Dag Banto. Dag vriend.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Dag Banto. Dag vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 16:00

Ik wil een hele tekst schrijven over hoe speciaal dit paard was, maar ik ga het niet kunnen samenvatten.

In 2009 begin ik mijn pensionstalling. Al snel volgde daar mijn eerste echte dressuurpaard, Banto S Biko. Een zwarte, jonge, slungelige reus, bloedmooi, en vooral bloedlief. Ik heb hem nog wat rust gegeven en ben hem heel langzaam gaan inrijden. Hij was sensibel, groot, maar nooit gevaarlijk of gemeen. Heel wat jaartjes hebben we samen aangemoddert, maar we begrepen elkaar net niet. Soms kwam ik er huilend vanaf en vervloekte ik de dag dat we hem gekocht hadden.

Mijn instructrice is altijd in ons blijven geloven. Ook was 1 van haar favoriete zinnen dat het minimaal 10 jaar kost om dit soort paarden te leren rijden, en dat deze paarden pas gaan schitteren als ze wat ouder zijn.

Toen ik hem eenmaal in het M had en niet verder kwam hebben we besloten hem in training te zetten. Dit beviel echter niet, en ik miste hem ontzettend, dus we hebben hem terug naar huis gehaald, en mijn instructrice heeft iemand aangedragen om er thuis me aan de slag te gaan. Dit bleek een gouden zet, dit meisje heeft hem een hele tijd gereden, er veel plezier mee gehad en kon hem het vertrouwen geven wat ik niet had.

Ondertussen reed ik verder op zijn halfzus. Die had net wat meer ego, net wat sneller beledigt ipv onzeker en die heeft me geleerd hoe om te gaan met dit soort paarden. Werdt ik ongeduldig? Ga maar liggen. Was ik oneerlijk? Hup, op de grond.

Toen de tijd daar was dat het meisje met Banto stopte ben ik zelf het stokje weer gaan overnemen. En we begrepen elkaar eindelijk. Natuurlijk waren er nog momenten waarop het niet goed ging, maar dan gaf ik gewoon lange teugel en keken we wel wat we gingen doen. De afgelopen jaren heb ik zo veel plezier met dit paard gehad, maar zijn we ook gegroeid als combinatie. We voelden elkaar aan en waren een team, ipv ruiter en paard.

Eind dit jaar stop ik met stal. Ik heb altijd een recreatiestal gehad, en nu zouden we voor het eerst in ons leven op een dressuurstal gaan stal gaan staan, met goede bodems, goede faciliteiten, en niet meer een stal runnen. We zouden gaan trainen, weer gaan starten (want dit lag het afgelopen jaar even stil), we zouden een toekomst hebben. Over 2 weken zouden we verhuizen en ik kon niet wachten, in gedachten zag ik ons al daar staan en door de baan heen rijden.

Het heeft niet zo mogen zijn. Banto kreeg dinsdag koliek met vage klachten. Ook constateerde de veearts een flinke hartruis, maar dit is niet zo heel gek bij een paard met pijn. Omdat ze het niet helemaal vertrouwde, en hij niet op de pijnstilling reageerde, hebben we hem gelijk ingestuurd naar Utrecht. De koliek had geen oorzaak en verdween rustig, maar de ruis bleef. Hier maakte ik me niet heel veel zorgen over, met een ruis kunnen paarden prima oud worden, maar omdat hij er toch al stond afgesproken om een echo van zijn hart te maken.

Donderdagavond belde de internist op met woorden die ik nooit meer vergeet.
"Ik weet niet hoe ik dit moet gaan vertellen, maar de uitslag is echt ontzettend slecht". Banto had 4 lekkende hartkleppen en een flink vergrote linkerhartkamer. Het was niet de vraag wanneer of flauwtes zou krijgen of dood zou neervallen, maar wanneer.
Vrijdag ben ik naar Utrecht gegaan en heeft de internist alles nog een keer goed en rustig uitgelegd. Het was echt een wereldman. Bant mocht vanwege het risico nooit meer gereden worden. Hij zou eventueel nog met pensioen kunnen gaan, maar Banto schrikt van ieder vogeltje. En Banto wilde na 2 uur op het land heel graag naar stal, maar de veilige muren. Buiten dat wacht je dan af tot hij neervalt.

Dit verdiende hij niet. Mijn mooie zwarte koning is gisterochtend heel rustig ingeslapen in Utrecht. Mijn hart is gebroken, en aan de andere kant besef ik het ook nog niet.

