Wanneer is het tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Wanneer is het tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:28

Beste allemaal,

Is dit de juiste plek om deze vraag te stellen of niet?

Ik denk van wel, want er is een weg naar vaarwel.

Gezien de omstandigheden en de weg naar vaarwel omtrent onze lieve hond Voytec, ga je toch nadenken.
Voytec was de eerste die we "op afspraak" hebben laten in slapen.
En dat is best heftig kan ik je vertellen.

Nu is het zo dat wij ook twee oude wijze pony's hebben. Zij worden dit jaar 33 en 25. Beide aan de ppid medicijnen en dagelijks een goede balancer.
De oudste wijze loopt goed, slecht gebit-mist wat kiezen, gekke race momentjes, ligt en kan nog best goed opstaan/liggen, 2x daags slobber (2x 2½ seniores) en speciaal agrobs pre alphin senior gras uit zak. Ze is aan het pruimtabakken op hooi en gras zeg maar.
Goed de andere oude wijze loopt slecht , ligt en opstaan gaat wat wankel
, speelt met de jonge kleuter, 2x daags slobber (2x1¼ seniores), altijd goed gemutst, al zie je wel dat lopen en van richting veranderen/draaien lastig is. Lijkt of hij soms coördinatie over zijn 4 benen kwijt is, waardoor hij met draaien op de achterhand leunt en dan voorhand draaid.

Nu heb ik laatst een podcast geluisterd van " het stress café " en ook aimee de rooy en iris van gullik hebben dit onderwerp onder de loep genomen.

Wanneer is het genoeg?
Wanneer zeg je vaarwel, wanneer laat je los en houd je natuurlijk zielsveel van je dier.

Waar is voor jou de grens? Ongeacht leeftijd.

Voor mij, ons, is bij bv koliek en het kan niet anders dan opereren de grens. Wij opereren niet en laten dan inslapen. Maar dat is een acuut besluit.
Met de wijze oudjes weet ik het echt niet. Met vermageren en niet meer op gewicht krijgen - dan is het klaar.
Niet meer kunnen opstaan - dan is het klaar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:34

Bij mijn ouder merrie van 25 zou ik ook geen operatie meer doen. Ook omdat ik het bij mijn merrie niet vind passen. Het is geen paard wat zomaar even op stal kan. Ook als het gebit uit elkaar valt zou ik kiezen voor inslapen. Ze is gek op eten, als ze dat niet meer of minder goed kan levert alleen maar frustratie op. Met name omdat ze al op leeftijd is zou ik er meer vrede mee hebben als het plots stopt. Ze heeft een fantastisch leven gehad waarin ze grotendeels lekker paard mocht zijn.

Mijn jonge paard zou ik een stuk sneller laten opereren. Ook omdat de overlevingskansen en het herstel wat hoger ligt dan een al ouder paard.

In ieder geval ligt er voor mij een hele duidelijke grens als het gaat om eten. Als een dier niet meer zelfstandig kan eten houdt het op. Maar her blijft een enorm lastige keuze.

boedjang

Re: Wanneer is het tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 00:20

Heb de keuze vorig jaar moeten maken.
Merrie van 12 in Bloei van haar leven.
Had een trap gehad was zoveel kapot bij been nog met rust en inspuiten geprobeerd. Daarna mocht ze nog de herfst mee in, als ze pijn vrij kon zijn. Dat kon nieten het werd steeds erger. in laten slapen was enige eerlijke voor dit gouden paard .
Dus voor mij is pijn , geen paardwaardig bestaan een grote rol

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:09

Ik heb vorig jaar afscheid genomen van 3 van onze geliefde dieren.
Het begon op 2 januari met onze 14 jarige hond. Ze gaf aan dat het goed zo was, hebben haar nog de hele ochtend lekker vertroeteld en ze is in de middag rustig ingeslapen.

