In 2020 ben ik mijn liefste vriendinnetje, Norrah, verloren. Ik ontmoette haar na een enorm lange tocht door de wat mindere kant van de paardenwereld en stond op het punt me er maar bij neer te leggen dat het een manegeruiter-bestaan zou zijn voor mij.
Ik zag haar op marktplaats en dacht " Dit is de laatste keer, hierna is het genoeg geweest". Maar toen stond ik daar de volgende dag naast dr, 500kg in babyvet en een hele hoop vacht en modder. Ik heb er alleen gepoetst en heb toen ja gezegd, dit was het paard wat perfect in het gaatje in mijn hart paste.
Van onstuimige, continu ophol slaande, net aan zadelmakke youngster tot door het bos galopperen zonder wat dan ook (en dat in een jaar!).
De mooiste buitenritten ooit gemaakt, gekke bokkensprongen overleefd en veel gekneusde tenen opgelopen en het was het allemaal dubbel en dwars waard.
Donderdag avond hadden we nog een geweldige buitenrit gemaakt bij zonsondergang, vrijdag ochtend werd ik gebeld voordat de zon goed en wel op was. 3uur later was ze ingeslapen, er was niets meer wat we voor haar konden doen..
Hoewel ik al vaak afscheid heb moeten nemen van dierbaren, valt dit me toch wel heel erg zwaar. Dit was mijn speciale paardje; ze had me niet alleen al het vertrouwen teruggegeven, ze had me ook nog eens uit mijn depressie getrokken. En nu ze er niet meer is om een (ontzettend natte) neus in mn nek te duwen, voel ik me leger dan ooit te voren.
Ik weet niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan. Ik heb gelukkig wel afscheid van haar kunnen nemen. Toen ik op stal kwam was de dierenarts er al en deze had moeite haar overeind te houden. Dat ik het pad op kwam schoot ze omhoog en hinnikte tot ik dr vast had. Dat was zo'n mooi moment, dat ze blij was me te zien, ondanks alles, wat ik echt met heel mijn hart koester.
Toch weet ik dat ik door moet gaan want als ik hier niet uitkom graaf ik alleen maar een dieper gat voor mezelf. Dus ik besloot op zoek te gaan naar een verzorgpaard. Dit bleek een hele uitdaging en na maanden te horen dat ik te groot, te klein, geen Z ruiter of springtalent ben weet ik het even niet meer. Ik heb zelfs al met een vriendin gekeken om een pony te kopen maar iedere keer dat we zijn wezen kijken bleken mensen dingen mooier verwoord te hebben dan dat ze waren en sloeg mijn hoop keer op keer ten gronde. Ik ben zo bang dat mijn depressie terugkomt als ik niks doe.
Ik weet dat ik mijn Norrah hier niet mee terugkrijg, maar ik moet íets doen..
Heel veel liefs en bedankt voor het luisteren (of lezen, eigenlijk..)