannon is een Keltische godin van de maan, paarden en magie). Ik ben heel nuchter en ben nog nooit met die kaarten bezig geweest maar dit was wel heel bizar. Wat het precies betekent weet ik helaas nog steeds niet, maar zou ik wel graag willen weten.
Sorry voor het lange verhaal. Het is fijn om het op te schrijven.
Fair Diamond 2010-2025