Voor mensen die me helemaal niet kennen, ik woon in Portugal en heb een soort opvang voor paarden. Ik koop ze gewoonlijk in slechte omstandigheden om ze nog een fijn tehuis te geven tot ze doodgaan of ingeslapen moeten worden.
Machinho, een oude muileze, kwam begin vorig jaar bij me. Toen zijn eigenaar dood ging is hij verwaarloosd geraakt en reden dronken kerels op hem omdat hij naast een kroeg stond. Een ezelfokker/handelaar heeft zich over hem ontfermd en te koop gezet toen hij er wat beter aan toe was, maar hij was nog steeds mager, had een verviltte vacht en luizen. Hij was ook zeer slecht ziende.
Omdat Chico met Gandhi en Olímpio met Júpiter als hechte teams waren, hing hij er eerst een beetje bij, maar niet lang na zijn aankomst moest ik Júpiter laten gaan (nierfalen) en heeft hij zich bij de rouwende Olímpio aangesloten die al vrij snel een goed blinde geleide paard bleek en zich steeds meer over hem ontfermde.
Hij is nog redelijk opgeknapt, maar uiteindelijk heeft een abces aan zijn kies zijn doodvonnis getekend. Hij was te zwak om een operatie te ondergaan en medicijnen deden niet genoeg.
Op een hete zomerdag (26 juli) was hij wel met de kudde meegegaan naar buiten, maar ´smiddags verdacht roerloos in het land. Ik ben water gaan brengen, maar dat wilde hij niet en hij kon ook niet meer lopen.
Ik heb de DA gebeld om hem ter plekke in te laten slapen, maar tegen de tijd dat die kwam, was Machinho toch nog met zijn laatste krachten thuis gekomen.
Hij was op sterven na dood. Hij stortte al bij de eerste spuit neer en er moest offcieel er nog een achteraan.
De anderen waren erbij omdat ze hem gevolgd waren en opvallend genoeg ging Chico checken of hij nog leefde door eerst bij zijn neusgaten te voelen of er nog adem uitkwam en daarn in het oog te bijten. Toen er geen reactie kwam, liep hij weg en de rest volgde. Ze wisten dat hij dood was.
Ik heb geen supermooie foto´s, maar wilde toch iets laten zien van zijn leventje hier.

De dochter van een vriendin van me is de enige die er ooit op gezeten heeft.

Het was een byzonder dier, mensen die hem meegemaakt hebben, kunnen dat beamen.