Ik mis hem zo ontzettend. Dag lieve vriend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 16:59

Wat een prachtig dier was het <3
Heel veel sterkte met dit enorme verlies!

senna21

Re: Dag Banto. Dag vriend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:24

Wat een bijzondere weg hebben jullie samen afgelegd.
Veel sterkte met het moeten missen van je maatje.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 17:36

Wat een prachtig paard was hij!
Heel veel sterkte

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 18:14

Heel veel sterkte!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:01

Veel sterkte met het verlies van deze imposante kerel :’(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:05

Prachtig en sensibel paard zo te zien. Heel veel sterkte met dit grote verlies.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:25

Sterkte

Loslaten is zo moeilijk

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:38

Heel veel sterkte!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:46

Wat een prachtig paard was jouw zwarte koning en wat een verdrietige uitslag van zijn hart.
Heel veel sterkte met je verlies Y;(

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 19:48

Heel veel sterkte.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:33

Wat verdrietig en ook wat onverwachts voor je, heel veel sterkte!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 20:53

Heel veel sterkte gewenst met dit onverwachte zware verlies van jouw Banto Y;(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:09

Heel veel sterkte met het verlies van Banto!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:19

Wat een verdrietig verhaal, heel veel sterkte! :(:)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:44

heel veel sterkte

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:02

Ach wat triest zeg..als er geen echo was geweest waren jullie hier nooit achter gekomen.

Heel veel sterkte met dit verlies!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 10:15

Dank jullie wel.

Elisa2, sterker nog, als hij geen koliek had gehad, waren we er nooit achter gekomen. Een maand of 3 terug is er nog naar zijn hart geluisterd ivm verdoving van de tandarts, en toen is er niets gehoord.
Dit paard heeft nog nooit koliek gehad. Als hij nu geen koliek had gekregen, was hij ergens in de aankomende tijd ingestort.

Ik geloof niet in hogere machten. Maar dit was geen toeval. Ik heb nog nagevraagd of de koliek niet en uiting van pijn aan zijn hart kon zijn, maar hij zou nu geen pijn hebben zei de internist.

Feit is dat Banto en zijn vreemde, spontane koliek ons gered heeft van een trauma.

Ik heb bijna geen klanten meer staan, maar de 3 die er nog staan nemen nu alles over. Ik kan en wil nog niet naar stal. Er is zo'n stuk uit mijn ziel weg. Daarbuiten heeft Banto mij het afgelopen jaar door een hele hoop chaos gesleept, hij was mijn uitvalsbasis. Als het niet ok ging, gingen we leuke dingen doen. En ik weet echt niet hoe ik dit moet gaan opvangen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:25

Oei ja dat begrijp ik..echt zo'n leeg gat.

Kan wel cliche zeggen dat tijd alle wonden heelt, maar soms helpt het ook heel goed als je een ander nieuw maatje krijgt. Zal niet hetzelfde zijn, maar het helpt wel tegen de leegte.

Dat is wel heel bizar dat dit eigenlijk nooit eerder opgemerkt is, misschien was de koliek een andere uiting van het hart wat niet goed werkte (slechte doorbloeding oid). In ieder geval, maar goed dat het zo gelopen is en hij vredig heeft kunnen gaan ipv dat hij inderdaad ingestort was tijdens het rijden. Daar moet je niet aan denken wat er dan had kunnen gebeuren.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-24 11:14

Ja, 1 van mijn paarden die te koop staat gaat nu mee. Hij blijft te koop staan, het is een ontzettend lief en leuk dier, maar onder het zadel is het niet passend. Ik heb dan wel wat om handen. En natuurlijk gaat zijn halfzus ook gewoon mee. Dit klinkt heel fout, maar ik moet wel wat te trainen hebben als ik een paard heb, ik moet ergens naartoe kunnen rijden. Zijn halfzus is geblesseerd geweest en met actief pensioen, die heeft fantastische bijrijders die ik er niet opeens vanaf ga gooien omdat ik zelf weer wat wil gaan doen.

Ik riep een paar weken terug nog heel hard dat Banto mijn laatste sportpaard zou zijn en ik daarna wel lekker voor anderen ging rijden en trainen. Maar nu het zo ver is... ik weet het niet. Ik denk dat ik dat niet kan. Ik zie het wel. Lots gaat in ieder geval even mee tot hij verkocht is, en dan zal de tijd het uitwijzen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 12:17

Wat een bijzonder paard. Dat zijn van die paarden die je hele leven bij je blijven. Heel veel sterkte met het verlies van je mooie zwarte vriend.