Op 5 februari onze kat, totaal onverwachts, was een maand van te voren nog bij de DA geweest voor een bloedonderzoek en een tand verwijderen. Alles verder tip top in orde. Kreeg toen in een week tijd een kneiterharde bult net onder zijn oog op de kaak. IOM dierenarts nog medicatie geprobeerd, is aangeprikt maar kwam niks uit. 's ochtends was hij apatisch en wankel. Direct naar de dierenarts, nog RX van zijn hoofd gemaakt, kwam ook niks uit, maar het hele leven was uit het katje, hij lag daar maar en mauwde echt heel zielig. Dus besloten om hem te laten gaan, wat in ons opzicht voor hem echt het eerlijkste was. Wat het uiteindelijk geweest is, mag joost weten, we vermoeden een weke delen tumor.

En toen op 17 mei onze pony van 29 jaar. Ze had PPID, dus stond al jaren op de medicatie, had een hoefbeenbreuk gehad waar ze goed van herstelt was. Pony was altijd de vrolijkheid zelve, ging als een idioot door de wei, kon niet zien dat ze zo oud was, behalve aan haar grijze koppie.
Ze begon dat jaar al met wat sukkelen door de hoefbevangenheid. Kregen we redelijk goed onder controle, soms speelde het een aantal dagen op.
6 weken voordat ik haar liet gaan was ze echt heel slecht, dat we echt op het punt hebben gestaan om haar al te laten gaan, echter van pijnstilling verwisseld en madam ging weer vrolijk verder.
Op 17 mei stond ze in de namiddag achter in haar stalletje, kwam niet naar haar eten, liet haar koppie hangen en hing tegen de muur aan. Dat was voor ons de reden dat ze zei, het is goed zo. We hadden haar gehoopt de zomer nog lekker op de wei te laten lopen, en haar voor de winter te laten gaan, echter gaf ze op dat moment echt aan dat het klaar was.
Dus hebben we de dierenarts gebeld en deze heeft haar 1,5 uur later rustig laten inslapen.

Wat ik wil zeggen, ze geven vaak zelf wel aan wanneer ze er klaar mee zijn. Ik werk op een grote paardenkliniek, zie heel veel en zie wanneer paarden het opgeven. Of ze nu 3, 12 of 30 zijn, als je je paard kent, dan geven ze duidelijk aan wanneer het klaar is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:38

Het is en blijft een gevoelsmatige kwestie naast soms die dingen waardoor inslapen nog de enigste optie is. Wat ik in jou bovenstaande situatie niet zie is bijvoorbeeld pijnstilling. Als dagelijks pijnstilling het leven net een randje fijner maakt krijgen mijn dieren op leeftijd dat. Ik heb er 2 aan hersentumor verloren. Die beslissing is simpel. 1 aan botkanker die beslissing was makkelijk toen hij op volledige pijnstilling na 15 minuten boswandeling niet meer verder wou (husky). We hebben er 1 in moeten laten slapen vanwege kennelsyndroom en inmiddels 10 jaar en ze kon nergens meer rust vinden of slapen. Diverse medicatie geprobeerd tot straffe epilepsie medicatie en nog kon ze niet langer dan 1 uur slapen. Dat was na 2 weken ook wel duidelijk.
Wat de reden ook is er komt echt vanzelf duidelijkheid en dat moment dat je echt beslist. Tot dat moment is het voor jou als eigenaar nog te vroeg. Is het te vroeg voor het betreffende dier? Dat is lastig. 1 van mijn honden kan ik nog steeds geen vrede mee hebben ergens maar volgens mijn vriendin had ik al weken eerder 'moeten' beslissen en volgens de dierenarts destijds kon hij met berg medicatie a 200 euro nog wel weekje door komen....toen besloten te stoppen en niet tot het einde te gaan. Absoluut geen spijt van want er was geen keuze maar het voelt nog afschuwelijk was ook echt mijn soulmate.
Andersom heeft zij vorig jaar een hond laten gaan waarvan ik pas 1 week zoiets had van oke dit gaat niet meer lang goed en zij twijfelde al maanden. De dierenarts kon ons begrijpen qua inslapen maar klinisch zag de hond er nog gewoon top uit. Echter 23 kg en kreeg al voor 35 kg dagelijks pijnstilling om beetje te kunnen bewegen. Genoeg is genoeg en een ander kan het niet voor jou als eigenaar bepalen. Ook wij die al ontzettend veel jaren zeer intensief met elkaar en de honden op trekken kunnen het niet voor elkaar. Het is geen beslissing op moment opnames maar op dagelijks leven

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:50

Danmaarzo schreef:
Wat ik wil zeggen, ze geven vaak zelf wel aan wanneer ze er klaar mee zijn. Ik werk op een grote paardenkliniek, zie heel veel en zie wanneer paarden het opgeven. Of ze nu 3, 12 of 30 zijn, als je je paard kent, dan geven ze duidelijk aan wanneer het klaar is.

