Danmaarzo schreef:Wat ik wil zeggen, ze geven vaak zelf wel aan wanneer ze er klaar mee zijn. Ik werk op een grote paardenkliniek, zie heel veel en zie wanneer paarden het opgeven. Of ze nu 3, 12 of 30 zijn, als je je paard kent, dan geven ze duidelijk aan wanneer het klaar is.
Dit.
Ik heb in de loop der jaren twee paarden en twee katten moeten laten inslapen, en ik heb exact deze ervaring. Op een of andere manier weet je het. Ze geven het aan, ze stralen het uit.
Het ene paard was net geen 19 maar had erge artrose, het andere paard was 21 en had die halswervelaandoening (naam kwijt) en PPID in zeer ernstige mate. Dat laatste bleek overigens pas uit bloedonderzoek enkele dagen voor het inslapen, ze toonde het absoluut niet. De katten waren dezelfde leeftijden, waarbij de 19-jarige dement was.
Zelf vond ik de periode naar de beslissing toe heel heftig. Ik voelde me een moordenaar. Maar vanaf het moment dat ik de beslissing definitief genomen had, voelde ik een zekere opluchting.
Ik ga in deze reactie gemakshalve even voorbij aan het verdriet en de rouw, want poeh…