Natuurlijke dood

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies24

Natuurlijke dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 23:20

Zijn er mensen die een natuurlijke dood mee maakte bij hun paard? Hoe zag je paard eruit na een hartaanval/ aorta.

Mijn oude paard is overleden, was ‘s avonds nog goed en at lekker. Volgende ochtend vroeg lag hij overleden in de wei, hij was pas net overleden. Op het land geen sporen van doodsstrijd te vinden, paard zag er ook niet uit alsof het een doodsstrijd had geleverd, geen aanleiding tot koliek, andere paarden uit dezelfde wei waren ook erg ontspannen.

Ik vond hem onder zijn deken wel wat zweterig, op zijn hals niet echt alleen onder het deken en na overlijden liep er wat bloed uit zijn neus. Paard had al een paar jaar lekkende hartklep. Ik denk dat hij een hartaanval heeft gehad, maar vroeg me af wat jullie ervaring is omdat ik bij niemand lees dat het paard bloed uit de neus had/zweterig was.
Laatst bijgewerkt door Nies24 op 06-11-24 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hettieheks

Re: Natuurlijke dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:26

Niet mijn paard, maar wel die van een vriendin van mij.
Bij het naar buiten zetten, paard was 22, topfit en nog iedere morgen alsof je een drie jarige buiten zette. Kon vreselijk ontploffen, wel altijd op de plaats zelf. Maar met veel bravoure zeg maar. Ging de wei in, rende altijd zijn rondje voordat zijn neus aan de grond ging. Nu viel hij halverwege het rondje gewoon om... Ineens foetsie weg. Binnen enkele meters waren we en hij was echt al weg. Toen we hem gingen verplaatsen kwam er ook bloed uit zijn neus.

Omdat het paard verzekerd was hebben we de dierenarts en mensen van de verzekering er nog bij gehad, deze noemde ook een hartaanval of een gescheurde aorta. Nog voordat hij de grond raakte was hij dood. Voor ons op dat moment heel naar, maar achteraf gezien het "mooiste" wat je mee kunt maken als je paard dan dood gaat, het liefst op deze manier.

Niet ziek, geen lijdensweg... alleen dat plotselinge..

Nies24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 23:32

@hettieheks bijzonder hè! Je schrikt je rot, maar uiteindelijk is het de beste manier van sterven. Ik heb het regelmatig mijn paard toegefluisterd dat ik dit liever had dan de knoop te moeten doorhakken. Hij heeft het wel erg letterlijk genomen. Maar hij zag er niet uit alsof hij geleden heeft, kan me voorstellen dat je met een hartaanval ook wat naschokken krijgt waardoor je wat zweterig wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:35

De oude fries van mijn vader is een natuurlijke dood gestorven. Maar deze had PPID en was bij vlagen heel erg benauwd en ookal meer in zichzelf gekeerd de laatste maanden.

In ieder geval s, avonds gewoon op stal gegaan en ergens s, nachts gewoon omgevallen tijdens het hooi eten/ slapen. Zo werd ze smorgens gevonden, geen bloed uit de neus. We denken ook dat het hart het begeven had maar weten dat niet zeker.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:54

Bij ons op stal is een paard ooit eens tijdens een buitenrit dood neergevallen. Gewoon tijdens het stappen. Waarschijnlijk een gescheurde aorta of een hartaanval. Gelukkig is de ruiter er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Dit paard was gewoon fit.
En vorig jaar is een paard bij het uit de stal komen op weg naar de wei dood neergevallen. Dit paard was net met pensioen.
Beide paarden waren op leeftijd.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:13

In 2021 vond mijn moeder mijn paard dood in haar stal. Er zaten een paar krassen op de wand, maar het stro was niet omgewoeld. Ze had een schaafplekje op haar neus en was verder nog helemaal gaaf. De krassen en het schaafwondje zijn in de stuiptrekkingen ontstaan, volgens de dierenarts waarschijnlijk een hartaanval of gescheurde aorta (hij wist vrij zeker welke van de twee, maar ik weet het niet meer)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 02:00

Pony van kennissen, ze had ze buiten gezet en een groot hooinet op gehangen. Ponies staan er beide aan te knabbelen. Zij gaat naar binnen om zich klaar te maken voor een afspraak, wil in de auto stappen, kijkt nog even richting ponies en een van de ponies lag dood bij het hooinet, nog geen 20 minuten later.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 03:30