Dit.
Ik heb in de loop der jaren twee paarden en twee katten moeten laten inslapen, en ik heb exact deze ervaring. Op een of andere manier weet je het. Ze geven het aan, ze stralen het uit.
Het ene paard was net geen 19 maar had erge artrose, het andere paard was 21 en had die halswervelaandoening (naam kwijt) en PPID in zeer ernstige mate. Dat laatste bleek overigens pas uit bloedonderzoek enkele dagen voor het inslapen, ze toonde het absoluut niet. De katten waren dezelfde leeftijden, waarbij de 19-jarige dement was.
Zelf vond ik de periode naar de beslissing toe heel heftig. Ik voelde me een moordenaar. Maar vanaf het moment dat ik de beslissing definitief genomen had, voelde ik een zekere opluchting.
Ik ga in deze reactie gemakshalve even voorbij aan het verdriet en de rouw, want poeh…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:19

Voor mij is het genoeg als ze geen paardwaardig leven meer kunnen met geen kans op herstel/ verbetering.

Bij oudjes is het soms lastiger..waar ligt de grens? dan is het inderdaad aankijken of het gedrag/ karakter veranderd dat zegt vaak een heleboel.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:22

Als ze het hoofd laten hangen is het klaar. Heb voor mijn merrie Tut echt alles gedaan, dierenartsen, alternatief, hooi stomen, maar de benauwdheid ging niet weg (waarschijnlijk veroorzaakt door een schimmel in het hooi in combinatie met ineens gevoeligheid voor hoefbevangen, ik voel me nog steeds schuldig). Juni 2023 heb ik wat beslissingen genomen waarvan ik achteraf denk dat het misschien de genadeklap is geweest. Een paar dagen daarna was het heet en ze liet het hoofd echt hangen. Toch nog naar de kliniek in Wolvega gereden en die arts zei heel bot ze gaat stikken. Ja wat moet je dan. Ze hebben wel gezien in het dossier van mijn dierenarts wat er allemaal gedaan is, toen was ze wat vriendelijker. Tut is maar 10 geworden.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 13:28

@ dierenfan
De oude wijze van 25 heeft gevoelige voeten hoort bij hem. We hebben hem ook een periode op ijzers gehad. Hij liep iets beter maar nog niet geweldig.
Afgelopen jaar heeft hij een periode pijnstillers gehad. Om te zien of het prettiger zou zijn voor hem. Dit maakte echter geen verschil.
Ppid en hoefbevangenheid gaan vaak wel samen. Afgelopen herfst heb ik ze laten testen. Hij veranderde van karakter. Sinds de medicatie gaat het weer super.
Maar ja als er slijtage, artrose, of toch iets met de voeten is, zullen ze in de kliniek moeten bekijken.
En ik wil niet smorgens bij mijn paarden komen en hij kan niet meer opstaan.
Dat lijkt me vreselijk.
Nu dit allemaal te hebben gedaan, gaan we zijn voeten op de foto laten zetten. En een algehele controle.

Ik denk dat dat voor beide oudjes wel goed is.
Even laten monitoren waar we staan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:28

Horsie het was ook absoluut geen commentaar hoor! Volgens mij doet iedereen hier op zijn of haar manier z'n best voor z'n dieren. Goed dat er al mee bezig geweest is en jammer dat het niet afdoende werkt

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 22:10

dierenfan schreef:
Horsie het was ook absoluut geen commentaar hoor! Volgens mij doet iedereen hier op zijn of haar manier z'n best voor z'n dieren. Goed dat er al mee bezig geweest is en jammer dat het niet afdoende werkt

Dat snap ik!