Ja, mijn pony. 21 Jaar, dwergje.. Werd 's ochtends vroeg gebeld, dat ze dood in de wei lag. Toen ik naar haar toe ging, lag ze alsof ze sliep.. Geen bloed, het gras rondom haar was niks aan te zien dus denk ook niet gesparteld ofzo. Gewoon, weg..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:55

Mijn eerste paard lag op dezelfde manier in zijn box. 23 jaar. Geen tekenen van strijd of veel pijn. Klein beetje zweet aan onderhals van nog geen hand grootte, mond open en ini Minnie straaltje bloed maar hij lag er super vredig bij. Om 22:15 ging ik naar huis en toen was hij topfit en springlevend. Om 12:45 belde de staleigenaar die hem had gevonden bij zijn laatste rondje. Hij was toen al koud dus het moet net gebeurd zijn nadat ik weg ging.

Ik was super geschokt en heel verdrietig maar had er na een paar dagen vrede mee. Hij zag er niet naar uit dat hij geleden heeft.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:02

Een paard van ons lag op een dag dood in de wei, 27 was ze. Was niks aan te zien, leek alsof ze sliep.

Heb als voorbijganger ook weleens een dode shetlandpony opgemerkt in een wei. Leek ook gewoon alsof die lag te slapen, dus je ziet niet altijd iets langs de buitenkant.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:29

Ja, een van mijn verzorgpaarden. Die dag nog lekker gereden en in het water gespeeld. 's avonds dood in de wei. Leek ook alsof ze gewoon sliep. Geen sporen in het gras ofzo. Heel bizar!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:33

Mijn bejaarde paard ook, ze stond te wachten met mijn toen jaarling aan het hek om binnengehaald te worden. Ik was al onderweg maar te laat, mijn schoonmoeder zag het gebeuren, ze viel gewoon om, stuipte nog iets en was weg.
Haar tong hing uit haar mond, verder was er niks te zien.
Ze ging wel fel achteruit de laatste maanden, ze had al jaren een onregelmatige hartslag.

Ik was natuurlijk in shock maar had er wel vrede mee, dit was een mooie dood voor haar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 20:36

Ooit een keer op wedstrijd gezien, man zet pony op de kar , doet stang dicht en pony zakt voor z’n ogen in elkaar. Was een jong dier.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:37

Mijn paard is vorig jaar van de 1 op andere dag overleden. Het vermoeden is wel dat ee koliek bezig was, maar daar zijn we niet zeker over. Bovendien was er in die tijd dat ik hem had nooit geen koliek gehad.

Ik was ergens opgelucht dat ik zelf de keuze niet heb moeten maken. Maar voel me wel heel erg schuldig dat als het koliek was dat ik hem niet heb kunnen helpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:24

Mijn paard deed boos tegen een nieuwe kuddegenoot en viel ineens dood neer.
Paar stuiptrekkingen en dat was het.
Gras zat nog in haar mond.

Het plotselinge vond ik erg moeilijksl maar het paste bij mijn paard. Ze is in het harnas gestorven!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:34

Mijn paard had een ernstige longontsteking en is uiteindelijk overleden aan een longembolie. Wel uit zichzelf gegaan, maar dus wel door ziekte. Hij stond mij aan te kijken (we waren aan het wachten op de dierenarts om hem in te laten slapen) gaf een schokje en zijn ogen draaiden weg. Toen heeft hij nog een paar meter gelopen voordat hij omviel en is overleden. Dat ging allemaal heel snel. Het moment dat zijn ogen wegdraaiden wist ik al dat hij klaar was. Toen hij eenmaal lag, ging het heel rustig. Ik denk niet dat hij nog heel veel heeft meegekregen na die eerste 'tik'.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:52

Mijn Gelderse merrie van 34 jaar is een natuurlijk dood gestorven.
Op aanraden van de dierenarts gewoon het proces laten verlopen.
Ze is gaan liggen , schopte tegen de boxwand . Bij dat geluid ging ik naar haar toe, ze doet haar hoofd omhoog en was weg.
Eigenlijk een hele mooie rustige dood.
Ik heb er geen spijt van dat ik het zo heb laten gaan .